Kortlægninger giver nye værktøjer til arbejdet med mål for læring og samarbejder i den åbne skole

    Brugen af undervisningstilbud på kulturinstitutioner kan styrkes i den åbne skole, når der arbejdes strategisk, og det ikke hviler på den enkelte lærer at følge samarbejdet til dørs. Det viser nye kortlægninger fra Nationalt netværk af skoletjenester.

    Nye nationale kortlægninger viser, hvordan samarbejdet mellem skoler, kommuner og kulturinstitutioner fungerer, og hvordan arbejdet med mål for elevers læring i den åbne skole foregår.

    Der er stor forskel på lærernes måde at følge op på og forberede brugen af undervisningstilbud ude på kulturinstitutionerne. Der mangler sproglig klarhed i det daglige arbejde med samarbejder i den åbne skole, som bør løftes fra den enkelte lærers relation med en kulturinstitution til fx de pædagogiske læringscentre (PLC’erne) og skoleledelsen for at sikre bæredygtigheden og udbredelsen af samarbejderne.

    Fokus på samarbejder og mål
    De to kortlægninger, ”Samarbejder og partnerskaber mellem skoler, kommuner, kulturinstitutioner og eksterne læringsmiljøer” og ”Arbejdet med mål for elevernes læring ved skolers brug af undervisningstilbud på kulturinstitutioner og eksterne læringsmiljøer”, er nummer fire og fem i rækken af nationale kortlægninger fra Nationalt netværk af skoletjenester.

    Kortlægningen om ’samarbejder’ går særligt i dybden med:
    • Hvordan bruges begreberne partnerskab og samarbejde?
    • Hvordan indgår skoler i samarbejder og hvad er udfordringerne?
    • Hvordan balancerer man mellem det personbårne og det personafhængige på dette felt?

    Kortlægningen om ’mål’ går særligt i dybden med:
    • Hvordan og hvorfor arbejder kulturinstitutioner med mål for elevers læring?
    • Hvilken betydning har mål, når lærerne skal vælge undervisningstilbud på kulturinstitutioner?
    • Hvordan understøtter PLC’erne lærernes faglige arbejde i forbindelse med brug af undervisningstilbud på kulturinstitutioner?

    Kortlægningerne har en række konkrete og strategiske anbefalinger
    Nationalt netværk af skoletjenester kommer i sine kortlægninger med en række anbefalinger til, hvordan kulturinstitutioner og eksterne læringsmiljøer, skoleledere, kommuner og lærere kan styrke arbejdet med mål for elevers læring i den åbne skole og samarbejde med kulturinstitutioner.

    De anbefaler fx at styrke dialogen mellem skolerne og kulturinstitutionernes personale, så der er gensidig vished om, hvad et tilbud indeholder af mål for læring, da der er stor variation i måden begreberne bruges på af de forskellige parter.

    Se alle kortlægninger i både fuld version og pixiversion på http://skoletjenestenetvaerk.dk/kortlaegninger/

    Yderligere information:
    Sidsel Risted Staun
    SLKS, konsulent, Museer
    srs@remove-this.slks.dk / 33 74 50 70

    Marie Damsgaard Andersen
    Overordnet projektleder, Nationalt netværk af skoletjenester
    mda@remove-this.skoletjenestenetvaerk.dk /60 14 73 57

    Fakta

    Nationalt netværk af skoletjenester er et fælles initiativ mellem Kulturministeriet og Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, der blev etableret i foråret 2013.

    Formålet med netværket er at styrke skolernes samarbejde med kulturinstitutioner og andre eksterne læringsmiljøer. Nationalt netværk af skoletjenester afdækker og formidler blandt andet praksiseksempler og erfaringer fra hele landet med relevans for samarbejdet mellem skoleverdenen og kulturinstitutioner og andre eksterne læringsmiljøer.

    Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

    Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

    På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.

    (dialogboks slutter)