Danskernes mediebrug bliver stadigt mere digitalt

Danskernes mediebrug foregår i høj grad på digitale og mobile platforme. Streaming går frem, mens flow-tv og traditionel radiolytning går tilbage. Det er nogle af de konklusioner, der indgår i den årlige rapportering om danskernes brug af medier, som Slots- og Kulturstyrelsen nu offentliggør.

Danskernes mediebrug sker i stadigt højere grad på digitale og mobile platforme. Grafik: SLKS.
Infografik. Andel af danskerne i procent, der dagligt bruger forskellige medieplatforme.

Der bliver fortsat set mindre flow-tv i Danmark, der bliver lyttet mindre til radio, mens flere og flere danskere – særligt de unge målgrupper – streamer via internettet, flere lytter til podcasts, og oftere og oftere bliver nyhederne læst på nettet. 

Det er nogle af de konklusioner, der indgår i den årlige ”Rapportering om mediernes udvikling i Danmark 2018", som udkommer i dag.

Kulturminister Mette Bock siger: 

”De nye tal om danskernes medieforbrug viser tydeligt, at danskerne i stadigt højere grad omfavner de muligheder, de digitale tjenester tilbyder.
Danskernes mediebrug er under massiv forandring i takt med, at nye medier vokser frem, og nye medievaner opstår. Derfor er det vigtigt, at vi fra politisk hold og i forbindelse med den kommende medieaftale får etableret nogle ambitiøse rammer, der sikrer, at danskerne også i fremtiden har adgang til et mangfoldigt og godt udbud af dansk kvalitetsindhold på forskellige medieplatforme.

Den årlige rapportering om danskenes brug af medier viser en række udviklingstendenser. Eksempelvis viser rapporten, at trykte dagblade overordnet set falder i læsertal, dog ser man blandt fire større regionale dagblade (Nordjyske Stiftstidende, Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis og Horsens Folkeblad) en fremgang i læsertal fra 2016 til 2017. 

Læs ”Rapportering om Mediernes Udvikling i Danmark 2018”

Udpluk fra rapporteringen:

  • I 2017 så danskerne i gennemsnit traditionelt fjernsyn i 2 timer og 30 minutter dagligt. Forskellene mellem de yngre og de ældres tv-forbrug er fortsat markant. Eksempelvis så de 12 til 18-årige tv i 46 minutter om dagen, mens de 71-årige og derover så tv i 284 minutter. 
  • Radiolytningen er faldet fra 1 time og 56 minutter dagligt i 2016 til 1 time og 51 minutter i 2017. I modsætning til 2016, hvor kun lyttetiden til et mindre antal kanaler faldt, er faldet i lyttetiden i 2017 fordelt over størstedelen af kanalerne.
  • Over halvdelen af danskerne (54 procent) har i 2017 streamet audiovisuelt indhold mindst én gang om ugen. Forskellen mellem de yngre og de ældre er imidlertid fortsat stor. 
  • Smartphonen er det mest benyttede apparat, når danskerne skal på internettet både generelt og uden for hjemmet. I 2017 benyttede 83 procent af danskerne smartphone til at gå på internettet, hvilket er mere end dobbelt så mange som i 2011. I 2017 bruger markant flere ældre nu også smartphonen til dette formål.
  • Annoncemarkedet er fortsat i vækst og voksede fra 2016 til 2017 med 127 millioner kroner til i alt 13.447 millioner kroner. Udviklingen er fortsat kendetegnet ved store forskydninger mellem de forskellige mediegrupper: Særligt annonceomsætningen på internettet vokser (+558 millioner kroner i 2017), mens annonceomsætningen for trykte medier falder (-375 millioner kroner)

Slots- og Kulturstyrelsen offentliggør løbende faktuel viden om danskernes mediebrug, mediernes indhold og mediebranchens udvikling og vilkår.

Læs ”Overblik og perspektivering” 

Yderligere oplysninger:

Fuldmægtig Kasper Dalby, Slots- og Kulturstyrelsen, tlf.: 33 74 45 11, kas@remove-this.slks.dk  
Slots- og Kulturstyrelsens pressetelefon: 22 61 19 95

Siden er sidst opdateret: 28.11.2018


Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

”På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.
Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om Slots- og Kulturstyrelsens cookiepolitik

(dialogboks slutter)