Sådan påvirker internationale aktører den danske mediebranche

Hvad betyder globale aktører som Google og Facebook for danske medier? Det har Tænketanken Mandag Morgen, Aalborg Universitet København og CBS undersøgt for Slots- og Kulturstyrelsen, og en ny rapport præsenteres på en konference i København i dag.

Mediekonference går tæt på globale medieaktørers påvirkning af danske medier. Foto: Thomas Rahbek.

Globale medievirksomheder som Facebook og Google påvirker i høj grad den danske mediebranche. Men hvad betyder internationale aktører for finansieringen af dansk medieindhold og danske mediers udviklingsmuligheder?

Og hvilken indflydelse har store udenlandske medieaktører på dansk medieproduktion gennem styringen af danskernes foretrukne digitale platforme, datasystemer og brug af algoritmer?

De spørgsmål – og en lang række andre – sætter rapporten ”Globaliseringen af den danske mediebranche” fokus på. Rapporten præsenteres på en konference om internationale aktørers påvirkning af den danske mediebranche i Eigtveds Pakhus i København i dag.

Kulturminister Mette Bock åbner konferencen, hvor der vil være oplæg fra det norske mediehus Schibsted, Facebook og hovedforfatteren bag den svenske medieudredning. Derudover vil der være en paneldebat, hvor repræsentanter fra Danmarks Journalistforbund og Danske Medier deltager med fokus på de forskellige udfordringer og muligheder, der er i samspillet med internationale medieaktører.

Slots- og Kulturstyrelsens direktør Jesper Hermansen siger:

”Vi har brug for et kvalificeret og solidt fagligt grundlag at stå på, når vi diskuterer mediernes tilstand og udvikling i Danmark. Lige nu er et af de mest presserende spørgsmål for mediebranchen, hvordan danske kvalitetsmedier kan fremtidssikres i takt med, at de internationale aktører får større og større betydning og indflydelse. Derfor har vi fået udarbejdet en ny rapport, der gør os bedre i stand til at forstå, hvordan den danske mediebranche kan navigere i denne nye medievirkelighed, hvor vi både har danske medier, men i høj grad også har globale medieaktører på banen.”

Danske medier nu og i en nær fremtid

En af rapportens konklusioner er, at de danske medievirksomheder i høj grad har mistet den bestemmende indflydelse på væsentlige dele af deres forretningsmæssige værdikæde. Det gælder for både de privatejede og de statsejede medier.

Det skyldes blandt andet, at de færreste danske medievirksomheder i dag har en størrelse, ressourcer eller kapacitet til ved egen kraft at kunne udvikle alternative løsninger, der kan konkurrere med eller reducere deres afhængighed af de internationale medievirksomheder, som i dag er solidt etableret i danskernes mediebrug.

Tænketanken Mandag Morgens direktør Lisbeth Knudsen siger:

”Jeg tror, at selv folk med et mangeårigt og indgående kendskab til mediebranchen vil blive overrasket over rapportens dybdegående røntgenbillede af udviklingen og den betydning, som de internationale giganter har på de danske medievirksomheders virkelighed allerede nu og ikke først i en fjern fremtid. De danske medievirksomheder har ikke længere selv kapacitet og gennemslagskraft til at definere de teknologiske, distributionsmæssige og forretningsmæssige standarder, de benytter sig af, når de leverer dansk indhold til de danske mediebrugere. Rammerne for den danske medieudvikling defineres i høj grad af de globale spillere nu.”

Rapporten er udarbejdet af Tænketanken Mandag Morgen i samarbejde med CBS (Copenhagen Business School) og Aalborg Universitet København og er en del af Slots- og Kulturstyrelsens ”Rapportering om mediernes udvikling i Danmark”, der løbende offentliggør faktuel viden om danskernes mediebrug, mediernes indhold og mediebranchens udvikling og vilkår.

Konferencen live-streames og kan følges på Kulturministeriets Facebookside. Linket er aktivt, når konferencen begynder. Konferencen kan efterfølgende ses i sin fulde længde på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside under Medier.   

Se live-streaming fra konferencen

Læs rapporten Globaliseringen af den danske mediebranche

Se konferenceprogrammet

Yderligere oplysninger:

Fuldmægtig Kasper Dalby, Slots- og Kulturstyrelsen, tlf.: 33 74 45 11, kas@remove-this.slks.dk (træffes efter kl. 14.00).
Direktør Lisbeth Knudsen, Mandag Morgen, tlf.: 21 41 00 00, lk@remove-this.mm.dk (træffes efter kl. 14.00).
Slots- og Kulturstyrelsens pressetelefon: 22 61 19 95

Siden er sidst opdateret: 14.09.2017


Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vores cookies samler ikke på personoplysninger

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette. Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)