Mediernes udvikling i Danmark 2018

Velkommen til ”Rapportering om mediernes udvikling i Danmark 2018".

I Rapportering om mediernes udvikling i Danmark er der blevet gennemført analyser om tre hovedtemaer: Mediebrug, medieindhold og mediebranche. Rapporteringen er baseret på omfattende data og består af i alt syv kapitler samt en række specialrapporter, der kan downloades nedenfor:

  • Kapitlet ”Overblik og perspektivering”, der opsummerer udviklingen i og på tværs af de forskellige medieplatforme.
  • Enkeltstående kapitler om: Tv, radio, avis/print, internettrafik, internetbrug/enheder og annonceomsætning.
  • Specialrapporter, der er større, enkeltstående analyser af specifikke emner. Den senest udgivne specialrapport er ”Globaliseringen af den danske mediebranche”. 

Rapporteringens dataserier opdateres i udgangspunktet årligt, nogle dog med større intervaller. Enkelte serier er udgået, enten fordi de er blevet afløst af andre mere relevante, ikke opdateres længere af eksterne leverandører el. lign. eller ikke er skønnet relevante at opdatere mere.

For at skabe overblik over det indhold, der er blevet produceret siden rapporteringens start i 2014, er der i 2018 blevet oprettet en indholdsfortegnelse på tværs af alle årene 2014-2018: Indholdsfortegnelse 2014-2018

LÆS HELE KAPITLET "OVERBLIK OG PERSPEKTIVERING 2018"
  • Danskernes mediebrug bliver stadigt mere digitalt

    Danskernes mediebrug foregår i høj grad på digitale og mobile platforme. Streaming går frem, mens flow-tv og traditionel radiolytning går tilbage. Det er nogle af de konklusioner, der indgår i den årlige rapportering om...[more]

  • Danskernes forbrug på medier ændrer sig fortsat

    En ny analyse af danskernes medieforbrug fra Slots- og Kulturstyrelsen viser, at husstandenes forbrugsmønster har ændret sig væsentligt siden 2006.[more]

  • Knap en ud af tre danskere betaler nu for streaming

    Danskerne har de senere år i stadigt højere grad benyttet streamingtjenester, når de bliver underholdt foran tv’et og tabletten eller sidder med smartphonen i hånden. Ny analyse fra Slots- og Kulturstyrelsen sætter nu fokus på,...[more]

  • Danskerne er på færre sociale medier

    Det ser ikke længere ud til, at danskerne har behov for at være aktive på stadigt flere sociale medier. Tværtimod er et stigende antal danske brugere af sociale medier kun til stede på ét.[more]

Accept af cookies

På Mediernes Udvikling bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra Mediernes Udvikling.

Accepter cookies