Slots- og Kulturstyrelsen

Biblioteksafgift for bøger - Tilmelding for efterlevende

Er du efterlevende efter en modtager af biblioteksafgift, skal du tilmelde dig biblioteksafgiften som efterlevende for at modtage den del af biblioteksafgiften, som du er berettiget til.

Område:

Frister:

Hvem kan søge?

Efterlevende til en afdød modtager af biblioteksafgift, der var tilmeldt før 2003. Hvis forfatternummeret er lavere end DF 30.000, var afdøde tilmeldt biblioteksafgiften før 2003.

Berettigede efterlevende er:

  • En ægtefælle.
  • En person, som afdøde samlevede med på dødstidspunktet. Samlivet skal have varet i mindst fem år.
  • En fraskilt ægtefælle såfremt ægteskabet har varet mindst fem år, og der ved skilsmissen er fastsat, at vedkommende har ret til underholdsbidrag.
  • Børn under 18 år kan blive berettigede, såfremt den anden af forældrene er død eller ikke berettiget.

Hvis du er berettiget til at modtage biblioteksafgift som efterlevende, kan du få 50 % af den biblioteksafgift, den afdøde kunne opnå.

Hvem kan ikke søge?

Efterlevende til en afdød modtager af biblioteksafgift, der har tilmeldt sig biblioteksafgiftsordningen efter 2003. Hvis forfatternummeret er højere end DF 29.999, har afdøde tilmeldt sig biblioteksafgiften efter 2003.

Hvad er formålet med ordningen?

Biblioteksafgiften er en kulturstøtteordning til dansk sprog og kultur med en årlig bevilling på finansloven, der har til formål at støtte forfattere, oversættere, illustratorer, fotografer, billedkunstnere og komponister, hvis bøger benyttes på Danmarks folkebiblioteker og folkeskolens pædagogiske læringscentre. 

Sådan beregnes biblioteksafgiften

Folkebibliotekerne og folkeskolens pædagogiske læringscentre indberetter ved årets udgang deres bestand af bøger eller lydbøger. Det sammenholdt med Nationalbibliografiens registreringer af titlernes genre og sidetal mv. ligger til grund for beregningen af biblioteksafgiften.

Læs mere her om, hvordan fysisk biblioteksafgift beregnes.
Læs også om, hvordan e-bøger beregnes.

Hvad skal ansøgningen indeholde?

Som efterlevende skal du anvende det elektroniske tilmeldingsskema for efterlevende, som du finder her på siden. I skemaet skal du vedhæfte skifteretsattest, vielsesattest eller om nødvendigt bopælsattest. I skemaet skal du bruge NemID. Har du ikke et dansk CPR-nummer, kan du sende en e-mail litt@slks.dk for at få et tilmeldingsskema uden CPR-nummer.
Fristen for tilmelding til biblioteksafgift 2018 er 1. februar 2018.
Fristen for tilmelding til biblioteksafgift 2019 er 1. februar 2019.

Økonomi

Folketinget har bevilget 179.289.600 kr. til biblioteksafgift i 2018.

Hvis du er berettiget til at modtage biblioteksafgift som efterlevende, kan du få 50 % af den biblioteksafgift, den afdøde kunne opnå. Udbetalingsgrænsen for udbetalte beløb er 1.275 kr. i 2018.

Hvornår får du svar?

Din tilmelding modtaget senest 1. februar 2018, vil blive behandlet til beregningen af biblioteksafgift i 2018, hvor du vil høre fra os i forbindelse med udbetalingen d. 13. april 2018.
Din tilmelding modtaget senest 1. februar 2019, vil blive behandlet til beregningen af biblioteksafgift i 2019, hvor du vil høre fra os i forbindelse med udbetalingen senest d. 30. juni 2019.

Når du har indsendt ansøgningen

Når du har udfyldt tilmeldingsskemaet, får du automatisk en kvittering på skærmen med et referencenummer. Du vil efterfølgende få en e-mail med din tilmelding vedhæftet, hvor dit CPR-nummer er fjernet af sikkerhedsmæssige grunde. Får du ikke en kvitteringsmail, bør du kontakte os for at sikre, at din tilmelding er gået igennem.

Når biblioteksafgiften er blevet udbetalt, modtager du en opgørelse i din e-Boks. Du skal herefter tjekke afdødes titelliste grundigt for at sikre, at vi har fået alle titler med i beregningen.

Lovgrundlag

Du finder lovgrundlaget for udbetaling af biblioteksafgift til efterlevende i
§ 3, stk. 1 i Lovbekendtgørelse nr. 1175 af 17. december 2002 og senere ændringer i Lov nr 676 af 8. juni 2017 om biblioteksafgift.

Ansøgningsskema som PDF?

Her på siden laves alle ansøgningerne elektronisk, men mange har glæde af at printe en PDF til at orientere sig i kravene, inden de når til udfyldelsen af den egentlige ansøgning. Men husk, at du ikke kan udfylde skemaet i hånden og aflevere det fysisk eller analogt.

Se ansøgningsskemaet i sin fulde længde (kan ikke udfyldes)

Kontakt

Michelle Broz
+45 33 73 33 74
Siden er sidst opdateret: 05.12.2017


Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

”På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.
Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)