Roskilde Festival

RESUMÉ

Trailerne for Roskilde Festivalen bestod af en orangefarvet baggrund med logo og skiftende hjemmesidehenvisninger, der alle begyndte med dr.dk/roskilde/… og afsluttes med ord som f.eks. ”orange”, ”lejr”, ”telt”, ”avmithoved”, ”øl”, ”P3”, ”snav” ”øreprop”, ”kys”, ”helebaduljen”, ”DRrock”, ”nøgenløb” osv. Der blev samtidig informeret om festivalens snarlige åbning, og at DR ville dække dette.

Radio- og tv-nævnet traf afgørelse om, at programtrailerne var såkaldt egenreklame, som dermed skal behandles som programindhold. Nævnet fandt efter en konkret vurdering ikke, at programmet indeholdt skjult reklame for Roskilde Festivalen. Nævnet lagde ved sin vurdering blandt andet vægt på, at oplysningerne DRs dækning var redaktionelt begrundet, og at oplysning om festivalens åbning havde en begrundet sammenhæng dermed.

AFGØRELSEN MED DEN FULDE BESKRIVELSE (PDF-FORMAT)

Afgørelse om klage over skjult reklame for Roskilde Festivalen sendt på DR1 og DR2

Opdateret 01. februar 2019