SEAT

RESUMÉ

Reklamen på TV 2 viser en kvinde der målrettet går hen mod en parkeret bil. Hver gang hun griber ud efter dørhåndtaget i passagersiden speedes der op, og bilen holder atter stille få meter væk. Til sidst læner hun sig ind gennem sideruden og veksler sigende blikke med en elegant herre i 40'rne, som forholder sig gravalvorlig, medens en "mini-udgave" af ham selv på passagersædet gør morsomme grimasser til kvinden samtidig med at følgende tekst og speak toner frem: "Genopdag din indre drengerøv. Prøv en sjovere familiebil hos SEAT". Bilen foretager herefter en såkaldt "håndbremsevending".

Radio- og tv-nævnet fandt efter en konkret vurdering, at reklamen for Seat ikke tilskyndte til adfærd i strid med hensynet til sikkerheden i trafikken, ligesom reklamen ikke overskred grænserne for behørig social ansvarsfølelse. Nævnet lagde ved sin vurdering blandt andet vægt på reklamens anvendelse af såvel humor som af helt urealistiske virkemidler. Nævnet lagde endvidere særlig vægt på, at reklamen foregik i et kunstigt skabt trafikløst miljø.

AFGØRELSEN MED DEN FULDE BESKRIVELSE (PDF-FORMAT)

Afgørelse om reklame for Seat sendt på TV 2

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.

(dialogboks slutter)