
DR 

DR Byen 
Emil Holms Kanal 20 

0999 København C 
Att. Hanne Bolbjerg 

RADIO- OG TV-NÆVNET 
 
Mediesekretariatet 
 
2. juli 2009 
 
Ulrike Clade Christensen 
Fuldmægtig, cand.jur. 
 
ucc@bibliotekogmedier.dk 
Direkte tlf.:3373 3334 

 

Klage over skjult reklame for HCT telefon i ”The Daily Show” sendt 

på DR2 

 

Jørgen Larsen har ved e-mail af 20. marts 2009 indgivet klage til Radio- og 
tv-nævnet med anbringende om skjult reklame i programmet ”The Daily 

Show” sendt på DR2 den 19. marts 2009.  
 

Klageren har anført følgende:   

 

”I  slutning af The Daily Show sendt den 19. marts kl. 23.50 blev der sendt 
en reklame for en HTC telefon. Denne reklame er ikke synlig i den udgave 

af The Daily Show som kan ses online på www.thedailyshow.com og er 

derfor ikke en del af programmet. Alligevel sendte DR 2 denne reklame 

som del af programmet. Reklamen var tilmed oversat til dansk. Jeg mener 

det er i strid med § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1, 1. pkt., i bekendtgørelse nr. 

1368 af 15. december 2005 om reklame og sponsorering i radio og fjern-

syn. 

..” 

 

 

Beskrivelse  

 
DR har som bilag til høringssvar af 21. april 2009 tilsendt Radio- og tv-

nævnet en cd-rom med programmet ”The Daily Show” sendt på DR2 den 

19. marts 2009 kl. 23.50.   
 

Udsendelsen varer i alt 22 minutter og 36 sekunder. 
 

Der er tale om et afsnit af et amerikansk tv-show med danske undertek-
ster. Showet har satirisk og underholdende karakter, og der indgår bl.a. 

diverse korte klip fra amerikanske nyhedsudsendelser, samt andre aktuelle 
klip fra amerikansk tv med politikeres og andre personers udtalelser, der 

kommenteres af programværten Jon Stuart.   
 

 
 



 - 2 -  
  

Ca. 2/3 af udsendelsen udgøres af et interview med den indiske forfatter 

Nandan Nilekani.  
 

Efter interviewet vises der en reklame fra det amerikanske telefonselskab 
AT&T for et HTC telefon. Reklamen begynder med satiriske billeder og un-

derlagt speak om tydeligvis opfundne ”spionredskaber”, men afsluttes med 

en visning af en rigtig telefon. 
 

Imens der på telefonens skærm kan ses The Daily Show’s logo og der vises 
en finger, der trykker på knappen ”afspil”, vises der følgende danske un-

dertekster:  
 

”Og det stærkeste nye apparat. The HTC Fuze. Hent satellitkort og afspil 

tophemmelige film. HTV Fuze. Kan købes eksklusivt hos AT&T. Landets 

hurtigste 3G-net.” 

 

Derefter følger programmets sidste del med flere klip fra amerikanske tv-
udsendelser.   

 
 

Høring 

 

DR har i høringssvar af 21. april har DR anført følgende til Jørgen Larsens 

klage: 
 

”… 

DR kan oplyse, at "The Daily Show" er et indkøbt program, og at DRs kon-

trakt med leverandøren af programmet, MTV, forudsætter leverance af et 

program renset for indholdet i de oprindelige reklamebreaks, ligesom ved 

alle andre licenskøb. I en sådan aftale er det i øvrigt ikke kun DR, der be-

tinger sig undgåelse af reklamer, men også leverandøren, som ikke har ret 

til at vise de oprindelige reklamer uden for hjemlandet.  

 

Derfor rummer programmet, der vises alle hverdage på DR2, værtens og 

grafikkens oplæg til den oprindelige amerikanske visnings reklameafbrydel-

se og værtens "velkommen tilbage" efter reklameafbrydelsen - og altså 

normalt uden selve reklamerne i den danske visning. DR har således heller 

aldrig tidligere været ude for, at der skulle have indgået reklamer. 

 

I det konkrete program indgår et reklamelignende indslag, der af DR forud 

for visningen blevet opfattet som en satire i tråd med hele programmets 

satiriske indhold. I indslaget "reklameres" angiveligt på vegne af den ame-

rikanske teleoperatør AT&T humoristisk for et par ikke-eksisterende pro 

 

 



 - 3 -  
  

dukter fra "CIA", såsom kunstige tænder med paralyserende stråler, som 

kan hjælpe en hemmelig CIA-agent til at uskadeliggøre en modstander på  

fem meters afstand og en deodorant med sandhedsserum til at smøre i 

panden på diktatorer. Endelig indgår den omtalte HTC- telefon med hvil-

ken, man ifølge indslaget, kan se "tophemmelige film" på USA’s angiveligt 

hurtigste 3G-netværk. Alt dette helt på linje med programmets tilgang og 

tone. 

 

Telefonen (HTC Fuze) er et i USA eksisterende produkt, der ikke markeds-

føres i Danmark af producenten HTC, ligesom den angivelige annoncør 

AT&T ikke opererer som mobiloperatør i Danmark. 

 

Vi har henvendt os til leverandøren for at finde ud af, om der er tale om et 

intenderet satirisk indslag, eller om der ved et uheld er inkluderet en 

egentlig reklame, som burde have været klippet ud. 

 

Leverandøren skriver i en mail dateret 19. april 2009: 

"I'm afraid it was an advertisement that should have been stripped from 

the international version. They normally are, so this one must have slipped 

in. Many apologies for this. We have received confirmation that this will not 

happen in the future ant that international clients will receive a clean ver-

sion. 

 

Best Regards  

Gillian  

Gillian Calvert  

Sales Director- Nordics, Ireland, Spain and Portugal  

International Program Sales (IPS)  

MTV Networks International  

UK House  

180 Oxford Street  

London  

W1D 1DS" 

 

DR skal følgelig beklage, at der ved en fejl er blevet vist en reklame i et 

program udsendt af DR. DR og leverandøren skal gøre vores bedste for at 

forhindre, at det sker igen. 

 

...”  

 

 

 

 

 

 



 - 4 -  
  

Radio- og tv-nævnets vurdering 

 
Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, stk. 1, nr. 2, jf. lovbekendtgø-

relse nr. 429 af 27. maj 2009 om lov om radio- og fjernsynsvirksomhed på 
sit møde den 29. juni 2009 behandlet sagen, og skal udtale: 

 

Jørgen Larsen har indgivet klage til Radio- og tv-nævnet med anbringende 
om skjult reklame for en HCT telefon i ”The Daily Show” sendt på DR2.  

 
I henhold til § 72, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendt-

gørelse nr. 429 af 27. maj 2009 om lov om radio- og fjernsynsvirksomhed 
og § 3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1368 af 15. december 2005 om rekla-

me og sponsorering i radio og fjernsyn, skal reklamer klart kunne identifi-
ceres som sådanne, således at de i indhold og præsentation adskiller sig 

fra ordinære programmer. Reklamer i fjernsyn må kun sendes i blokke, 
som skal placeres mellem programmerne, jf. reklamebekendtgørelsens § 

4, stk. 1, 1. pkt. og radio- og fjernsynslovens § 73, stk. 1, 1. pkt. I øvrigt 
bemærkes, at reklamer ikke må indgå i DRs programvirksomhed, jf. re-

klamebekendtgørelsens § 2. 
 

I programmet ”The Daily Show” sendt den 19. marts 2009 indgår der vis-

ning af en amerikansk reklame for en telefon af mærket ”HTC Fuze”, distri-
bueret i USA af den amerikanske telefonoperatør AT&T.    

 
I høringssvar af 21. april 2009 beklager DR, at der er blevet vist en rekla-

me i et program udsendt på DR. Stationen anfører, at redaktionen på 
grund af reklamens humoristiske karakter var gået ud fra, at der var tale 

om et satirisk indslag i udsendelsen i lighed med de øvrige korte klip og 
indslag, der karakteriserer programmet.  

 
Efter oplysning fra programleverandøren MTV, der efter aftale med DR er 

forpligtet til at levere programmerne ”The Daily Show” renset for reklamer, 
er reklamen ved en fejltagelse ikke blevet klippet ud af programmet. Leve-

randøren oplyser desuden, at der taget foranstaltninger for at undgå fejl af 
denne art fremover.  

 

DR anfører endvidere, at stationen i fremtiden vil gøre sit bedste for at 
undgå lignende fejl.  

 
Radio- og tv-nævnet finder, at reklamen for HTC telefonen er blevet vist i 

strid med reglerne om reklamers identificering og placering i henhold til §§ 
72 og 73, stk. 1, 1. pkt. § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1, 1. pkt. i reklamebe-

kendtgørelsen.  Derudover foreligger der er overtrædelse af forbuddet mod 
visning af reklamer på DRs programvirksomhed i henhold til reklamebe-

kendtgørelsens § 2.  



 - 5 -  
  

 

 
På baggrund heraf har Radio- og tv-nævnet på sit møde den 29. juni 2009 

truffet følgende  
 

AFGØRELSE: 

 
Radio- og tv-nævnet finder, at programmet ”The Daily Show” sendt på DR2 

den 19. marts 2009 indeholder skjult reklame jf. §§ 72 og 73, stk. 1, 1. 
pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 429 af 27. maj 2009 om lov om radio- og 

fjernsynsvirksomhed, og § 2, § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1, 1. pkt., i bekendt-
gørelse nr. 1368 af 15. december 2005 om reklame og sponsorering i radio 

og fjernsyn. 
 

Radio- og tv-nævnet har taget til efterretning, at reklamens visning skyld-
tes en fejl fra DRs programleverandør, samt at stationen har foretaget de 

nødvendige foranstaltninger for at undgå fremtidige overtrædelser af den-
ne karakter.  

 
 

 

 
Christian Scherfig 

formand 
 

 
 

/ Ulrike Clade Christensen 
nævnssekretær 

 
 

 

 

 
 

 
Kopi til:  

Klager Jørgen Larsen  
 


