Afrapportering for tilskud på 100.000 kr. eller derunder

Hvis I har modtaget et tilskud på 100.000 kr. eller derunder, skal I aflægge regnskabstal og erklære på tro- og love, at kompensationen er brugt i overensstemmelse med de krav, der er fastsat i afgørelsesbrevet, og at de oplysninger, der er angivet i regnskabet, er korrekte. Det gør I ved at anvende og udfylde Slots- og Kulturstyrelsens elektroniske erklæringsblanket og skema til regnskabstal for tilskud til og med 100.000 kr. Erklæringen signeres ved indsendelse med MitID. 

Når I har indsendt den elektroniske erklæring og regnskabstal, vil I modtage en kvittering for indsendelsen på jeres e-mailadresse. I skal ikke foretage jer mere.

Slots- og Kulturstyrelsen kan i forbindelse med sin kontrol af tilsagn om kompensation i forbindelse med COVID-19 indhente oplysninger fra andre myndigheder, herunder Erhvervsstyrelsen.

Slots- og Kulturstyrelsen vil desuden i visse tilfælde være forpligtet til at overføre oplysninger til andre myndigheder. Vi videregiver kun dine personoplysninger til tredjemand, hvis vi er retligt forpligtet til det, eller hvis det i øvrigt er nødvendigt for, at vi kan udføre vores opgaver som myndighed. Du kan finde Slots- og Kulturstyrelsens persondatapolitik her: https://slks.dk/persondatapolitik/

Slots- og Kulturstyrelsen vil gennemgå det indsendte, og I vil høre fra os senest seks måneder efter indsendelsen.

Skabelon til oplysning af regnskabstal

Regnskabstal skal indsendes i den skabelon, som I finder til højre på denne side. Her finder I også blanket til indsendelse.

Såfremt, at der er tilfælde, hvor der ønskes at afrapportere på baggrund af de faktiske tal fra kompensationsperioden december 2021 og eller januar 2022, på tværs af indtægter og udgifter, skal dette godkendes af Slots- og Kulturstyrelsen, forud for indsendelsen af afrapporteringen. En anmodning herom sendes til kompensation@remove-this.slks.dk  

Når I har udfyldt regnskabsskabelonen, skal den:

  • udskrives, underskrives i hånden, scannes, gemmes på jeres computer og vedhæftes blanketten
    eller
  • gemmes på jeres computer og underskrives med MitID fx via PENNEO, hvor underskrifterne er juridisk bindende.

Regnskabsskabelonen skal indeholde følgende:

  • Opgørelse over alle udgifter i den periode, der er søgt om kompensation for.
  • Opgørelse over alle indtægter i den periode, der er søgt om kompensation for.
  • Opgørelse over tabt deltagerbetaling
  • To underskrifter med dato: en fra højskolens forstander og en fra højskolens bestyrelsesformand.

Følgende dokumenter skal indsendes sammen med regnskabstal og vedhæftes den elektroniske erklæring. Dokumenterne skal indsendes i pdf-format:

  • Skolens godkendte årsplan for skoleåret 2021/22.
  • Elevliste for kursusugen, hvor eleverne blev sendt hjem fra korte og lange kurser (19. december 2021 til og med den 15.januar 2022, samt i omstillingsperioden fra og med den 16.januar 2022 til og med den 31.januar 2022, på samme vilkår som i nedlukningsperioden).
  • En opgørelse over det forventede antal deltagere på kurset eller dokumentation for det faktiske antal tilmeldte til kurset i form af elevliste.

Opgørelsen over forventede antal deltagere beregnes ud fra det forventede antal elever i de planlagte antal uger. Ved forventede antal deltagere forstås det antal elever, som skolen med rimelighed kan forvente på det pågældende kursus, enten ud fra en liste over antal tilmeldte elever eller med udgangspunkt i et tilsvarende kursus sidste år. Elevliste eller anden dokumentation for antal elever fra tilsvarende kursus i 2019 vedhæftes som dokumentation.

Vejledning til indsendelse af regnskabstal

Udgifter opgøres som de samlede udgifter i 2019 divideret med 12 gange det antal måneder, der er søgt kompensation for, fratrukket 6 pct. (estimeret besparelse på mad, el, vand og varme under nedlukningen). Afskrivninger samt udgifter til revision ifm. afrapportering for tilskuddet medregnes. Udgifter afholdt via indtægter fra særskilte offentlige puljer og fonde samt finansielle udgifter skal ikke medregnes.

Puljen er ansøgt i forhold til kalendermånederne, hvorved indtægter i hele december og/eller januar skal dække udgifter i hele december og/eller januar. Hvis skolen har modtaget kompensation for tabt deltagerbetaling i december skal udgifter fra den 1. december 2019 til og med den 31. december 2019 medregnes i regnskabet. Ligeledes skal udgifter fra den 1. januar 2019 til og med den 31. januar 2019 medregnes i regnskabet, hvis skolen søger om kompensation for tabt deltagerbetaling i januar 2022.

I kan anmode Slots- og Kulturstyrelsen om at afrapportere på baggrund af de faktiske tal fra kompensationsperioden december 2021 og/eller januar 2022, på tværs af indtægter og udgifter, forud for indsendelsen af afrapporteringen. En anmodning herom sendes til kompensation@remove-this.slks.dk 

Indtægter i kompensationsperioden er indtægter fra kommunale tilskud, andre offentlige tilskud, indtægter fra hjælpepakker i forbindelse med Covid-19 mv., indtægter fra deltagerbetaling til kurser efter genåbning af højskolen samt øvrige indtægter. Indtægter fra særskilte offentlige puljer og fonde samt finansielle indtægter skal ikke medregnes.

Ved indsendelse af regnskabstal opgøres de faktiske udgifter på følgende måde:

Udgifter i kompensationsperioden minus indtægter i kompensationsperioden = faktiske udgifter

Puljen er ansøgt i forhold til kalendermånederne, hvorved indtægter i hele december og/eller januar skal dække udgifter i hele december og/eller januar. Hvis skolen har søgt om tabt deltagerbetaling i december skal indtægter og udgifter fra den 1. december 2021 til og med den 31. december 2021 medregnes i regnskabet. Ligeledes skal indtægter og udgifter fra den 1. januar 2022 til og med den 31. januar 2022 medregnes i regnskabet, hvis skolen søger om kompensation for tabt deltagerbetaling i januar 2022.

Efterregulering

Efter indsendelse af regnskabstal vil Slots- og Kulturstyrelsen beregne det endelige tilskudsberettigede beløb og evt. foretage en efterregulering baseret på den tabte deltagerbetaling og de faktisk afholdte udgifter. Efterreguleringen kan evt. betyde, at det tidligere udbetalte aconto kompensationsbeløb suppleres eller reduceres.

Kompensation beregnes som 90 pct. af den tabte deltagerbetaling. Den endelige kompensation for tabt deltagerbetaling kan ikke overstige de faktiske afholdte udgifter i perioden, som ikke allerede er dækket andre indtægter.

I tilfælde af en opregulering af den endeligt beregnede kompensation vil Slots- og Kulturstyrelsen udbetale det resterende beløb til den NemKonto, der er knyttet til højskolens CVR-nummer.

I tilfælde af reduktion vil Slots- og Kulturstyrelsen anmode om tilbagebetaling af den del af den udbetalte kompensation, der overstiger den efterregulerede berettigede kompensation.

Herudover kan Slots- og Kulturstyrelsen kræve helt eller delvis tilbagebetaling af tilskud, såfremt betingelserne for tildeling af kompensation ikke er opfyldt.

Hvad vil det sige at afgive en tro- og loveerklæring?

Når I afgiver erklæringen, står I inde for, at kompensationen er brugt i overensstemmelse med de krav, der er fastsat i afgørelsesbrevet, og at de oplysninger, der er angivet i regnskabet, er korrekte. Bemærk, at afgivelse af urigtig erklæring kan straffes efter straffelovens § 163.

Slots- og Kulturstyrelsen gør opmærksom på, at det er strafbart at afgive urigtige oplysninger til en offentlig myndighed. Afgives der urigtige oplysninger i forbindelse med ansøgning om midler fra COVID-19-hjælpepakkerne gælder et skærpet strafansvar jf. straffelovens § 161-161, 171.

Behold jeres bilag

I skal ikke indsende bilag, kvitteringer mv. sammen med regnskabet. Men Kulturministeriet/Slots- og Kulturstyrelsen kan bede om dokumentation i fem år fra udgangen af det år, hvor kompensationen er udbetalt. I skal derfor gemme regnskabsmateriale, dvs. bilag og kvitteringer i den periode.

Lovgrundlag

I skal afrapportere efter reglerne i bekendtgørelserne om udmøntning af kompensation for tabt deltagerbetaling til folkehøjskoler, den folkeoplysende voksenundervisning, daghøjskoler og Folkeuniversitetet som følge af Covid-19 fra Kulturministeriet.

Udmøntningen af Puljen til kompensation for tabt deltagerbetaling på folkehøjskoler i forbindelse med covid-19, har afsæt i bekendtgørelse nr. 238 af 12/02/2022.

Bekendtgørelsen udstedt i medfør af aktstykke nr. 177 af 14. januar 2022.

Opdateret 31. oktober 2023