
  

 

 

 

København den 12. oktober 2007 
 
Klage over skjult reklame for produkter fra Ole Henriksen i Nyhe-

derne sendt på TV 2 

 
Peter W. Rasmussen har ved mail af 23. maj 2007 indgivet en klage til Ra-
dio- og tv-nævnet med anbringende om skjult reklame for produkter fra 
Ole Henriksen i Nyhederne sendt samme dato på TV 2. 
 
Peter W. Rasmussen anfører følgende kommentarer i sin klage: 
 
”… 
 
Finder det utilfredsstillende, at TV2 i den normale nyhedsudsendelse den 
23. maj 2007 kl. 09:00-09:05, bringer indslag omkring ny skøn-
heds/ansigtsbehandling fra Ole Henriksen – da der i TV2 ”Godmorgen”-
programmet i sidste uge var et længere indslag omring samme behandling 
med Ole Henriksen. 
 
Derfor kan det kun betragtes som ”skjult reklame” for et produkt, der alle-
rede er nævnt uddybende på et tidligere tidspunkt i en mere relevant ud-
sendelse (skønhedsbehandlinger importeret fra Hollywood kan næppe be-
tragtes som seriøst indhold til stationens officiel nyhedsudsendelse).” 
 
I mail af 30. maj 2007 til Radio- og tv-nævnet begrænsede Peter W. Ras-
mussen indholdet af sin klage. Han anførte følgende bemærkninger: 
 
”Selv om "Go'morgen Danmark" er meget præget af "produktrelaterede 
nyheder", omfatter min klage i det aktuelle tilfælde kun at indslaget med-
tages i "TV2 nyhederne".” 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mediesekretariatet 

 
Vognmagergade 10, 1. 
1120 København K 
 
Telefon 3318 6868 
Telefax 3318 6869  
 
radrad@mediesekretariatet.dk 
www.mediesekretariatet.dk 
 
CVR nr. 11 88 46 52 
 
Bank: Jyske Bank 
Reg.nr. 8109 
Konto nr. 1002 295 
 

 

TV 2/DANMARK A/S 
Rugaardsvej 25 
5100 Odense C. 

 
 RADIO- OG TV-NÆVNET 

J.nr.:  



 - 2 - 

Beskrivelse 

 
TV 2/DANMARK A/S har med sit høringssvar af 4. juli 2007 tilsendt Radio- 
og tv-nævnet en dvd med Nyhederne sendt den 23. maj 2007 kl. 9:00.  
 
Indslaget varer ca. 1 minut og 31 sekunder og indledes af nyhedsværten 
med følgende speak: 
 
”…For skønhedsguru Ole Henriksen er jo vant til at forskønne Hollywood-
stjerner, som Cher og Prince, men nu kan vi danskere også få den samme 
skønhedsbehandling, som den Henriksen giver på sin klinik i Hollywood.” 
 
Derefter vises et klip med Ole Henriksen, som krediteres med teksten: ”Ole 
Henriksen - skønhedsguru Hollywood”. Ole Henriksen udtaler: 
 
”Spabehandlinger er for alle mennesker – sandheden er egentlig - altså når 
jeg arbejder på kunder hjemme i Los Angeles – det er alle - altså professi-
onelle fra sagfører, til ekspedienter, til stylister og til superstjerner.” 
 
Herefter klippes til en TV 2 journalist, som står på gaden, og stopper en 
almindelig ung mand og spørger, om han er interesseret i en skønhedsbe-
handling af selveste Ole Henriksen. Den unge mand svarer ja, hvorefter 
der speakes: 
 
”Ole Henriksen er i Danmark for at indvie Helle Thorups nye behandlings-
spa i Frederiksgade i Århus. Det er en nøjagtig kopi af Ole Henriksens egen 
klinik i L.A. og tilbyder de samme behandlinger.” 
 
I den forbindelse filmes den unge mand gående fra gaden og ind i butik-
ken. Butikkens facade med navnet ”Helle Thorup City Spa” ses kortvarigt 
udefra. Derefter vises klip fra skønhedsbehandlingen af den unge mand. 
 
Efterfølgende kommenterer den unge mand sin oplevelse af skønhedsbe-
handlingen:  
 
”Det er dejligt, men jeg kan ikke komme over det, at det kun er for kvinder 
i mit hoved – det synes jeg det er.” 
 
Afslutningsvis oplyser nyhedsværten: 
 



 - 3 - 

”En skønhedsbehandling udført af Ole Henriksen koster mellem 150 kr. og 
2000 kr.” 
 
Høring 

 
TV 2/DANMARK A/S v/daværende administrerende direktør Per Mikael Jen-
sen har i høringssvar af 4. juli 2007 anført følgende kommentarer til Peter 
W. Rasmussens klage: 
 
”… 
 
Indledningsvist kan det oplyses, at indslaget er produceret af TV 
2/ØSTJYLLAND for TV 2/DANMARK A/S, som dog versionerede og redigere-
de indslaget således, at det tidsmæssigt kunne indgå i morgennyhederne. 
 
TV 2/DANMARK A/S har hverken indgået en aftale med Ole Henriksen eller 
skønheds- spaklinikkens ejer Helle Thorup om dækningen af åbningen, li-
gesom TV 2/NYHEDERNE ikke har foretaget nogen redaktionel eller anden 
form for koordinering med redaktionen bag ”Go’Morgen Danmark”.  
 
Den redaktionelle baggrund for udvælgelsen af indslaget til morgennyhe-
derne var, at det indholdsmæssigt falder ind under kategorien ”celebrity” –
stof, som kan defineres som nyheder, der er udvalgt, fordi de er interesse-
vækkende. Dette interesse- eller ”opsigts” – kriterium skal ses som et sup-
plement til det mere gængse væsentlighedskriterium, som traditionelt lig-
ger til grund for den redaktionelle udvælgelsesproces, der gennemføres i 
forbindelse med tilrettelæggelsen af en nyhedsudsendelse. 
 
Interesse- eller ”opsigts”-kriteriet anvendes lejlighedsvis og dannede såle-
des også baggrund for TV 2/NYHEDERNEs dækning af den amerikanske ho-
telarving Paris Hiltons løsladelse, ligesom det ligger til grund for dækningen 
af begivenheder som f.eks. den amerikanske Oscar-uddeling og lignende 
danske kulturprisuddelinger, der heller ikke kan karakteriseres som nyhe-
der i klassisk forstand.  
 
TV 2/NYHEDERNE vurderede således, at indslaget om åbningen af en ny 
skønheds- og spaklinik i Århus, som tilbyder Ole Henriksen-behandlinger, 
var en nyhed af en vis folkelig almeninteresse. I særdeleshed fordi Ole 
Henriksen for mange er et frisk pust og giver en indsigt i de rige og kendte 
Hollywood-stjerners verden. Samtidig er han et eksempel på en dansker 
med succes i udlandet. 



 - 4 - 

 
Optagelserne til indslaget er dels gennemført på åben gade, dels i lokalerne 
på skønheds- og spaklinikken. Dette var udelukkende redaktionelt begrun-
det, idet indslaget fulgte en mands første skønhedsbehandling.  
 
Indslaget satte ikke nærmere fokus på, hvilke forskellige typer skønheds-
behandlinger, der bliver udført på klinikken i Århus, men alene det forhold, 
at det nu også er muligt for almindelige danskere at få en særlig Ole Hen-
riksen-behandling, hvilket ellers har været forbeholdt Hollywood skuespille-
re og andre kendisser.  
 
Indslaget omtalte imidlertid ikke endsige nærmere fremviste Ole Henriksen 
produkter, og disse er således ikke fremhævet på en særlig eller urimelig 
måde.  
 
På baggrund af ovennævnte er det TV 2/DANMARK A/S’ opfattelse, at om-
talen af åbningen af skønheds- og spaklinikken i Århus er redaktionelt rele-
vant og velbegrundet og dermed tillige berettiget.  
 
Samtidig må vi afvise, at indslaget indeholder skjult reklame for Ole Hen-
riksens produkter, idet der på ingen måde fokuseres på disse i indslaget. 
 
DVD-kopi af indslaget vedlagt.” 
 
Radio- og tv-nævnets vurdering 

 

Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, stk. 1, nr. 1, i lov om radio- og 
fjernsynsvirksomhed jf. lovbekendtgørelse nr. 338 af 11. april 2007 på sit 
møde den 5. oktober 2007 behandlet sagen og skal udtale: 
 

Peter W. Rasmussen har ved mail af 23. maj 2007 indgivet en klage til Ra-
dio- og tv-nævnet med anbringende om skjult reklame for produkter fra 
Ole Henriksen i et indslag i Nyhederne sendt samme dato på TV 2. 
 
Indslaget informerer om, at der er åbnet en ny spaklinik i Århus, som er 
identisk med Ole Henriksens egen klinik i L.A. og som tilbyder de samme 
behandlinger. I den forbindelse tilbydes en ung mand sin første skønheds-
behandling, hvilket seerne kortvarigt følger. Skønhedsbehandlingerne om-
tales kort og neutralt, men der omtales ingen specifikke produkter. Ny-
hedsværten afrunder indslaget med oplysning om fra- og til priser på Ole 
Henriksens skønhedsbehandlinger.  



 - 5 - 

     
I henhold til § 72 i lovbekendtgørelse nr. 338 af 11. april 2007 om radio- 
og fjernsynsvirksomhed og § 3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1368 af 15. 
december 2005 om reklame og sponsorering i radio og fjernsyn, skal re-
klamer klart kunne identificeres som sådanne således, at de i indhold og 
præsentation adskiller sig fra ordinære programmer. Reklamer i fjernsyn 
må kun sendes i blokke, som skal placeres mellem programmerne, jf. re-
klamebekendtgørelsens § 4, stk. 1, 1. pkt. og radio- og fjernsynslovens § 
73, stk. 1, 1. pkt. 
 
Tv-reklamer, der udsendes i strid med reglerne, er således skjult reklame. 
 
Ifølge direktiv 89/552 EØF, artikel 1 d, er definitionen på skjult reklame: 
 
”mundtlig eller visuel fremhævelse af varer eller tjenesteydelser eller af en 
vareproducents eller en tjenesteydelsesleverandørs navn, varemærke eller 
aktiviteter i programmer, når fremhævelsen er tilsigtet fra tv-
radiospredningsorganets side i reklame-øjemed og vil kunne vildlede of-
fentligheden medhensyn til arten af denne fremhævelse. En fremhævelse 
anses navnlig for at være tilsigtet, når denne foretages mod vederlag eller 
lignende betaling.” 
 
Der er altså tre kumulative betingelser, som skal være opfyldt: Fremhæ-
velsen skal være tilsigtet fra tv-radiospredningsorganets side, den skal væ-
re i reklame-øjemed og vil kunne vildlede offentligheden med hensyn til 
arten af denne fremhævelse. 
 
Da skjult reklame er tilsigtet kan det i praksis være vanskelligt at skelne 
mellem skjult reklame og lovlige henvisninger til varer m.v. Kommissionen 
har derfor i sin fortolkningsmeddelelse om visse aspekter ved bestemmel-
serne i direktivet om ”Fjernsyn uden grænser” i forbindelse med tv-
reklamer (2004/s 102/02) bestemt, at det er berettiget at anvende kriteri-
et ”uberettiget fremhævelse” af varer eller en virksomheds varemærke el-
ler navn m.v. Det urimelige kan bl.a. ligge i, at den pågældende vare 
fremhæves på en særlig måde. I den forbindelse må der tages hensyn til 
det redaktionelle indhold i udsendelser, disse elementer indsættes i. Hvis 
en vare fx fremhæves uden berettigelse i forhold til udsendelsens redaktio-
nelle indhold eller på grund af en påvirkning, som det redaktionelle indhold 
er blevet udsat for i kommercielt øjemed, tyder det på, at der foreligger 
skjult reklame. 
 



 - 6 - 

De forhold,  
 
at adressen på skønhedsklinikken oplyses i indslaget 
at skønhedsklinikken vises såvel udefra som indeni, og 
at nyhedsværten oplyser priser på behandlinger mv.  
 
medfører som nogle blandt flere momenter, at der efter Nævnets opfattel-
se er sket en fremhævelse af skønhedsklinikken og Ole Henriksens behand-
linger. Ole Henriksens produkter hverken omtales eller vises i indslaget, 
hvorfor der ikke er sket en fremhævelse af disse. 
 
Spørgsmålet er herefter, hvorvidt fremhævelsen af skønhedsklinikken og 
behandlingerne er redaktionelt begrundet. 
 
Hertil oplyser TV 2/DANMARK A/S bl.a., at stationen hverken har indgået 
en aftale med Ole Henriksen eller skønheds- spaklinikkens ejer Helle Tho-
rup om dækningen af åbningen, og at den redaktionelle baggrund for ud-
vælgelsen af indslaget til morgennyhederne var, at det indholdsmæssigt 
falder ind under kategorien ”celebrity” –stof, som kan defineres som nyhe-
der, der er udvalgt, fordi de er interessevækkende.  
 
Det er endvidere TV 2/DANMARK A/S’ opfattelse, at åbningen af skønheds-
salonen er en nyhed af en vis folkelig almeninteresse, i særdeleshed fordi 
Ole Henriksen for mange er et frisk pust og giver en indsigt i de rige og 
kendte Hollywood-stjerners verden. Samtidig er han et eksempel på en 
dansker med succes i udlandet.  
 
Nævnet finder bl.a., at det er af betydning for vurderingen, at der ikke fo-
religger en aftale mellem hverken TV 2/DANMARK A/S, Ole Henriksen eller 
ejeren af spaklinikken om dækningen af åbningen heraf. Det skal dog be-
mærkes, at en sådan aftale ikke er en nødvendig betingelse for, at der kan 
statueres skjult reklame.  
 
Det er endvidere Nævnets opfattelse, at åbningen af netop denne spaklinik 
har en nyhedsinteresse for seerne, idet den udfører Ole Henriksens skøn-
hedsbehandlinger, således at den almindelige dansker nu kan få samme 
skønhedsbehandling, som i Hollywood. Ydermere kender de fleste danskere 
Ole Henriksen, som en person, der har fået succes i udlandet ved at udføre 
disse behandlinger.  
 



 - 7 - 

Da der er tale om neutral og relevant forbrugeroplysning, er det Nævnets 
opfattelse, at indslaget overordnet set såvel i udformning som i indhold lig-
ger inden for grænsen af det tilladelige. 
 
Nævnet finder imidlertid, at nyhedsværtens oplysning om priserne på be-
handlingerne er unødvendig for seerne, da seerne, såfremt de er interesse-
ret i en Ole Henriksen behandling, selv kan undersøge disse. Nævnet vur-
derer derfor, at prisoplysningerne ligger på grænsen af det tilladelige, men 
ikke overskrider denne.   
 
Nævnet finder konkluderende, at indslaget ikke udgør skjult reklame for 
Ole Henriksen og klinikken og dermed ikke strider mod § 3, stk. 1, i rekla-
mebekendtgørelsen. 
 
På baggrund heraf træffer Radio- og tv-nævnet følgende  
 

AFGØRELSE: 

 
Indslaget vedrørende Ole Henriksen i Nyhederne den 23. maj 2007 sendt 
på TV 2 er ikke i strid med § 3, stk. 1, i reklamebekendtgørelsen. 
 
Nævnet skal dog bemærke, at prisoplysningerne i indslaget ligger på græn-
sen af det tilladelige.  
 
 
 

Christian Scherfig 
formand 

 
 
 

/Christina Sigvardt 
nævnssekretær 

 


