Om DEFF
DEFF arbejder for, at forskere, undervisere og studerende har adgang til al relevant information gennem brugervenlige systemer og vejledning af høj kvalitet. Det tilstæbes at understøtte alle aspekter af forskernes og de studerendes arbejde med informationsressourcer på højeste internationale niveau, og DEFF bidrager til en optimal udnyttelse af forskningsbaserede informationsressourcer. Dette sker gennem samarbejde mellem bibliotekspartnerne, fælles udviklingsprojekter samt etableringen af en teknisk infrastruktur. DEFFs målgruppe betjenes fortrinsvis direkte gennem de institutioner, der deltager i DEFF, og gennem fælles tjenester, hvor dette er hensigtsmæssigt.
DEFF har tre overordnede mål. For det første skal DEFF forbedre slutbrugernes udnyttelse af elektroniske ressourcer både kvalitativt og kvantitativt. Dernæst skal samarbejdet mellem forskningsbibliotekerne styrkes og omfatte nye samarbejdspartnere. Desuden skal resultaterne dokumenteres, formidles og udbredes til offentligheden.
DEFF er en samarbejdsorganisation for danske uddannelses, fag og forskningsbiblioteker. Samarbejdet omfatter fælles udvikling i de tilfælde, hvor samarbejde giver større udbytte end summen af lokale initiativer. Dette sikrer en bedre samlet udnyttelse af bibliotekernes ressourcer. DEFF skal sikre videreudvikling af det fælles netværk af informationsressourcer, mens der også skal være en samlet formidling af uddannelses, fag og forskningsbibliotekernes informationsressourcer til offentligheden.
Deltagere
DEFFsamarbejdet omfatter hovedparten af de ca. 500 biblioteker, der betjener forskere og studerende:
- Universitetsbibliotekerne f.eks. Aalborg Universitetsbibliotek
- Øvrige special og forskningsbiblioteker – biblioteker, som betjener institutioner med særlige forsknings eller analyseopgaver, f.eks. Vejdirektoratets bibliotek samt en række biblioteker i forbindelse med private virksomheder
- Bibliotekerne ved professionshøjskolerne – biblioteker ved mellemlange videregående uddannelsesretninger, f.eks. lærer og pædagoguddannelsen
- De gymnasiale uddannelser f.eks. gymnasier, SOSUuddannelser, VUC’er, erhvervsakademier og tekniske skoler
Målgruppe
DEFFs primære målgruppe er forskere, undervisere og studerende ved uddannelsesinstitutioner med mellemlange og videregående uddannelser og ved sektorforskningsinstitutioner. Målgruppen er kendetegnet ved at have behov for DEFFs informationsressourcer ved f.eks. forskningsbaserede erhvervsvirksomheder og forskerparker, hospitaler samt ved institutioner med kortere uddannelser. Derudover bidrager DEFF til formidlingen af uddannelses og forskningsbibliotekernes informationsressourcer til offentligheden.
TEMA: Forskning og uddannelse
I et vidensamfund spiller forsknings og uddannelsesinstitutioner en vigtig rolle som producenter af viden og kompetencer. På trods af internettets voksende betydning, både som medie og informationskilde, er både forskning og uddannelse fortsat meget afhængige af biblioteker for at kunne fungere.
Opfattelsen at internettet som informationskilde er tilstrækkelig for at bedrive forskning og uddannelse skaber risiko for, at bibliotekets betydning for forskning og uddannelse undervurderes.
Forskning er kumulativ – det er helt afgørende at bygge videre på eksisterende forskningsresultater. Det forudsætter, at man kan identificere de nyeste forskningsresultater, at man kan stole på dem, og at man kan få adgang til dem. Her spiller bibliotekerne en vigtig rolle. Bibliotekerne spiller også en stadig større rolle for outputtet fra forskningsprocesserne, hvor aktiviteter som forskningsregistrering og Open Access efterhånden er centrale opgaver for mange biblioteker.
Uddannelse bliver i stadig højere grad problemog projektorienteret. Studerende lærer selv at formulere spørgsmålene og at besvare dem gennem projektarbejde. Læringen flytter fra klasseværelset og i mange tilfælde til biblioteket i læringsrum og læsesale. Undervisningsmaterialerne skal være tilgængelige via internettet, og selve internettet bliver et vigtigt redskab i læringen. Bibliotekerne kan udover håndteringen af digitale undervisningsmaterialer også gennem uddannelse i informationskompetence bidrage til, at de studerende kan anvende internettet kritisk og effektivt og på den måde lægge grundlaget for livslang læring.
De biblioteker, der understøtter videregående uddannelse og forskning, kaldes uddannelses, fag og forskningsbiblioteker.
| Forrige | Næste
| | Til sidens top |
Denne side er kapitel 2 af 6 til publikationen "Danmarks Elektroniske Fag- og Forskningsbibliotek".
Publikationen kan findes på adressen http://www.bibliotekogmedier.dk/fileadmin/publikationer/andre_publikationer/deff/profil/index.htm
© 2009