Om DEFF

DEFF arbejder for, at forskere, undervisere og stu­derende har adgang til al relevant information gennem brugervenlige systemer og vejledning af høj kvalitet. Det tilstæbes at understøtte alle aspekter af forsker­nes og de studerendes arbejde med informations­ressourcer på højeste internationale niveau, og DEFF bidrager til en optimal udnyttelse af forsknings­baserede informationsressourcer. Dette sker gennem samarbejde mellem bibliotekspartnerne, fælles ud­viklingsprojekter samt etableringen af en teknisk infrastruktur. DEFFs målgruppe betjenes fortrinsvis direkte gennem de institutioner, der deltager i DEFF, og gennem fælles tjenester, hvor dette er hensigts­mæssigt.

DEFF har tre overordnede mål. For det første skal DEFF forbedre slutbrugernes udnyttelse af elektro­niske ressourcer både kvalitativt og kvantitativt. Dernæst skal samarbejdet mellem forskningsbiblio­tekerne styrkes og omfatte nye samarbejdspartnere. Desuden skal resultaterne dokumenteres, formidles og udbredes til offentligheden.

DEFF er en samarbejdsorganisation for danske uddannelses­, fag­ og forskningsbiblioteker. Sam­arbejdet omfatter fælles udvikling i de tilfælde, hvor samarbejde giver større udbytte end summen af lokale initiativer. Dette sikrer en bedre samlet udnyt­telse af bibliotekernes ressourcer. DEFF skal sikre videreudvikling af det fælles netværk af informa­tionsressourcer, mens der også skal være en samlet formidling af uddannelses­, fag­ og forskningsbiblio­tekernes informationsressourcer til offentligheden.

Deltagere

DEFF­samarbejdet omfatter hovedparten af de ca. 500 biblioteker, der betjener forskere og studerende:

  • Universitetsbibliotekerne f.eks. Aalborg Universitetsbibliotek
  • Øvrige special­ og forskningsbiblioteker – biblio­teker, som betjener institutioner med særlige forsknings­ eller analyseopgaver, f.eks. Vejdirek­toratets bibliotek samt en række biblioteker i forbindelse med private virksomheder 
  • Bibliotekerne ved professionshøjskolerne – biblio­teker ved mellemlange videregående uddannelses­retninger, f.eks. lærer­ og pædagoguddannelsen
  • De gymnasiale uddannelser f.eks. gymnasier, SOSU­uddannelser, VUC’er, erhvervsakademier og tekniske skoler

Målgruppe

DEFFs primære målgruppe er forskere, undervisere og studerende ved uddannelsesinstitutioner med mellemlange og videregående uddannelser og ved sektorforskningsinstitutioner. Målgruppen er kende­tegnet ved at have behov for DEFFs informations­ressourcer ved f.eks. forskningsbaserede erhvervs­virksomheder og forskerparker, hospitaler samt ved institutioner med kortere uddannelser. Derudover bidrager DEFF til formidlingen af uddannelses­ og forskningsbibliotekernes informationsressourcer til offentligheden.

TEMA: Forskning og uddannelse

I et vidensamfund spiller forsknings­ og uddan­nelsesinstitutioner en vigtig rolle som produ­center af viden og kompetencer. På trods af internettets voksende betydning, både som medie og informationskilde, er både forskning og uddannelse fortsat meget afhængige af biblioteker for at kunne fungere.

Opfattelsen at internettet som informationskilde er tilstrækkelig for at bedrive forskning og uddannelse skaber risiko for, at bibliotekets betydning for forskning og uddannelse under­vurderes.

Forskning er kumulativ – det er helt afgørende at bygge videre på eksisterende forsknings­resultater. Det forudsætter, at man kan identi­ficere de nyeste forskningsresultater, at man kan stole på dem, og at man kan få adgang til dem. Her spiller bibliotekerne en vigtig rolle. Bibliotekerne spiller også en stadig større rolle for outputtet fra forskningsprocesserne, hvor aktiviteter som forskningsregistrering og Open Access efterhånden er centrale opgaver for mange biblioteker.

Uddannelse bliver i stadig højere grad problem­og projektorienteret. Studerende lærer selv at formulere spørgsmålene og at besvare dem gennem projektarbejde. Læringen flytter fra klasseværelset og i mange tilfælde til biblioteket i læringsrum og læsesale. Undervisningsmate­rialerne skal være tilgængelige via internettet, og selve internettet bliver et vigtigt redskab i læringen. Bibliotekerne kan udover håndter­ingen af digitale undervisningsmaterialer også gennem uddannelse i informationskompetence bidrage til, at de studerende kan anvende inter­nettet kritisk og effektivt og på den måde lægge grundlaget for livslang læring.

De biblioteker, der understøtter videregående uddannelse og forskning, kaldes uddannelses­, fag­ og forskningsbiblioteker. 

 

Denne side er kapitel 2 af 6 til publikationen "Danmarks Elektroniske Fag- og Forskningsbibliotek".

Publikationen kan findes på adressen http://www.bibliotekogmedier.dk/fileadmin/publikationer/andre_publikationer/deff/profil/index.htm
© 2009