Kureer

Søndre Allé 1, Køge Kommune

Bilfirmaet Kureer blev grundlagt i 1903 af Niels M. Christensen (med tilnavnet "Kureer"). I begyndelsen solgte virksomheden cykler, motorcykler og en række andre varer. I 1910 udvidede man med et bilværksted, og to år efter solgte firmaet sin første Ford-bil. I 1920 blev Kureer autoriseret Ford-forhandler.

Kureer købte i 1919 en grund syd for Køge Å og opførte her det første primitive garageanlæg i træ. Få år efter etableredes også en benzintank på stedet. I 1926 blev træbygningerne revet ned, og firmaet flyttede ind i en nyopført bygning, der stadig eksisterer. Bilsalget og antallet af reparationer steg støt frem til 2. verdenskrig. Efter krigen kom der igen gang i forretningen, og frem til 1995 nåede Kureer at sælge flere end 20.000 Ford-biler.

Firmaet var ejet af familien Kureer igennem fire generationer, indtil det lukkede i 2001. Bygningerne er nu indrettet til kontorer og butik.

Bygninger og anlæg

Kureers bygningskompleks fra 1926 ligger på en trekantet grund på hjørnet af Søndre Allé og Strandvejen. Det er tegnet af den lokale arkitekt Otto Langballe og opført som det første nybyggeri i området syd for Køge Å.

Bygningen har detaljer, som klart er inspireret af Fords dengang splinternye fabrik i København, tegnet af firmaets amerikanske arkitekt. Bygningskomplekset er nærmest V-formet. En toetages frontbygning danner bunden i V'et, mens to lave sidelænger udgør "benene".

I murene, som er pudsede og hvidkalkede, er der indramninger omkring vindues- og dørpartier. På sidelængerne er der desuden en gennemgående gesims. Porte og døre er af træ, vinduerne af jern, og taget er beklædt med tjærepap.

Firmaets kontor lå på 1. sal i bygningens front, mes der var værksteder, forretningslokaler og benzinsalg i sidelængerne.

Bygningen er af den nye ejer restaureret og ført tilbage til sin oprindelige arkitektur.

Arkiv

Køge Museum og Køge Byhistoriske Arkiv råder over fotos, produktionstegninger mv.

Vurdering

Kureers funktionalistiske bygningskompleks er velbevaret og har høj arkitektonisk værdi efter den vellykkede istandsættelse. Det er et eksempel på, hvordan en ny industriarkitektur brød med den lokale byggeskik i provinsen.

Firmaet vidner samtidig om privatbilismens opståen og udbredelse.

Udpegning og vurdering: Køge Museum.

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.

(dialogboks slutter)