Lektierne gik i kage

Ann Poulsen

Da Projekt 100 lektiecaféer sidst i februar 2010 fejrede 3-års fødselsdag på 37 folkebiblioteker og skolebiblioteker rundt om i det ganske land gik der helt bogstaveligt kage i lektierne – store flotte kager dekoreret med det fine projektlogo

Der var god grund til at fejre fødselsdagen, for projektet har været en succes på mange planer.

Vigtigst er, at målet om at etablere 100 lektiecaféer på bibliotekerne blev nået og endda overgået med ekstra 30 lektiehjælpstilbud. 72 af lektiecaféerne er etableret på et folkebibliotek, mens 58 er på et skolebibliotek. Dertil kommer, at 35 af lektiecaféerne har fået tilskud til at udbygge deres tilbud med bredere læringsaktiviteter til målgrupper, der aldersmæssigt rækker ud over skolebørn.

Det andet glædelige resultat er, at lektiecaféerne både har en faglig og en social betydning for eleverne. Børnene hygger sig, og der skabes nye sociale relationer på tværs af kulturer.

Derfor er det også virkelig tilfredsstillende, at næsten tre ud af fire biblioteker efter den 1-årige projektperiode har valgt at fortsætte lektiehjælpen.

Som rosinen i pølseenden har også både de frivillige lektiehjælpere og bibliotekerne udbytte af lektiecaféerne. Lektiehjælperne nyder at hjælpe og have en tæt kontakt til børnene, og på bibliotekerne er caféerne meget synlige, fordi de skaber øget liv og aktivitet. Desuden skaber de god omtale i de lokale medier, og bibliotekspersonalet oplever arbejdet omkring lektiehjælp som meningsfyldt og givende.

De positive meldinger fremgår af projektets interne evaluering, som bygger på spørgeskemaer, interviews og besøgsstatik. I evalueringen kan man desuden læse at:

  • Antallet af elever i de forskellige lektiecaféer varierer fra nogle få til mere end 20 pr. gang – generelt deltager flere piger end drenge
  • De fleste elever kommer fra de mellemste klassetrin (4.-7. klasse)
  • Lektiehjælperne på folkebibliotekerne er frivillige i alle aldre, mens skolernes lektiecaféer i højere grad trækker på lærere og de ældste elever
  • Lektiecaféerne har haft over 30.000 besøg. Tallet bygger på det samlede antal af besøg i de enkelte lektiecaféers første år.

Projekt 100 lektiecaféer i bibliotekerne er det mest synlige resultat af den første, netop afsluttede samarbejdsaftale mellem Kulturministeriet og Integrationsministeriet.

Integrationsministeriet har i alt givet seks mio. kr. til lektiehjælpsprojektet.

Det er ikke længere muligt at søge tilskud fra Lektiehjælpspuljen, men på baggrund af det gode samarbejde omkring de fysiske lektiecaféer arbejder Bibliotek og Medier nu sammen med Integrationsministeriet og Undervisningsministeriet på et flerårigt lektiehjælpsprojekt på nettet, Lektier Online.

Se artikel næste side “Lektiehjælp er kun et museklik væk”.

Tegning

 

Denne side er kapitel 6 af 14 til publikationen "Bibliotek og Medier 2010:1".

Publikationen kan findes på adressen http://www.bibliotekogmedier.dk/fileadmin/publikationer/nyt_fra_bibliotek_og_medier/2010/1/index.htm
© 2010