Lektiehjælpen - kun et museklik væk

Ann Poulsen

Den 25. februar 2010 blev det endelig alvor. Efter næsten to års tilløb med pilotprojekt og fornyet projektudvikling gik Lektier Online omsider i drift som et internetbaseret tilbud om lektiehjælp

Selv om projektet har et stort potentiale, blev starten markeret lokalt i medborgercenteret i Herredsvang i Århus Vest. Det skete dog med manér og politisk opbakning. Kl. 18:20 foretog rådmand for Kultur og Borgerservice i Århus, Marc Perera Christensen, den officielle åbning – 20 minutter senere end lektiehjælpen normalt vil åbne de kommende torsdage.

Fokus på to udvalgte boligområder i første fase

Århus Vest er det ene af de to udsatte boligområder, som Lektier Online i starten har valgt at sætte i centrum for en målrettet oplysningsindsats om lektiehjælpen. Det andet område er Rosenhøj i Århus Syd. Det betyder imidlertid ikke, at unge i andre dele af landet udelukkes fra at benytte lektiehjælpen, og allerede fra august 2010 vil der blive et etableret et samarbejde med flere indsatsområder.

Appel til drenge

Erfaringerne fra fysiske lektiecaféer viser, at der er en tendens til, at især drengene dropper lektiehjælpen, når de kommer i 9. og 10. klasse. Lektier Online er derfor et målrettet forsøg på at appellere også til dem. Lektiehjælp på nettet kommer de unge i møde på deres egen hjemmebane, og forhåbentlig vil formen opleves som en sjov og ny måde at lave lektier på.

Enkel løsning

Lektier Online er enkelt at bruge. Man klikker sig ind via Lektier Onlines hjemmeside og får kontakt til et call-center bemandet med frivillige lektiehjælpere. Kommunikationen kan foregå via headset og webcamera, så brugere og hjælpere kan se og høre hinanden. Det er også muligt at kommunikere via en chatfacilitet. Et interaktivt whiteboard fungerer som fælles tavle for brugere og lektiehjælpere.

Lektiehjælperne skal klædes på

Itløsningen er imidlertid kun et redskab, der indgår som del af en større organisation bag lektiehjælpen. I baglandet arbejder der et team af projektmedarbejdere, som bl.a. rekrutterer de frivillige lektiehjælpere. Det er vigtigt, at lektiehjælperne har forskellige faglige profiler på et tilstrækkelig højt niveau, så de kan hjælpe i kernefagene dansk, matematik og engelsk.

Lektiehjælperne skal også klædes på til at løse deres opgave. Blandt andet skal de have et indgående kendskab til Lektier Onlines tekniske platform. Det gør dem i stand til at kommunikere med eleverne på nettet og til at bruge det indbyggede redskab til vagtplanlægning, så de selv kan booke vagter.

Samarbejdet med de udvalgte boligområder

Lektier Online er et 3-årigt udviklingsprojekt finansieret via satspuljemidler. Derfor er det specielt rettet mod unge i udsatte boligområder. For at sikre kendskabet til Lektier Online er der i indsatsområderne i Herredsvang og Rosenhøj etableret et tæt samarbejde med voksne, der omgiver de unge i dagligdagen –f.eks. klubmedarbejdere, boligsociale medarbejdere, lærere og ansatte i medborgercentre og kulturelle foreninger. Deres rolle er at fungere som ambassadører for Lektier Online.

Elevcentre

I tilknytning til de to boligområder er der elevcentre, som stilles til rådighed for de unge i Lektier Onlines åbningstid. Elevcentrene tager udgangspunkt i allerede eksisterende pcfaciliteter, som udstyres med webkameraer og headsets. Idéen er at give de unge et tilbud om pc-adgang, hvorfra de kan logge på sitet og lave lektier uforstyrret.

Teknisk løsning

Den tekniske platform kan som andre Itløsninger forventes at have nogle børnesygdomme, men allerede i august lanceres Lektier Online fase 2, som gør det muligt at komme nogle af dem til livs. Der er et stort potentiale i løsningen, da den udnytter de digitale kommunikationsmuligheder til fulde med en platform, der ligger meget tæt op ad ansigttil-ansigt-kommunikation.

Fakta

  • Parterne bag Lektier Online er Styrelsen for Bibliotek og Medier i samarbejde med Integrationsministeriet og Undervisningsministeriet. Implementeringen af projektet er lagt ud til Statsbiblioteket
  • Lektier Online projektet løber i perioden den 1. april 2009 til den 31. december 2011
  • Der er afsat 7,5 mio. kr. til projektet
  • Antallet af frivillige lektiehjælpere er ultimo februar 2010 på 28 personer. Primært unge studerende med så forskellige studiebaggrunde som molekylærbiologi, bygningsingeniør, fysik, europa- og internationale studier, historie, økonomi, geologi, statistik, kinesisk, engelsk, pædagogseminariet og handelshøjskolen
  • Lektier Online starter med to ugentlige åbningsdage: mandag og torsdag fra 18-20. Åbningstiden udvides i løbet af projektperioden

Læs mere på www.statsbiblioteket.dk/ lektieronline og www.lektier-online.dk.

Foto fra Lektiecaféen i Farum

Foto fra Lektiecaféen i Farum

 

Denne side er kapitel 7 af 14 til publikationen "Bibliotek og Medier 2010:1".

Publikationen kan findes på adressen http://www.bibliotekogmedier.dk/fileadmin/publikationer/nyt_fra_bibliotek_og_medier/2010/1/index.htm
© 2010