Danske børns læsevaner er klarlagt

Danske børn læser mindre i fritiden, og især pigerne har ændret deres læsevaner. Det er nogle af hovedkonklusionerne i den største undersøgelse af børns læsevaner, der nogensinde er lavet i Danmark.

Undersøgelsen viser blandt andet, at piger læser mindre og er mere på de sociale medier. Foto: Camilla Rønde.

Hvordan står det til med fritidslæsningen i 2017 blandt de danske børn? Hvilken indflydelse har sociale og digitale medier på udviklingen af børns læsning, og hvad er bibliotekernes rolle?

Det er nogle af de spørgsmål, som en ny undersøgelse fra Tænketanken Fremtidens Biblioteker kaster lys over. Her tegner sig et billede af, at der generelt læses mindre i fritiden blandt børn, og at det særligt er pigerne, som har ændret læsevaner.

Undersøgelsen viser, at skolen og folkebiblioteket – sammen med hjemmet – er vigtige aktører, når det handler om at give børn lyst til at læse.  Den viser også, at mange børn stadig er flittige til at låne bøger på folkebiblioteket, men samlet set bruger de mindre tid på bøgerne og mere tid på andre medier.

Enhedschef i Slots- og Kulturstyrelsen Tine Vind siger:

”Undersøgelsen bidrager med vigtig viden til bibliotekerne, der kan hjælpe dem med at målrette deres fremtidige tilbud til børn og unge. Det er rigtig godt, at mange børn stadig læser en masse, for gode læsekompetencer er alfa og omega for at kunne begå sig i samfundet. Det er også en god nyhed, at bibliotekerne fortsat spiller en central rolle i at understøtte børnenes læsning, men eftersom læsningen i dag foregår på langt flere platforme end tidligere, skal bibliotekerne selvfølgelig fortsat tænke i nye formidlingsformer og formater”.

Mindre fritidslæsning blandt børn

Undersøgelsen viser, at børns lånevaner på folkebiblioteket er meget forskellige. Over en fjerdedel af de adspurgte børn kan betegnes som hyppige lånere, hvilket stort set svarer til den andel af børn, der aldrig låner bøger.

Fra 2010 til 2017 er der sket rigtig meget i forhold til børns adgang til sociale og digitale medier, og undersøgelsen viser en klar sammenhæng mellem øget tidsforbrug online og mindre fritidslæsning af bøger.

Ph.d. i børnelitteratur og børns læsevaner Stine Reinholdt Hansen, som står bag undersøgelsen, siger:

”Drengene læser stort set lige så ofte som i 2010, og faktisk er der sket en lille fremgang i daglige læsere blandt drengene, mens det er en helt anden sag med pigerne. De bruger markant mindre tid på fritidslæsning. Til gengæld bruger piger en del mere tid på sociale medier end drenge, og det kan være en af forklaringerne på, hvorfor piger ikke læser så ofte som tidligere”.

Undersøgelsen af børns læse- og medievaner er en del af et større projekt kaldet: ”En generation af stærke læsere: Greb til læselyst”. Projektet skal blandt andet gøre bibliotekerne klogere på, hvordan den nye generations læselyst stimuleres bedst muligt.

Der er lavet en lignende undersøgelse i 2010, og med de nye tal fra 2017 kan forskerne således sige noget om udviklingen gennem de seneste syv år. I alt 8.721 børn har medvirket i undersøgelsen, der er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen.

Læs rapporten på "Tænketanken Fremtidens Biblioteker"

Yderligere oplysninger:

Konsulent Anne-Marie Mohr Nielsen, Slots- og Kulturstyrelsen, tlf.: 33 73 33 83, amn@slks.dk 

Slots- og Kulturstyrelsens pressetelefon: 22 61 19 96  

Siden er sidst opdateret: 18.09.2017


Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vores cookies samler ikke på personoplysninger

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette. Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)