Nyheder / Mediernes Udvikling i Danmark

26.11.2018

Antallet af unge på Facebook stiger ikke længere

De yngre aldersgrupper var hurtige til at tage de sociale medier til sig, men i de senere år har brugertilgangen været størst i de ældre aldersgrupper. Når det gælder Facebook, er de unge aldersgrupper ikke steget fra 2017 til 2018. Det viser en ny undersøgelse fra Slots- og Kulturstyrelsen.


I en årrække er andelen af danskere, der bruger sociale medier som for eksempel Facebook, Instagram og LinkedIn, steget og steget. Det er en udvikling, der har gjort sig gældende på tværs af både alder og de mange forskellige sociale medier.

Nu viser en ny analyse fra Slots- og Kulturstyrelsen, der baserer sig på tal fra Danmarks Statistik, at andelen af de yngre aldersgrupper på Facebook ikke længere er stigende.

Mediespecialist Kasper Dalby, Slots- og Kulturstyrelsen, siger:

”Når vi ser på udviklingen fra 2017 til 2018, kan vi se, at brugerandelen i de yngre aldersgrupper på Facebook ikke er steget fra 2017 til 2018, mens mange andre sociale medier har oplevet en fortsat stigning. Facebook er dog stadig en mastodont på området, og over halvdelen af de danske internetbrugere mellem 16 og 89 år er på Facebook hver dag. Det er knap tre gange så mange brugere, der anvender mediet dagligt, end for nogle af de øvrige sociale medier, der er en del af undersøgelsen.”

Slots- og Kulturstyrelsens analyse viser, at andelen af de 16-24-årige internetbrugere, der har brugt Facebook, har fundet et leje på henholdsvis 97 procent i 2017 og 96 procent i 2018. Andelen af de 25-34-årige er faldet fra 91 procent til 89 procent i perioden, mens de øvrige ældre aldersgrupper uden undtagelse er steget.

Analysen viser også, at væsentligt flere i de ældre aldersgrupper nu benytter sig af sociale medier. Andelen af de 65-74-årige internetbrugere, der har brugt sociale medier, er steget fra 42 procent i 2017 til 50 procent i 2018. Tilsvarende er andelen af de 75-89-årige internetbrugere, der bruger sociale medier, steget fra 26 procent til 32 procent i perioden.

Læs mere om brugen af sociale medier i Slots- og Kulturstyrelsens ”KORT NYT: Sociale medier 2018”

Undersøgelsen om brugen af sociale medier i Danmark er en del af ”Rapportering om mediernes udvikling i Danmark”

Følg Slots- og Kulturstyrelsen på Facebook-siden ”Kultur i Danmark”

Yderligere oplysninger:

Slots- og Kulturstyrelsens pressetelefon: 22 61 19 95


Accept af cookies

På Mediernes Udvikling bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra Mediernes Udvikling.

Accepter cookies