Kortspil lægger verdensarven i ungdommens hænder

Et spritnyt kortspil, ”Heritage Heroes – Verdensarven på spil”, skal give børn og unge i alderen 10 til 16 år lyst til at diskutere og tage stilling til vores fælles verdensarv. Spillet lanceres på Danmarks Læringsfestival i Bella Center i København i dag.

Det er ramme alvor, når børn og unge mellem 10 og 16 år kaster sig ud i spillet ”Heritage Heroes – Verdensarven på spil”. Vælger de at destruere verdensarven ved at rive spillekortet i stykker, eller vælger de aktivt at arbejde for at bevare verdensarven? De skal træffe et valg for at gennemføre spillet. 

Kulturminister Mette Bock siger:

”Heritage Heroes er et godt eksempel på, at man sagtens kan have det sjovt samtidig med, at man lærer om vores fælles verdensarv. Det er vigtigt, at vores børn og unge får indsigt i vores egen og fremmede kulturer, for det styrker forståelsen på tværs af landegrænser, og det har vi brug for i den globale virkelighed, vi er en del af. Her går leg og læring hånd i hånd, og kortspillet tvinger kort sagt børnene til at tage stilling til, om de vil ødelægge eller bevare verdensarven.”

Verden over har UNESCO udpeget 1073 steder til verdenarv, som skal bevares for eftertiden, og Rigsfællesskabet har i dag i alt ni steder med på verdensarvslisten. 

På sigt vil det være nutidens børn og unge, der skal sikre, at verdensarven bliver beskyttet og er tilgængelig for de kommende generationer. Det får eleverne i folkeskolens udskoling mulighed for aktivt at prøve kræfter med, da spillet lader eleverne tage stilling til, hvordan de forholder sig til de natur- og menneskeskabte farer og dilemmaer, verdensarvsstederne er udsat for i dag. 

Det er en 7. klasse fra Nivå Skole nord for København, der sammen med spildesigneren Thomas Vigild har udviklet kortspillet ”Heritage Heroes – Verdensarven på spil” i samarbejde med Ungdomsbyen Learning Lab og Slots- og Kulturstyrelsen. 

Fakta om kortspillet

Kortspillet, hvor spillerne bliver introduceret til i alt 50 verdensarvssteder rundt omkring i verden, er udviklet i anledning af 40-året for Danmarks tiltrædelse af UNESCOs verdensarvskonvention i 2012. Præmien for de deltagende klasser var at vinde en professionalisering af spillet sammen med spildesigneren Thomas Vigild, der er journalist, konsulent og foredragsholder med speciale i spil-, lege- og brætspilskultur. 

Den pædagogiske udviklingsinstitution ”Ungdomsbyen Learning Lab” har videreudviklet den pædagogiske ramme for spillet som læremiddel, så det enkelt, fagligt og professionelt kan integreres i en undervisningsramme for undervisning i fagene historie og samfundsfag. Ungdomsbyen understøtter derudover et særligt UNESCO-skolenetværk, som i alt 30 skoler i Danmark er en del af.  

Yderligere oplysninger:

Konsulent Sidsel Risted Staun, Slots- og Kulturstyrelsen, tlf.: 33 74 50 70, srs@remove-this.slks.dk 
Pædagogisk Konsulent Julie B. Kolath, Ungdomsbyen, tlf.: 44 91 46 46, jbk@remove-this.ungdomsbyen.dk  
Slots- og Kulturstyrelsens pressetelefon: 22 61 19 95

Siden er sidst opdateret: 07.03.2018


Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

”På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.
Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om Slots- og Kulturstyrelsens cookiepolitik

(dialogboks slutter)