COVID-19: Nu kan lokale ugeaviser søge om støtte for tabte annonceindtægter

03.06.2021
Trykte og digitale ugeaviser kan søge om støtte for tabte annonceindtægter for perioden fra den 14. december 2020 til og med den 28. februar 2021. Der er afsat i alt 38,8 millioner kroner til ordningen med ansøgningsfrist den 25. juni 2021.

Tidligere på foråret blev der indgået en politisk aftale om en støtteordning til lokale ugeaviser, der har oplevet et markant fald i annonceindtægter på grund af COVID-19-restriktioner. Støtteordningen er nu åben for ansøgninger.

Hvem kan søge?

Ugeaviser, der har oplevet en nedgang i annonceindtægter på minimum 30 procent i perioden fra den 14. december 2020 til og med den 28. februar 2021 som følge af COVID-19-restriktionerne, kan søge om støtte.  

Udover at mediet skal have oplevet en nedgang i annonceindtægter, er det blandt andet også et krav, at mediet udkommer mindst 44 gange om året og producerer redaktionelt indhold af overvejende lokal karakter.

Størrelsen på det estimerede støttebeløb beregnes ved en sammenholdning af annonceindtægter i støtteperioden med annonceindtægter i en referenceperiode.

Der er afsat 38,8 millioner kroner til ordningen, og ansøgningsfristen er den 25. juni 2021.

Læs mere om ordningen og søg

Se oversigt over alle Kulturministeriets initiativer, puljer og kompensationsordninger 

Yderligere oplysninger:

Kulturministeriets Corona-Hotline tlf.: 33 74 50 00 på hverdage fra kl. 9-16 – fredag til kl. 15.00.

Opdateret 03. juni 2021