Bilag 4
Rapport om materialevalg i ny overbygningsstruktur - koordinering, samspil, benchmarking og/eller reorganisering
Forsøgsmodel for centralbibliotekerne inkl. beslutninger m.v. fra centralbiblioteksledermødet 30.01.09 samt senere tilføjelser.
Den anbefalede model iværksættes med visse modifikationer.
Analysegruppen fortsætter evt. med nye repræsentanter, der afløser de nuværende, hvis CB’et finder det mest hensigtsmæssigt.
Der igangsættes et forsøg med udvalgte emner og sprogområder, således at hvert CB bliver ansvarlig for litteraturovervågning og indkøb for hinanden både inden for emner og inden for sprogområder (primært skønlitteratur).
Det enkelte CB melder en beløbsramme ind. Måske skal beløbet i forsøget være lige stort for alle. Hvis beløbet skal være større pga. at nogle CB’er har brug for flere materialer, kan der blive tale om en betalingsmodel, evt. 15% af bogens pris.
Katalogiseringer følger indkøbet, dvs. det indkøbende CB har ansvar for katalogiseringer. Undervejsposterne skal være synlige i både DanBib og egen base. Worldcat-poster kan evt. bruges som undervejsposter. (Afventer aftale med DBC)
Der udarbejdes en nærmere beskrivelse af emnerne, oversigt over overvågningen, tidsintervaller, opfølgning, statistik mv. On-demand køb procedurer beskrives.
Der oprettes et virtuelt videndelingsforum til brug for netværksgruppen. (Feedback- systemet/ bloggen skal være enkelt). Evt. kan bloggen blive en del af www.centralbibliotek.dk Tidsplanen for denne er ca. efter sommerferien 2009. Der skal laves en mere udførlig beskrivelse og kravspecifikationer af hvad det virtuelle forum skal kunne, hvis bloggen skal være en del heraf.
Alt efter emne tager hvert CB kontakt til relevante forsknings- og uddannelsesbiblioteker (ikke nødvendigvis regionale) for at udveksle reserveringslister à la Aalborg-modellen.
Vigtigt: Evaluering
Analysegruppen skal komme med forslag til evaluering af forsøget: samarbejdsformen, omfanget, administrationen, tekniske løsninger, statistik, betalingsmodeller, tidsforbruget samt vurdering af det samlede resultat.
Forsøget kører som et forsøg mellem de seks CB’er.
Der sættes en forundersøgelse i gang omkring kassations- og opbevaringspolitik CB’erne imellem i samarbejde med Statsbiblioteket / depotbiblioteksfunktionen. (Henvises til Styrelsens arbejdsgruppe).
Anbefalet model
Den anbefalede model er Analysegruppens anbefaling. Kommentarerne fra centralbibliotekslederne er skrevet ind med fed skrift.
Økonomi |
CB-tilskuddet til materialer indgår som en del af det enkelte CB’s materialebudget (som det sker i dag). Det enkelte CB vælger selv, på hvilken måde man vil dokumentere sit CB-køb. OK – (Centralbibliotekslederne var enige heri) |
Materialevalg/overvågning |
Opprioriteres, så vi kan reagere hurtigt på behov og trends samt på titler med mange reserveringer. Der udvælges seks emneområder, som CB’erne samarbejder om. Hvert CB får ét emne. Forsøg med ’små’ sprogområder; materialevalg for / indkøb til hinanden. Alle køber on-demand inden for alle emner. Der igangsættes et forløb inden for udvalgte emneområder, således at hvert CB får ansvar for et emneområde og foretager indkøb for de andre CB’er. Ligeledes igangsættes et forsøg inden for andre sprogområder end det engelske (primært skønlitteratur). |
Videndeling/koordinering |
Opprioriteres, så vi kan reagere hurtigt på behov og trends samt på titler med mange reserveringer. Der udveksles viden om nyindkøbte bøger. Blog - hurtig, enkel, billig. Hjemmeside, som har flere muligheder mht. at strukturere indhold mv. Mailliste mellem de centrale indkøbere CB’erne imellem. Årligt møde mellem indkøberne. Enkle/ubureaukratiske feedbacksystemer anbefales gerne via en åben struktur (f.eks. blog). |
Indkøb |
Hvert CB køber til sig selv. Sprogforsøg: Materialevalg for/indkøb til hinanden. Emneindkøb: Materialevalg/indkøb for hinanden. Styres af indkøberen på det enkelte CB, efter at der er indmeldt en ramme fra hvert bibliotek. |
Budgetstyring |
Lokalt Sprogforsøg: De enkelte CB’er bestemmer hvor meget der skal købes for inden for sprogområdet. Det samme gælder for indkøb af emner. Bøgerne indkøbes for de andre CB’er, bestillinger sendes samlet til leverandøren, der fakturerer og sender bøgerne til de enkelte CB’er. |
Fordeling af titler mellem CB’erne/placering |
Lokal placering Sprogforsøg: Koordinering på landsplan mht. titelvariation og tilstrækkeligt antal eksemplarer. |
Klargøring/katalogisering |
Indtil videre lokalt. Sprogforsøg: Det indkøbende CB sørger for indholdsnote og emneord, lokal beholdningsregistrering. Der oprettes et netværk af katalogisatorer. Centralbibliotekslederne ønsker ikke at der nedsættes en ny netværksgruppe. Indkøberen har ansvaret for katalogisering og oprettelse af poster. Problemerne på dette område skal afklares: Betaling for katalogiseringer (hvis et bibliotek melder mange penge ind i puljen)? Gruppen skal afdække omfanget. Sker der en udligning? Når opgaver og midler er fordelt overvejes, om der skal være en betalingsmodel for katalogiseringer. Bestillinger indsendes til det enkelte biblioteks leverandør, hvorefter det kører automatisk med levering, kontering mv. |
Samarbejde med Statsbiblioteket |
Som nu, hvor bibliotekerne kan foreslå titler købt via Statsbibliotekets bevilling til efterspurgte udenlandske materialer i folkebibliotekerne (DABL). Dette suppleres med en ordning, hvor Statsbiblioteket forbeholder en sum af DABL-kontoen til indkøb på forslag fra CB’erne. Det drejer sig om titler, der ligger i gråzonen mellem forsknings- og folkebiblioteksniveau. Disse forslag udspringer af CB’ernes materialeovervågning. I stedet for at foreslå til Statsbiblioteket, anbefaler centralbibliotekslederne at bøgerne købes. |
Samarbejde med forsknings- og uddannelsesbiblioteker |
Lokalt i CB-området inden for de aftalte emner. Koordineringen foregår nationalt. Projektet vedrører kun de seks CB’er. |
| Forrige | | Til sidens top |
Denne side er kapitel 12 af 12 til publikationen "Rapport om koordination af materialeforsyning i folke- og forskningsbiblioteker".
Publikationen kan findes på adressen http://www.bibliotekogmedier.dk/fileadmin/publikationer/rapporter_fra_bs/koordinat_materialefors/index.htm
© 2009