
  

 

 

 

København den 2. maj 2007 

 

Klage over skjult reklame for magasinet ”Vores Kæledyr” på TV 

2/Lorry 

 

Pia Spuur Larsen har ved mail af 17. november 2006 indgivet en klage til 

Radio- og tv-nævnet med anbringende om skjult reklame for magasinet 

”Vores kæledyr” på TV 2/Lorry. 

 

Pia Spuur Larsen anfører følgende i klagen: 

 

”… 

DG Media er ikke helt dumme. For de fik også TV 2 Lorry til at reklamere 

for ”Vores kæledyr” ved at fortælle om en hjemme-komponeret vurdering 

af dyrehandlere, hvor en dyrehandler i Værløse blev valgt til at være den 

bedste…og så fik de lige nævnt magasinet ”Vores kæledyr” rigtig mange 

gange… 

…” 

 

Beskrivelse 

 

TV 2/Lorry har med sit høringssvar af 21. november 2006 tilsendt Radio- 

og tv-nævnet en dvd med TV 2/Lorry sendt den 17. november 2006 kl. 

19.30. 

 

Det indklagede indslag, som har en varighed på 3 minutter, handler om, at 

magasinet ”Vores kæledyr” har bedømt Bonnie Dyrecenter i Værløse til at 

være landets bedste dyrehandler.  

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mediesekretariatet 

 
Vognmagergade 10, 1. 
1120 København K 
 
Telefon 3318 6868 
Telefax 3318 6869  
 
radrad@mediesekretariatet.dk 
www.mediesekretariatet.dk 
 
CVR nr. 11 88 46 52 
 
Bank: Jyske Bank 
Reg.nr. 8109 
Konto nr. 1002 295 
 

 

TV 2 Lorry 
Allégade 7-9 
DK-2000 Frederiksberg 
 

 
 RADIO- OG TV-NÆVNET 

J.nr.:  



 - 2 - 

Indslaget foregår i Bonnie Dyrecenter, som ejes af Brian Errington, og in-

deholder hovedsaglig interviews med ejeren og med kunderne.  

 

Brian Errington, som er tidligere shippingmand, vidste ikke, at butikken var 

blevet testet, så han blev glad og overrasket, da han modtog nyheden.   

 

En speak udtaler:  

 

”..Og selvom han har haft butikken i Værløse i under et år, så har Brian 

Errington allerede papir på, at han er landets bedste dyrehandler.” 

 

Samtidig med speaken smides magasinet ”Vores Kæledyr” på disken, såle-

des at forsiden vender opad og fremstår tydeligt i billedet. Forsiden er i bil-

ledet i 1 sek. Endvidere vises bedømmelsen inde i bladet.  

 

Senere i indslaget speakes:  

 

”Det nye magasin ”Vores Kæledyr” har bedømt på udseende, service og 

viden og her scorer dyrehandleren i Værløse højest.” 

 

Herudover omtales ”Vores kæledyr” ikke i indslaget og forsiden vises heller 

ikke flere gange.  

 

Høringssvar 

 

TV 2/Lorry v/Dan Tschernia har i høringssvar af 21. november 2006 anført 

følgende kommentarer til Pia Spuur Larsens klage: 

 

”De har med brev af 20.11. 2006 videresendt en e-mail fra Pia Spuur Lar-

sen, Østerbro. I mailen omtales et indslag i vort program kl. 19.30 den 

17.11.2006, der har karakter af insinuation af et fordækt forhold mellem os 

og et hobbyblad for husdyrejere, betragter De tilsyneladende som en kla-

ge, selvom e-mailskriveren (hvis adressse ikke fremgår af mailen) ikke be-

tegner sit skriveri som en klage. På dette upræcise grundlag anmoder De 

om en ”redegørelse” samt en DVD. 

 

Det er svært for mig at redegøre for indslaget –andet end at det er en af 

disse human interest features, som vi fra tid til anden bringer i vort pro-

gram. Her handlede det om en mand, der havde skiftet spor og var blevet 

dyrehandler – endda så dygtig en dyrehandler at et blad, der henvender 



 - 3 - 

sig til dyrevenner, har valgt at hædre ham. Den historie fortæller vi og den 

kan betragtes som en erhvershistorie og som en historie om et menneske, 

der ændrer sit eget liv. Pia Spuur Larsens insinuationer om, at vi er blevet 

manipuleret af en eller anden udgiver til at producere indslaget, kan jeg 

pure afvise. 

 

Hvis De på den baggrund finder ud af, at vi ikke må hente inspiration til 

vore indslag i aviser, tidsskrifter og andre publikationer, vil der foreligge en 

helt speciel og absurd situation.” 

  

Radio- og tv-nævnets vurdering 

 

Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, stk. 1, nr. 1, i lov om radio- og 

fjernsynsvirksomhed jf. lovbekendtgørelse nr. 338 af 11. april 2007 på sit 

møde den 30. april 2007 behandlet sagen og skal udtale: 

 

Pia Spuur Larsen har ved mail af 17. november 2006 indgivet en klage til 

Radio- og tv-nævnet med anbringende om skjult reklame for magasinet 

”Vores kæledyr” på TV 2/Lorry. Det er hendes opfattelse, at magasinet 

nævnes uberettiget mange gange i indslaget. 

 

Radio- og tv-nævnet har ved gennemsyn af indslaget konstateret, at ma-

gasinet ”Vores kæledyr” nævnes en enkelt gang. Herudover vises forsiden 

af magasinet i ca. et 1 sekund en gang. Endvidere vises bedømmelsen in-

den i bladet kortvarigt et par gange.  

 

Reklamer skal klart kunne identificeres som sådanne, således at de i ind-

hold og præsentation adskiller sig fra ordinære programmer jf. § 72 i ra-

dio- og fjernsynsloven og § 3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1368 af 15. de-

cember 2005 om reklame og sponsorering i radio og fjernsyn. Reklamer i 

fjernsyn må kun sendes i blokke, som skal placeres mellem programmerne, 

jf. reklamebekendtgørelsens § 4, stk. 1, 1. pkt. og radio- og fjernsynslo-

vens § 73, stk. 1, 1. pkt. 

 

Tv-reklamer, der udsendes i strid med reglerne, er såkaldt skjult reklame. 

Ifølge direktiv 89/552 EØF, artikel 1 d, der definitionen på skjult reklame: 

”mundtlig eller visuel fremhævelse af varer eller tjenesteydelser eller af 

en vareproducents eller en tjenesteydelsesleverandørs navn, varemærke 



 - 4 - 

eller aktiviteter i programmer, når fremhævelsen er tilsigtet fra tv-

radiospredningsorganets side i reklame-øjemed og vil kunne vildlede of-

fentligheden med hensyn til arten af denne fremhævelse. En fremhævelse 

anses navnlig for at være tilsigtet, når den foretages mod vederlag 

eller lignende betaling.” 

 

Der er altså tre kumulative betingelser, der skal være opfyldt: Fremhævel-

sen skal være tilsigtet fra tv-radiospredningsorganets side, den skal være i 

reklame-øjemed og den vil kunne vildlede offentligheden med hensyn til 

arten af denne fremhævelse. 

 

Da skjult reklame er tilsigtet, kan det i praksis være ret vanskeligt at skel-

ne mellem skjult reklame og lovlige henvisninger til varer m.v. Kommissio-

nen har derfor i sin fortolkningsmeddelelse om visse aspekter ved be-

stemmelserne i direktivet om ”Fjernsyn uden grænser” i forbindelse med 

tv-reklamer (2004/c 102/02), bestemt, at det er berettiget at anvende kri-

teriet ”uberettiget fremhævelse” af varer eller en virksomheds varemærke 

eller navn mv. Det urimelige kan bl.a. ligge i, at den pågældende vare 

fremhæves på en særlig måde. I den forbindelse skal der tages hensyn til 

det redaktionelle indhold i de udsendelser, disse elementer indsættes i. 

Hvis en vare fx fremhæves uden berettigelse i forhold til udsendelsens re-

daktionelle indhold eller på grund af en påvirkning, som det redaktionelle 

indhold er blevet udsat for i kommercielt øjemed, tyder det på, at der fore-

ligger skjult reklame. 

 

TV 2/Lorry har bl.a. følgende kommentar til Pia Spuur Larsens klage:  

 

”…at vi er blevet manipuleret af en eller anden udgiver til at producere ind-

slaget, kan jeg pure afvise.” 

 

Det er Nævnets opfattelse, at TV 2/Lorry lovligt kan udarbejde et indslag, 

som tager udgangspunkt i en artikel i magasinet ”Vores kæledyr”, og at TV 

2/Lorrys henvisning til magasinet er en sædvanlig kildeangivelse, der lige-

ledes udgør en relevant oplysning for seerne. Endvidere er visningen af 

forsiden af meget kort varighed, og omtalen af magasinet neutral. Det er 

som følge heraf Nævnets vurdering, at omtalen og visningen af magasinet 

er redaktionelt berettiget og dermed ikke i strid med § 72 i radio- og fjern-

synsloven.  

 

 



 - 5 - 

På baggrund heraf træffer Radio- og tv-nævnet følgende  

 

AFGØRELSE: 

 

Omtalen og visningen af magasinet ”Vores kæledyr” i TV 2/Lorry den 17. 

november 2006 kl. 19.30 er ikke i strid med § 72 i radio- og fjernsynslo-

ven. 

 

 

 

Christian Scherfig 

formand 

 

 

 

/Christina Sigvardt 

nævnssekretær 


