FAQ - udbetaling 2021

Her finder du svar på de mest stillede spørgsmål om udbetalingen af bibliotekspenge for bøger.

1. En titel mangler på min titelliste. Hvad gør jeg?

Svar: Er der mere end tre forfattere til titlen? I så fald skal du indsende dokumentation, dvs. yderligere oplysninger, før vi kan optage titlen i vores beregning i 2021. Det kan du gøre ved at bruge dette dokumentationsskema senest 31. december 2020. Næste frist er 31. december 2021, hvorved titlen kan behandles til bibliotekspenge 2022.

Er der ikke mere end tre forfattere til titlen, er det nemmest, at du bruger vores spørgeguide for at afklare, hvilket af vores skemaer, du skal bruge. Gå til spørgeguiden (åbner først 9. april 2021).

(Forklaringen er, at tekniske fejl kan rettes i indeværende år, hvor fejl, der skyldes manglende oplysninger, først rettes med effekt fra næste år.)

2. Hvornår er der frist for at indsende rettelser og dokumentation?

Svar: Der er to forskellige frister, alt efter hvilken type rettelser du skal indberette.

Fristen 4. juni 2021: kan udløse en efterudbetaling i november 2021. Gælder kun for titler med tekniske fejl i titellisten.

Fristen 31. december 2020: kan give bibliotekspenge fra 2021. Ny frist til 2022 er 31. december 2021. Gælder for titler, der kræver, at du sender dokumentation. Læs mere om titler, der kræver dokumentation

Er du i tvivl om, hvilken frist, der gælder for dig, kan du læse mere på siden 'Vælg det rigtige skema'. Her finder du den digitale spørgeguide, der først åbner 9. april 2021, der leder dig til det rette skema - enten dokumentationsskemaet (frist 31. dec.) eller rettelsesskemaet (frist 4. juni). Du skal udfylde et skema for hver titel, du har rettelser til i din titelliste.

3. Mit beregnede beløb ligger under udbetalingsgrænsen (1.354 kr.). Sparer I sammen, så jeg får mine penge udbetalt, når de tilsammen udgør en beløb højere end grænsen?

Svar: Nej, man skal være beregnet til et beløb over udbetalingsgrænsen for at få del i årets bibliotekspenge. Udbetalingsgrænsen er politisk fastsat, og de frigivne midler fordeles blandt forfattere m.m., der får maksimalt 5.412 kr. udbetalt. 

4. Hvor/hvordan ser jeg min titelliste?

Svar: Din titelliste er sendt til din e-Boks. Den er sendt som et separat brev, så du har modtaget to breve fra os i din e-Boks d. 26. marts 2020. Du får besked om bibliotekspengene d. 9. april 2021.

5. Kan jeg få pengene udbetalt til mit CVR-nummer i stedet?

Svar: Nej, bibliotekspengene er en personlig kulturstøtteordning, og pengene går til dig personligt som forfatter, illustrator, oversætter m.m. Man kan ikke få dem udbetalt til en virksomhed.

6. Jeg har ikke fået min udbetaling. Hvor er den?

Svar: Vi udbetaler altid til den aktuelle NemKonto. I nogle få tilfælde fejler udbetalingen, og så må man sende os en mail. Betalinger til personer i udlandet håndteres separat og kan tage længere tid.

7. Min ægtefælde er død, og jeg har ikke fået hans/hendes bibliotekspenge i år.

Svar: Man skal tilmelde sig som efterlevende for at få halvdelen af vedkommendes bibliotekspenge, og derudover skal ægtefællens forfatternummer være lavere end 30.000. Du kan tilmelde dig senest 1. februar 2021, så du kommer i betragtning samme år. Efter fristen kan du tilmelde dig senest 1. februar 2022 til beregning til bibliotekspenge i 2022.

Gå til tilmelding til bibliotekspenge for efterlevende

8. Jeg ønsker at klage – hvordan gør jeg?

Svar: Du kan klage over fordelingen af bibliotekspenge 2021 til Slots- og Kulturstyrelsen. Det gør du ved at sende en mail med din klage til litt@slks.dk senest 4. juni 2021.

9. Jeg er pludselig blevet opmærksom på bibliotekspengene. Hvordan tilmelder jeg mig?

Svar: Brug vores skema senest 31. december 2020, så har du mulighed for at få bibliotekspenge fra næste år. Efter fristen kan du tilmelde dig senest 31. december 2021 til beregning af bibliotekspenge i 2022.

Gå til skemaet 'Biblioteksafgift for bøger - tilmelding'

Opdateret 28. december 2020