Fleggaard og pornomesse

RESUMÉ

Tv-reklamen viser fire kvinder kun iført undertøj på en åben trailer efter en Fleggaard-bil. Kvinderne leger med hundehvalpe og vrider sig om en stang svarende til dem, der benyttes af striptease-dansere. Efter traileren ses først en og dernæst en lang række biler med interesserede mænd, der følger efter traileren til Fleggaards forretning. Sælgeren siger: "Det er vist lige over grænsen. Du kan jo også kigge forbi fleggaard.dk og få en 37" Philips fladskærm for kun 6.999,- så er der også råd til 3 kasser Pepsi for kun 89,95 i en af Fleggaards grænsebutikker".

Radio- og tv-nævnet fandt reklamens humor og den manglende sammenhæng mellem de annoncerede produkter og reklamens blikfang betænkelig. Efter en konkret vurdering af bl.a. den korte fokusering på kvinderne, latterliggørelsen af de mandlige bilister, Fleggards slogan, de overdrevne virkemidler og stereotype klichéer kom Nævnet frem til (dissens), at reklamen ikke fandtes usømmelig, udformet i strid med behørig social ansvarsfølelse eller kønsdiskriminerende.

Der var herudover klaget over en reklame for en pornomesse i Aabenraa, også sendt på TV SYD.

Radio- og tv-nævnet fandt ikke reklamen for pornomessen usømmelig, idet der bl.a. blev lagt vægt på, at pornografi er tilladt i Danmark, hvorfor markedsføring som udgangspunkt tillige er lovlig. Reklamen skal dog overholde almindelige betingelser om sømmelighed m.v. På grund af de hurtige billedskift, sløringen og tekstens placering m.v. fandt Nævnet ikke, at reklamen overskred grænserne for acceptabel anvendelse af erotiske virkemidler i reklame.

AFGØRELSEN MED DEN FULDE BESKRIVELSE(PDF-FORMAT)

Opdateret 06. juli 2022