FAQ - udbetaling 2020

Her finder du svar på de mest stillede spørgsmål om udbetalingen af bibliotekspenge for bøger.

1. En titel mangler på min titelliste. Hvad gør jeg?

Svar: Er der mere end tre forfattere til titlen? I så fald skal du indsende dokumentation, dvs. yderligere oplysninger, før vi kan optage titlen i vores beregning. Det kan du gøre ved at bruge dette dokumentationsskema senest 31. december 2020

Er der ikke mere end tre forfattere til titlen, er det nemmest, at du bruger vores spørgeguide for at afklare, hvilket af vores skemaer, du skal bruge. Gå til spørgeguiden

(Forklaringen er, at tekniske fejl kan rettes i indeværende år, hvor fejl, der skyldes manglende oplysninger, først rettes med effekt fra næste år.)

2. Hvornår er der frist for at indsende rettelser og dokumentation?

Svar: Der er to forskellige frister, alt efter hvilken type rettelser du skal indberette.

Fristen 22. maj 2020: kan udløse en efterudbetaling i november 2020. Gælder kun for titler med tekniske fejl i titellisten.

Fristen 31. december 2020: kan give bibliotekspenge fra 2021. Gælder for titler, der kræver, at du sender dokumentation. Læs mere om titler, der kræver dokumentation

Er du i tvivl om, hvilken frist, der gælder for dig, kan du læse mere på siden 'Vælg det rigtige skema'. Her finder du den digitale spørgeguide, der leder dig til det rette skema - enten dokumentationsskemaet (frist 31. dec.) eller rettelsesskemaet (frist 22. maj). Du skal udfylde et skema for hver titel, du har rettelser til i din titelliste.

3. Mit beregnede beløb ligger under udbetalingsgrænsen (1.327 kr.). Sparer I sammen, så jeg får mine penge udbetalt, når de tilsammen udgør en beløb højere end grænsen?

Svar: Nej, man skal være beregnet til et beløb over udbetalingsgrænsen for at få del i årets bibliotekspenge. Udbetalingsgrænsen er politisk fastsat, og de frigivne midler fordeles blandt forfattere m.m., der får maksimalt 5.306 kr. udbetalt. 

4. Hvor/hvordan ser jeg min titelliste?

Svar: Din titelliste er sendt til din e-Boks. Den er sendt som et separat brev, så du har modtaget to breve fra os i din e-Boks d. 26. marts 2020.

5. Kan jeg få pengene udbetalt til mit CVR-nummer i stedet?

Svar: Nej, bibliotekspengene er en personlig kulturstøtteordning, og pengene går til dig personligt som forfatter, illustrator, oversætter m.m. Man kan ikke få dem udbetalt til en virksomhed.

6. Jeg har ikke fået min udbetaling. Hvor er den?

Svar: Vi udbetaler altid til den aktuelle NemKonto. I nogle få tilfælde fejler udbetalingen, og så må man sende os en mail. Betalinger til personer i udlandet håndteres separat og kan tage længere tid.

7. Min ægtefælde er død, og jeg har ikke fået hans/hendes bibliotekspenge i år.

Svar: Man skal tilmelde sig som efterlevende for at få halvdelen af vedkommendes bibliotekspenge, og derudover skal ægtefællens forfatternummer være lavere end 30.000. Du kan tilmelde dig senest 1. februar 2021, så du kommer i betragtning næste år.

Gå til tilmelding til bibliotekspenge for efterlevende

8. Jeg ønsker at klage – hvordan gør jeg?

Svar: Du kan klage over fordelingen af bibliotekspenge 2020 til Slots- og Kulturstyrelsen. Det gør du ved at sende en mail med din klage til litt@slks.dk senest 22. maj 2020.

9. Jeg er pludselig blevet opmærksom på bibliotekspengene. Hvordan tilmelder jeg mig?

Svar: Brug vores skema senest 31. december 2020, så har du mulighed for at få bibliotekspenge fra næste år.

Gå til skemaet 'Biblioteksafgift for bøger - tilmelding'

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.

(dialogboks slutter)