Nyt initiativ giver børns kulturmøder vinger

En ny publikation skal give pædagoger og andre kulturformidlere, der arbejder med børn i alderen 1 til 6 år, bedre muligheder for at gøre kunst, kultur og kulturarv til en del af børnenes hverdag i dagtilbuddene. Bogen præsenteres under en konference på Professionshøjskolen Absalon i Roskilde i dag.

Ny e-bog kan give børn i alderen 1 til 6 år bedre kulturoplevelser. Foto: KULT.
Børn besøger Museet for Samtidskunst

Hvordan sikrer vi, at børn får allermest ud af deres møder med kunst, kultur og kulturarv i vuggestuen eller børnehaven? Og hvordan kan vi gøre pædagoger og kulturformidlere bedre rustede til at skabe gode oplevelser for de absolut yngste samfundsborgere?

Det kommer den nye e-bog ”Inspiration til dagtilbudsbørns møde med kunst, kultur og kulturarv”, som er en del af det toårige projekt KULT, med bud på. E-bogen introducerer samtidig ”Sommerfugle-modellen”, der handler om, at man altid skal huske forarbejdet og forberedelsen, når man arbejder med de mindste børns møder med kunst, kultur og kulturarv.

Kulturminister Mette Bock siger:

”Det er vigtigt, at alle børn – uanset hvor i Danmark, de bor - møder både kunst og kultur i deres hverdag. Hvis man skal blive i stand til rigtigt at forstå sig selv, så hjælper det at se sig selv i forhold til andre mennesker og andre udtryk. Og kunst og kultur er netop udtryk, der skabes af og i relation til andre mennesker.

Kunsten og kulturen spejler tiden og samfundet og giver os mulighed for at finde, forstå og skabe os selv. Og små børn har et åbent sind og er åbne for verden. De sanser, omformer og afprøver konstant. Vi voksne danner rammerne for leg og læring, der skal gå hånd i hånd, og det her projekt har netop fokus på at ruste de voksnes kompetencer.

Projektet et fint eksempel på, hvor godt det kan lykkes, når den lokale forankring er på plads. Der har været vilje og lyst til at bidrage på tværs af dagtilbud og kulturinstitutioner, og det giver helt nye muligheder for at skabe synlighed og grobund for et frugtbart samarbejde, som på alle måder gavner børnene.”

Initiativet er en del af Kulturministeriets flerårige strategier for børn og unge fra maj 2014. Målet er, at KULT skal være et supplement til pædagoguddannelsen med fokus på den praktiske og refleksive dimension i forhold til kunst- og kultur i dagtilbud. Udbuddet er tilrettelagt i samarbejde med Uddannelses- og Forskningsministeriet.

E-bog samler erfaringer

I projektet KULT er der lagt vægt på, at pædagoger spiller en vigtig rolle i kunst- og kulturformidlingen ved at forberede børnene og vække deres nysgerrighed, så de er parate til en kunstoplevelse på eksempelvis et galleri, museum eller teater.

Lige så vigtigt er det bagefter at bearbejde oplevelsen, lade den præge børnenes leg og give plads til deres egne æstetiske udtryk ved for eksempel at skabe en museumsudstilling i børnehaven, tegne oplevelserne ved skrivebordet eller gøre indtrykkene levende med hånddukker og skyggeteater. 

Som en del af KULT er der etableret regionale netværk mellem kulturinstitutioner, kulturformidlere, dagtilbud og professionshøjskoler, så der kan skabes en lokal forankret pædagogisk og kunstnerisk synergi mellem de forskellige tilgange til børns møde med kunst, kultur og kulturarv.

Læs e-bogen ”Inspiration til dagtilbudsbørns møde med kunst, kultur og kulturarv” 

Fakta om KULT-projektet

Projektet KULT har været organiseret i tre klynger fordelt udenfor hovedstaden. Det er Professionshøjskolen Absalon, der har stået i spidsen for projektet, i tæt samarbejde med professionshøjskolerne UC Nordjylland og UC Lillebælt, Udviklingscenter for børne- og ungekultur Kulturprinsen i Viborg og HistorieLab/Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling i Jelling.  

Udviklingsarbejdet har omfattet sparring og samarbejde med repræsentanter fra kunst, uddannelses- og kulturarvsområdet, kommuner og daginstitutioner, og de særligt involverede kunstnere og pædagoger. Projektet omfatter derudover videndeling på regionale netværksmøder og afholdelse af en national konference, der finder sted torsdag den 17. maj 2018.

Projektet har ydet sparring til i alt 37 dagtilbud i ni forskellige kommuner, og mere end 850 børn har været en del af projektet.

Læs mere om projektet hos Professionshøjskolen Absalon 

Yderligere oplysninger:

Konsulent Anne-Kristine Mortensen, Slots- og Kulturstyrelsen, tlf.: 33 73 33 78, akm@remove-this.slks.dk 
Projektleder Bennyé D. Austring, Professionshøjskolen Absalon, tlf.: 72 48 12 62, bau@remove-this.pha.dk
Slots- og Kulturstyrelsens pressetelefon: 22 61 19 95

Siden er sidst opdateret: 15.06.2018


Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

”På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.
Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om Slots- og Kulturstyrelsens cookiepolitik

(dialogboks slutter)