
  

 

 

 

København den 16. oktober 2007 
 
Klage over ulovlig reklame på TV 2 News  

 
Hans-Peter Degn har ved mail af 19. januar 2007 indgivet en klage til Ra-
dio- og tv-nævnet med anbringende om visning af ulovlig reklame for Bil-
magasinet og Costume på TV 2 News.  
 
Hans-Peter Degn anfører bl.a. følgende kommentarer i sin klage: 
 

” … 

 

Derfor ser jeg mig nu nødsaget til at anmode Nævnet forholde sig konkret 

til disse tre spørgsmål: 

 

- Er det korrekt, når TV2 selv reklamerer med, at TV2 News sender nyhe-

der 24 timer i døgnet? Og følgelig, er det så lovligt, når TV2 News lader 

nogle af sine programmer sponsorere? 

 

- Er det lovligt, når TV2 News lader forlaget Benjamins blade udøve stærk, 

redaktionel indflydelse på de to tv-programmer "Bilmagasinet" og "Mode-

magasinet Costume"? Forlagets indflydelse (eller som minimum TV2 News’ 

udprægede ønske om at servicere netop Benjamins blade) kommer bl.a. til 

udtryk ved navngivningen af tv-programmerne, ved promoveringen af de 

trykte magasiners redaktører/medarbejdere som orakler/sandhedsvidner 

samt ved det tydelige fravalg af at inddrage konkurrerende eksper-

ter/magasiner som kilder. 

 

- Er det lovligt, når TV2 News udfører en stærk grad af product placement 

for henholdsvis BilMagasinet-bladet og Costume-bladet? Denne product 

placement sker gennem vedvarende eksponering af bladet BilMagasinets 

logo og ved omfattende eksponering af Costume-forsider i plakatstørrelse 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mediesekretariatet 

 
Vognmagergade 10, 1. 
1120 København K 
 
Telefon 3318 6868 
Telefax 3318 6869  
 
radrad@mediesekretariatet.dk 
www.mediesekretariatet.dk 
 
CVR nr. 11 88 46 52 
 
Bank: Jyske Bank 
Reg.nr. 8109 
Konto nr. 1002 295 
 

 

TV 2/DANMARK A/S 
Rugaardsvej 25 
5100 Odense C. 

 
 RADIO- OG TV-NÆVNET 

J.nr.:  



 - 2 - 

samt ved helt umotiveret gentagne gange at eksponere en række forsi-

der/udgaver af Costume-bladet.” 

 

Beskrivelse 

 

TV 2/DANMARK A/S har med sit høringssvar af 16. februar 2007 tilsendt 
Radio- og tv-nævnet dvd’er med udsendelser af Bilmagasinet og Modema-
gasinet Costume sendt den 12. januar, 19. januar, 2. februar og 9. februar 
2007 på TV 2 News.  
 
I det følgende beskrives programmerne Modemagasinet Costume og der-
næst Bilmagasinet. 
 

Samtlige programmer har en varighed af ca. 10 minutter. 
 

Modemagasinet ”Costume” 
 
12. januar 2007 
 

Programtitlen Modemagasinet Costume toner frem på skærmen, hvorefter 
værten, Anne Mette Kirk, indleder programmet ved at oplyse seerne om, at 
hun i dette program vil besøge Ålborg. Værten befinder sig i et åbent kon-
torlandskab, hvor væggene er dekoreret med en række stærkt forstørrede 
Costume forsider. 
 

I Ålborg besøger værten en designer fra tøjmærket Modström, og sammen 
besøger de designerens yndlings modebutikker i byen.  
 
Efter dette indslag fortæller Liv Winther, som krediteres som skønhedsre-
daktør på Costume, seerne om, hvordan det er muligt at beskytte sin hud 
mod frost.  
 
Herefter fortæller programværten om modetenderne for foråret og viser i 
den forbindelse eksempler fra modemagasinet ”Costume”. Forsiden af ma-
gasinet vises ca. 6 gange, idet hun holder bladet op og bladrer. 
 
Programmet afsluttes med teksten:  
 
”Programmet er produceret i samarbejde med Costume”. 

 



 - 3 - 

Endelig vises et skilt med TV 2 News og Modemagasinet Costume. Dette 
skilt vises tillige 2 gange inde i selve programmet.  
 
19. januar 2007 
 

Programmet indledes med programtitlen Modemagasinet Costume, og pro-
gramværten oplyser seerne om, at hun denne gang vil besøge Århus. Vær-
ten befinder sig igen i et åbent kontorlandskab, hvor væggene er dekoreret 
med en række stærk forstørrede Costume forsider. 
 
I Århus besøger værten to kvindelige designere fra Lundgren & Windinge, 
som viser seerne deres yndlingsbutikker i byen og udvælger en beklæd-
ningsgenstand som de mener er særlig fin. 
 
Efterfølgende besøger programværten Munthe plus Simonsen, der afholder 
et møde, hvor de skal prissætte deres næste kollektion. 
 
Endelig oplyser værten om de kommende modetendenser dog uden hen-
visning til bladet Costume. 
 
Programmet afsluttes på samme vis som ovenfor beskrevet.  
 
2. februar 2007 
 
Programværten ønsker seerne velkommen til Modemagasinet Costume, 
mens hun går ind ad en dør, som har påklistret en Costume forside af pla-
katstørrelse.  
 
I programmet besøger programværten en kvindelig advokatfuldmægtig hos 
Bech Bruun, som i kraft af sit job skal være iført præsentabelt tøj hver dag. 
Hun klæder sig altid i et klassisk jakkesæt, men stylisten Anette Hviidt skal 
sammen med programværten finde noget nyt smart arbejdstøj til hende. 
 
Efter dette indslag opfordrer programværten seerne til at holde øje med 
den nye designer Phillip Lim. Hun fremviser endvidere en artikel om Philip 
Lim i et modeblad, men bladets forside vises ikke. 
 
Programmet afsluttes på samme vis som ovenfor beskrevet.  
 
 
 



 - 4 - 

9. februar 2007 
 
Programmet indledes med visning af titlen Modemagasinet Costume. 
 
Programværten oplyser seerne om, at dette program er dedikeret til den 
danske modeuge. Værten befinder sig i et åbent kontorlandskab, hvor 
væggene er dekoreret med en række stærk forstørrede Costume forsider. 
 
Derefter besøger værten Bellacentret og CPH Vision, hvor hun mødes med 
Maiken Winther, som krediteres 3 gange som moderedaktør på Costume. 
Maiken Winther fortæller bl.a. om modeugens historie og formål. Herefter 
klippes tilbage til det åbne kontorlandskab, hvor Costume forsiderne stadig 
ses i baggrunden, mens programværten præsenterer det næste indslag, 
hvor seerne kan følge en designers fotosession i forbindelse med et nyt ka-
talog. Efterfølgende taler programværten med designeren Susanne Rützou, 
og der vises klip fra hendes modeshow.  
 
Programmet afsluttes på samme vis som ovenfor beskrevet.  
 
Bilmagasinet 
 
12. januar 2007 
 

Programværten ønsker seerne velkommen til Bilmagasinet. Programtitlen 
Bilmagasinet står skrevet på skærmen. 
 
I første indslag prøvekører og analyserer Mikkel Tomsager, som krediteres 
som chefredaktør på Bilmagasinet, en bil. Mikkel Thomsager er iført en 
jakke, som har påtrykt et mærke med teksten ”Bilmagasinet”. Bilen, som 
han prøvekører, har ligeledes påklistret dette mærke. 
 
I næste indslag oplyser programværten om et par biler, som endnu ikke er 
kommet på markedet. 
 
I tredje indslag kører programværten en gammel brugt bil på værksted, 
hvor værkstedsejeren Bent og John Sørensen, som krediteres som brugt-
bilsekspert på Bilmagasinet, skal gætte, hvad bilen er blevet solgt til. John 
er iført en jakke, der har påtrykt et mærke med teksten Bilmagasinet. 
 
I sidste indslag skal en kendt dansker forsøge at slå andre kendte danske-
res tid på en racerbane.  



 - 5 - 

Programmet afsluttes med skiltet: 
 
”Programmet er produceret i samarbejde med Bilmagasinet” efterfulgt af 
teksten: ”Bilmagasinet”. 
 
19. januar og 9. februar 2007 
 
Programmerne sendt den 19. januar og 9. februar 2007 adskiller sig ikke 
væsentligt fra programmet sendt den 12. januar. Nævnet beskriver derfor 
ikke disse to programmer. Nævnet skal dog bemærke, at der i programmet 
sendt den 9. februar udover Mikkel Thomsager medvirkede Christian Frost, 
som blev krediteret som journalist på Bilmagasinet.   
 
2. februar 2007 
 
Dette program indeholder kun to indslag. Et hvor programværten prøvekø-
rer en Lamborghini i Norditalien, og et hvor en kendt skal slå andre kendte 
danskeres tid på en racerbane. Programmet afsluttes på samme vis som 
ovenfor beskrevet. 
 
Høringssvar 

 

TV 2/DANMARK A/S v/ daværende administrerende direktør Per Mikael Jen-
sen har i høringssvar af 16. februar 2007 anført følgende kommentarer til 
Hans-Peter Degns klage: 
 
” Ved skrivelse af 23. januar 2007 har Radio- og tv-nævnet på baggrund af 

en klage fra Hans-Peter Degn anmodet TV 2/DANMARK A/S om en redegø-

relse i forhold til et antal klagepunkter samt en række yderligere spørgs-

mål. 

 

… 

 

Indledningsvis bemærkes, at TV 2 News har etableret et redaktionelt sam-

arbejde med forlaget Benjamin i forbindelse med produktionen af tv-

programmerne ”Bilmagasinet” og ”Modemagasinet Costume”. 

 

Dette samarbejde falder naturligvis uden for rammerne af det salgsmateri-

ale, som TV 2 News har lanceret vedrørende kommercielle partnerskaber 

angående spotannoncering i reklameblokkene, reklamering i tekst-tv, 

kommercielt online-samarbejde og mobile tjenester m.v.  



 - 6 - 

Klagerens indledende bemærkninger herom i sin mail til Mediesekretariatet 

er derfor forfejlet. 

 

TV 2/DANMARK A/S skal herefter forholde sig til de enkelte klagepunkter. 

 

1. ”Er det korrekt, når TV 2 selv reklamerer med, at TV2 News sender 

nyheder 24 timer i døgnet?” 

 

Hertil bemærkes, at TV 2 News sender nyheder 24 timer i døgnet 

hvert kvarter – også i de timer, hvor ”Bilmagasinet” og ”Modemaga-

sinet Costume” er placeret, samt i de timer hvor kanalens øvrige 

magasinprogrammer er placeret, herunder ”Pressemøde”, ”VIP” og 

sporten, der produceres uden samarbejdspartnere. 

 

2. ”Er det lovligt, når TV 2 News lader nogle af sine programmer spon-

sorere?”  

 

De to i sagen omhandlede programserier er ikke omfattet af be-

stemmelsen i § 31, stk. 1, jf. § 31, stk. 3 i bekendtgørelse om re-

klame og sponsorering i radio og fjernsyn nr. 1368 af 15. december 

2005 (Reklamebekendtgørelsen), da programmerne hverken er ny-

hedsprogrammer eller aktualitetsprogrammer som defineret i be-

kendtgørelsens § 31, stk. 3, det vil sige programmerne vedrører ik-

ke nyheder af politisk eller samfundsmæssig betydning, så som 

programmer der består af kommentarer til nyheder eller politiske 

holdninger til nyheder, aktuelle begivenheder m.v. Det er derfor 

lovligt at sponsorere de omhandlede programmer, som i sin karak-

ter er forbrugeroplysende magasinprogrammer om biler og mode. 

 

3. ”Er det lovligt, når TV 2 News lader forlaget Benjamins blade udøve 

stærk, redaktionel indflydelse på de to tv-programmer ”Bilmagasi-

net” og ”Modemagasinet Costume?” 

 

Det redaktionelle samarbejde går ud på, at forlaget Benjamin bidra-

ger med redaktionel ekspertise til begge magasiner, herunder også 

research og relevant uplining af kilder m.v. 

 

TV 2 News trækker på denne ekspertise bl.a. gennem deltagelse i 

fælles redaktionsmøder. 

 



 - 7 - 

TV 2 News har den fulde og uindskrænkede redaktionelle frihed til 

at bestemme programmernes indhold og står selv for produktionen 

og har selv ansat værter til programmerne. 

 

Brugen af Benjamins eksperter er redaktionelt begrundet og velmo-

tivret, da disse er blandt de førende i landet inden for deres områ-

de.  

 

Mikkel Thomsager er i øvrigt ikke – som anført i klagen – vært på 

”Bilmagasinet”, men derimod bilekspert og prøvekører jævnligt biler 

for tv-programmerne, ligesom han af og til optræder i samme funk-

tion i ”Go’Morgen Danmark”. 

 

Til orientering kan supplerende oplyses, at TV 2 News har planer om 

at bruge også andre eksperter i fremtidige programmer, i det om-

fang det er relevant. 

 

TV-magasinerne ”Bilmagasinet” og ”Modemagasinet Costume” har 

egne logoer, der følger TV 2 News’ øvrige grafiske koncept og der-

med adskiller sig fra print-magasinernes logoer. 

 

Valget af tv-titlerne er udtryk for et selvstændigt redaktionelt valg 

ud fra et ønske om i titelvalget at fokusere på programmernes ind-

hold. Forlaget Benjamin har accepteret TV 2 News’ brug af titelnav-

nene. 

  

4. ”Er det lovligt, når TV 2 News udfører en stærk grad af product pla-

cement for henholdsvis BilMagasinet-bladet og Costume-bladet? 

Denne product placement sker gennem vedvarende eksponering af 

Costume-forsider i plakatstørrelse samt ved helt umotiveret gentag-

ne gange at eksponere en række forsider/udgaver af Costumebla-

det.” 

 

Det afvises, at TV 2 News skulle udføre product placement i pro-

grammerne. Det afvises tillige, at programmerne indeholder skjult 

reklame.  

 

I den forbindelse kan det oplyses, at forlaget Benjamins ydelser i 

det redaktionelle samarbejde svarer til ca. 1½ årsværk eller en 

værdi af xx. Som modydelse herfor stiller TV 2 News tv-

programmerne til rådighed for forlaget Benjamin til placering i for-



 - 8 - 

lagets egen hjemmeside eller tv-udsendelsen. Værdien heraf vurde-

res at svare til værdien af forlaget Benjamins ydelser. 

 

TV 2/DANMARK A/S finder derfor ikke, at samarbejdet er udtryk for 

sponsorering, uanset at TV 2/DANMARK A/S ikke betaler kontant for 

ydelserne. 

 

Hvis forholdet skulle bedømmes som sponsorering finder TV 

2/DANMARK A/S i øvrigt ikke, at grænserne i reklamebekendtgørel-

sens § 29, stk. 1 er overskredet, da der ikke finder tilskyndelse sted 

til køb af produkter eller tjeneydelser, ligesom sådanne ikke på sær-

lig måde er fremhævet med henblik på at fremme afsætningen af 

dem. 

 

Produkter i programmerne figurer i det omfang, det er redaktionelt 

motivet med sigte på at repræsentere et journalistisk magasinpro-

gram inden for forbrugergenren. 

 

Den stedfundne creditering udelukker, at det særlige regelsæt for 

skjult reklame finder anvendelse. 

 

Der er ikke indgået en skriftlig samarbejdsaftale mellem TV 2 News 

og forlaget Benjamin. 

 

Der er ikke p.t. andre sponsorerede programmer på kanalen. 

 

Til brug for Radio- og tv-nævnets vurdering fremsendes dvd’er med 

udsendelser af ”Bilmagasinet” og modemagasinet ”Costume” for den 

12. januar, 19. januar, 2. februar og 9. februar.” 

 

Nævnet har ved brev af 7. september 2007 anmodet TV 2/DANMARK A/S 
om at uddybe vurderingen (beregningen) af værdien af TV 2/DANMARK 
A/S’ modydelse til Forlaget Benjamin samt tilsende Nævnet et link, hvorpå 
det er muligt at se programmerne på Forlaget Benjamins hjemmeside.  
 
TV 2/Danmark A/S v/juridisk chef Nick-Holten Andersen har ved mail af 17. 
september 2007 anført følgende supplerende kommentarer: 
 
”Med henvisning til supplerende høringsbrev af 7. september 2007 kan det 

herved oplyses, at forlaget Benjamin har haft adgang til at placere maga-



 - 9 - 

sinprogrammerne på egne hjemmesider på adresserne 

www.bilmagasinet.dk og www.costume.dk. 

   

Samarbejdet med forlaget Benjamin er i øvrigt ophørt med udgangen af 

juni måned 2007, ligesom nyproduktion af programmerne er indstillet på 

samme tidspunkt. 

  

Radio- og TV-Nævnet anmoder herudover TV 2|DANMARK A/S om at uddy-

be vurderingen (beregningen) af TV 2|DANMARK A/S' modydelse til forla-

get Benjamin. 

  

I den forbindelse kan supplerende oplyses, at markedet for videoindhold på 

nettet fortsat er umodent, men at faktorer som goodwill og brandværdi 

knyttet til TV 2 News som kanal samt produktionsværdien indgår som fak-

torer. Hertil kommer, at der ikke har været knyttet tidsbegrænsning til for-

lagets udnyttelsesret på egen hjemmeside. 

  

På basis af TV 2s erfaringer med prissætning for køb af videoindhold fra 

tredjepart til brug på Internettet, har TV 2 fastsat værdien til mellem kr. xx 

pr. magasin pr. sæson (halvår). Den årlige værdi andrager såle-

des mellem kr. xx  kr.”  

 
Radio- og tv-nævnets vurdering 

 

Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, stk. 1, nr. 1, i lov om radio- og 
fjernsynsvirksomhed jf. lovbekendtgørelse nr. 338 af 11. april 2007 på sit 
møde den 5. oktober 2007 behandlet sagen og skal udtale: 
 

Hans-Peter Degn har ved mail af 19. januar 2007 indgivet en klage til Ra-
dio- og tv-nævnet med anbringende om visningen af ulovlig reklame for 
bladene Bilmagasinet og Costume på TV 2 News.  
 
Hans-Peter Degn anmoder Radio- og tv-nævnet om at tage stilling til føl-
gende efter hans opfattelse tre problemstillinger: 
 
1) ”Er det korrekt, når TV 2 selv reklamerer med, at TV 2 News sender ny-

heder 24 timer i døgnet? Og følgelig, er det så lovligt, når TV2 News lader 

nogle af sine programmer sponsorere?” 

 



 - 10 - 

2) ”Er det lovligt, når TV2 News lader forlaget Benjamins blade udøve 

stærk, redaktionel indflydelse på de to tv-programmer "Bilmagasinet" og 

"Modemagasinet Costume"?”  
 
3) ”Er det lovligt, når TV2 News udfører en stærk grad af product place-

ment for henholdsvis BilMagasinet-bladet og Costume-bladet?”  
 
I henhold til § 31 i bekendtgørelse nr. 1368 af 15. december 2005 om re-
klame og sponsorering i radio og fjernsyn må nyheds- og aktualitetspro-
grammer i fjernsyn ikke sponsoreres. 
 
Det faktum, at TV 2/DANMARK A/S reklamerer med, at der sendes nyheder 
24 timer i døgnet, betyder efter stationens egen opfattelse alene, at der 
sendes nyheder 24 timer i døgnet hvert kvarter, men derimod ikke at alle 
programmer på TV 2 News er nyhedsprogrammer. Bilmagasinet og Mode-
magasinet Costume er efter stationens opfattelse magasinprogrammer og 
altså hverken nyheds- eller aktualitetsprogrammer, hvorfor programmerne 
lovligt vil kunne sponsoreres. Nævnet lægger denne forklaring til grund, 
hvorfor såvel Bilmagasinet som Modemagasinet Costume kan sponsoreres 
uden, at det strider mod reklamebekendtgørelsens § 31. 
 
TV 2/DANMARK A/S oplyser imidlertid, at disse programmer ikke er spon-
soreret, men at stationen har etableret et redaktionelt samarbejde med 
forlaget Benjamin i forbindelse med produktionen af programmerne, samt 
at der ikke er indgået en skriftlig samarbejdsaftale mellem TV 2 News og 
Forlaget Benjamin. 
 
I henhold til reklamebekendtgørelsens § 26 forstås ved sponsorering af 
programmer enhver form for ydelse af direkte eller indirekte tilskud til fi-
nansieringen af radio- og fjernsynsprogrammer, herunder tekst-tv-sider, 
fra en fysisk eller juridisk person, der ikke selv udøver virksomhed ved ud-
sendelse eller produktion af radio- eller fjernsynsprogrammer, film, fono-
grammer m.v., med henblik på at fremme den pågældendes navn, mærke 
(logo), image, aktiviteter eller produkter.  
 
Det er Nævnets opfattelse, at Forlaget Benjamin ikke yder et direkte til-
skud til finansieringen af programmerne Bilmagasinet og Modemagasinet 
Costume, men ifølge § 26 kan også indirekte tilskud til finansieringen af 
programmerne anses som sponsorater. 
 
TV 2/DANMARK A/S oplyser, at: 



 - 11 - 

 
”forlaget Benjamins ydelser i det redaktionelle samarbejde svarer til ca. 1½ 

årsværk eller en værdi af xx. Som modydelse herfor stiller TV 2 News tv-

programmerne til rådighed for forlaget Benjamin til placering i forlagets 

egen hjemmeside eller tv-udsendelsen. Værdien heraf vurderes at svare til 

værdien af forlaget Benjamins ydelser.” 

 

TV 2/DANMARK A/S’ oplyser supplerende, at: 
 
”markedet for videoindhold på nettet fortsat er umodent, men at faktorer 

som goodwill og brandværdi knyttet til TV 2 News som kanal samt produk-

tionsværdien indgår som faktorer. Hertil kommer, at der ikke har været 

knyttet tidsbegrænsning til forlagets udnyttelsesret på egen hjemmeside. 

På basis af TV 2s erfaringer med prissætning for køb af videoindhold fra 

tredjepart til brug på Internettet, har TV 2 fastsat værdien til mellem kr. 

xx pr. magasin pr. sæson (halvår). Den årlige værdi andrager såle-

des mellem kr. xx kr.”  

 

Spørgsmålet er herefter, hvorvidt værdien af Forlaget Benjamins ydelser til 
TV 2 News i forbindelse med det redaktionelle samarbejde direkte modsva-
res af værdien af, at TV 2 News stiller tv-programmerne til rådighed for 
forlaget Benjamin til placering på forlagets egen hjemmeside eller i tv-
udsendelser.  
 
Da markedet for videoindhold på nettet ifølge TV 2/DANMARK A/S fortsat 
er umodent, finder Nævnet det vanskeligt at vurdere, om ovenstående 
værdier modsvarer hinanden.  
 
Ud fra det oplyste finder Nævnet derfor ikke at kunne lægge til grund, at 
der er tale om indirekte sponsorering.  
 
Med hensyn til det redaktionelle samarbejde mellem Forlaget Benjamin og 
TV 2 News finder Nævnet ikke et sådant samarbejde lovstridigt, så længe 
TV 2 News har den fulde redaktionelle kontrol, hvilket TV 2/DANMARK A/S 
hævder at være tilfældet.  
 
Nævnet finder endvidere, at TV 2 News lovligt kan gøre seerne opmærk-
somme på dette samarbejde, da det er en relevant oplysning for seerne; 
dog kun så længe det sker på neutral vis.  
 



 - 12 - 

Spørgsmålet er imidlertid hvor grænsen går mellem lovlige henvisninger til 
bladene Costume og Bilmagasinet og skjult reklame.  
 
Reklamer skal klart kunne identificeres som sådanne således, at de i ind-
hold og præsentation adskiller sig fra ordinære programmer jf. § 72 i ra-
dio- og fjernsynsloven og § 3, stk. 1, i reklamebekendtgørelsen. Reklamer i 
fjernsyn må kun sendes i blokke, som skal placeres mellem programmerne, 
jf. reklamebekendtgørelsens § 4, stk. 1, 1. pkt. og radio- og fjernsynslo-
vens § 73, stk. 1, 1. pkt. 
   
Tv-reklamer, der udsendes i strid med reglerne, er såkaldt skjult reklame.  
 
Ifølge direktiv 89/552 EØF, artikel 1 d, er definitionen på skjult reklame:  
 

”mundtlig eller visuel fremhævelse af varer eller tjenesteydel-
ser eller af en vareproducents eller en tjenesteydelsesleveran-
dørs navn, varemærke eller aktiviteter i programmer, når 
fremhævelsen er tilsigtet fra tv-radiospredningsorganets side i 
reklame-øjemed og vil kunne vildlede offentligheden med 
hensyn til arten af denne fremhævelse. En fremhævelse anses 
navnlig for at være tilsigtet, når den foretages mod vederlag 
eller lignende betaling.” 
 

Der er altså tre kumulative betingelser, der skal være opfyldt: Fremhævel-
sen skal være tilsigtet fra tv-radiospredningsorganets side, den skal være i 
reklame-øjemed og den vil kunne vildlede offentligheden med hensyn til 
arten af denne fremhævelse.  
 
Da skjult reklame er tilsigtet, kan det i praksis være ret vanskeligt at skel-
ne mellem skjult reklame og lovlige henvisninger til varer m.v. Kommissio-
nen har derfor i sin fortolkningsmeddelelse om visse aspekter ved be-
stemmelserne i direktivet om ”Fjernsyn uden grænser” i forbindelse med 
tv-reklamer (2004/c 102/02), bestemt, at det er berettiget at anvende kri-
teriet ”uberettiget fremhævelse” af varer eller en virksomheds varemærke 
eller navn m.v. Det urimelige kan bl.a. ligge i, at den pågældende vare 
fremhæves på en særlig måde. I den forbindelse skal der tages hensyn til 
det redaktionelle indhold i udsendelser, disse elementer indsættes i. Hvis 
en vare fx fremhæves uden berettigelse i forhold til udsendelsens redaktio-
nelle indhold eller på grund af en påvirkning, som det redaktionelle indhold 
er blevet udsat for i kommercielt øjemed, tyder det på, at der foreligger 
skjult reklame.  



 - 13 - 

Vurderingen af om der foreligger skjult reklame foretages i det følgende 
separat for Modemagasinet Costume og Bilmagasinet. 

 

Modemagasinet Costume 

 

De forhold,  

at programtitlen Modemagasinet Costume er identisk med titlen på det 
trykte blad udgivet af Forlaget Benjamin, 

at der ofte og udelukkende medvirker eksperter fra bladet Costume i pro-
grammerne,  

at forsiden af Costume flere gange vises i programmerne, 

at værten er placeret i et åbent kontorlandskab, hvor væggene er dekore-
ret med forstørrede Costume forsider, og 

at skiltet med TV 2 News og Modemagasinet Costume vises flere gange i 
selve programmet og til sidst i programmet, 

 

medfører samlet set, at der efter Nævnets opfattelse er sket en fremhæ-
velse af bladet Costume. Der er endvidere Nævnets opfattelse, at denne 
fremhævelse ikke er redaktionelt begrundet, da fremhævelsen nærmere 
fremstår som og har karakter af reklame end som relevante oplysninger til 
seerne om, at programmerne er lavet i samarbejde med Forlaget Benja-
min. Nævnet finder derfor, at programmerne i strid med § 3, stk. 1, i re-
klamebekendtgørelsen indeholder skjult reklame for bladet Costume. 

 

Det bemærkes, at Nævnet ikke finder det lovstridigt, at eksperter fra 
Costume medvirker i programmerne, så længe det foregår på neutral vis, 
og så længe der også bruges andre eksperter.   

 

Hertil oplyser TV 2/DANMARK A/S, at TV 2 News har planer om også at 
bruge andre eksperter i fremtidige programmer i det omfang det er rele-
vant. 
 

 

 



 - 14 - 

Bilmagasinet 

 

De forhold,  

at programtitlen Bilmagasinet er identisk med titlen på det trykte magasin 
udgivet af Forlaget Benjamin, 

at der ofte og udelukkende medvirker eksperter fra bladet Bilmagasinet i 
programmerne,  

at eksperterne fra bladet Bilmagasinet er iført jakker med logoer for bladet, 
når de medvirker i programmet, og  

at nogle af bilerne, der prøvekøres, har påklistret logoet for bladet Bilma-
gasinet,  

 

medfører samlet set, at der efter Nævnets opfattelse er sket en fremhæ-
velse af bladet Bilmagasinet. Der er endvidere Nævnets opfattelse, at den-
ne fremhævelse ikke er redaktionelt begrundet, da fremhævelsen nærmere 
fremstår som og har karakter af reklame end som relevante oplysninger til 
seerne om, at programmerne er lavet i samarbejde med Forlaget Benja-
min. Nævnet finder derfor, at programmerne i strid med § 3, stk. 1, i re-
klamebekendtgørelsen indeholder skjult reklame for bladet Bilmagasinet. 

 

Det bemærkes, at Nævnet ikke finder det lovstridigt, at eksperter fra Bil-
magasinet medvirker i programmerne, så længe det foregår på neutral vis, 
og så længe der også bruges andre eksperter.   

 

Hertil oplyser TV 2/DANMARK A/S, at TV 2 News har planer om også at 
bruge andre eksperter i fremtidige programmer i det omfang det er rele-
vant. 
 

På baggrund heraf træffer Radio- og tv-nævnet følgende 

 

AFGØRELSE: 

 

Der forekommer skjult reklame for bladene Costume og Bilmagasinet i pro-
grammerne Bilmagasinet og Modemagasinet Costume sendt den 12. janu-



 - 15 - 

ar, 19. januar, 2. februar og 9. februar 2007 på TV 2 News i strid med § 3, 
stk. 1, i reklamebekendtgørelsen.  

 

 
Christian Scherfig 

formand 
¨ 
 

/Christina Sigvardt 
nævnssekretær 


