
  

 

 

 

København den 6. marts 2007 
 
Klage over skjult reklame for diverse virksomheder på TV 2 | ØST-

JYLLAND 

 
Kirsten Sparre har ved mail af 14. september 2006 indgivet en klage til 
Radio- og tv-nævnet med påstand om visning af skjult reklame for diverse 
virksomheder på TV 2 | ØSTJYLLAND samme dato kl. 19.30. 
 
Kirsten Sparre anfører følgende anbringender: 
 
”På TV 2 | ØSTJYLLAND blev nyhedsudsendelsen kl. 19.30 afbrudt før vejr-
udsigten af en længere reklameblok, der på skærmen blev identificeret 
som guide.dk. Blokken bestod af indslag om forskellige kommercielle tilbud 
i virksomheder i lokalområdet (luksusgenbrug, billig mad osv.) og foromta-
le af en række arrangementer. Indslaget blev ikke markeret som reklame.” 
 
Beskrivelse 

 
TV 2 | ØSTJYLLAND har med sit høringssvar af 9. oktober 2006 tilsendt 
Radio- og tv-nævnet en dvd med det påklagede program sendt den 14. 
september 2006 kl. 19.30 på TV 2 | ØSTJYLLAND.  
 
Først vises nyhederne, som afsluttes med en oplysning fra værten om, at 
seerne efterfølgende kan se programmet guide.dk samt angivelse af end-
credits. 
 
Herefter udtaler en speak:  
 
”TV 2 Østjylland og Gl. Skanderborg forsikring præsenterer Guide.dk.” 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mediesekretariatet 

 
Vognmagergade 10, 1. 
1120 København K 
 
Telefon 3318 6868 
Telefax 3318 6869  
 
radrad@mediesekretariatet.dk 
www.mediesekretariatet.dk 
 
CVR nr. 11 88 46 52 
 
Bank: Jyske Bank 
Reg.nr. 8109 
Konto nr. 1002 295 
 

 

TV 2 | ØSTJYLLAND  
Skejbyparken 1 
8200 Århus N 

 
 RADIO- OG TV-NÆVNET 

J.nr.:  



 - 2 - 

Programmet Guide.dk varer ca. 8 minutter og indledes med en introduktion 
om, hvad aftenens program handler om.  
 
I løbet af programmet vises ca. 5 gange teksten ”Guide.dk” på skærmen 
med store bogstaver. Herudover står samme tekst gennem hele program-
met med mindre skrift i skærmens øverste højre hjørne. Endvidere angives 
guide.dk, hver gang en medvirkende krediteres.   
 
Programmet handler om, hvordan det er muligt at finde dyre fornøjelser 
billigt. I den forbindelse vises diverse indslag fra fx en frisørskole, en café, 
fra hekse og troldedag i Randers mv.  
 
Programmet afsluttes med en angivelse af produktionsselskabet, Skandi-
navisk Film Kompagni A/S, og med angivelse af, at programmet et produ-
ceret med støtte fra Morgenavisen Jyllands-posten. 
 
Endelige udtaler en speak:  
 
”TV 2 Østjylland og Gl. Skanderborg forsikring præsenterede Guide.dk.” 
 
Høringssvar 

 

TV 2/Østjylland v/Direktør Peter Kramer har i høringssvar af 9. oktober 
2006 anført følgende kommentarer: 
 
”Programmet ”Guide.dk” sendes hver torsdag i TV 2 | ØSTJYLLANDs ud-
sendelsesflade kl. 19.30. Programmer produceres af Skandinavisk Film 
Kompagni A/S for TV 2 | ØSTJYLLAND. 
 
Klageren skriver: ”På TV 2 | ØSTJYLLAND blev nyhedsudsendelsen kl. 
19.30 afbrudt før vejrudsigten af en længere reklameblok, der på skærmen 
blev identificeret som Guide.dk”. 
 
Som det fremgår af vedlagte DVD er dette ikke korrekt. 
 

• Nyhedsudsendelsen torsdag bliver afsluttet med resume, crawltek-
ster og slutjingle. 

• Derefter åbner en ny udsendelse ”Guide.dk” – tydelig markeret med 
selvstændig start- og slutjingle og med tydelig angivelse af produk-
tionsselskab m.m. 



 - 3 - 

• Guide.dk er ikke en reklameblok, men et journalistisk program, hvis 
redaktionelle styring udgøres af TV 2 | ØSTJYLLANDs redaktionelle 
ledelse. 

 
Klageren skriver: Blokken bestod af indslag om forskellige kommercielle 
tilbud i virksomheden i lokalområdet (luksusgenbrug, billig mad osv.) og 
foromtale af en række arrangementer. Indslaget blev ikke markeret som 
reklame.” 
 
Dette er ikke korrekt. Guide.dk er et program med tips til weekenden i Øst-
jylland. Jeg har vedlagt manuskriptet til programmet. 
 

• I den pågældende uge havde vi især fokus på studiestart – og der-
for giver vi bl.a. ”tre tips til hvordan man kan finde gode fornøjelser 
billigt”, f.eks. billigt mærkevaretøj i genbrug, ny frisure på Frisør-
skolen og billig gourmetmad, hvor stjernekokke for deres egen for-
nøjelses skyld arrangerer luksusmiddage på en studentercafe. 

• Derudover omtaler vi en række arrangementer, bl.a. Indie-musik-
festival i Studenterhuset i Århus, plantemarked på Clausholm Slot, 
arrangeret af Det jyske Haveselskab, udstilling af afgangsprojekter 
fra Arkitektskolen, og hekse- og troldedag, arrangeret af Randeres 
Naturskole. 

• Musikeren Poul Krebs giver sine tips til en god weekend, som borg-
mester Nikolaj Wammen, biskop Keld Holm m.fl. har gjort før ham. 

 
 
”Guide.dk” er således et journalistisk subbrand med fokus på oplevelser. Vi 
hæfter os i denne del af vores sendeflade på positive, fremadrettede aktivi-
teter – og glæder os over, at der heldigvis er mange af slagsen. 
 
Programmer har intet at gøre med reklame – vi har det fulde ansvar for al 
omtale i programmet, hvad enten det er indslag som ovenstående, eller 
hvis det er om nye bøger på en litteraturfestival, Århus Festuge, balletbe-
søg, sommeropera, kirkekoncerter, nye film etc. 
 
Programmet er sponsoreret, som det tydeligt fremgår af in- og outro. 
 
Der er yderligere og udbygget omtale af den kommende uges begivenhe-
der i Østjylland på internet-sitet www.guide.dk, men, som det fremgår, i 
øvrigt ingen sammenhæng. Heller ikke økonomisk. 
 



 - 4 - 

www.guide.dk produceres af Portal Danmark A/S, der ejes af JP-Politiken 
og TV 2 | ØSTJYLLAND i fællesskab. 
 
Jeg håber, at der er svaret fyldestgørende på alle spørgsmål, ellers står jeg 
meget gerne til rådighed med yderligere oplysninger. 
 
…” 
 
Radio- og tv-nævnets vurdering 

 
Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, stk. 1, nr. 1 og 4, i lov om ra-
dio- og fjernsynsvirksomhed jf. lovbekendtgørelse nr. 410 af 2. maj 2006 
på sit møde den 27. februar 2007 behandlet sagen og skal udtale: 
 
Kirsten Sparre har ved mail af 14. september 2006 indgivet en klage til 
Radio- og tv-nævnet med påstand om visning af skjult reklame for diverse 
virksomheder på TV 2 | ØSTJYLLAND samme dato kl. 19.30. 
 
Reklamer skal klart kunne identificeres som sådanne, således at de i ind-
hold og præsentation adskiller sig fra ordinære programmer jf. § 72 i lov-
bekendtgørelse nr. 410 af 2. maj 2006 om radio- og fjernsynsvirksomhed 
og § 3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1368 af 15. december 2005 om rekla-
me og sponsorering i radio og fjernsyn. Reklamer i fjernsyn må kun sendes 
i blokke, som skal placeres mellem programmerne, jf. reklamebekendtgø-
relsens § 4, stk. 1, 1. pkt. og radio- og fjernsynslovens § 73, stk. 1, 1. pkt. 
 
Tv-reklamer, der udsendes i strid med reglerne, er såkaldt skjult reklame. 
 
Ifølge direktiv 89/552 EØF, artikel 1 d, der definitionen på skjult reklame: 
 
”mundtlig eller visuel fremhævelse af varer eller tjenesteydelser eller af 
en vareproducents eller en tjenesteydelsesleverandørs navn, varemærke 
eller aktiviteter i programmer, når fremhævelsen er tilsigtet fra tv-
radiospredningsorganets side i reklame-øjemed og vil kunne vildlede of-
fentligheden med hensyn til arten af denne fremhævelse. En fremhæ-
velse anses navnlig for at være tilsigtet, når den foretages mod vederlag 
eller lignende betaling.” 

 
Der er altså tre kumulative betingelser, der skal være opfyldt: Fremhævel-
sen skal være tilsigtet fra tv-radiospredningsorganets side, den skal være i 



 - 5 - 

reklame-øjemed og den vil kunne vildlede offentligheden med hensyn til 
arten af denne fremhævelse. 
 
Da skjult reklame er tilsigtet, kan det i praksis være ret vanskeligt at skel-
ne mellem skjult reklame og lovlige henvisninger til varer m.v. Kommissio-
nen har derfor i sin fortolkningsmeddelelse om visse aspekter ved be-
stemmelserne i direktivet om ”Fjernsyn uden grænser” i forbindelse med 
tv-reklamer (2004/c 102/02), bestemt, at det er berettiget at anvende kri-
teriet ”uberettiget fremhævelse” af varer eller en virksomheds varemærke 
eller navn m.v. Det urimelige kan bl.a. ligge i, at den pågældende vare 
fremhæves på en særlig måde. I den forbindelse skal der tages hensyn til 
det redaktionelle indhold i udsendelser, disse elementer indsættes i. Hvis 
en vare fx fremhæves uden berettigelse i forhold til udsendelsens redaktio-
nelle indhold eller på grund af en påvirkning, som det redaktionelle indhold 
er blevet udsat for i kommercielt øjemed, tyder det på, at der foreligger 
skjult reklame. 
 
TV 2 | ØSTJYLLAND oplyser, at Guide.dk ikke er en reklameblok, men der-
imod et program, som hver torsdag sendes på kanalen, og at programmet 
er produceret for TV 2 | ØSTJYLLAND af Skandinavisk Film Kompagni A/S. 
Videre oplyses det, at TV 2 | ØSTJYLLAND har det fulde ansvar for al omta-
le i programmet. 
 
Det er Nævnets opfattelse, at programmet er udtryk for almindelig forbru-
gerinformation, og at samtlige indslag er udformet på neutral og saglig vis. 
Nævnet finder derfor, at indslagene ikke indeholder skjult reklame for de 
medvirkende virksomheder og arrangementer. Der er således ikke tale om 
en overtrædelse af § 72 i radio- og fjernsynsloven.  
 
Guide.dk er navnet på en hjemmeside, som er ejet i fællesskab af TV 2 | 
ØSTJYLLAND og JP-Politiken, som tillige er sponsor for programmet. På 
baggrund heraf finder Nævnet det nødvendigt, at vurdere TV 
2/ØSTJYLLANDS brug af Guide.dk i programtitlen og i selve programmet, 
hvor Guide.dk gennem hele programmet står skrevet med tekst på skær-
men.  
 
I henhold til § 27, stk. 1, i reklamebekendtgørelsen skal sponsorerede pro-
grammer klart kunne identificeres ved, at sponsorens navn, mærke (logo), 
produkt eller tjenesteydelse er angivet ved programmets begyndelse, slut-
ning eller begge steder. Sådanne angivelser må derimod ikke forekomme i 
programmet. 



 - 6 - 

 
Hjemmesiden Guide.dk er JP-Politikens produkt, og da angivelser af spon-
sors produkt i selve programmet ikke er tilladt, er angivelsen i strid med § 
27, stk. 1, 2. pkt.  
 
På baggrund heraf træffer Radio- og tv-nævnet følgende  
 

AFGØRELSE: 
 
Programmet Guide.dk er ikke i strid med § 72 i radio- og fjernsynsloven, 
men er derimod i strid med reklamebekendtgørelsens § 27, stk. 1, 2. pkt.  
 
 
 

Christian Scherfig 
Formand 

 
 

/Christina Sigvardt 
Nævnssekretær 

 
 
 
 


