Brugerundersøgelsen

Brugerundersøgelsen 2017-19

Brugerundersøgelsen kortlægger hvem, udstillingsstedernes brugere er, og ser på brugernes tilfredshed med museernes kerneydelser. Det giver museerne indsigt i hvad, der fungerer godt og mindre godt for løbende at sikre tilbud og oplevelser, der har værdi for museerne og deres brugere.

Fra 2017 forsætter den nationale brugerundersøgelse med Rambøll som ny leverandør efter et begrænset EU-udbud.

Undersøgelsen er udviklet af Slots- og Kulturstyrelsen i samarbejde med Rambøll samt et udvalg af repræsentanter fra museer, universiteter og Organisationen Danske Museer.

Generelt

Det er obligatorisk for alle statsanerkendte og statslige museer at deltage i undersøgelsen. Alle museer skal som minimum indsamle på én afdeling, også selvom den ikke har 10.000 besøgende. I 2017 deltager 99 statsanerkendte og statslige museer i undersøgelsen.

For hovedparten af museerne foregår undersøgelsen i syv fastsatte uger i 2017. Da åbningstider og det årlige antal af besøgende varierer fra museum til museum, er indsamlingsugerne tilpasset det enkelte museum. Alle brugere over 14 år kan indgår i undersøgelsen.

Selve skemaet

  • Uddeles kun digitalt
  • Indeholder 16 spørgsmål, hvortil der kan vælges op til fem valgfrie spørgsmål af det enkelte museum.
  • Er tilgængeligt på dansk, engelsk og tysk

De digitale indsamlingsmodeller

Museet har mulighed for at vælge i mellem en række forskellige indsamlingsmetoder. Der kan indsamles via opstillet PC, iPad eller tablet. I tilfælde af dårlig netforbindelse kan der på iPad og tablet indsamles i en offline app, hvorefter data kan uploades når, der kommer netforbindelse igen. Museet har også mulighed for at udlevere en QR-kode til deres gæster, der giver adgang til spørgeskemaet. En sidste mulighed er, at museumspersonale registrerer gæsters e-mail eller telefon nummer, hvorefter gæsten får tilsendt skemaet.

Museer kan læse mere om de enkelte indsamlingsmetoder og finde yderligere praktiske informationer på Rambølls projektportal.

Videoer

Brugerundersøgelsen er et strategisk værktøj, der både for den enkelte institution og samlet kan anvendes til at udvikle institutionerne og sikre, at de er relevante for brugerne. Kommunikationschef Nikolina Olsen-Rule og frontmedarbejder Lena Nicolajsen fra Designmuseum Danmark fortæller her, hvordan museet anvender brugerundersøgelsen strategisk, og hvordan man kan give brugerne ejerskab til undersøgelsen.

 

Tips og tricks

Her kan du få gode råd og tips til, hvordan du kan håndtere brugerne, når de skal deltage i brugerundersøgelsen:

Siden er sidst opdateret: 24.05.2018


Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

”På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.
Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om Slots- og Kulturstyrelsens cookiepolitik

(dialogboks slutter)