Nyheder / Mediernes Udvikling i Danmark

14.11.2017

Danskerne er på færre sociale medier

Det ser ikke længere ud til, at danskerne har behov for at være aktive på stadigt flere sociale medier. Tværtimod er et stigende antal danske brugere af sociale medier kun til stede på ét.


Udbuddet af sociale medier er de seneste år blevet stadigt større, og i takt med det, har brugerne også fået profiler på flere og flere sociale medier.

En ny analyse fra Slots- og Kulturstyrelsen viser imidlertid, at den tendens kan være vendt.

Analysen viser, at i sammenligning med 2016 er der i 2017 flere brugere af sociale medier, der kun er aktive på ét enkelt af de sociale medier, der indgår i undersøgelsen. Tilsvarende er andelen af brugere, der er aktive på to eller over tre sociale medier, faldet fra 2016 til 2017.

Fuldmægtig Kasper Dalby siger:
”Det er forholdsvist entydigt, hvor de brugere, der kun bruger ét socialt medie, søger hen. Godt ni ud af 10 brugere i denne gruppe er nemlig Facebook-brugere. Det er interessant, fordi det sker i takt med, at Facebook udvider sit univers af tjenester mere og mere, så mediet i stadigt højere grad bevæger sig ind på områder, som andre sociale medier og tjenester er dedikeret til at dække.”

Analysen viser også, at andelen af Facebooks brugere, der kun bruger Facebook og ikke andre sociale medier, er steget fra 28 procent i 2016 til 38 procent i 2017.

Læs mere om brugen af sociale medier i Slots- og Kulturstyrelsens ”KORT NYT: Sociale medier 2017”.

Slots- og Kulturstyrelsens undersøgelse om brugen af sociale medier i Danmark er en del af ”Rapportering om mediernes udvikling i Danmark”.

Yderligere oplysninger:
Fuldmægtig Kasper Dalby, Slots- og Kulturstyrelsen, tlf.: 33 74 45 11, medieudviklingen@slks.dk
Slots- og Kulturstyrelsens pressetelefon: 22 61 19 95


Accept af cookies

På Mediernes Udvikling bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra Mediernes Udvikling.

Accepter cookies