
  

 

 

 

København den 4. juni 2008 
 

Klage over skjult reklame i radioprogrammet "Vinmagasinet" sendt 

på P1 

 

Olav Willadsen har ved brev af 5. februar 2008 indgivet klage til Radio- og 

tv-nævnet over programmet "Vinmagasinet" sendt på P1. Heraf fremgår 

det bl.a., at: 

 

" … 

 

Igennem en række år har DR på program 1 en gang ugentligt bragt vin-

reklamer lige før 12-radioavisen. 

 

Det har både indbefattet konkrete vinanbefalinger, oplysninger om i hvilken 

forretning man kan købe den og til hvilken pris. 

 

… 

 

(…) en vinanbefaling mellem jul og nytår – og anbefaling af alkoholiske 

drikke på et tidspunkt, hvor mange fyrer fyrværkeri af, er absolut ikke no-

gen god idé. 

 

… 

 

Jeg ville foreslå (…) DR på en lige så fremtrædende plads i programfladen, 

som man hidtil har sendt "Vin i vita" – og lige så mange gange – at bringe 

positive indslag om Danmarks Afholdsforening. 

 

…" 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mediesekretariatet 

 
Vognmagergade 10, 1. 
1120 København K 
 
Telefon 3318 6868 
Telefax 3318 6869  
 
radrad@mediesekretariatet.dk 
www.mediesekretariatet.dk 
 
CVR nr. 11 88 46 52 
 
Bank: Jyske Bank 
Reg.nr. 8109 
Konto nr. 1002 295 
 

 

DR 
DR Byen 
Emil Holms Kanal 20 
0999 København C 
Att.: Hanne Bolbjerg 
 

 
 RADIO- OG TV-NÆVNET 

J.nr.: 2008-0025 



 - 2 - 

Beskrivelse 

 

DR har som bilag til høringssvar af 17. marts 2008 tilsendt Radio- og tv-

nævnet en CD-R med i alt 3 udgaver af programmet "Vinmagasinet". 

 

Hvert program varer ca. 5 minutter. 

 

I alle 3 programmer føres først en oplysende, causerende samtale mellem 

studieværten; journalist Finn Bønnelykke, og den professionelle vinkyper; 

Torben Sørensen, om forskellige emner relateret til vin. 

 

Eksempler på emner er: 

 

- Videnskabelige undersøgelser af prisens betydning for smagsople-

velsen 

- Forskning i vins betydning for menneskers levealder, hvorunder der 

anbefales et moderat forbrug af rødvin kombineret med sund leve-

vis, hvorimod vodka og rom frarådes med ordene 

 

"Dét skal man nok lade være med" 

 

- "Garageimport" af vin incl. vejledning om selskabsretlige forhold 

- Vinproduktion i Californien med oplysning om amerikanske sam-

fundsforhold 

 

Samtalerne varer ca. 4½ minut. 

 

Derefter følger "Ugens Anbefaling" med oplysning om kvalitet, pris og for-

handlingssteder for et par aktuelle vine. 

 

Anbefalingen varer ca. 30 sekunder. 

 

For så vidt angår de programmer, der klages over, anbefales der vine fra 

hhv. Føtex, Netto, Skjold Burne, SuperBest og Irma til priser fra 39 kr. til 

119 kr. pr. flaske. 

 

Programmet afsluttes med ordet 

 

 "Skål!" 

 

til lyden af klirrende glas. 



 - 3 - 

HØRING 

 

DR 

 

DR v/ generaldirektør Kenneth Plummer har i udtalelse af 17. marts 2008 

bl.a. anført følgende bemærkninger til Olav Willadsens klage: 

 

" … 

 

DR kan oplyse, at det er DR P4 Fyn, der står for produktionen af Vinmaga-

sinet (…) 

 

… 

 

Magasinet behandler hver uge et aspekt af vinproduktion, som journalisten 

(Finn Bønnelykke) taler med vinkyperen (Torben Sørensen) om. Det kan 

være vinproduktionens vilkår i Sydfrankrig eller Chile, det kan være brugen 

af korkpropper frem for plasticpropper, smagen af en bestemt drue eller 

vin, rosevinens historie etc.  

 

Efter denne relativt grundige behandling af dagens emne i interviewform 

går programmet over til Ugens Anbefaling, som er en anbefaling af et godt 

vinkøb netop denne uge. Anbefalingen tager vinens kvalitet og pris i be-

tragtning. Anbefalingen er fuldstændig uafhængig af producenter og for-

handlere og gives alene med baggrund i vinkyperens unikke ekspertise.   

 

Den vin, der smages og bedømmes i programmet Vinmagasinet er købt og 

betalt af DR. Programmet er ikke sponsoreret. 

 

… 

 

I et program som Vinmagasinet er det naturligt at der sker en omtale og 

dermed en fremhævelse af vin - og i forbindelse med ”Ugens Anbefaling” af 

en bestemt vin.  I sådanne forbrugerprogrammer er netop denne type ind-

slag en helt naturlig og nødvendig del af programindholdet og det er en 

klassisk journalistisk disciplin, som udøves af både dagspressen og de elek-

troniske medier vedrørende film, teater, bøger, vin, øl, restauranter, rejser 

etc.  

 



 - 4 - 

Det er DRs opfattelse, at oplysningerne fra vinkyperen er relevante for lyt-

terne i relation til vurderingen af vinen og derfor har karakter af egentlig 

forbrugeroplysning og ikke reklame.  

 

Vinkyperen oplysninger og anbefaling er alene redaktionelt begrundet og er 

dermed ikke skjult reklame i strid med § 3, stk. 1, i reklamebekendtgørel-

sen. 

 

… 

 

Klager har fremført, at DR som kompensation påtager sig at agitere for 

Danmarks Afholdsforening.  

 

Dette ønske kan DR ikke kan efterkomme. Det er alene DR der foretager 

den redaktionelle tilrettelæggelse og vurdering af programindholdet, og DR 

påtager sig aldrig at agitere for foreninger, virksomheder, særlige syns-

punkter eller lignende. 

 

DR gør derimod altid sit yderste for at afdække alle sider af en sag, også 

når det gælder behandlingen af alkoholstof. Det kan således i denne for-

bindelse nævnes, at DR Fyn har lavet adskillige afdækkende og nuancerede 

indslag om unge og alkohol, om alkoholikeres familier og om konsekven-

serne af afhængighed. 

 

Sammenfattende må DR således afvise begge klagerens påstande. 

 

…" 

 

DR FYN 

 

DR FYN v/ redaktionsleder Jesper Borup har i udtalelse af 28. maj 2008 

bl.a. anført følgende bemærkninger til Olav Willadsens klage: 
 

"… 

 

Programmet sendes ikke længere på P1, men fortsat en gang ugentligt i 

DRs regionale flader på P4. Programmet produceres af DR Fyn.  

Programmets koncept er dog på det seneste blevet ændret, f.eks. ved at 

anbefalingen i slutningen af programmet ændrer karakter og er blevet til 

en anmeldelse. 



 - 5 - 

Værterne i programmet fortæller at vi i denne uge har testet nogle spanske 

rødvine (eller f.eks hvidvine fra 3 lande, eller rødvine, lagret på fad, så-

kaldte reservaer....o.s.v.o.s.v. altså, sammenlignelige vine, der er aktuelle 

på markedet). 

På baggrund af den aktuelle test tildeles vinene karakterer fra et til tre glas 

stjerner. På den baggrund anbefales f.eks.  x vin fra Bilka og Y vin fra 

Superbrugsen. Vi giver max 3 glas til en vin (her lyd af tre glas,der tre 

gange hurtigt stødes mod hinanden). 

I praksis uddeler vi kun tre eller to stjerner. Dem til een anbefales ikke.  

Generelt fremgår det at VI har testet, og at der selvsagt er flere vine, der 

er testet, end der nævnes. 

 

…" 

 

Radio- og tv-nævnets vurdering 

 

Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, stk. 1, nr. 2, i lov om radio- og 

fjernsynsvirksomhed jf. lovbekendtgørelse nr. 338 af 11. april 2007 på sit 

møde den 27. maj 2008 behandlet sagen, og skal udtale: 

 

Olav Willadsen har klaget til Radio- og tv-nævnet med anbringende om 

skjult reklame for vin i programmet "Vinmagasinet" sendt på P1. 

 

Klager har tidligere henvendt sig til såvel DR som Pressenævnet, der imid-

lertid afviste sagen med henvisning til klagers manglende retlige interesse. 

 

Klager anfører, at der som led i programmet reklameres for alkoholiske 

drikke uden tanke for disses latente skadevirkninger, og foreslår, at DR 

som kompensation påtager sig at agitere for Danmarks Afholdsforening. 

 

Ifølge § 3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1368 af 15. december 2005 om re-

klame og sponsorering i radio og fjernsyn, skal reklamer klart kunne identi-

ficeres som sådanne, således at de i indhold og præsentation adskiller sig 

fra ordinære programmer. 

 

Det samme gælder i henhold til § 72 jf. § 44, stk. 1, nr. 1, i lovbekendtgø-

relse nr. 338 af 11. april 2007 om radio- og fjernsynsvirksomhed. 

 

Skjult reklame defineres i artikel 1c i direktiv 89/552 EØF som følgende:  

 



 - 6 - 

"mundtlig eller visuel fremhævelse af varer eller tjenesteydelser eller af en 

vareproducents eller en tjenesteydelsesleverandørs navn, varemærke eller 

aktiviteter i programmer, når fremhævelsen er tilsigtet fra tv-

radiospredningsorganets side i reklameøjemed og vil kunne vildlede offent-

ligheden med hensyn til arten af denne fremhævelse. En fremhævelse an-

ses navnlig for at være tilsigtet, når den foretages mod vederlag eller lig-

nende betaling." 

 

For at udgøre skjult reklame skal fremhævelsen altså opfylde tre kumulati-

ve betingelser: Fremhævelsen skal være tilsigtet fra tv-

radiospredningsorganets side; den skal være i reklameøjemed, og den vil 

kunne vildlede offentligheden med hensyn til arten af denne fremhævelse 

 

Da skjult reklame er tilsigtet, kan det i praksis være ret vanskeligt at skel-

ne mellem skjult reklame og lovlige henvisninger til varer m.v. 

 

Kommissionen har derfor i sin fortolkningsmeddelelse om visse aspekter 

ved bestemmelserne i direktivet om "fjernsyn uden grænser" i forbindelse 

med tv-reklamer (2004/C 102/02) bestemt, at det er berettiget at anvende 

kriteriet "uberettiget fremhævelse" af en vare eller tjenesteydelse eller en 

virksomheds varemærke eller navn: Det urimelige kan bl.a. ligge i, at 

mærket eller den pågældende vare eller tjenesteydelse optræder gentagne 

gange eller fremhæves på en særlig måde. I den forbindelse skal der tages 

hensyn til det redaktionelle indhold i de udsendelser, disse elementer ind-

sættes i. Hvis en vare f.eks. fremhæves uden berettigelse i forhold til ud-

sendelsens redaktionelle indhold eller på grund af en påvirkning, som det 

redaktionelle indhold er blevet udsat for i kommercielt øjemed, tyder det 

på, at der foreligger skjult reklame. 

 

Direktivets definition af skjult reklame finder efter sin ordlyd udelukkende 

anvendelse på tv. Kommissionens fortolkningsmeddelelse; herunder indfø-

relsen af begrebet "uberettiget fremhævelse", finder ligeledes efter sin ord-

lyd kun anvendelse på tv. Det er imidlertid Radio- og tv-nævnets faste 

praksis, at de samme betragtninger er relevante for vurderingen af even-

tuel skjult reklame i radio. 

 

Spørgsmålet er herefter, om programmet "Vinmagasinet" indeholder skjult 

reklame. 

 



 - 7 - 

Radio- og tv-nævnet skal indledningsvis bemærke, at produktet vin lovligt 

kan markedsføres og sælges i Danmark; uanset at vin – som anført af kla-

ger – måtte indeholde alkohol. 

 

Efter Radio- og tv-nævnets opfattelse har programmet "Vinmagasinet" ka-

rakter af forbrugeroplysning i overensstemmelse med DR´s Public Service-

forpligtelse, idet programmet behandler en række temaer relateret til vin; 

afsluttende med en kort anbefaling af konkret tilgængelige vine. 

 

For så vidt angår "Ugens Anbefaling" er det Radio- og tv-nævnets opfattel-

se, at der sker en fremhævelse af de omtalte vine, idet lytteren informeres 

detaljeret om såvel navn som druesort, producent, kvalitet, pris og for-

handlingssted, samt tillige (for så vidt angår vine på tilbud) tilbudsperio-

den. 

 

Radio- og tv-nævnet lægger til grund, at anbefalingen – som anført af DR 

– er "fuldstændig uafhængig af producenter og forhandlere og alene gives 

med baggrund i vinkyperens unikke ekspertise", ligesom "den vin, der 

smages og bedømmes i programmet Vinmagasinet er købt og betalt af 

DR", og at "programmet ikke er sponsoreret". 

 

Anbefalingen er imidlertid ikke baseret på hverken indbyrdes sammenlig-

ning eller anden form for kvalificering, hvorfor anbefalingen efter Nævnets 

opfattelse ikke har karakter af en egentlig anmeldelse. 

 

Radio- og tv-nævnet bemærker endvidere, at de anbefalede vine ikke i alle 

tilfælde er direkte relateret til de forud behandlede temaer, hvis overord-

nede sigte er at sætte lytteren i stand til at foretage en kvalificeret vurde-

ring af produktet vin. 

 

For så vidt angår den udgave af programmet, hvori temaet er forholdet 

imellem vin og sundhed, finder Radio- og tv-nævnet det således tvivlsomt, 

hvorvidt der er den fornødne redaktionelle sammenhæng imellem pro-

gramindholdet og den konkrete vinanbefaling. 

 

Radio- og tv-nævnet har noteret sig, at DR – som anført i svar af 16. de-

cember 2007 fra Anders Kinch-Jensen; chefredaktør for P1, på klage af 23. 

november 2007 fra Olav Willadsen, af redaktionelle årsager "har besluttet 

at stoppe" med "Vinmagasinet" på P1, idet sådanne indslag med "meget 

konkret forbrugerinformation (…) ikke stemmer særligt godt overens med 



 - 8 - 

(…) den normalt kritiske og perspektiverende indgang, som kanalen har til 

behandlingen af emnerne". 

 

Radio- og tv-nævnet har endvidere noteret sig, at programmet – der i sin 

nuværende form kun sendes på DR´s regionale flader på P4 – har ændret 

koncept, idet "anbefalingen i slutningen af programmet ændrer karakter og 

er blevet til en anmeldelse". 

 

For så vidt angår klagers forslag om, at DR som kompensation påtager sig 

at agitere for Danmarks Afholdsforening, skal Radio- og tv-nævnet blot 

bemærke, at DR suverænt tilrettelægger programindholdet i overens-

stemmelse med programforetagendets Public Service-forpligtelse under 

tilsyn af Radio- og tv-nævnet. 

 

På baggrund heraf træffer Radio- og tv-nævnet følgende 

 

AFGØRELSE: 

 

Den udgave af programmet "Vinmagasinet" sendt på P1, hvori temaet er 

forholdet imellem vin og sundhed, indeholder skjult reklame i strid med § 

3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1368 af 15. december 2005 om reklame og 

sponsorering i radio og fjernsyn. 
 
 

Christian Scherfig 
formand 

 
 

/ Birgitte Durhuus Nielsen 
nævnssekretær 


