Influencer-bureauers vækst aftager, men beskæftigelsen stiger

Efter en periode med høj vækst stiger influencer-bureauernes omsætning nu i et lavere tempo. Beskæftigelsen hos bureauerne stiger dog fortsat markant. Det fremgår af en ny analyse om influencer-bureauer, som Slots- og Kulturstyrelsen har udarbejdet.

Influencer-bureauer, der specialiserer sig i markedsføring ved hjælp af influencere, har i de senere år øget omsætningen markant.

I løbet af den seneste årsperiode har deres omsætningsvækst imidlertid været væsentlig lavere end tidligere. Det fremgår af Slots- og Kulturstyrelsens analyse ”Kort Nyt: Influencer-bureauer 2019”, der offentliggøres i dag.

Influencer-bureauerne, der optræder i analysen, øgede årsomsætningen markant fra 67 millioner kroner i perioden fra andet halvår af 2016 til første halvår af 2017 til 110 millioner kroner i perioden fra andet halvår af 2017 til første halvår af 2018. Det svarer til en vækst på 43 millioner kroner.

Analysen viser, at influencer-bureauerne i den efterfølgende årsperiode fra andet halvår af 2018 til første halvår af 2019 omsatte for 115 millioner kroner – altså en mere begrænset vækst på i alt 5 millioner kroner.

Specialkonsulent Anders Sebastian Kauffeldt, Slots- og Kulturstyrelsen, siger:

”Influencer-bureauerne, der optræder i analysen, har haft en øget omsætning i den seneste periode, vi har analyseret, men væksten er på et noget lavere niveau end tidligere. Analysen viser samtidig, at bureauerne i samme periode har øget beskæftigelsen markant. Det bliver interessant at følge, om flere medarbejdere i bureauerne så også kommer til at medføre en øget omsætning i den kommende tid.”

Ved udgangen af første halvår 2019 beskæftigede de analyserede bureauer i alt 111 årsværk, hvilket er 35 årsværk flere end ved udgangen af første halvår 2018, så selvom influencer-bureauernes omsætningsvækst er aftagende, øger de fortsat beskæftigelsen betragteligt.

Analysen baserer sig på særkørsler fra Danmarks Statistiks registre på baggrund af Slots- og Kulturstyrelsens udsnit af influencer-bureauer.

Læs analysen ”Kort Nyt: Influencer-bureauer”

Følgende 18 virksomheder indgår i analysen:

Bloggers Delight, Gonzo Media, Splay One, WeAreCube Denmark, Buzzanova, IAM-Marketing, Social Works, Social Zoo, YoHype, Nylon Studio, Bloggers Point/The Only One, Confetti, Hippo, BASH Agency, United Screens Danmark, Unique Social, Loggershut og Momster.

Slots- og Kulturstyrelsen offentliggør løbende faktuel viden om danskernes mediebrug, mediernes indhold og mediebranchens udvikling og vilkår under ”Rapportering om mediernes udvikling i Danmark”.

Læs mere om ”Rapportering om mediernes udvikling i Danmark”

Følg Slots- og Kulturstyrelsen på Facebook

Yderligere oplysninger:

Specialkonsulent Anders Sebastian Kauffeldt, Slots- og Kulturstyrelsen, tlf.: 33 74 51 90
Slots- og Kulturstyrelsens pressetelefon: 22 61 19 95

Kontakt

Har du spørgsmål til analysen, kan du kontakte os her.

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.

(dialogboks slutter)