7. Kommunikér kommunens kulturarv

Kommunen bør arbejde bevidst med at inddrage og kommunikere med de borgere, der skal leve i og benytte den lokale eller regionale kulturarv. Hvordan inddrages befolkningen? Hvordan formidles kommunens kulturarv?

Der er skabt interesse for historien og udvikling af kvaliteterne i kommunen, når befolkningen er blevet involveret i kommunens kulturarv og kommuneplanen. Det viser kulturarvskommuneforsøget. Jo større viden blandt borgerne om kulturarven, jo større interesse har der været for at styrke kvaliteterne i området.

Kommunen kan inddrage folk i kulturarven og planlægningen på utallige måder fra artikler, kampagner og udstillinger, til interviews, cafémøder og workshops. Det sværeste har været at få tag i de unge og de nyetablerede forældre. Der er gjort gode erfaringer med bevidst pressestrategi og arrangementer med aktiviteter og fortællinger om kulturarven.

Siden er sidst opdateret: 27.10.2017

Kulturarven - et aktiv

I publikationen fortæller fire kommuner om deres erfaringer fra kulturarvskommune-projektet og giver syv centrale anbefalinger til andre kommuner, som vil arbejde med kulturarven.

Hent publikationen


Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vores cookies samler ikke på personoplysninger

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette. Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)