RADIO- OG TV-NAVNET

TV 2/Reklame A/S
Rugaardsvej 25
5100 Odense C

Kgbenhavn den 8. december 2005

Klage over skjult reklame for Dagbladet Bgrsen i TV 2/Finans

Mediesekretariatet
Philip Kruse har den 26. januar 2005 indgivet en klage til Radio- og tv-

naevnet over skjult reklame for Dagbladet Bgrsen i TV 2/Finans. Klager be- Vognmagergade 10, 1.
grunder sin pastand med, at det altid er en medarbejder fra Dagbladet 1120 Kgbenhavn K
Bgrsen, der forteeller de seneste nyheder pa aktiemarkedet sammenholdt

med, at der haenger et klart og tydeligt skilt i baggrunden med logoet for Telefon 3318 6868
Dagbladet Bgrsen. Endvidere finder klager, at hyppigheden af indslagene Telefax 3318 6869

er en indikation p% en ulovlig samarbejdsaftale mellem TV 2/Danmark A/S

og Dagbladet Bgrsen. rtv@mediesekretariatet.dk

www.mediesekretariatet.dk

TV 2/Danmark A/S har tilsendt Naevnet en dvd indeholdende TV 2/Finans
udsendt i TV 2/Nyhederne den 10. oktober 2005 kl. 18.00 og 22.00. CVR nr. 11 88 46 52

I udsendelsen kl. 18.00 bringes en raekke indslag med finansielle nyheder.
Et af indslagene omhandler nyhederne pd aktiemarkedet, som praesenteres
af en ekspert fra Dagbladet Bgrsen. Idet der stilles om til eksperten, angi-
ves kortvarigt med tekst gverst pa skarmen firmanavnet "Bgrsen”.

Eksperten befinder sig ikke i TV 2/Danmark A/S’ studie, men er derimod
placeret i et kontorlandskab, hvor der feerdes andre medarbejdere i bag-
grunden. Endvidere er logoet "Bgrsen” angivet med tydelige mgrkebld bog-
staver pa en orange vaeg i baggrunden, hvilket fremstar klart i venstre side
af billedet.

Ekspertens navn naevnes et par gange af nyhedsvaerten og angives desu-
den med tekst, men hverken nyhedsveerten eller eksperten omtaler Dag-

bladet Bgrsen.

Indslaget varer ca. 42 sekunder.

J.nr.:



I udsendelsen kl. 22.00 medvirker Dagbladet Bgrsen ikke med finansnyhe-
der.

Hgring

TV 2/Danmark A/S har i hgringssvar af 21. november 2005 fglgende kom-
mentarer:

”

I 2001 vurderede nyhedsledelsen hos TV 2/Danmark A/S, at interessen for
finans- og erhvervsnyheder var stigende i befolkningen. Derfor valgte man
i efter8ret 2001 at lancere TV 2/Finans som en integreret del af flere af de
daglige nyhedsudsendelser.

Som led i etableringen af TV 2/Finans sggte TV 2/Danmark A/S en samar-
bejdspartner, som var i stand til at levere den ngdvendige ekspertviden p&
omrédet. Dagbladet Borsen er en nichevirksomhed i Danmark, som har en
seerlig eksklusiv viden p§ omrdet for finans- og erhvervsnyheder. Dagbla-
det Bgrsen var derfor et naturligt og oplagt valg som leverandgr af eks-
pertviden. Som et naturligt led i leverancen af viden til TV 2/Finans gnsker
TV 2/Danmark A/S, at Dagbladet Barsen stiller en ekspert til r8dighed, som
har den forngdne ekspertise inden for omr8det. Da der, som naevnt, er tale
om et nicheomr8de, som skal formidles til den brede befolkning, er det af
stor betydning, at eksperten for programmet har en viden, som f&r pro-
grammet til at fremstd som troveerdigt over for seerne.

TV 2/Nyhederne har en lignende samarbejdsaftale med Vejdirektoratet om
levering af ekspertviden og -veert til formidling af nyheder omkring den
aktuelle trafiksituation om vejene i Danmark.

Det er TV 2/Danmark A/S’s vurdering, at anvendelsen af en ekspert p& ni-
cheomrader i nogle tilfaelde kan skabe stgrre trovaerdighed over for seerne.

Den redaktionelle udvaelgelse samt ansvaret for indholdet af TV 2/Finans er
udelukkende placeret hos TV 2/Danmark A/S. Dagbladet Borsen har sle-
des ingen redaktionel indflydelse p8, hvilke finansnyheder der bringes i
programmerne.



For levering af dagbladets Borsens ekspertviden betaler TV 2/Danmark A/S
til Dagbladet Borsen et vederlag, som er fastsat p§ markedsvilk&r.

Der er s8ledes pd ingen méde tale om, at Dagbladet Borsen sponsorerer TV
2/Finans.

TV 2/Finans udsendes live fra Dagbladet Baorsens redaktionslokaler i Kg-
benhavn. Som det fremgdr af den fremsendte DVD med kopi af to udsen-
delser, er eksperten placeret i et “arbejdsmiljo”, hvor man tydeligt kan se,
at medarbejdere fra Dagbladet Bgrsen faerdes i baggrunden. I venstre side
af billedet ser man langt bagude, at der st8r "Borsen” skrevet p§ vaeggen.

Efter TV 2/Danmark A/S’ opfattelse er “studiets” opbygning, som ovenfor
beskrevet, medvirkende til at seerne har tillid til, at de oplysninger, der gi-
ves, kommer fra kompetente og vidende kilder, som feerdes i et pulserende
erhvervsmiljg. Desuden er logoet i baggrunden en integreret del af “ud-
smykningen” i Dagbladet Borsens lokaler. Visningen af Dagbladet Bgrsens
logo kan efter TV 2/Danmark A/S’ opfattelse desuden sidestilles med en
kildehenvisning, som meddeler seerne, hvor de p8gaeldende oplysninger
stammer fra.

Dermed er visningen af Dagbladet Bgrsens logo efter TV 2/Danmark A/S’
opfattelse i hgj grad berettiget i forhold til det redaktionelle indhold i TV
2/Finans.

Ovenfor er redegjort for hvad baggrunden for TV 2/Finans er, samt hvorle-
des samarbejdet med Dagbladet Bgrsen er kommet i stand og fungerer i
praksis. Heraf fremgé8r, at TV 2/Finans hverken indeholder skjult reklame
eller er sponsoreret.

Det er s8ledes TV 2/Danmark A/S’ opfattelse, at samarbejdet mellem TV
2/Finans og Dagbladet Bgrsen ikke er i strid med bestemmelserne om re-
klame og/eller sponsorering i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed samt
reklamebekendtggrelsen.”

Naevnets vurdering
Radio- og tv-naevnet har i henhold til § 44, stk. 1, nr. 1, i lov om radio- og

fjernsynsvirksomhed jf. lovbekendtggrelse nr. 506 af 10. juni 2004
behandlet sagen p& sit mgde den 1. december 2005 og skal udtale:



For en god ordens skyld bemaerkes indledningsvis, at nsevnsmedlem Anette
Wad erklaerede sig inhabil i relation til naervaerende sag og derfor ikke var
til stede under Naevnets behandling af sagen.

TV 2/Danmark A/S oplyser, at stationen for levering af Dagbladet Bgrsens
ekspertviden betaler et vederlag, som er fastsat pa markedsvilkar, og at
der derfor efter TV 2/Danmark A/S’ opfattelse pa ingen made er tale om, at
Dagbladet Bgrsen sponsorerer TV 2/Finans.

I henhold til reklamebekendtggrelsens § 25 forstds ved sponsorering af
programmer enhver form for ydelse af direkte eller indirekte tilskud til fi-
nansieringen af radio- og fjernsynsprogrammer, herunder tekst-tv-sider,
fra en fysisk eller juridisk person, der ikke selv udgver virksomhed ved ud-
sendelse eller produktion af radio- eller fjernsynsprogrammer, film, fono-
grammer m.v., med henblik pa at fremme den pdgzeldendes navn, maerke
(logo), image, aktiviteter eller produkter.

Ifelge § 30 ma nyheds- og aktualitetsprogrammer i fiernsyn imidlertid ikke
sponsoreres.

Safremt TV 2/Danmark A/S vederlag til Dagbladet Bgrsen er fastsat pa
markedsvilkar, er der ikke tale om ulovlig sponsorering i modsaetning til,
hvis dette er tilfeeldet.

Det er derfor vaesentligt for sagen, pa hvilket grundlag TV 2/Danmark A/S
vurderer, at Dagbladet Bgrsens ekspertviden er fastsat pa markedsvilkar.
Radio- og tv-naevnet har derfor besluttet at indhente supplerende oplys-
ninger fra TV 2/Danmark A/S vedrgrende den bagvedliggende aftale mel-
lem TV 2/Danmark A/S og Dagbladet Bgrsen og om, hvad TV 2/Danmark
forstar ved markedsvilkar.

Den konkrete afggrelse tager sdledes kun stilling til, om der foreligger
skjult reklame, og nar Neevnet har modtaget fyldestggrende oplysninger fra
TV 2/Danmark A/S vedrgrende forstaelsen af begrebet markedsvilkar, vil
Naevnet tage stilling til spgrgsmalet om en eventuel overtraedelse af be-
stemmelserne om sponsorering.

TV 2/Danmark A/S begrunder sit samarbejdet med Dagbladet Bgrsen med,
at dagbladet er en nichevirksomhed i Danmark, som har saerlig eksklusiv
viden pa omradet for finans- og erhvervsnyheder og derfor er et naturligt



og oplagt valg som leverandgr af ekspertviden til TV 2/Finans, saledes at
programmet fremstar trovaerdigt over for seerne.

Det er Radio- og tv-naevnets opfattelse, at et sddant samarbejde er accep-
tabelt, sd lenge TV 2/Danmark A/S har den fulde redaktionelle kontrol.
Neevnet finder, at TV 2/Finans lovligt kan ggre seerne opmaerksomme pa
dette samarbejde, da det er en relevant oplysning for at kunne vurdere
troveerdigheden af oplysningerne.

Spgrgsmalet er imidlertid hvor graensen gar mellem en lovlig henvisning til
Dagbladet Bgrsen og skjult reklame.

Reklamer skal klart kunne identificeres som sddanne sdledes, at de i ind-
hold og prassentation adskiller sig fra ordinaere programmer jf. § 72 i ra-
dio- og fjernsynsloven og § 3, stk. 1, i reklamebekendtggrelsen. Reklamer i
fiernsyn ma kun sendes i blokke, som skal placeres mellem programmerne,
jf. reklamebekendtggrelsens § 4, stk. 1, 1. pkt. og radio- og fjernsynslo-
vens § 73, stk. 1, 1. pkt.

Tv-reklamer, der udsendes i strid med reglerne, er sdkaldt skjult reklame.
Ifglge direktiv 89/552 EQ@F, artikel 1 d, er definitionen pa skjult reklame:

"mundtlig eller visuel fremhaevelse af varer eller tjenesteydel-
ser eller af en vareproducents eller en tjenesteydelsesleveran-
dgrs navn, varemeerke eller aktiviteter i programmer, nar
fremhaavelsen er tilsigtet fra tv-radiospredningsorganets side i
reklame-gjemed og vil kunne vildlede offentligheden med
hensyn til arten af denne fremhaevelse. En fremhaevelse anses
navnlig for at veere tilsigtet, nar den foretages mod vederlag
eller lignende betaling.”

Der er altsa tre kumulative betingelser, der skal veere opfyldt: Fremhaevel-
sen skal veere tilsigtet fra tv-radiospredningsorganets side, den skal vaere i
reklame-gjemed og den vil kunne vildlede offentligheden med hensyn til
arten af denne fremhaevelse.

Da skjult reklame er tilsigtet, kan det i praksis vaere ret vanskeligt at skel-
ne mellem skjult reklame og lovlige henvisninger til varer m.v. Kommissio-
nen har derfor i sin fortolkningsmeddelelse om visse aspekter ved be-
stemmelserne i direktivet om “Fjernsyn uden graenser” i forbindelse med



tv-reklamer (2004/c 102/02), bestemt, at det er berettiget at anvende kri-
teriet "uberettiget fremhaevelse” af varer eller en virksomheds varemeaerke
eller navn m.v. Det urimelige kan bl.a. ligge i, at den pdgaeldende vare
fremhaeves pa en sezerlig made. I den forbindelse skal der tages hensyn til
det redaktionelle indhold i udsendelser, disse elementer indsaettes i. Hvis
en vare fx fremhaeves uden berettigelse i forhold til udsendelsens redaktio-
nelle indhold eller pa grund af en pavirkning, som det redaktionelle indhold
er blevet udsat for i kommercielt gjemed, tyder det p3, at der foreligger
skjult reklame.

Da eksperten fra Dagbladet Bgrsen er placeret pd redaktionen, sdledes at
seerne utvivisomt kan se teksten "Bgrsen” med tydelige mgrkebld bogsta-
ver pa en orange vag i baggrunden, finder Naevnet, at der er sket en
fremhaevelse af firmanavnet.

Spgrgsmalet er dernaest, om fremhaevelsen er berettiget i forhold til ud-
sendelsens redaktionelle indhold.

TV 2/Danmark A/S oplyser, at logoet i baggrunden er en integreret del af
"udsmykningen” pa redaktionen, og at eksperten er placeret med logoet i
baggrunden, for at gore seerne opmaerksomme pa, at de oplysninger, der
gives, kommer fra kompetente og vidende kilder, som faerdes i et pulse-
rende erhvervsmiljg og dermed kan sidestilles med en kildehenvisning.

Som ovenfor anfgrt er Naevnet af den opfattelse, at TV 2/Finans lovligt kan
oplyse seerne om, at indslaget om nyheder pa finansmarkederne er tilble-
vet i samarbejde med Dagbladet Bgrsen, og at det er en ekspert fra avisen,
der udtaler sig, forudsat at dette sker pa en neutral made uden at fa
karakter af reklame.

Radio- og tv-naevnet finder derfor, at angivelsen af "Bgrsen” i starten af
indslaget har en naturlig berettigelse.

Med hensyn til logoet for Dagbladet Bgrsen i redaktionslokalet finder Naev-
net det ikke afggrende, om logoet er en integreret del af “udsmykningen”,
men understreger, at det er TV 2/Danmark A/S’ ansvar at sikre, at der ikke
forekommer skjult reklame i programmet.

Indslaget med eksperten fra Dagbladet Bgrsen varer ca. 42 sekunder. Det
er Neevnets opfattelse, at en kort angivelse af "Bgrsen” i begyndelsen af



indslaget ville veere tilstraekkeligt til at gore seerne opmaerksomme pa, at
den pagaldende ekspert kommer fra Dagbladet Bgrsen.

Neevnet finder derfor, at maden hvorpa "Bgrsen” bliver fremhaevet naerme-
re fremstdr som og har karakter af reklame end ngdvendig information for
seerne.

P& baggrund heraf treeffer Radio- og tv-naevnet fglgende
AFGORELSE:
Angivelsen af logoet for Dagbladet Bgrsen i indslaget om aktienyheder i TV

2/Finans kl. 18.00 sendt p% TV 2/Danmark A/S den 10. oktober 2005 er i
strid med radio- og tv-lovens § 73, stk. 1.

Christian Scherfig
formand

/Christina Sigvardt
naevnssekretaer



