Reklamer i forbindelse med transmission af sportsbegivenheder sendt på DRs tv-kanaler (EM i fodbold)

Resumé

Der var klaget over ulovlige reklamer for bl.a. McDonald’s i forbindelse med sportstransmissioner på DR, herunder finalen i EM i fodbold. 

I henhold til det af DR oplyste var både McDonald’s og Coca-Cola sponsorer for EM i fodbold 2012, og henvisninger til begge virksomheder i forbindelse med den påklagede transmission var sponsorkrediteringer.

Radio- og tv-nævnet fandt, at udsendelserne i forbindelse med EM-finalen indeholdt flere overtrædelser af reglerne om sponsorering.

Herunder fandt Nævnet, at henvisninger til McDonald’s og Coca-Cola, som blev vist i forbindelse med en egenreklame for transmissionen af EM-finalen, ikke i tilstrækkelig grad gjorde det klart for seeren, at der var tale om sponsorering. Endvidere påtalte Nævnet bl.a., at sponsoren McDonald’s ikke blev krediteret i forbindelse med selve transmissionen af fodboldkampen.

Opdateret 01. februar 2019