
  

 RADIO- OG TV-NÆVNET 

 

TV 2/Lorry  
Allégade 7-9 
2000 Frederiksberg 
Att.: Direktør Dan Tschernia 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mediesekretariatet 
 
Vognmagergade 10, 1. 
1120 København K 
 
Telefon 3318 6868 
Telefax 3318 6869  
 
rtv@mediesekretariatet.dk 
www.mediesekretariatet.dk 
 
CVR nr. 11 88 46 52 
 
Bank: Jyske Bank 
Reg.nr. 8109 
Konto nr. 1002 295 
 

 
 
København den 22. august 2005  
 
Klage over skjult reklame og ulovlig sponsorering i TV 2/Lorry 
 
Radio- og tv-nævnet har modtaget vedlagte klager af henholdsvis 17. fe-
bruar 2005 fra Peter Mortensen og 5. marts 2005 fra Henrik Frost. Begge 
klager over skjult reklame for Politiken i indslaget ”iBYEN” i TV 2/Lorry’s 
nyhedsudsendelser torsdage kl. 19.30, idet der i indslaget vises skilte med 
Politikens logo. 
 
Henrik Frost klager endvidere over, at der angives sponsorkrediteringer før 
og efter vejrudsigten, da vejrudsigten efter klagers opfattelse ikke er et 
selvstændigt program, men en del af nyhederne, jf. § 26 i bekendtgørelse 
nr. 194 af 20. marts 2003 vedr. reklame og sponsorering i radio og fjern-
syn.  
 
Hver torsdag kan TV2/Lorry’s seere klokken 19:30 i indslaget 'iBYEN' mod-
tage informationer om kulturelle begivenheder den kommende uge i ho-
vedstadsområdet. Programmet indeholder oplysninger om aktuelle film, 
koncerter, teater, kunst og kokkehuer, og guideprogrammet præsenterer 
tillige nye cd'er.  
 
Under nyhedsoplæserens præsentation af indslaget ”iBYEN” sendt torsdag 
den 19. maj 2005 på TV 2/Lorry blev vist diverse skiftende korte klip fra 
film og tekster på en storskærm i baggrunden. Tre gange blev vist et klip 
med Politiken skrevet med hvide store bogstaver på en mørk baggrund.  
 
Efter præsentationen blev der zoomet ind på storskærmen, så den fyldte 
hele tv-skærmen, og her blev klippet med Politiken vist én gang. Indimel-
lem hvert indslag blev igen vist klip, og klippet med Politiken optrådte 
yderligere tre gange; sidste gang som web-adresse: www.politiken.dk. 
 
Efter indslagene oplyste nyhedsoplæseren: ”læs mere i Politiken”, hvorefter 
hun informerede om næste udsendelse og afsluttede med: ”om lidt er vi 
klar med en vejrudsigt”. 

J.nr.:  

http://www.politiken.dk/


 - 2 - 

 
Herefter vistes end-credits og en speak udtalte:  
 
”Vejret præsenteres af TV 2/Lorry og Nybolig – Hanne Nørrisgaard og Peter 
Norvig” speaken blev suppleret af logoet og web-adressen for Nybolig samt 
billeder af Hanne Nørrisgaard og Peter Norvig.  
 
Vejrudsigten blev præsenteret af nyhedsoplæseren fra TV 2/Lorry nyhe-
derne, og optagelserne foregik i samme studie som nyhederne.  
Endelig udtaltes: ” Vi slutter her - er tilbage igen når klokken bliver 22.20. 
På gensyn”. 
 
Vejrudsigten afsluttedes med sponsorkrediteringen for Nybolig.   
 
Høringssvar 
 
TV 2/Lorry har i høringssvar af 30. maj 2005 følgende kommentarer: 
 
” I brev af den 25. maj 2005 har De bedt om en redegørelse om to forhold: 
 

1. Denne stations samarbejde med Politiken 
2. Sponsoreringen af vore vejrudsigter 

 
Ad 1.  
 
TV 2/Lorry er en regionalstation, hvis formål er at betjene borgerne i Ho-
vedstadsregionen med nyheder og stof af social, kulturel, politisk, under-
holdningsmæssig art. I forbindelse med vor virksomhed har vi igennem 
årene knyttet kontakter til forskellige instanser i regionen – heriblandt re-
gionens andre medier. 
 
Siden stationens start den 1.1.1990 har vi lejlighedsvist samarbejdet med 
medier som: 
 

- Københavns Radio (Danmarks Radios regionalradio for København) 
- Berlingske Tidende 
- Urban 
- Frederiksborg Amtsavis 
- JPKøbenhavn (Jyllandspostens københavnertillæg) 
- Dagbladet Roskilde og Køge 
- Politiken 

 



 - 3 - 

Det har fra etableringen af vores station været et mål at samarbejde så 
meget som muligt med andre medier i regionen. Formålet er at opnå en 
synergetisk effekt af et redaktionelt samarbejde – ved at kombinere vort 
medium med et andet, opnår vi dels et mere interessant og dybt indslag – 
dels at borgerne i regionen får mulighed for at fordybe sig yderligere gen-
nem de komplementære medier. 
 
Sagt med få ord: Vi kan godt lide at samarbejde med de andre medier i 
regionen, for det giver en bedre regional journalistik.  
 
Det hører med til god skik i pressen, at man krediterer andre medier, når 
man benytter sig af deres materiale. Det markerer sig bl.a. ved, at man i 
Radioavisen, andre elektroniske medier, den skrevne presse hører og læser 
formuleringer som: ”Ifølge Berlingske Tidende”, ”skriver Politiken”, ”rap-
porter Ritzau”. 
 
Det, klagerne betragter som reklame for Politiken, er m.a.o. almindelig kol-
legial, journalistisk etik. Vi krediterer avisen for vort samarbejde med dem. 
 
Der er ikke penge mellem os og Politiken – det er et projekt. Hvor hver 
part bringer ekspertise med ind i forholdet og dermed når frem til, hvad vi 
oplever som et optimalt resultat.  
 
Der er m.a.o. ikke tale om en reklame, men om et redaktionelt indhold 
frembragt i samarbejde mellem os og Dagbladet Politiken. 
 
Hvis den slags skal være forbudt, vil det være en alvorlig indskrænkning i 
mulighederne for et tværmedialt samarbejde og dermed i mediernes 
redaktionelle frihed. 

-

 
Ad. 2.  
 
Som det fremgår af vedlagte optagelse af udsendelsen den 19.05.05 
afsluttes vort hovedprogram med credits og det hele. Derpå klippes vejrud
sigten på – med sponsorskilt for og bag i respekt for § 26 i Bekendtgørelse 
nr. 194 af 20. marts 2003 om Reklame og Sponsorering i radio og fjernsyn. 
 
Klageren –Henrik Frost – refererer udsendelsen den 4.3.2005, hvor værten 
henviser til vejrudsigten som et af grundlagene fra sin klage. Den omstæn-
dighed, at der henvises fra et program til et andet gør imidlertid ikke de 
forskellige udsendelser til én udsendelse. 
 



 - 4 - 

Det er ikke forbudt at bringe egenpromoveringer, hvorfor vi både henviser 
til vore vejrudsigter og andre programmer som f.eks. ”Brunch”, ”TV 
2/Øresund” eller ”Ugen Igen”. I vejrudsigten refererer vi i øvrigt også til 
vore andre udsendelser. 
 
Jeg håber, jeg med dette brev har forklaret forholdene så godt, at De kan 
afvise de to klager.”   
 
Nævnets vurdering 
 
Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, stk. 1, nr. 1, i lov om radio- og 
fjernsynsvirksomhed jf. lovbekendtgørelse nr. 506 af 10. juni 2004 
behandlet sagen på sit møde den 16. august 2005 og skal udtale:  
 
Først behandles spørgsmålet om, hvorvidt indslaget ”iBYEN” indeholder 
skjult reklame for Politiken og dernæst, hvorvidt den efterfølgende vejrud-
sigt kan anses for at være ét selvstændigt program, og dermed lovligt kan 
indledes og afsluttes med sponsorkrediteringer. 
 
Reklamer skal klart kunne identificeres som sådanne, således at de i ind-
hold og præsentation adskiller sig fra ordinære programmer, jf. § 72 i ra-
dio- og fjernsynsloven og § 3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 194 af 20. marts 
2003 om reklame og sponsorering. Reklamer i fjernsyn må kun sendes i 
blokke, som skal placeres mellem programmerne, jf. reklamebekendtgørel-
sens § 4, stk. 1, 1. pkt. og radio- og fjernsynslovens § 73, stk. 1, 1. pkt. 
 
Tv-reklamer, der udsendes i strid med reglerne, er såkaldt skjult reklame.  
 
Ifølge direktiv 89/552 EØF, artikel 1 d, er definitionen på skjult reklame:  

 
”mundtlig eller visuel fremhævelse af varer eller tjenesteydelser 
eller af en vareproducents eller en tjenesteydelsesleverandørs 
navn, varemærke eller aktiviteter i programmer, når fremhævel-
sen er tilsigtet fra tv-radiospredningsorganets side i reklame-
øjemed og vil kunne vildlede offentligheden med hensyn til arten 
af denne fremhævelse. En fremhævelse anses navnlig for at væ-
re tilsigtet, når den foretages mod vederlag eller lignende beta-
ling.”  
 

Der er altså tre kumulative betingelser, der skal være opfyldt: Fremhævelsen 
skal være tilsigtet fra tv-radiospredningsorganets side, den skal være i rekla-



 - 5 - 

me-øjemed og den vil kunne vildlede offentligheden med hensyn til arten af 
denne fremhævelse.  
 
Da skjult reklame er tilsigtet, kan det i praksis være vanskeligt at skelne mel-
lem skjult reklame og lovlige henvisninger til varer m.v. Kommissionen har 
derfor i sin fortolkningsmeddelelse om visse aspekter ved bestemmelserne i 
direktivet om ”Fjernsyn uden grænser” i forbindelse med tv-reklamer (2004/c 
102/02), bestemt, at det er berettiget at anvende kriteriet ”uberettiget frem-
hævelse” af varer eller en virksomheds varemærke eller navn m.v. Det ube-
rettigede kan bl.a. ligge i, at den pågældende varemærke fremhæves på en 
særlig måde. I den forbindelse skal der tages hensyn til det redaktionelle ind-
hold i udsendelser, disse elementer indsættes i. Hvis et varemærke fx frem-
hæves uden berettigelse i forhold til udsendelsens redaktionelle indhold eller 
på grund af en påvirkning, som det redaktionelle indhold er blevet udsat for i 
kommercielt øjemed, tyder det på, at der foreligger skjult reklame.  
 
I forbindelse med TV 2/Lorry’s indslag ”iBYEN” blev Politikens logo vist syv 
gange. Logoet blev hver gang kun vist i meget kort tid, men var angivet 
med store hvide bogstaver på en mørk baggrund, således at seerne ikke 
kunne undgå at lægge mærke til det. Endvidere afsluttedes indslaget med 
en information om, at seerne kunne læse mere i Politiken. 
 
TV 2/Lorry anfører i sit høringssvar, at stationen samarbejder med Politiken 
om indslaget ”iBYEN”, men at stationen ikke modtager vederlag fra Politi-
ken. TV 2/Lorry er af den opfattelse, at angivelsen af logoet for Politiken i 
indslaget hører med til god presseskik og ikke er skjult reklame. 
 
Spørgsmålet er først og fremmest, om der er sket en fremhævelse af logo-
et for Politiken. Logoerne står på skærmen i meget kort tid, men med så 
tydelig en skrift og så mange gange, at Radio- og tv-nævnet finder, at der 
er sket en fremhævelse af Politikens logo. 
  
Herefter må det vurderes om, fremhævelsen er uberettiget i forhold til ud-
sendelsens redaktionelle indhold. Udsendelsen ”iBYEN” er et guide-
program, som sendes hver torsdag i samarbejde med Politiken. Hver fre-
dag udkommer ”iBYEN” tillægget i Politiken, hvor seerne mere uddybende 
kan læse om de forskellige underholdningstilbud.  
 
Det er Nævnets opfattelse, at TV 2/Lorry som udgangspunkt lovligt kan 
henvise til Politiken i indslaget ”iBYEN”, da det er en relevant information 
for seerne, at disse dagen efter kan læse mere om arrangementerne i Poli-



 - 6 - 

tikens ”iBYEN” tillæg, og at indslaget er udarbejdet i samarbejde med Poli-
tiken.  
 
Der bliver imidlertid ikke fuldt ud oplyst om dette samarbejde i indslaget. 
Nævnet finder derfor, at måden hvorpå Politiken bliver fremhævet nærme-
re fremstår som og har karakter af reklame end nødvendig information for 
seerne. Det er som ovenfor nævnt kun den sidste information, om at seer-
ne kan læse mere i Politiken, der forekommer at have en naturlig beretti-
gelse. Nævnet finder, at TV 2/Lorry i begyndelsen af indslaget burde have 
oplyst seerne om, at indslaget er lavet i samarbejde med Politiken.  
 
På baggrund heraf finder Nævnet, at indslaget ”iBYEN” indeholder skjult 
reklame for Politiken. 
 
Indslaget ”iBYEN” afsluttedes med end-credits. Næste program var vejrud-
sigten, og dette program begyndte og afsluttedes med sponsorangivelser 
af Nybolig.  
 
I henhold til radio- og fjernsynslovens § 80, stk. 1, skal sponsorerede pro-
grammer klart kunne identificeres ved, at sponsorens navn eller mærke 
(logo) er angivet ved programmets begyndelse, slutning eller begge ste-
der. Sådanne angivelser må derimod ikke forekomme i programmet.  
 
Klager er af den opfattelse, at sponsorangivelserne er ulovlige, da vejrud-
sigten ifølge klager ikke skal anses som ét selvstændigt program men som 
en del af nyhedsprogrammet.  
 
Loven definerer ikke begrebet program, men i lovens bemærkninger hedder 
det:  
 
”Som bemærket foran i afsnittet om gældende ret har der været rejst 
spørgsmål om, hvilke karakteristika der kendetegner et program. På den bag-
grund har Kulturministeriet overvejet, om der bør foretages en nærmere præ-
cisering af programbegrebet. Som tidligere bemærket er der ikke hidtil i hver-
ken lov eller forarbejder taget stilling til rækkevidden af begrebet, og ud-
gangspunktet har derfor været, at det var op til den pågældende tv-stations 
programansvarlige ledelse at tage stilling til, hvornår der er tale om et pro-
gram. Ministeriet har på denne baggrund afstået fra at tage stilling til, hvor-
når der var tale om et program eller ej. Baggrunden for ministeriets tilbage-
holdenhed har især været båret af, at en definition eller en nærmere beskri-
velse af begrebet samtidig vil betyde en begrænsning af de redaktionelle 



 - 7 - 

overvejelser, som naturligt må foregå på enhver tv-station, samt at en nær-
mere ministeriel redegørelse højst sandsynligt ville koncentrere sig om varig-
hed eller type, hvilket må anses som åbenbart uhensigtsmæssigt. Selv om 
ministeriet således er af den opfattelse, at den hidtidige praksis om, at 
spørgsmålet afgøres af den programansvarlige ledelse, bør videreføres, be-
mærkes det, at f.eks. en spillefilm eller en film produceret til fjernsyn må be-
tragtes som ét program ligesom de enkelte afsnit i en tv-serie også må be-
tragtes som et program. Det vil således ikke være i overensstemmelse med 
intentionerne bag loven at opdele et indkøbt eller produceret afsnit i flere de-
le. Med hensyn til andre typer af programmer må det bero på en nærmere 
konkret og skønsmæssig præget vurdering, hvori bl.a. indgår programmets 
art, karakter, forløb og naturlige omfang.”  
 
Ifølge bemærkningerne gælder således ikke noget krav om, at et program 
skal have en vis varighed. Udgangspunktet er derfor efter Nævnets prak-
sis, at programmets varighed ikke i sig selv er afgørende for, hvorvidt der 
er tale om ét eller flere programmer. 
 
Det er Nævnet opfattelse, at der er en vis kontinuitet og ensartet opbygget 
format i vejrudsigten og nyhederne. Herunder bemærkes at værten er den 
samme i begge programmer samt, at optagelserne er foretaget samme 
sted. Endvidere afsluttes vejrudsigten med udtalelsen: ”Vi slutter her – er  
tilbage igen når klokken bliver 22.20. På gensyn”. Det er derfor Nævnets 
opfattelse, at vejrudsigten i sin nuværende form ikke kan betragtes som et 
selvstændigt program. 
 
I henhold til radio- og fjernsynslovens § 84, stk. 1, må nyheds- og aktuali-
tetsprogrammer ikke sponsoreres i fjernsyn. 
 
Da vejrudsigten i den konkrete sag skal betragtes som en del af nyheder-
ne, må udsendelsen dermed ikke sponsoreres.  
 
Afslutningsvis skal bemærkes, at Nævnet er enig i TV 2/Lorry’s betragtning 
om, at stationens henvisning til et program fra et andet ikke nødvendigvis 
medfører, at programmerne af den grund skal anses for sammenhængen-
de.   
 
På baggrund af ovenstående træffer Radio- og tv-nævnet følgende  
 

AFGØRELSE:  
 



 - 8 - 

Der forekom skjult reklame for Politiken i indslaget ”iBYEN” sendt på TV 
2/Lorry den 19. maj 2005 kl. 19.30, hvilket er en overtrædelse af radio- og 
fjernsynslovens § 72. Det afgøres endvidere, at vejrudsigten sendt samme 
dato ikke er et selvstændigt program, hvorfor radio- og fjernsynslovens § 
80, stk. 1 og § 84, stk. 1, dermed er overtrådt. 
 
 
 
 

Christian Scherfig 
formand 

 
 

/Christina Sigvardt 
nævnssekretær 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


