Vidensvelfærd 

Kommentar: Jens Thorhauge

Styrelsen for Bibliotek og Medier har formuleret en ny mission og vision.
Anledningen er Biblioteksstyrelsens og Mediesekretariatetes fusion i 2008.

Arbejdet har taget udgangspunkt i den udbredte opfattelse at mission udtrykker virksomhedens raison d’etre, de forhold eller den opgave den er sat i verden for at løse. Visionen peger fremad mod et mål, som organisationen stræber efter. Visionen skal inspirere medarbejdere og brugere og give kant til organisationens identitet.

Processen med at afklare hvad det er for opdrag vi er sat i verden for at håndtere – og måske især processen med at afklare hvilke ledestjerner vi skal følge og hvad de egentlige udfordringer er, er nyttig og spændende – og burde gentages med jævne mellemrum i alle organisationer. Men denne fase er under alle omstændigheder bare den første fase. Den anden fase drejer sig om at udtrykke budskabet så kort og koncist, at det er let at huske, og det skal helst have en markant karakter.

Diskussionen blev ført bredt internt i styrelsen med enighed om, at vi er sat i verden for at forvalte de ordninger, der skal sikre fortsat produktion og distribution af medier og facilitere tilgængelighed til viden og kultur via biblioteker og medier.

Vi nedsatte en arbejdsgruppe, der kom med flere forslag til mission med følgende essens: Vi fremmer medborgerskab, kulturelle oplevelser og læring ved at udvikle fremtidens bibliotekstilbud og et mangfoldigt medieudbud.

Visionsarbejdet kredsede meget om den tradition, der tydeligt er for at en vision skal udtrykke en ambition. Der er mange, der gerne vil være ’verdens bedste’ – få har en reel mulighed for at blive det. Vi er dog fortsat fascinerede af BBC’s vision: “We want to be the most creative organisation in the world”. Men BBC har en hel del at have det i. Vores arbejdsgruppe lagde mere forsigtigt ud: “Vi vil være det nødvendige omdrejningspunkt, der aktivt understøtter og stimulerer udviklingen på biblioteks- og medieområdet”.

Der var udbredt tilfredshed med – og tilslutning til – indholdet i den tænkning, arbejdsgruppen fremlagde, men nogen skepsis over formuleringerne.

Et nyt udvalg blev nedsat med den opgave at skærpe formuleringerne yderligere. Vi tog fat på det forhold, at der hele tiden adresseres to områder: biblioteker og medier – og forsøgte at bygge bro: fælles for de to områder er at de har oplysning og oplevelse som mål og at de er rettet mod hele befolkningen – vi måler på benyttelsen og har de samme overordnede krav om alsidighed, mangfoldighed, kvalitet og aktualitet i medie- og bibliotekstilbud. Vi blev derfor ret hurtigt enige om at essensen i missionen er: Oplevelser og oplysning til alle.

Igen var visionen vanskeligere at håndtere. Hvad er målet for vores virksomhed når vi bevæger os på borger/modtager niveau? Inspireret af Kulturministeriets vision, der også er klart borgerrettet: “Kultur der bevæger og beriger”, kredsede vi om ’berigelse, bevægelse, fællesskab’ eller tydeligere: ’oplevelser og oplysning der beriger og bevæger’. Vi prøvede os endda frem med endnu et trin op ad effektstigen: ’verdens lykkeligste folk’ som et bud på hvad der kommer ud af vores arbejde!

Det var diskussionen af hvad vi kan forvente af velfærdssamfundet og vores bidrag til det, der ledte til det nye ord, som vi nu har valgt til at udtrykke vores vision: vidensvelfærd. Ét ord, slet og ret.

Det opfylder i det mindste kravet om at alle skal kunne huske det. Dét ordet udtrykker, er, at vi arbejder for at alle borgere får et alsidigt, aktuelt og kvalitetspræget tilbud om oplevelse og oplysning og udnytter det til egen udvikling inden for vores samfundsmæssige ramme. Udfordringen i den vision er især det sidste: at alle udnytter tilbuddet og bruger det til at blive konstruktivt inkluderet i det samfundsmæssige fællesskab. I den sidste runde besluttede vi at befordre forståelsen af de to ultrakorte statements med en forklarende undertekst.

Derfor er vores mission nu således:
Oplevelser og oplysning til alle
Bibliotek og Medier understøtter og udvikler adgang til viden og forståelse i et inkluderende demokrati.

Visionen er:
Vidensvelfærd
Vi stræber efter, at alle i samfundet bruger mulighederne for oplevelser og oplysning.

Værsgo!

 

Denne side er kapitel 1 af 14 til publikationen "Bibliotek og Medier 2010:1".

Publikationen kan findes på adressen http://www.bibliotekogmedier.dk/fileadmin/publikationer/nyt_fra_bibliotek_og_medier/2010/1/index.htm
© 2010