Klage over skjult reklame for Chateau Motel og I am Vodka på Radio24syv

Resumé

Klagen vedrørte et radioindslag i kulturprogrammet AK24syv udsendt d. 2. februar 2017 på Radio24syv. AK24syv problematiserede i programmet det faktum, at kunst i stigende grad sponsoreres af kommercielle virksomheder og brands. Programmet omhandlede kunstværket DOOM ROOM, som var sponsoreret af natklubben Chateau Motel og I Am Vodka. I radioprogrammet blev Chateau Motel og I Am Vodka omtalt og nævnt flere gange, som information om, hvem der havde sponsoreret DOOM ROOM. Dette skete som et led i programmets tema om den kommercialisering, der sker af kunst.

Nævnet fandt, at der var tale om saglig omtale, der indgik som et naturligt element i programmets sammenhæng. I programmet forekom der endvidere hverken anprisninger af Chateau Motel eller I Am Vodka. Hverken Chateau Motel eller I Am Vodka blev nævnt uden for kontekst, og omtalen havde en konkret forbindelse til det omhandlede emne.

Nævnet fandt derfor, at der var tale om en fremhævelse af Chateau Motel og I Am Vodka, som var berettiget i forhold til programmets redaktionelle indhold. På baggrund heraf fandt Radio- og tv-nævnet, at der ikke forekom skjult reklame for hverken Chateau Motel eller I Am Vodka i radioudsendelsen AK24syv.

Siden er sidst opdateret: 12.09.2017


Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vores cookies samler ikke på personoplysninger

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette. Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)