
  

 
 RADIO- OG TV-NÆVNET 

 

DR 
TV-BYEN 
2860 Søborg  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mediesekretariatet 
 
Vognmagergade 10, 1. 
1120 København K 
 
Telefon 3318 6868 
Telefax 3318 6869  
 
rtv@mediesekretariatet.dk 
www.mediesekretariatet.dk 
 
CVR nr. 11 88 46 52 
 
Bank: Jyske Bank 
Reg.nr. 8109 
Konto nr. 1002 295 
 

 
 
København den 16. Juni 2006 
 
Klage over ulovlig sponsorering af TV AVISEN udsendt på DR  
 
Kristian Jensen har ved mail af 7. februar 2006 indgivet klage til Radio- og 
tv-nævnet med påstand om ulovlig sponsorering af TV AVISEN udsendt på 
DR1.  
 
Klager har blandt andet anført følgende: 
 
”… 
 
Jeg har i den forbindelse hæftet mig ved, at politisk kommentator Thomas 
Larsen, Berlingske Tidende, optræder som fast kommentator på TV-
AVISEN, og at Jyske Bank tilsyneladende altid foretrækkes af TV-AVISEN 
som ekspert på finansmarkederne – med et stort og tydeligt skilt i bag-
grunden hvorpå der står Jyske Bank – blandt andet i forbindelse med sal-
get af TDC, og senest i aftenens TV-avisen kl. 18.30, den 7. februar 2006. 

 

   
… 
 
Det er min forventning, at Nævnet grundigt undersøger de to faste forhold, 
som DR praktiserer og konstaterer, om DR får sine nyhedsudsendelser 
sponsoreret af hhv. Berlingske Tidende og Jyske Bank i kraft af den ekspo-
neringsværdi, som disse to virksomheder tildeles i TV-AVISEN. 
 
…” 
 
Beskrivelse 
 
DR har ved høringssvar af 6. marts 2006 tilsendt Radio- og tv-nævnet en 
dvd med hele TV AVISEN udsendt den 7. februar 2006 kl. 18.30, ét indslag 
i TV AVISEN udsendt den 28. januar kl. 18.30 samt ét indslag i TV AVISEN 
udsendt den 12. februar kl. 18.30. 

J.nr.:  



 - 2 - 

 
TV AVISEN den 7. februar 2006  
 
I den pågældende udsendelse er politisk kommentator Thomas Larsen fra 
Berlingske Tidende i studiet for at udtale sig om et pressemøde, som 
statsministeren afholdt vedrørende Muhammed-krisen. Indslaget med 
Thomas Larsen har en varighed på ca. 2 minutter, og i dette tidsinterval 
krediteres han to gange ved navn og med angivelse af, at han er politisk 
kommentator på Berlingske Tidende. Krediteringerne er kortvarige og neu-
trale i deres udformning. I TV AVISEN den pågældende aften udtaler en 
række andre eksperter sig om andre emner, og disse krediteres på samme 
måde som Thomas Larsen.  
 
Senere i udsendelsen udtaler Henrik Henriksen, som er aktieanalytiker hos 
Jyske Bank, sig om Muhammed-krisens påvirkning af aktiemarkedet. Hen-
rik Henriksen befinder sig i Jyske Banks afdeling i Silkeborg, og da inter-
viewet foregår direkte, er skærmen delt i to, således at nyhedsværten, som 
befinder sig i studiet, vises samtidig med Henrik Henriksen. Under billedet 
med Henrik Henriksen, er teksten ”Silkeborg” anført. Sommetider forsvin-
der den todelte skærm, hvorefter transmissionen fra Silkeborg fylder hele 
skærmen. Henrik Henriksen krediteres to gange ved navn og med angivel-
se af, at han er aktieanalytiker hos Jyske Bank. Krediteringerne foregår på 
samme måde som beskrevet ovenfor.  
 
Under hele indslaget med Henrik Henriksen vises imidlertid i baggrunden 
en elektronisk skærm med de seneste informationer fra aktiemarkedet. 
Skærmen har en ramme, hvorpå Jyske Banks navn og logo er angivet med 
tydelige bogstaver. Henrik Henriksen er placeret således, at Jyske Banks 
navn og logo ses i baggrunden over hans højre skulder.  
 
Indslaget afsluttes med følgende udtalelse fra nyhedsværten:  
 
”Kort og kontant fra Henrik Henriksen i Jyske Bank”. 
 
TV AVISEN den 28. januar 2006  
 
I den pågældende udsendelse er Thomas Larsen inviteret i studiet for at 
kommentere nogle S-borgmestres kritik af Socialdemokratiets støtte til re-
geringens skatteudspil. Indslaget har en varighed af 1 minut og 53 sekun-
der. Thomas Larsen krediteres én gang ved navn med angivelse af, at han 
er politisk kommentator på Berlingske Tidende. Nyhedsværten nævner 
hverken Thomas Larsens eller Berlingske Tidendes navn. 



 - 3 - 

 
TV AVISEN den 12. februar 2006 
 
I dette indslag er Thomas Larsen inviteret i studiet for at kommentere  
Dansk Folkepartis fremgang i meningsmålingerne under Muhammed-krisen 
på bekostning af Socialdemokratiet.  
 
Indslaget, hvori Thomas Larsen medvirker, har en varighed af ca. 3 minut-
ter. Thomas Larsen krediteres to gange ved navn og med angivelse af, at 
han er politisk kommentator på Berlingske Tidende. Nyhedsværten nævner 
hans navn én gang. 
  
Høring 
 
DR er i høringssvar af 6. marts 2006 fremkommet med følgende bemærk-
ninger: 
 
” … 
 
DR anvender et meget bredt og mangfoldigt udbud af meningsdannere i TV 
AVISEN med henblik på at analysere og kommentere aktuelle samfunds-
mæssige begivenheder. I nogle tilfælde er der tale om chefredaktører i an-
dre tilfælde er der tale om særligt udvalgte medarbejdere, som bidrager til 
avisernes spalter med højt profilerede nyhedsanalyser eller politiske kom-
mentarer. 
 
I perioden 23. januar til 23. februar har Thomas Larsen, Berlingske Tiden-
de, medvirket fem gange, fordelt på tre dage, som kommentator i TV AVI-
SEN: 
 

• Den 28. januar kl. 18.30 (live) 
• Den 7. februar kl. 16.30 (live, ekstraudsendelse) og 18.30 (live) 
• Den 12. februar kl. 18.30 (live) og 21.00 (båndet kommentar) 

 
Til sammenligning har Hans Engell, Ekstra Bladet, i perioden medvirket fire 
gange i TV AVISEN. Erik Meier Carlsen, B.T., har medvirket to gange i TV 
AVISEN i perioden. Desuden har Tøger Seidenfaden, Politiken, i perioden 
medvirket i TV AVISEN to gange. 
 
For TV AVISEN handler det i forbindelse med indkaldelse af denne type 
eksperter og kommentatorer fra aviserne ofte om hurtig udrykning, om ev-
nen til professionel tv-optræden og om evnen til at formulere klare stand-



 - 4 - 

punkter og analyser. I særligt højspændte politiske perioder kan vi have 
behov for, at det ikke er en række forskellige kommentatorer fra dag til 
dag men i stedet for en gennemgående ekstern kommentator, som giver 
seerne en oplevelse af kontinuitet og sammenhæng i analyserne. 
 
Til det formål har TV AVISEN vurderet, at redaktør Thomas Larsen, Ber-
lingske Tidende, for tiden er en af de mest vidende og tv-mæssigt velfun-
gerende kommentatorer, og der er derfor indgået en aftale med Thomas 
Larsen om, at han eksklusivt skal stå til rådighed for TV AVISEN. Som det 
fremgår, betyder aftalen dog ingenlunde, at DR ikke benytter sig af andre 
avis-kommentatorer i sine udsendelser. 
 
Der er ikke fastlagt noget bestemt antal dage på et år, hvor Thomas Larsen 
skal medvirke med analyser i TV AVISEN, men begge parter har skønnet, 
at et beløb på 25.000 årligt dækker den særlige ulempe ved, at Thomas 
Larsen ud over sit faste avisjob skal kunne ringes op med henblik på med-
virken i TV AVISEN på alle mulige og umulige tidspunkter. Ingen af de øv-
rige avis-kommentatorer, som TV AVISEN, benytter sig af, modtager sær-
ligt honorar i forbindelse med deres medvirken, men de har til gengæld 
heller ikke nogen forpligtelse til at møde op tidlig om morgenen eller sen 
aften. 
 
Honoraret til Thomas Larsen betales således ikke for den konkrete kom-
mentar eller analyse, men alene for forpligtelsen til at stille op, når vi kal-
der. Samme forpligtelse har vi ikke pålagt andre. DR finder, at der her er 
tale om en hensigtsmæssig og rimelig betaling for at være mere til rådig-
hed end andre.  
 
Hvad angår Jyske Bank, så er det korrekt at en repræsentant for Jyske 
Bank optræder i en kommentatorrolle i TV AVISEN nemlig den 7. februar 
kl. 18.30, som nævnes i brevet fra Radio- og tv-nævnet. Det er imidlertid 
den eneste gang i opgørelsesperioden fra 23. januar 2006 til 23. februar 
2006, at banken optræder i den rolle. Vi er meget opmærksomme på ikke 
at gøre forskel på de store banker. Da Danske Bank og Nordea i kraft af 
den fysiske nærhed af nyhedsstudier i København har en tendens til at op-
træde oftere i forbindelse med finansielle spørgsmål end andre banker i 
nyhedsudsendelserne, så prøver vi at dele sol og vind lige ved engang i 
mellem at få kigget til bankhovedsæderne uden for København. Det mener 
vi er udtryk for mangfoldighed og fairness. 
 
DR og TV AVISEN har ingen som helst form for aftale med Jyske Bank, 
men lige som interviews med andre bankfolk som regel foregår i bankmil-



 - 5 - 

jøet og sikkert også med firmakendetegn som en del af baggrunden eller 
en del af en vinduesfacade, så er det ikke anderledes for Jyske Bank. Men 
logoet i baggrunden er ikke specielt anbragt med henblik på den pågæl-
dende optagelse den pågældende dag. 
 
Der betales ikke noget for Jyske Banks medvirken i TV AVISEN hverken 
denne gang eller på andre tidspunkter, da de indgår i udsendelsen som en 
hel almindelig ekspertkilde på lige fod med alle andre, lige som vi aldrig 
har betalt for forskellige bankfolks optræden i TV AVISEN. 
 
DR skal derfor afvise, at der forekommer sponsorering af TV Avisen. 
 
Ovenstående skulle besvare de konkrete spørgsmål i sagen. Skulle nævnet 
have behov for en yderligere belysning, er det naturligvis velkommen til at 
vende tilbage. 
 
Aftalen med Thomas Larsen fremsendes som  ønsket af nævnet til fortrolig 
orientering, da der her er tale om en personlig aftale og konkurrencehen-
syn tilsiger, at sådanne principielt ikke udleveres. DR skal derfor anmode 
om at aftalen ikke gengives samt at aftales indhold, herunder i sær de 
økonomiske oplysninger ikke vil fremgå af nævnets kommende afgørelse.” 
 
DRs aftale med Thomas Larsen har følgende indhold: 
 
” Aftale om brug af Thomas Larsen som politisk analytiker på TV AVISEN 
 
TV AVISEN indgår hermed aftale med Thomas Larsen om at knytte ham til 
TV AVISEN som ekstern, politisk analytiker. Aftalen indebærer, at TV AVI-
SEN kan trække på Thomas Larsens ekspertise til brug for live interviews i 
diverse TV AVISER. 
 
Forventningen til Thomas Larsen er, at de analyser, som han fremlægger i 
TV AVISEN, bygger på et velresearchet og sagligt grundlag, således at 
hans analyser er fuldt forenelige med DRs krav om troværdighed, upartisk-
hed og uafhængighed. Analyserne er dermed ikke kommentarer men netop 
den bedst mulige, sagligt velfunderede analyse, der kan anskue en situati-
on fra flere sider. 
 
Thomas Larsen forpligter sig med indgåelsen af aftalen til i TV-mæssige 
sammenhænge at optræde eksklusivt for TV AVISEN og dermed ikke stille 
sig til rådighed for nogle konkurrerende TV-kanaler. 
 



 - 6 - 

Aftalen løber fra 1. oktober 2005 og gælder foreløbig frem til 30. septem-
ber 2006. Aftalen kan opsiges af begge parter med tre måneders varsel. 
 
Mod at stå til rådighed for TV AVISEN modtager Thomas Larsen årligt 
25.000 kr.  
 
Efter kommunalvalget 15. november holder undertegnede og Thomas Lar-
sen en statussamtale. Kontaktperson på TVA vedr. funktionen som analyti-
ker vil være undertegnede, mens kontaktpersonerne i det daglige mhp. 
konkret optræden i TV AVISEN normalt vil være den eller de vagthavende 
studieværter. 
 
Med venlig hilsen 
Henrik Keith Hansen, 
Nyhedschef TV AVISEN 
6. september 2005” 
  
Radio- og tv-nævnets vurdering 
 
Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, stk. 1, nr. 1 og 4, i lov om ra-
dio- og fjernsynsvirksomhed jf. lovbekendtgørelse nr. 506 af 10. juni 2004 
behandlet sagen på sit møde den 31. maj 2006 og skal udtale:  
 
I henhold til reklamebekendtgørelsens § 26 forstås ved sponsorering af 
programmer enhver form for ydelse af direkte eller indirekte tilskud til fi-
nansieringen af radio- og fjernsynsprogrammer, herunder tekst-tv-sider, 
fra en fysisk eller juridisk person, der ikke selv udøver virksomhed ved ud-
sendelse eller produktion af radio- eller fjernsynsprogrammer, film, fono-
grammer m.v., med henblik på at fremme den pågældendes navn, mærke 
(logo), image, aktiviteter eller produkter.  
 
Ifølge § 31 må nyheds- og aktualitetsprogrammer i fjernsyn imidlertid ikke 
sponsoreres. 
 
Det skal i det følgende vurderes, hvorvidt Thomas Larsen og Jyske Bank, 
som følge af deres medvirken i TV AVISEN, skal anses som sponsorer for 
programmet, hvilket i bekræftende fald vil være i strid med § 31. Efterføl-
gende tages stilling til, om der er tale om skjult reklame for Jyske Bank i 
indslaget i TV AVISEN udsendt den 7. februar 2006 kl. 18:30. 
 
 
 



 - 7 - 

Thomas Larsen 
 
DR oplyser, at ”der er … indgået en aftale med Thomas Larsen om, at han 
eksklusivt skal stå til rådighed for TV AVISEN. DR oplyser endvidere, at 
Thomas Larsen ”i perioden 23. januar til 23. februar har… medvirket fem 
gange, fordelt på tre dage, som kommentator i TV AVISEN.” DR bemærker, 
at der ikke er ”fastlagt noget bestemt antal dage på et år, hvor Thomas 
Larsen skal medvirke med analyser i TV AVISEN, men begge parter har 
skønnet, at et beløb på 25.000 årligt dækker den særlige ulempe ved, at 
Thomas Larsen ud over sit faste avisjob skal kunne ringes op med henblik 
på medvirken i TV AVISEN på alle mulige og umulige tidspunkter.” 
  
DR anfører endvidere: ”Honoraret til Thomas Larsen betales således ikke 
for den konkrete kommentar eller analyse, men alene for forpligtelsen til at 
stille op, når vi kalder. Samme forpligtelse har vi ikke pålagt andre. DR fin-
der, at der her er tale om en hensigtsmæssig og rimelig betaling for at væ-
re mere til rådighed end andre.” 
 
Nævnet er af den opfattelse, at det er lovligt for DR at indgå en fast sam-
arbejdsaftale med Thomas Larsen, såfremt aftalen er indgået på markeds-
vilkår, og så længe DR har den fulde redaktionelle kontrol. Hvis aftalen ikke 
er indgået på markedsvilkår, er der tale om en ulovlig indirekte sponsore-
ring. 
 
Nævnet finder det afgørende for denne vurdering, at Thomas Larsen ikke 
betales for sin medvirken i TV AVISEN, men alene for den ulempe det med-
fører at være forpligtet til på alle tidspunkter at stå eksklusivt til rådighed 
for TV AVISEN. Endvidere lægger Nævnet vægt på, at Thomas Larsen over 
en periode på en måned kun har medvirket 5 gange i TV-AVISEN, at DR 
også benytter andre politiske kommentatorer, at Thomas Larsen krediteres 
kortvarigt og på neutral vis på samme måde som andre personer, der 
medvirker i TV AVISEN, og at hans medvirken finder sted i DR’s studie.  
 
Det er på denne baggrund Nævnets opfattelse, at Thomas Larsens ydelser, 
såfremt DR skulle have købt ovennævnte ydelser hos tredjemand, svarer 
til det beløb, som DR på årsbasis betaler herfor. Det er således Nævnets 
opfattelse, at den aftalte betaling svarer til markedsværdien af Thomas 
Larsens ydelser til DR.  
 
Nærværende sag adskiller sig således fra Radio- og tv-nævnets afgørelse 
af 19. januar 2006 om indirekte sponsorering vedrørende Dagbladet Bør-
sens levering af finansnyheder til TV 2/Nyhederne bl.a. ved, at Dagbladet 



 - 8 - 

Børsen dagligt medvirkede i TV 2/Finans. Nævnet fandt i denne sag, at TV 
2/Danmark A/S ikke havde betalt markedspris for de ydelser Dagbladet 
Børsen leverede, idet den store eksponering  havde været afgørende for 
Dagbladet Børsens relativt lave prissætning af de leverede ydelser.  
 
Da DR ifølge Nævnets opfattelse har betalt markedspris for de ydelser 
Thomas Larsen leverer, har Thomas Larsen ikke ydet et indirekte tilskud til 
finansieringen af programmet og er derfor ikke sponsor for programmet. 
 
Jyske Bank 
 
Sponsorering 
 
DR oplyser, at Jyske Banks optræden i TV AVISEN den 7. februar kl. 18.30 
er den eneste gang i opgørelsesperioden fra 23. januar 2006 til 23. februar 
2006, hvor banken optræder i den rolle, at DR og TV AVISEN ikke har ind-
gået en aftale med Jyske Bank, samt at der ikke betales for Jyske Banks 
medvirken i TV AVISEN. Medarbejderen fra Jyske Bank indgår ud fra oply-
ste i udsendelsen som en hel almindelig ekspertkilde på lige fod med alle 
andre. Endvidere oplyser DR, at stationen er opmærksom på ikke at gøre 
forskel på de store banker.   
 
Da Jyske Bank alene medvirker i nyhedsudsendelsen på lige fod med andre 
eksperter, finder Nævnet ikke, at Jyske Bank indirekte sponsorerer TV AVI-
SEN.  
 
Skjult reklame 
 
I TV AVISEN udsendt den 7. februar 2006 kl. 18:30 udtaler Henrik Henrik-
sen, som er aktieanalytiker hos Jyske Bank, sig om Muhammed-krisens 
påvirkning af aktiemarkedet. Henrik Henriksen befinder sig i Jyske Banks 
afdeling i Silkeborg, hvorfra der bliver transmitteret direkte. I baggrunden 
ses en elektronisk skærm med informationer om kurserne på aktiemarke-
det. På skærmens ramme er Jyske Banks navn og logo angivet med tydeli-
ge bogstaver.  
 
Henrik Henriksen krediteres to gange ved navn og med angivelse af, at han 
er aktieanalytiker hos Jyske Bank. Krediteringerne foregår på samme må-
de, som beskrevet ovenfor. Indslaget afsluttes ligeledes med følgende ud-
talelse fra nyhedsværten: ”Kort og kontant fra Henrik Henriksen i Jyske 
Bank”. 
 



 - 9 - 

Reklamer skal klart kunne identificeres som sådanne, således at de i ind-
hold og præsentation adskiller sig fra ordinære programmer jf. § 72 i lov-
bekendtgørelse nr. 506 af 10. juni 2004 om radio- og fjernsynsvirksomhed 
og § 3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1368 af 15. december 2005 om rekla-
me og sponsorering i radio og fjernsyn. Reklamer i fjernsyn må kun sendes 
i blokke, som skal placeres mellem programmerne, jf. reklamebekendtgø-
relsens § 4, stk. 1, 1. pkt. og radio- og fjernsynslovens § 73, stk. 1, 1. pkt. 
 
Tv-reklamer, der udsendes i strid med reglerne, er såkaldt skjult reklame. 
 
Skjult reklame defineres i artikel 1d i direktiv 89/552 EØF som følgende: 
 

”mundtlig eller visuel fremhævelse af varer eller tjenesteydelser el-
ler af en vareproducents eller en tjenesteydelsesleverandørs navn, 
varemærke eller aktiviteter i programmer, når fremhævelsen er til-
sigtet fra tv-radiospredningsorganets side i reklame-øjemed og vil 
kunne vildlede offentligheden med hensyn til arten af denne frem-
hævelse. En fremhævelse anses navnlig for at være tilsigtet, når 
den foretages mod vederlag eller lignende betaling.” 

 
Der er altså tre kumulative betingelser, der skal være opfyldt: Fremhævel-
sen skal være tilsigtet fra tv-radiospredningsorganets side, den skal være i 
reklame-øjemed og den vil kunne vildlede offentligheden med hensyn til 
arten af denne fremhævelse. 
 
Da skjult reklame er tilsigtet, kan det i praksis være vanskeligt at skelne 
mellem skjult reklame og lovlige henvisninger til varer m.v. Kommissionen 
har derfor i sin fortolkningsmeddelelse om visse aspekter ved bestemmel-
serne i direktivet om ”Fjernsyn uden grænser” i forbindelse med tv-
reklamer (2004/c 102/02), bestemt, at det er berettiget at anvende krite-
riet ”uberettiget fremhævelse” af varer eller en virksomheds varemærke 
eller navn m.v. Det urimelige kan bl.a. ligge i, at den pågældende vare 
fremhæves på en særlig måde. I den forbindelse skal der tages hensyn til 
det redaktionelle indhold i udsendelser, disse elementer indsættes i. Hvis 
en vare fx fremhæves uden berettigelse i forhold til udsendelsens redaktio-
nelle indhold eller på grund af en påvirkning, som det redaktionelle indhold 
er blevet udsat for i kommercielt øjemed, tyder det på, at der foreligger 
skjult reklame. 
 
DR oplyser, at logoet, som vises i baggrunden af billedet, ikke er specielt 
anbragt med henblik på den pågældende optagelse den pågældende dag. 
DR og TV AVISEN har ikke en aftale med Jyske Bank, ”men lige som inter-



 - 10 - 

views med andre bankfolk som regel foregår i bankmiljøet og sikkert også 
med firmakendetegn som en del af baggrunden eller en del af en vindues-
facade, så er det ikke anderledes for Jyske Bank.” 
  
Nævnet skal indledningsvis bemærke, at det ikke i sig selv er afgørende for 
vurderingen af, om der er tale om skjult reklame, hvorvidt en virksomheds 
navn og logo mv. udgør en integreret del af virksomhedens indretning. 
Nævnet understreger endvidere, at det i alle tilfælde er tv-stationernes an-
svar at sikre, at firmanavne og logoer mv. ikke fremhæves uberettiget.  
 
Medarbejderen fra Jyske Bank er i indslaget filmet således, at Jyske Banks 
navn og logo tydeligt ses i baggrunden, idet logoet og navnet er angivet på 
rammen af den elektroniske skærm. Placeringen af Jyske Banks navn og 
logo umiddelbart over medarbejderens skulder er efter Nævnets opfattelse 
ved sin kameraføring et bevidst valg fra DR-redaktionens side. Nævnet fin-
der derfor, at der er sket en fremhævelse af virksomheden Jyske Bank.  
 
Spørgsmålet er imidlertid, om fremhævelsen er berettiget i forhold til ud-
sendelsens redaktionelle indhold. 
 
Indslaget fra Jyske Bank drejer sig om Muhammedkrisens betydning for 
bevægelserne på aktiemarkedet. Placeringen af medarbejderen foran den 
elektroniske skærm med aktiekurserne kan i den forbindelse være redakti-
onelt begrundet, idet skærmen som illustration ”repræsenterer” forandrin-
gerne på aktiemarkedet.  
 
Skiltet med Jyske Bank, som fremhæves under den elektroniske skærm, 
tjener samtidig til at gøre seerne opmærksomme på, at indslaget er opta-
get i Jyske Banks hovedkvarter og kan anses som et supplement til den 
almindelige kreditering, således at seerne kan vurdere troværdigheden af 
oplysningerne.   
 
Overdreven kreditering og fremhævelse af virksomhedsnavne og logoer  
kan efter Nævnets opfattelse nemt få karakter af reklame frem for relevant 
oplysning for seerne. I den konkrete sag bliver Henrik Henriksen to gange 
krediteret ved navn og med angivelse af, at han er aktieanalytiker hos Jy-
ske Bank. Endvidere udtaler nyhedsværten ved indslagets afslutning: ”Kort 
og kontant fra Henrik Henriksen i Jyske Bank”. Seerne er således allerede 
flere gange gjort opmærksomme på, at kilden i indslaget er Jyske Bank.   
 



 - 11 - 

Efter en samlet vurdering finder Nævnet imidlertid, at fremhævelsen af Jy-
ske Bank er berettiget i forhold til udsendelsens redaktionelle indhold. 
Nævnet finder derfor ikke, at der er tale om skjult reklame.  
 
Nævnet skal imidlertid understrege, at fremhævelsen af Jyske Banks logo 
ligger på grænsen af det tilladelige.  
 
Uanset at logo mv. er en del af virksomhedens sædvanlige indretning, skal 
DR være varsom med at fremhæve firmanavne og logoer i tilfælde, hvor 
dette ikke er nødvendigt og nemt kan undgås.    
 
På baggrund heraf træffer Radio- og tv-nævnet følgende 
 

AFGØRELSE: 
 
Thomas Larsens faste medvirken i TV AVISEN udgør ikke et sponsorat af 
programmet i strid med § 31, stk. 1, i reklamebekendtgørelsen.  
 
Jyske Banks medvirken i TV AVISEN udgør ligeledes ikke et sponsorat af 
programmet i strid med § 31, stk. 1, i reklamebekendtgørelsen. 
 
Nævnet træffer endvidere afgørelse om, at der ikke er tale om skjult re-
klame for Jyske Bank i TV AVISEN udsendt den 7. februar 2006 kl. 18:30, 
og at DR derfor ikke har overtrådt § 72, i radio- og fjernsynsloven. 
 
Nævnet skal imidlertid henstille til, at DR er varsom med at fremhæve f
manavne og logoer i tilfælde, hvor dette ikke er nødvendigt og nemt kan 
undgås.  

ir-

 
 
 

Christian Scherfig 
formand 

 
 
 

/Christina Sigvardt 
nævnssekretær 


	”Kort og kontant fra Henrik Henriksen i Jyske Ban

