Museer begejstrer besøgende fra nær og fjern

    Resultaterne af ”Den Nationale Brugerundersøgelse” på museerne er netop blevet offentliggjort. Den viser blandt andet, at de besøgende på landets museer er særdeles tilfredse med museernes tilbud.
    Brugerne af landets museer er ifølge brugerundersøgelsen særdeles tilfredse. Foto: Ard Jongsma

    Hvem bruger egentlig de danske museer, og hvor tilfredse er brugerne med de oplevelser, som museerne tilbyder? Det kan man blive klogere på, hvis man læser ”Den Nationale Brugerundersøgelse”, som Slots- og Kulturstyrelsen netop har offentliggjort.

    Ifølge brugerundersøgelsen vurderer brugerne museumsoplevelserne meget positivt, og alt i alt scorer museerne 8,6 på en skala fra 1-10.

    I rapporten kan man også læse resultaterne af en ikke-brugerundersøgelse, som har fokus på de brugere, der kun sjældent går på museum.

    Få går på museum alene

    Undersøgelsen viser brugernes tilfredshed på forskellige parametre, og den kan også fortælle, hvad de rent faktisk laver, når de er der, og hvad der motiverer dem til at gå på museum.

    Brugernes motivation er ofte relateret til den sammenhæng, de besøger museet i. Det er for eksempel forskelligt, om man besøger et museum som en del af en udflugt for en småbørnsfamilie, eller om man er på date. Fælles for de fleste brugere er dog, at de som regel besøger museer i selskab med familie og venner, og kun 8 procent går på museum på egen hånd.

    Undersøgelsen viser derudover, at der i 2018 var en overvægt af kvinder, højtuddannede og personer over 50 år blandt brugerne af museerne, hvilket svarer til tidligere år.

    Ikke-brugerundersøgelsen viser blandt andet, at ikke-brugerne mener, at det er vigtigt med museer i Danmark, der bevarer kulturarven, men mange af ikke-brugerne synes alligevel ikke, at museerne er relevante for dem selv at besøge.

    Konference på vej

    Tirsdag den 18. juni afholder Slots- og Kulturstyrelsen en konference for museernes medarbejdere og andre interesserede om brug af data og undersøgelser i forbindelse med udvikling af museernes formidling. 

    På konferencen, der finder sted i København, vil bruger- og ikke-brugerundersøgelsens resultater også blive behandlet. Der vil blive åbnet op for tilmeldinger til konferencen i den nærmeste fremtid. 

    Fakta om brugerundersøgelsen

    Siden 2009 har danske museer samarbejdet om at indsamle viden om, hvem der bruger de danske museer, hvad der motiverer brugerne til at besøge museerne, og hvordan brugerne vurderer deres museumsoplevelser. Undersøgelsen er et redskab for museerne, så de blandt andet kan arbejde med at nå et bredere publikum og nye målgrupper.

    Brugerundersøgelsen baserer sig på besvarede spørgeskemaer fra næsten 30.000 besøgende på museerne. I 2018 har der endnu engang har været en stigning i antallet af besøg på de statsstøttede museer. Det viser besøgsstatistikken fra Danmarks Statistik.

    Den Nationale Brugerundersøgelse er udviklet af Slots- og Kulturstyrelsen i samarbejde med repræsentanter fra de danske museer. Publikationen indeholder i år også tre museers refleksioner over ikke-brugerundersøgelsens resultater, som sætter ord på, hvordan man måske kan få ikke-brugerne til at gå mere på museum.

    Læs Den Nationale Brugerundersøgelse

    Læs brugerundersøgelser fra tidligere år

    Følg Slots- og Kulturstyrelsen på Facebook-siden ”Kultur i Danmark”

    Yderligere oplysninger:

    Chefkonsulent Berit Fruelund Kjærside, Slots- og Kulturstyrelsen, tlf.: 33 95 42 00

    Slots- og Kulturstyrelsens pressetelefon: 22 61 19 95 

    Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

    Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

    På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.

    (dialogboks slutter)