Roskilde Festival

RESUMÉ

Trailerne for Roskilde Festivalen bestod af en orangefarvet baggrund med logo og skiftende hjemmesidehenvisninger, der alle begyndte med dr.dk/roskilde/… og afsluttes med ord som f.eks. ”orange”, ”lejr”, ”telt”, ”avmithoved”, ”øl”, ”P3”, ”snav” ”øreprop”, ”kys”, ”helebaduljen”, ”DRrock”, ”nøgenløb” osv. Der blev samtidig informeret om festivalens snarlige åbning, og at DR ville dække dette.

Radio- og tv-nævnet traf afgørelse om, at programtrailerne var såkaldt egenreklame, som dermed skal behandles som programindhold. Nævnet fandt efter en konkret vurdering ikke, at programmet indeholdt skjult reklame for Roskilde Festivalen. Nævnet lagde ved sin vurdering blandt andet vægt på, at oplysningerne DRs dækning var redaktionelt begrundet, og at oplysning om festivalens åbning havde en begrundet sammenhæng dermed.

AFGØRELSEN MED DEN FULDE BESKRIVELSE (PDF-FORMAT)

Afgørelse om klage over skjult reklame for Roskilde Festivalen sendt på DR1 og DR2

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.

(dialogboks slutter)