
  

 
 RADIO- OG TV-NÆVNET 

TV 2/Østjylland 
Skejbyparken 1 
8200 Århus N  

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Mediesekretariatet 

 

Vognmagergade 10, 1. 

1120 København K 

 

Telefon 3318 6868 

Telefax 3318 6869  

 

rtv@mediesekretariatet.dk 

www.mediesekretariatet.dk 

 
CVR nr. 11 88 46 52 

 

 
 
 
 
København den 16. marts 2005 
 
Klage over reklame for www.århus.dk i nyhedsudsendelse på TV 
2/Østjylland 
 
Tom Flangel Nielsen har ved mail af 1. december 2004 indgivet en klage over, 
at TV 2/Østjylland afbrød nyhedsudsendelsen den 1. december 2004 kl. 22.20 
med et reklameindslag for www.aarhus.dk.     
 
TV 2/Østjylland har tilsendt Nævnet en kopi af nyhedsudsendelsen, som blev 
udsendt den 1. december 2004. 
 
Efter et endt nyhedsindslag om olieforurening, blev der uden nærmere præ-
sentation vist sammenklippede billeder af en gruppe mennesker, klip fra in-
ternetportalen www.aarhus.dk, samt klip fra diverse afholdte arrangementer i 
Århus samtidig med speaken: 
 
” Stop op og få et overblik over Århus og dine muligheder i byen – TV 
2/Østjylland er medejer af aarhus.dk, og giver dig nu endnu mere af det øst-
jyske liv - få nyheder og svar på dine spørgsmål om, hvad der foregår hvor og 
hvornår i byen - på kryds og tværs – kultur, kalender, medier, sport og kon-
takt med amt og kommune - aarhus.dk – Overblik og muligheder”  
 
Sidstnævnte sætning ”aarhus.dk – overblik og muligheder” var yderligere an-
givet med en fremtrædende orange tekst på en sort baggrund. 
 
Herefter blev der vendt tilbage til studiet og nyhedsværten afsluttede nyhe-
derne med et meget kort indslag om den internationale AIDS-dag. 
 
 
 

J.nr.:  

http://www.aarhus.dk/


 - 2 - 

Høring 
 
TV 2/Østjylland har i høringssvar af 3. januar 2005 oplyst følgende: 
 
” … 
 
Der blev ikke sendt reklamer i den pågældende udsendelse – udenfor den 
normale reklameblok. 
 
Der blev i slutningen af udsendelsen sendt et spot, der henleder opmærk-
somheden på de informationer, der er tilgængelige via internetportalen 
www.aarhus.dk. Spottet er produceret af redaktionen på TV 2/Østjylland, li-
gesom www.aarhus.dk er en integreret del af TV 2/Østjylland’s virksomhed. 
 
www.aarhus.dk indeholder oplysninger om sociale, kulturelle og andre offent-
lig arrangementer i Århus og omegn. Herudover en mængde nyheder, bl.a. 
fra TV 2/Østjylland. Via portalen er der tillige adgang til information og oplys-
ning fra kommune og amt. Udover www.aarhus.dk er udsendelser, nyheder 
m.m. fra TV 2/Østjylland tillige tilgængelige via hjemmesiden www.tv2oj.dk. 
 
TV 2/Østjylland sponsoreres ikke af www.aarhus.dk. Portalen drives af et sel-
skab, Portal Danmark A/S, der ejes af Morgenavisen Jyllands-Posten 
(JP/Politiken) og TV 2/Østjylland…” 
     
Efter modtagelsen af høringsbrevet fandt Radio- og tv-nævnet behov for at få 
uddybet, hvad stationen mente med, at www.aarhus.dk er en integreret del 
af TV 2/Østjyllands virksomhed dvs. om det er såkaldt ”anden virksomhed” 
eller en del af stationens public service forpligtelser. 
 
TV 2/Østjylland har i andet høringssvar af 4. marts 2005 oplyst følgende: 
 
”…. 
 
Indledningsvis skal jeg gøre opmærksom på, at det omtalte element i tv-
udsendelsen ikke er en ”reklame”, men et ”tv-spot” for en service, der er di-
rekte afledt af TV 2/Østjylland’s public-service-virksomhed. Der er fri adgang 
for alle til denne service. Der er således heller ikke tale om et ”produkt”, der 
skal købes eller erhverves på særlig vis. I fald man overhovedet kan anvende 
reklamebegrebet på denne service, er det en ”egenreklame”, der efter min 
opfattelse er at betragte som en slags tv-program. 
 

http://www.aarhus.dk/
http://www.aarhus.dk/
http://www.aarhus.dk/
http://www.aarhus.dk/


 - 3 - 

Nævnet ønsker oplyst, ”Hvad stationen mener med, at www.århus.dk er en 
integreret del af TV 2/ØSTJYLLAND’s udsendelsesvirksomhed?” 
 
Hermed menes, at www.aarhus.dk distribuerer nyheder fra TV 
2/ØSTJYLLAND, at TV 2/ØSTJYLLAND’s udsendelser kan ses via 
www.aarhus.dk - og at der til daglig foregår et tæt redaktionelt samarbejde 
med: www.aarhus.dk. Herudover er www.aarhus.dk leverandør af en stor 
mængde væsentlig offentlig information: fra Århus kommune, Århus amt, 
busser, tog, arrangementer m.m., bl.a. i et samspil med programvirksomhe-
den på TV 2/ØSTJYLLAND. 
 
Det betyder, at der gennem aktiviteter på Internettet sikres en øget opmærk-
somhed omkring TV 2/ØSTJYLLAND’s udsendelsesvirksomhed, som til daglig 
også betyder flere seere til alle udsendelser. 
 
www.aarhus.dk ejes af et selskab, som TV 2/Østjylland ejer i fællesskab med 
JP/Politiken. Der udvikles ideer, nyheder m.m. i et samarbejde med 
www.aarhus.dk Sammen med www.tv2oj.dk, der servicerer hele Århus amt 
med nyheder og information om vores tv-virksomhed, udgør www.aarhus.dk 
vores daglige virksomhed på Internettet. 
 
Nævnet ønsker oplyst om det er ”såkaldt” ”anden virksomhed” eller en del af 
stationens public service forpligtelser?” 
 
Hertil kan oplyses, at det økonomiske engagement i www. aarhus.dk er ”an-
den virksomhed”. Men redaktionelt er der tale om en virksomhed, der sikrer 
stor gennemslagskraft for vores public service virksomhed. 
 
Overordnet set er TV 2/ØSTJYLLAND’s virksomhed sammen med 
www.aarhus.dk udtryk for moderne mediepolitisk tænkning til gavn og glæde 
for public service-forpligtelserne på tv-området: flere og flere får set de regi-
onale nyheder! 
 
Jeg har - desværre forgæves – forsøgt at analysere årsagerne til, at nogen 
overhovedet kan klage herover. Det er mit indtryk, at vores virksomhed på 
dette område til daglig er til stor glæde for befolkningen i Århus og Østjylland. 
Der er ingen, der overfor TV 2/ØSTJYLLAND, på noget tidspunkt har klaget 
hverken skriftligt eller mundtligt over virksomheden, der næppe kan være til 
gene for nogen i området, snarere tværtimod. 
 

http://www.�rhus.dk/
http://www.aarhus.dk/
http://www.aarhus.dk/
http://www.aarhus.dk/
http://www.aarhus.dk/
http://www.aarhus.dk/
http://www.tv2oj.dk/
http://www.aarhus.dk/


 - 4 - 

Det har altid været min klare opfattelse, at det er tilladt for en tv-station at 
reklamere for vores egen programvirksomhed og for ”produkter” afledt af 
denne virksomhed. Forholdet mellem TV 2/Østjylland og www.arhus.dk er i 
tråd hermed.”   
 
Nævnets vurdering 
 
Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, stk. 1, nr. 1, i lov om radio- og 
fjernsynsvirksomhed jf. lovbekendtgørelse nr. 506 af 10. juni 2004 
behandlet sagen på sit møde den 15. marts 2005 og skal udtale:   
 
I henhold til § 33, stk. 2, i radio- og fjernsynsloven, kan de regionale TV 2-
virksomheder udøve anden virksomhed, herunder teletjenestevirksomhed, 
i tilknytning til programvirksomheden med henblik på udnyttelse af virk-
somhedernes tekniske udstyr, særlige sagkundskab m.v.  
 
I den forbindelse kan de regionale TV 2-virksomheder indgå i samarbejde 
om medierelaterede aktiviteter med andre virksomheder, jf. § 33, stk. 3.  
 
TV 2/Østjyllands samarbejde med JP/Politiken i selskabet Portal Danmark A/S 
er således anden virksomhed i overensstemmelse med radio- og fjernsynslo-
ven § 33. Derimod er der ikke tale om anden programvirksomhed, hvilket 
imidlertid tillige ville være i strid med radio- og fjernsynslovens § 33, stk. 1. 
 
Spørgsmålet er herefter, om reklamer for anden virksomhed kan være så-
kaldt egenreklame.  
 
Hverken radio- og fjernsynsloven eller bekendtgørelse nr. 194 af 20. marts 
2003 om reklame og sponsorering i radio og fjernsyn indeholder nogen defini-
tion af begrebet egenreklame. Ifølge fast praksis kan tv-stationerne imidlertid 
reklamere for egne programmer uden for reklameblokkene, idet der er tale 
om selvpromoverende aktiviteter; såkaldt egenreklame. Tilsvarende gælder 
meddelelser i forbindelse med tv-spredningsforetagendets supplerende pro-
dukter, der er direkte afledt af egne programmer. Dette fremgår bl.a. af arti-
kel 18 i direktivet ”Fjernsyn uden grænser” (89/552/EØF), der omhandler om-
fanget af tv-reklamer. Det fremgår af artikel 18, stk. 3, at reglerne om fjern-
synsreklamers omfang ikke omfatter meddelelser fra tv-
spredningsforetagendet i forbindelse med egne programmer og supplerende 
produkter, der er direkte afledt af disse programmer. Direktivet indeholder 
ikke nogen definition af selvpromoverende aktiviteter. Det fremgår imidlertid 
af betragtning 39 (til direktiv 97/36/3C) at selvpromoverende aktiviteter er 



 - 5 - 

en særlig form for reklame, hvorved tv-spredningsforetagendet fremmer sine 
egne produkter, tjenesteydelser, programmer eller kanaler. 
 
Hvorvidt der er tale om et supplerende produkt, der er direkte afledt af egne 
programmer, må bero på en bedømmelse af hjemmesidens indhold. Ved en 
gennemgang af indslaget kan det konstateres, at hjemmesiden indeholder 
væsentlige informationer, der ligger ud over TV 2/Østjyllands programvirk-
somhed. Det fremgår af TV 2/Østjyllands egne oplysninger, at 
”www.aarhus.dk indeholder oplysninger om sociale, kulturelle og andre 
offentlig arrangementer i Århus og omegn. Herudover en mængde nyheder, 
bl.a. fra TV 2/Østjylland. Via portalen er der tillige adgang til information og 
oplysning fra kommune og amt.”  
 
Det må derfor antages, at hjemmesiden ikke alene er afledt af TV 
2/Østjyllands programvirksomhed, hvorfor der ikke kan siges at være tale om 
et supplerende produkt, der er direkte afledt af stationens egne programmer. 
Dette underbygges af, at www.aarhus.dk ejes af selskabet Portal Danmark 
A/S, som ejes af TV 2/Østjylland og JP/Politiken.     
 
På baggrund heraf finder Nævnet, at der ikke er tale om lovlig egenreklame.  
 
Reklamer skal klart kunne identificeres som sådanne således, at de i indhold 
og præsentation adskiller sig fra ordinære programmer jf. § 72 i radio- og 
fjernsynsloven og § 3, stk. 1, i reklamebekendtgørelsen. Reklamer i fjernsyn 
må kun sendes i blokke, som skal placeres mellem programmerne, jf. rekla-
mebekendtgørelsens § 4, stk. 1, 1. pkt. og radio- og fjernsynslovens § 73, 
stk. 1, 1. pkt. 
 
Tv-reklamer, der udsendes i strid med reglerne, er såkaldt skjult reklame.  
 
Ifølge direktiv 89/552 EØF, artikel 1 d, er definitionen på skjult reklame:  

 
”mundtlig eller visuel fremhævelse af varer eller tjenesteydel-ser 
eller af en vareproducents eller en tjenesteydelsesleveran-dørs 
navn, varemærke eller aktiviteter i programmer, når fremhævel-
sen er tilsigtet fra tv-radiospredningsorganets side i reklame-
øjemed og vil kunne vildlede offentligheden med hensyn til arten 
af denne fremhævelse. En fremhævelse anses navnlig for at væ-
re tilsigtet, når den foretages mod vederlag eller lignende beta-
ling.”  
 



 - 6 - 

Der er altså tre kumulative betingelser, der skal være opfyldt: Fremhævelsen 
skal være tilsigtet fra tv-radiospredningsorganets side, den skal være i rekla-
me-øjemed og den vil kunne vildlede offentligheden med hensyn til arten af 
denne fremhævelse.  
 
Da skjult reklame er tilsigtet, kan det i praksis være vanskeligt at skelne mel-
lem skjult reklame og lovlige henvisninger til varer m.v. Kommissionen har 
derfor i sin fortolkningsmeddelelse om visse aspekter ved bestemmelserne i 
direktivet om ”Fjernsyn uden grænser” i forbindelse med tv-reklamer (2004/c 
102/02), bestemt, at det er berettiget at anvende kriteriet ”uberettiget frem-
hævelse” af varer eller en virksomheds varemærke eller navn m.v. Det 
urimelige kan bl.a. ligge i, at den pågældende vare fremhæves på en særlig 
måde. I den forbindelse skal der tages hensyn til det redaktionelle indhold i 
udsendelser, disse elementer indsættes i. Hvis en vare fx fremhæves uden 
berettigelse i forhold til udsendelsens redaktionelle indhold eller på grund af 
en påvirkning, som det redaktionelle indhold er blevet udsat for i kommercielt 
øjemed, tyder det på, at der foreligger skjult reklame.  
 
Indslaget, der vises umotiveret midt i en nyhedsudsendelse, har karakter af 
et reklamespot, og udgør derfor ikke en berettiget fremhævelse i forhold til 
udsendelsens redaktionelle indhold.  
 
På baggrund heraf træffer Radio- og tv-nævnet følgende 
 

AFGØRELSE: 
 
Der er i nyhederne udsendt på TV 2/Østjylland den 1. december 2004 sket en 
overtrædelse af radio- og fjernsynslovens § 72 om skjult reklame. 
 
 
 

Christian Scherfig 
formand 

 
 

/Christina Sigvardt 
nævnssekretær 

 


