Kulturturisme

I 2007 fejrede Mejeriforeningen i samarbejde med Varde Museum Hjedding Andelsmejeris 125 års jubilæum. I 2014 var 51 pct. af Museet for Varde By og Omegns besøgende udenlandske turister.

Styrket kulturturisme i hele Danmark

Turismeindsats skal få flere udenlandske og danske turister til at besøge de danske kulturinstitutioner i hele landet. 2.8 mio. kr. er afsat til projekter i bl.a. Varde, Aalborg, Ribe og Helsingør.

Pengene er blevet uddelt fra Culture Plus, der blev etableret i forbindelse med vækstplanen for dansk turisme, der skal styrke samarbejdet mellem kulturinstitutioner og turistaktørerne.

I tæt dialog med kulturinstitutioner og turismeorganisationer har Culture Plus bevilliget tilskud til følgende projekter, som stiller med en samlet medfinansiering på 2,8 mio. kr.:

  1. Museet for Søfart og Utzon Center m.fl.: Seaports Elsinore//Aalborg revisited, Maritime heritage reinterpreted tilskud 500.000 kr.
  2. Nationalmuseet, Ribe Viking Center, Vikingemuseet Ladby, Nordjylland Historiske Museum m.fl.: Vikingebuen. Fælles markedsføring og produktudvikling på danske vikingeattraktioner i hele Danmark tilskud 500.000 kr.
  3. Wonderful Copenhagen, Designmuseum Danmark og Trapholt: Velfærdssamfundets design og arkitektur tilskud 650.000 kr.
  4. Københavns Kommune, Helsingør Kommunes Museer, Sydvestjyske Museer, Bornholms Museum, Dansk Landbrugsmuseum m.fl.: Food Culture i hele Danmark tilskud 200.000 kr.
  5. VisitAarhus, Den Gl. By og AROS m.fl.: Det Levende Kulturliv tilskud 500.000 kr.
  6. Varde Museum mfl. og Partnerskab for Vestkystturisme m.fl.: Kystkultur tilskud 450.000 kr.

Culture Plus styregruppen består af Visit Denmark, Wonderful Copenhagen, Visit Aalborg, Visit Århus, Destination Fyn samt Dansk Kyst- og Naturturisme. Endvidere deltager Sydvestjyske Museer samt Copenhagen Phil. Slots- og Kulturstyrelsen har formandskabet.

Rapporter

Kulturturisme i Danmark (pdf)
Kyst- og naturturister & storbyturister.
Rapport, udarbejdet af VisitDenmark i forbindelse med Culture Plus Projektet, 2016.

At arbejde med et internationalt publikum (pdf)
Best practise case analyse under Culture Plus med 16 udvalgte kulturelle organisationer.
Udarbejdet af Wonderful Copenhagen og VisitDenmark, august 2015.

International markedsføring af Danmark som rejsemål. (pdf)
Notat med fokus på naturoplevelser.
Udarbejdet af VisitDenmark, januar 2016

Turister, kultur og fortælling - som historie(r), meningsfulde oplevelser og co-creation (pdf)
Turister, oplevelse, fortælling. Summary, Delprojekt 3.
Udarbejdet af Sydvestjyske Museer

Afdækning af turisternes bevægelsesmønstre i Danmark (pdf)
Analyse under CulturePlus af turisternes motivation og villighed til at rejse for at få en kulturoplevelse.
Udarbejdet af Wonderful Copenhagen, december 2015.

Siden er sidst opdateret: 27.11.2017


Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

”På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.
Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies: Cookiepolitik

(dialogboks slutter)