
  

 RADIO- OG TV-NÆVNET 

 

TV 2/Danmark A/S 
Rugaardsvej 25 
5100 Odense C.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mediesekretariatet 
 
Vognmagergade 10, 1. 
1120 København K 
 
Telefon 3318 6868 
Telefax 3318 6869  
 
rtv@mediesekretariatet.dk 
www.mediesekretariatet.dk 
 
CVR nr. 11 88 46 52 
 
Bank: Jyske Bank 
Reg.nr. 8109 
Konto nr. 1002 295 
 

 
 
København den 19. januar 2006 
 
Radio- og tv-nævnets afgørelse om indirekte sponsorering vedrø-
rende Dagbladet Børsens levering af finansnyheder til TV 
2/Nyhederne 
 
Radio- og tv-nævnet traf den 8. december 2006 en afgørelse om skjult re-
klame vedrørende Dagbladet Børsens reportage i TV 2/Finans sendt den 
10. oktober 2005 kl. 18:00 (vedlægges som bilag). Med henblik på at kun-
ne vurdere, hvorvidt der tillige var sket en overtrædelse af forbudet i re-
klamebekendtgørelsens § 30 om forbud mod sponsorerede nyhedspro-
grammer, fandt Nævnet det imidlertid påkrævet at indhente en række 
yderligere oplysninger.  
  
Nævnets afgørelse af 8. december 2005 
 
I TV 2/Finans udsendt i TV 2/Nyhederne den 10. oktober 2005 kl. 18.00 
blev bragt en række indslag med finansielle nyheder. Et af indslagene om-
handlede nyhederne på aktiemarkedet, som blev præsenteret af en journa-
list fra Dagbladet Børsen. 
 
Journalisten befandt sig ikke i TV 2/Nyhedernes studie, men derimod i 
Dagbladet Børsens lokaler. Samtidig med at der blev stillet skarpt på jour-
nalisten blev der, med tekst øverst på skærmen angivet Dagbladet Børsens 
logo. Endvidere var logoet ”Børsen” angivet med tydelige mørkeblå bog-
staver på en orange væg i baggrunden. Typografi og farvevalg var over-
ensstemmende med det af Dagbladet Børsen sædvanligt anvendte grafiske 
udtryk. 
 
Journalistens navn blev enkelte gange nævnt af TV 2/Nyhedernes nyheds-
vært og blev desuden angivet med tekst. Hverken nyhedsværten eller 
journalisten omtalte imidlertid Dagbladet Børsen. Indslaget varede ca. 42 
sekunder. 
 

J.nr.:  



 - 2 - 

TV 2/Danmark A/S oplyste i sit høringssvar af 21. november 2005, at sta-
tionen for levering af Dagbladet Børsens ekspertviden betaler et vederlag, 
som er fastsat på markedsvilkår, og at der derfor efter TV 2/Danmark A/S’ 
opfattelse ikke er tale om, at Dagbladet Børsen sponsorerer TV 2/Finans. 
 
Nævnet tog i sin afgørelse af 8. december 2005 som nævnt kun stilling til, 
hvorvidt der forelå skjult reklame, hvilket var tilfældet. Samtidig blev det 
tilkendegivet at Nævnet, når dette havde modtaget fyldestgørende oplys-
ninger fra TV 2/Danmark A/S vedrørende kvalifikationen af begrebet mar-
kedsvilkår, ville tage stilling til spørgsmålet om en eventuel overtrædelse af 
bestemmelserne om forbudet mod sponsorering af nyhedsudsendelser jf. 
nedenfor. 
 
Nævnets afgørelse af 16. januar 2006 
 
Radio- og tv-nævnet anmodede i brev af 8. december 2005 TV 2/Danmark 
A/S om at tilsende Nævnet en kopi af den mellem TV 2/Danmark A/S og 
Dagbladet Børsen indgåede aftale samt om at redegøre for, hvad TV 
2/Danmark A/S forstår ved markedsvilkår.  
 
Radio- og tv-nævnet modtog den 19. december 2005 en redegørelse her-
om fra TV 2/Danmark A/S samt en kopi af aftalen mellem TV 2/Danmark 
A/S og Dagbladet Børsen. 
 
Heraf fremgår det, at TV 2/Danmark A/S betaler 500.000 kr. (ekskl. 
moms) over en toårig periode, for at Dagbladet Børsen stiller sin ekspertbi-
stand til rådighed, og at Børsen indestår for, at TV 2’s betaling dækker 
Børsens fulde omkostninger i medfør af aftalen.  
 
Omfanget af den ekspertbistand, som Dagbladet Børsen skal levere, omfat-
ter følgende jf. kontraktens punkt 2: 
 
” …. 
 
A – medvirken i interviews 
Børsen stiller en ekspert til rådighed for interviews i finansnyhederne, som 
udsendes på hverdage, fortrinsvist som et element i 22-NYHEDERNE, men 
herudover som et element i andre nyhedsudsendelser, særligt 16- og 18-
NYHEDERNE, samt eventuel anden medvirken efter nærmere aftale mellem 
parterne. 
 
 



 - 3 - 

B – redaktionel udveksling 
Børsen stiller sig til rådighed for daglig redaktionel udveksling med 
TV2/NYHEDERNES finansredaktion. 
 
Med henblik på opfyldelsen af ovennævnte er Børsen forpligtet til at ud-
nævne en person, som er redaktionelt ansvarlig herfor, og som skal stå til 
TV 2s rådighed på alle hverdage.”   
 
I henhold til reklamebekendtgørelsens § 25 forstås ved sponsorering af 
programmer enhver form for ydelse af direkte eller indirekte tilskud til fi-
nansieringen af radio- og fjernsynsprogrammer, herunder tekst-tv-sider, 
fra en fysisk eller juridisk person, der ikke selv udøver virksomhed ved ud-
sendelse eller produktion af radio- eller fjernsynsprogrammer, film, fono-
grammer m.v., med henblik på at fremme den pågældendes navn, mærke 
(logo), image, aktiviteter eller produkter.  
 
Ifølge § 30 må nyheds- og aktualitetsprogrammer i fjernsyn imidlertid ikke 
sponsoreres. 

 
Såfremt TV 2/Danmark A/S skulle have købt ovennævnte ydelser hos tred-
jemand uden den i nyhedsindslaget konstaterede eksponering af Dagbladet 
Børsen, er det Nævnets opfattelse, at ydelserne ville være væsentlig dyre-
re end det beløb TV 2/Danmark A/S på årsbasis betaler herfor. Det er såle-
des Radio- og tv-nævnets opfattelse, at den aftalte betaling ikke er til-
strækkelig til at dække markedsværdien af Dagbladet Børsens ydelser til 
TV 2/Danmark A/S. 
 
Den eksponering Dagbladet Børsen konkret har oppebåret og generelt op-
når ved næsten dagligt at blive eksponeret i forbindelse med sin medvirken 
i TV 2/Finans repræsenterer efter Nævnets vurdering en væsentlig værdi 
for Dagbladet Børsen. Det er Radio- og tv-nævnets opfattelse, at den store 
eksponering  har været afgørende for Dagbladet Børsens relativt lave pris-
sætning af de leverede ydelser. 
 
Da TV 2/Danmark A/S ikke har betalt markedspris for de ydelser Dagbladet 
Børsen leverer, har Dagbladet Børsen således ydet et indirekte tilskud til 
finansieringen af programmet og er derfor sponsor for udsendelsen. 
 
 
 
 
 



 - 4 - 

Radio- og tv-nævnet træffer derfor følgende 
 

AFGØRELSE: 
 
Dagbladet Børsen sponsorerer TV 2/Finans, hvorfor TV 2/Danmark A/S har 
overtrådt § 30, stk. 1, i reklamebekendtgørelsen. 
 
 

Christian Scherfig 
formand 

 
/Christina Sigvardt 

nævnssekretær 
 
 


	Nævnets afgørelse af 8. december 2005

