Tema: Børn og unge

Pallesgavebod gør klar til præsentation februar 2010

Gitte Beha Smed

Siden bibliotekernes projekt om oprettelsen af et børnewebsite blev sat i gang i løbet af sommeren, har planen været at åbne en betaversion forud for den offentlige lancering i slutningen af marts 2010 på Danmarks Biblioteksforenings årsmøde i Esbjerg. Åbningen af betaversionen er fastlagt til mandag den 15. februar, hvor alle landets børnebiblioteker vil have mulighed for at præsentere pallesgavebod.dk for deres børnebrugere. Her vil websitet have seks forskellige medieindgange – bøger, musik, nettet, mobil, film og spil – dertil kommer de skiftende temaer.

De syv temaer

Allerede den 4. januar vil websitets første tema, “agenter”, være tilgængeligt. Her vil børnene og bibliotekspersonalet kunne få en smagsprøve på et redaktionelt tilrettelagt tema fra gaveboden, som kan tilbyde masser af sjove og skæve vinkler på livet som agent. Agenttemaet er udviklet af en redaktionsgruppe bestående af 12 bibliotekarer. I selve temaet vil der være forskellige animationer og interaktive features i en selvstændig grafisk linje. Da det ikke vil være muligt for pallesgavebod.dk at hente information i bibliotekernes databaser allerede i januar, vil temaet fungere uafhængigt af resten af pallesgavebod.dk på et mikrowebsite. De materialer, som knytter sig til temaet, bliver vist, men børnene vil ikke have mulighed for at låne materialerne direkte fra websitet. Nærmere information om opkobling til agenttemaet kommer i hovedredaktionens nyhedsbrev, der automatisk sendes til alle landets folkebiblioteker. Tilmelding kan ske på www.pallesgavebod.dk.

De øvrige seks temaer er fordelt over resten af året med en varighed på mellem seks og otte uger. Ved den officielle åbning i marts er temaet “rekorder”, derefter kommer temaerne “under jorden”, “humor”, “nørd”, “skræk” og “den anden verden”. Til hvert tema vil der være en landsdækkende aktivitet, hvor pallesgavebod.dk samarbejder med DR’s udsendelse “Ramasjang Live” fra Aalborg Hovedbibliotek.

Teknik og design

Udviklingen af it-systemet bag pallesgavebod.dk er en kompliceret opgave, da der skal udveksles data mellem bibliotekernes egne systemer og websitet. Børnene skal kunne oprette deres egne profiler, låne materialer, spille spil, høre musik og se film. For at det kan lade sig gøre, skal de forskellige it-løsninger kunne kommunikere, hvilket sker ved hjælp af en række webservicer, der udvikles af DBC. Den materialedatabase, som pallesgavebod.dk bruger, hedder Små.TING. Denne databrønd er allerede etableret af DBC og vil efterhånden omfatte de fleste materialer i websitet.

Selve designet af websitet er færdiggjort og er nu i den fase, hvor siderne kodes og gøres klar til brug på nettet. Designet er ret enkelt og overskueligt og er holdt i et lækkert, stilfuldt udtryk med afdæmpede farver og funktionelle detaljer. De komplekse muligheder i sideopsætningen, som gør brug af en lang række bokse og lister, resulterer til gengæld i en mangefacetteret side med rigtig mange indgange til relateret materiale, hitlister, “bøger, det er synd for”, anmeldelser og lignende.

Figurunivers

Da børnewebsitets navn endelig blev fastlagt i eftersommeren, gik Copenhagen Bombay straks i gang med at raffinere websitets koncept og selve universet. Anders Morgenthaler har i fællesskab med forfatteren Sanne Munk Jensen udviklet persongalleriet i pallesgavebod.dk. Sanne Munk Jensen er ligesom Anders Morgenthaler en erfaren konceptudvikler, bl.a. er hun hovedforfatter på DR’s nye tv-serie om Carsten og Gitte, som vises på tv-kanalen Ramasjang fra november.

De seks figurer i “palleland” har fået meget forskellige personligheder og temperamenter. Der er den skeptiske Kuno fra Nordjylland, lille, lyserøde Ophelia, der elsker fantasy, film og fiktion, Søge, der er tavs, men alligevel kommer med rammende bemærkninger i søgefeltet. Så er der Randi med manglende selvtillid og hang til realisme, Thomas Larsen, som er dybt afhængig af sport, og John-John, der har to munde og en sanger i maven, som vil ud ved enhver given lejlighed. På websitet vil figurerne anbefale bøger og andet materiale, komme med forskellige tilkendegivelser, pege på relateret materiale og i det hele taget sætte strøm til hele universet. Palle ser vi ikke noget til; han findes, men vi får ikke meget at vide om, hvem han er. Indimellem høres hans stemme, men Palles relation til figurerne står foreløbig hen i det uvisse.

Alle unge skal med – strategien er klar

Stine Engel

“Unge: polarisering eller fællesskab”. Sådan lød overskriften ved Børne- og Kulturchefforeningens (BKF’s) årsmøde i Vejle 2009. BKF slog på årsmødet fast, at der er behov for en ny ungdomskom-mission og nye strategier for ungeindsatser. Børnekulturens Netværk bakker op om BKF’s initiativ og er klar til at tage aktivt del i udviklingsarbejdet med ungekultur.

20 % af de unge bliver stående på bagperronen

BKF’s årsmøde var præget af spændende oplæg om unge samt en nærværende og bevægende forestilling fra C:ntacts turnerende teatergruppe med unge. Men de unges talenter kunne ikke overskygge et af årsmødets sørgelige hovedbudskaber, nemlig at polariseringen blandt unge bliver mere og mere udtalt, og at alt for mange unge ikke når med på vognen.

BKF’s nyligt afgåede formand Per B. Christensen beskriver situationen således i artiklen “Behov for en ungdomskommission”: 80 % af de unge tager pænt og ordentligt imod de uddannelsestilbud, vi stiller til rådighed. De anvender vores kultur- og foreningstilbud. De har gode motionsog kostvaner. Og de får hurtigt fodfæste på arbejdsmarkedet. Men de 20 % bliver stående på bagperronen. De lykkes ikke med en uddannelse, og vi lykkes ikke med at motivere dem, heller ikke til motion, arbejde eller sund livsstil.

Spørgsmålet er, hvordan vi får knækket kurven og skabt muligheder med positivt indhold for de unge, som ellers risikerer at blive stående på bagperronen i fællesskabets skygge?

Kunst og kultur skaber fællesskaber

Kunst og kultur rummer en nøgle til at skabe muligheder med positivt indhold for de 20 % af de unge, som har svært ved at finde sig til rette i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Kunst- og kulturinitiativer skaber kulturel dannelse, anerkendelse og ’positive’ fællesskaber blandt unge og styrker derigennem de unges sociale og faglige kompetencer:

Det autentiske møde med en professionel kunstner kan være med til at åbne døre til en ny verden og nuancere de unges forståelsesrammer. Det kulturelle møde kan være med til at give fornyet selvværd og selvtillid og skabe lyst til aktiv deltagelse. På denne måde kan kunst og kultur være med til at mindske polariseringen blandt unge og i stedet skabe ’positive’ fællesskaber.

Unge har ret til kunst og kultur

Unge har på lige fod med børn og voksne ret til at møde kunst og kultur af høj kvalitet i deres hverdag. Unge skal have mulighed for at opleve og forstå de forskellige kunstarters forskellige ’sprog’, f.eks. dans, musik, billedkunst, scenekunst og fortælling. Det er afgørende, at rammerne for unges møde med kunst og kultur skabes i tæt og ligeværdigt samspil med de unge, hvor også mulighederne for at dyrke uorganiserede aktiviteter som f.eks. skating, parkour, streetdance og akrobatik er til stede.

Samfundet er med til at udvikle de unge, men samtidig er unge også med til at udvikle samfundet. Unge er en målgruppe, som i højere grad end andre aldersgrupper har modet til at eksperimentere og tage nye trends til sig, og derfor er det vigtigt, at samfundet også er gearet til at rumme og udvikle den kultur, som skabes for, med og af unge. Denne rummelighed kan være med til at skubbe de sidste 20 % fra bagperronen og frem i toget.

Ny ungestrategi klar

Børnekulturens Netværk har i løbet af 2009 foretaget en projektmodning, som tegner et øjebliksbillede af de tendenser, som ungdomsforskningen skitserer inden for kunst og kultur for, med og af unge. Den afsluttende rapport vil præsentere en række anbefalinger til, hvordan Børnekulturens Netværk kan fremme en målrettet og kvalitetsorienteret udvikling på det ungdomskulturelle område.

Sidste hånd er nu ved at blive lagt på projektmodningen, og Børnekulturens Netværk vil snart være klar med en ungestrategi, som kan være med til at skabe nytænkning, dokumentation og videndeling på området.

 

Denne side er kapitel 5 af 11 til publikationen "Bibliotek og Medier 2009:4".

Publikationen kan findes på adressen http://www.bibliotekogmedier.dk/fileadmin/publikationer/nyt_fra_bibliotek_og_medier/2009/4/index.htm
© 2009