Retningslinjer for reklameafbrydelser

Retningslinjerne for reklameafbrydelser, der findes i dokumenterne neden for, beskriver den praksis, Radio- og tv-nævnet har anlagt vedrørende placering af reklameblokke eller sponsorskilte mellem programmer.

Retningslinjerne er udtryk for et øjebliksbillede i forhold til de problemstillinger, Radio- og tv-nævnet løbende bliver konfronteret med. Retningslinjerne kan derfor ikke betragtes som endelige, men vil blive tilpasset og udbygget i takt med mediebilledets dynamiske udvikling.

Radio- og tv-nævnet har som udgangspunkt anlagt en restriktiv fortolkning af lovens bestemmelser for at sikre lovens formål. Retningslinjerne behandler derfor grundigt, hvornår der er tale om ét program, der afbrydes ulovligt af reklamer, eller om to programmer, der afbrydes lovligt af reklamer

Lovligheden af en reklameafbrydelse beror på en konkret vurdering baseret på en række objektive kriterier, som bl.a. kan udledes af Nævnets tidligere praksis.

I en række af Nævnets afgørelser indgår bl.a. følgende kriterier:

  • Ensartet opbygning
  • Forløb
  • Tema og dramaturgi
  • Varighed

Læs Radio- og tv-nævnets retningslinjer i deres fulde længde i dokumenterne neden for.

Siden er sidst opdateret: 29.03.2017


Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

”På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.
Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om Slots- og Kulturstyrelsens cookiepolitik

(dialogboks slutter)