
  

 
 MEDIESEKRETARIATET 

TV 2/Lorry 
Allégade 7-9 
2000 Frederiksberg  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mediesekretariatet 
 
Vognmagergade 10, 1. 
1120 København K 
 
Telefon 3318 6868 
Telefax 3318 6869  
 
rtv@mediesekretariatet.dk 
www.mediesekretariatet.dk 
 
CVR nr. 11 88 46 52 
 
Bank: Jyske Bank 
Reg.nr. 8109 
Konto nr. 1002 295 
 

 

 

 
 
København den 9. november 2006 
 
TV 2/Lorrys samarbejde med Politiken om indslaget iBYEN  
 
Radio- og tv-nævnet traf den 22. august 2005 en afgørelse om skjult re-
klame for Politiken i indslaget ”iBYEN” sendt den 19. maj 2005 på TV 
2/Lorry. Afgørelsen tog udgangspunkt i to klager fra privatpersoner, som 
fremsatte anbringende om, at der var tale om skjult reklame. Nævnets fo-
kus i afgørelsen lå derfor primært på denne problemstilling. TV 2/Lorry gav 
allerede den gang oplysninger om, at der ikke var finansielle ydelser mel-
lem stationen og Politiken, men at der alene var tale om et redaktionelt 
samarbejde. Nævnet fandt på daværende tidspunkt ikke anledning til at gå 
dybere ind i spørgsmålet om, hvorvidt der kunne være tale om et ulovligt 
sponsorat.  
 
Nævnet besluttede imidlertid på sit møde den 15. marts 2006 i henhold til 
§ 78, stk. 2, i radio- og fjernsynsloven, på ny at tage sagen op vedrørende 
samarbejdet mellem TV 2/Lorry og Politiken blandt andet med henblik på 
at undersøge, hvorvidt Politiken skal betragtes som sponsor for TV 2/Lorry. 
 
Til brug for behandlingen af sagen anmodede Nævnet TV 2/Lorry om en 
redegørelse for anvendelsen af iBYEN logoet i udsendelserne samt grundla-
get for samarbejdet mellem TV 2/Lorry og Politiken, herunder en kopi af 
samarbejdsaftalen, og TV 2/Lorrys stillingtagen til, hvorvidt der er tale om 
et sponsorat. Endelig blev TV 2/Lorry anmodet om at tilsende Nævnet en 
dvd med nyhederne udsendt henholdsvis torsdag den 23. og 30. marts 
2006 kl. 19.30. 
 
Beskrivelse 
 
TV 2/Lorry har med sit høringssvar af 4. maj 2006 tilsendt Radio- og tv-
nævnet en dvd med nyhederne udsendt torsdag den 23. og 30. marts 2006 
kl. 19.30. 
 

J.nr.:  



 - 2 - 

TV 2/Lorry udsendt den 23. marts kl. 19.30 
 
IBYEN indslaget har en varighed af 6 minutter og 58 sekunder. 
 
Nyhedsværten indleder indslaget med udtalelsen: 
 
”Politikens anmeldere er gavmilde med hjerterne til den nye danske film 
Drømmen, men vi starter i byen med otte unge energiske kunstnere fra 
New York, der netop nu er i København.” 
 
Samtidig med nyhedsværtens introduktion ses en storskærm i baggrunden, 
hvorpå der vises diverse kortvarige klip fra kulturlivet blandet med klip af 
farverige iBYEN logoer, der står skrevet med store tydelige bogstaver på en 
ensfarvet - oftest sort - baggrund.  
 
Efter nyhedsværtens mundtlige introduktion fortsætter introklippene, som 
nu fylder hele skærmen. I introen angives IBYEN logoet i alt 6 gange i fuld 
skærmstørrelse. 
 
I iBYEN indslaget oplyses seerne om Politikens anmeldelser af kunst, mu-
sik, scene, cafeer, film samt uddeling af kokkehuer. Anmeldelserne præ-
senteres - ud over ved speak - ved at vise klip fra det anmeldte subjekt, og 
under hver anmeldelse vises i øverste højre hjørne af skærmen en sort cir-
kel indeholdende et rødt iBYEN logo og uden for cirklen angives kategorien 
på det emne, der anmeldes. Selve anmeldelsen angives ved hjælp af et 
antal røde hjerter ud af et maksimum på seks, som anføres i endnu en sort 
cirkel sammen med navnet på det anmeldte subjekt og navnet på anmel-
deren. Imellem hver anmeldelse vises to klip med iBYEN logoer.  
 
IBYEN logoerne vises i løbet af anmeldelserne i alt 18 gange i fuld skærm-
størrelse. I hele indslaget vises logoet således i fuld skærmstørrelse i alt 24 
gange. 
 
Nyhedsværten afslutter indslaget med udtalelsen: 
 
”Man kan se meget mere i Politiken i morgen og på hjemmesiden 
iBYEN.dk” 
 
TV 2/Lorry udsendt den 30. marts 2006 kl. 19.30 
 
Nyhedsværten indleder iBYEN indslaget med udtalelsen: 



 - 3 - 

”Og det er fornemme anmeldelser, som der er til en ny amerikansk film, 
men knap så meget ros er der til en københavnsk restaurant, som plejer at 
gøre det meget bedre. Politikens anmeldere har været en tur i byen og her 
falder dommen.” 
 
Selve indholdet af iBYEN indslaget svarer i udformningen til det ovenfor 
beskrevne, hvorfor denne del ikke beskrives.  
 
Nyhedsværten afslutter indslaget med opfordringen: 
 
”Læs mere i Politiken i morgen og på iBYEN.dk” 
 
Høringssvar 
 
TV 2/Lorry er ved høringssvar af 4. maj 2006 fremkommet med følgende 
kommentarer: 
 
” … 
 
Lad mig udtrykke min forundring over, at De tager sagen op igen så kort 
tid efter Deres brev af 22. august 2005.  
 
Der er ikke sket nogen ændring siden – ”i byen” kører på samme måde 
som dengang. Dog med den tilføjelse at vi i enhver henseende har rettet os 
efter Deres afgørelse. 
 
Jeg skal derfor gentage en del af mit brev af 30.5.05 til Dem: 
 

” TV 2/Lorry er en regionalstation, hvis formål er at betjene borger-
ne i Hovedstadsregionen med nyheder og stof af social, kulturel, po-
litisk, underholdningsmæssig art. I forbindelse med vor virksomhed 
har vi igennem årene knyttet kontakter til forskellige instanser i re-
gionen – heriblandt regionens andre medier.  
Siden stationens start den 1.1.1990 har vi lejlighedsvist samarbej-
det med medier som:  
 

 - Københavns Radio (Danmarks Radios regionalradio for Kø     
benhavn) 

 - Berlingske Tidende  
 - Urban  
 - Frederiksborg Amtsavis  
 - JPKøbenhavn (Jyllandspostens københavnertillæg)  



 - 4 - 

 - Dagbladet Roskilde og Køge  
 - Politiken  

 
Det har fra etableringen af vores station været et mål at samarbej-
de så meget som muligt med andre medier i regionen. Formålet er 
at opnå en synergetisk effekt af et redaktionelt samarbejde – ved at 
kombinere vort medium med et andet, opnår vi dels et mere inte-
ressant og dybt indslag – dels at borgerne i regionen får mulighed 
for at fordybe sig yderligere gennem de komplementære medier.  
 
Sagt med få ord: Vi kan godt lide at samarbejde med de andre me-
dier i regionen, for det giver en bedre regional journalistik.  
 
Det hører med til god skik i pressen, at man krediterer andre medi-
er, når man benytter sig af deres materiale. Det markerer sig bl.a. 
ved, at man i Radioavisen, andre elektroniske medier, den skrevne 
presse hører og læser formuleringer som: ”Ifølge Berlingske Tiden-
de”, ”skriver Politiken”, ”rapporter Ritzau”.  
Det, klagerne betragter som reklame for Politiken, er m.a.o. almin-
delig kollegial, journalistisk etik. Vi krediterer avisen for vort samar-
bejde med dem.  
Der er ikke penge mellem os og Politiken – det er et projekt. Hvor 
hver part bringer ekspertise med ind i forholdet og dermed når frem 
til, hvad vi oplever som et optimalt resultat.  
Der er m.a.o. ikke tale om en reklame, men om et redaktionelt ind-
hold frembragt i samarbejde mellem os og Dagbladet Politiken.  
Hvis den slags skal være forbudt, vil det være en alvorlig ind-
skrænkning i mulighederne for et tværmedialt samarbejde og der-
med i mediernes redaktionelle frihed.” 

 
”I byen”, sådan som det optræder i vore torsdagsprogrammer, er et fælles 
produkt og bærer, som det også var Dem bekendt, sidst vi korrespondere-
de om sektionen, således samme navn som avisudgavens sektion. Der er 
derfor heller ikke nogen mystik i eller skumle tanker bag benyttelsen af 
samme logo. Det gjorde vi også i august 2005 og har i det hele taget gjort 
det i de forløbne 5-6 år.  
 
Grundlaget for samarbejdet mellem Politiken og os er en journalistisk aftale 
om at vi sammen finder ud af hvad der er værd at fremhæve af weeken-
dens aktiviteter i København. Rammer og indhold drøftes på et ugentligt 
redaktionsmøde og det er denne stations souschef, der afgør, hvad der skal 



 - 5 - 

i sektionen og som følger forløbet af dens tilblivelse. Det redaktionelle an-
svar for vores ”i byen” er mit. 
 
Aftalen er mundtlig – senest bekræftet i vedlagte e-mail til og fra Poul 
Skøtt på Politiken. 
 
Der er naturligvis ikke tale om et sponsorat – det er som nævnt et journa-
listisk samarbejde.  
Et sponsorat må i øvrigt ikke optræde i vores nyhedsdel.” 
 
Dan Tschernia sendte den 6. april kl. 14.44 en e-mail til Poul Skøtt med 
følgende indhold: 
 
”Kære Poul,  
 
Som aftalt i telefonen er vi så glade for vores samarbejde omkring ”i byen” 
at vi gerne vil fortsætte det – foreløbig resten af dette år. Samarbejdet er 
på uændrede vilkår og programmet sendes torsdag aften med mindre der 
sker noget helt usædvanligt, som under alle omstændigheder medfører 
ændringer i torsdagens programmer. 
 
…” 
 
Poul Skøtt svarede følgende samme dag kl. 14.57: 
 
”Jamen det vil jeg glæde mig til!” 
 
Radio- og tv-nævnets vurdering 
 
Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 35 i bekendtgørelse nr. 1368 af 15. 
december 2005 om reklame og sponsorering i radio og fjernsyn på sine 
møder den 2. og den 23. oktober 2006 behandlet sagen og skal udtale: 
  
Indslagene iBYEN sendt torsdag den 23. og 30. marts 2006 kl. 19.30 på TV 
2/Lorry har samme opbygning og grafik, hvorfor indslagene i det følgende 
behandles under ét. 
 
I henhold til reklamebekendtgørelsens § 26 forstås ved sponsorering af 
programmer enhver form for ydelse af direkte eller indirekte tilskud til fi-
nansieringen af radio- og fjernsynsprogrammer, herunder tekst-tv-sider, 
fra en fysisk eller juridisk person, der ikke selv udøver virksomhed ved ud-
sendelse eller produktion af radio- eller fjernsynsprogrammer, film, fono-



 - 6 - 

grammer m.v., med henblik på at fremme den pågældendes navn, mærke 
(logo), image, aktiviteter eller produkter.  
 
Ifølge bekendtgørelsens § 31, stk. 1, må nyheds- og aktualitetsprogram-
mer i fjernsyn imidlertid ikke sponsoreres. 
 
TV 2/Lorry anfører i sit høringssvar, at Politiken efter stationens opfattelse 
ikke er sponsor for indslaget iBYEN, da der ikke er finansielle ydelser mel-
lem TV 2/Lorry og Politiken. Derimod er der alene tale om et redaktionelt 
samarbejde, hvor TV 2/Lorry har det fulde redaktionelle ansvar. 
 
Radio- og tv-nævnet har som ovenfor nævnt anmodet TV 2/Lorry om en 
kopi af samarbejdsaftalen mellem TV 2/Lorry og Politiken. Stationen har 
imidlertid ved brev af 4. maj 2006 oplyst, at aftalen oprindelig er indgået 
mundtligt, men at den senest er blevet bekræftet ved e-mail af 6. april 
2006 fra TV 2/Lorry v/Dan Tschernia til Politiken v/ Poul Skøtt. Af mailen 
fremgår det, at samarbejdet vedrørende iBYEN fortsætter resten af 2006 
på uændrede vilkår. Indholdet af vilkårene fremgår imidlertid ikke af den 
anførte mail.  
 
Nævnet skal bemærke, at TV 2/Lorrys anbringende om, at Politiken ikke er 
sponsor for programmet, henset til at der ikke indgår finansielle ydelser i 
samarbejdet mellem TV 2/Lorry og Politiken, er udtryk for en for snæver 
fortolkning, idet også indirekte bidrag til produktionen af programmer an-
ses som sponsorater, jf. § 26. For at afgøre hvorvidt Politiken yder et indi-
rekte bidrag til produktionen af indslaget iBYEN, må det herefter vurderes, 
om TV 2/Lorrys brug af Politikens anmeldelser mv. udgør en økonomisk 
værdi for TV 2/Lorry. Hvis de nævnte anmeldelser mv. har en økonomisk 
værdi for TV 2/Lorry er det et krav for at forholdet ikke omfattes af regler-
ne om sponsorering, at Politiken modtager markedsmæssig betaling for 
ydelserne. 
 
Begge indslag har en varighed af ca. 7 minutter, og inden for dette tidsrum 
vises iBYEN logoet 24 gange i fuld skærmstørrelse med store tydelige bog-
staver på en sort baggrund. Herudover vises logoet i mindre format under 
hver anmeldelse. IBYEN logoet, brugen og udformningen af hjerter, som 
bedømmelsesgrundlag, samt indslagets grafik og typografi er identisk med 
den, der anvendes i Politikens iBYEN sektion, samt på Politikens hjemme-
side www.ibyen.dk. Nyhedsværterne indleder begge iBYEN indslag ved at 
nævne Politiken i en kontekst, således at seeren ved, at det er Politiken, 
der står bag anmeldelserne. Indslagene afsluttes med en oplysning om, at 



 - 7 - 

det er muligt at læse mere i Politiken den efterfølgende dag eller på hjem-
mesiden iBYEN.dk. Politiken angives således ikke med tekst i indslagene.  
 
Nævnet er af den opfattelse, at TV 2/Lorry sparer ressourcer og dermed 
opnår en økonomisk fordel ved at benytte Politikens materiale. Det er her-
efter uden betydning, at TV 2/Lorry selv står for selve produktionsomkost-
ningerne. 
 
Da TV 2/Lorry ikke har betalt for de ydelser, Politiken leverer, har  
Politiken således ydet et indirekte tilskud til finansieringen af programmet 
og er derfor efter Nævnets opfattelse sponsor af udsendelsen. TV 2/Lorry 
har dermed overtrådt reklamebekendtgørelsens § 31, stk. 1, om at ny-
hedsudsendelser i fjernsyn ikke må sponsoreres.  
 
Såfremt TV 2/Lorry derimod betaler Politiken markedsværdien for ydelser-
ne, vil Politiken ikke længere være sponsor af programmet. 
 
I henhold til reklamebekendtgørelsens § 3, stk. 1, skal reklamer under alle 
omstændigheder klart kunne identificeres som sådanne, således at de i 
indhold og præsentation adskiller sig fra ordinære programmer.  
 
TV 2/Lorrys overdrevne og massive visning af iBYEN logoet i programmer-
ne, som beskrevet ovenfor, er efter Nævnets opfattelse udtryk for en 
fremhævelse af Politiken, som ligger ud over, hvad der er redaktionelt be-
rettiget. Det er derfor Nævnets vurdering, at denne eksponering tillige ud-
gør skjult reklame i strid med reklamebekendtgørelsens § 3, stk. 1. 
  
På baggrund heraf træffer Radio- og tv-nævnet følgende 
 

AFGØRELSE: 
 
Politiken sponsorerer TV 2/Lorry, hvorfor stationen har overtrådt § 31, stk. 
1, i reklamebekendtgørelsen om, at nyhedsudsendelser i fjernsyn ikke må 
sponsoreres. 
 
Stationen har derudover gennem den foretagne fremhævelse af Politiken 
overtrådt forbudet i reklamebekendtgørelsens § 3, stk. 1 om skjult rekla-
me.  

 
Christian Scherfig 

Formand 
/Christina Sigvardt 

nævnssekretær 


