
  

 
 
 
København den 17. juni 2004 
 
Klage over skjult reklame i udsendelsen ”Hvad er det værd?” sendt på 
DR 
 
Peter Grosell’s Antikvariat har i mail af 6. maj 2004 klaget over skjult reklame i 
DR’s udsendelse ”Hvad er det værd?”. Klager er af den opfattelse, at der fore-
kommer skjult reklame i udsendelsen, når det ved vurderingsindslagene bliver vist, 
hvilke firmaer eksperterne repræsenterer. Klager mener, at dette forstærkes ved, at 
repræsentanter fra Bruun Rasmussens Kunstauktioner foretager vurderinger i 3 ud 
af 4 tilfælde i samme udsendelse. Klager mener, at firmaet herved opnår skjult r
klame, idet firmanavnet bliver nævnt adskillige gange i løbet af en udsendelse, 
uden der betales herfor.   

e-

 
DR har med sit høringssvar indsendt to videobånd med udsendelsen ”Hvad er det 
værd?” sendt henholdsvis den 27. april og den 4 maj. 2004. 
 
I udsendelsen sendt den 27. april 2004 vurderes 4 genstande. Ved hver vurdering 
angives vurderingsekspertens navn og firmanavn med hvide bogstaver nederst på 
skærmen. Dette vises to gange under den enkelte vurdering, men i meget kort tid. 
Herudover optræder firmanavnene ikke i udsendelsen heller ikke i rulletekserne. 
 
Første vurdering foretages af Henrik Münter-Swenden, som kommer fra Muse-
umsbygning Kunstauktioner. 
 
De sidste 3 vurderinger foretages alle af Bruun Rasmussen Kunstauktioner, men 
firmaet repræsenteres af 3 forskellige personer.  
 
Samme fremgangsmåde benyttes i udsendelsen den 4. maj 2004, men her vurderes 
kun 3 genstande. Genstandene vurderes af henholdsvis Frederiksberg Auktions-
hus, Books and Music, Soelberg kunst & Antikvitetshandel.   
 

DR     Peter Grosell’s Antikvariat 
TV-Byen    Læderstræde 15 
2860 Søborg    1201 København K. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
M E D I E S E K R E T A R I A T E T  

 
 
 
V O G N M A G E R G A D E  1 0 ,  1 .  

1 1 2 0  K Ø B E N H A V N  K  

T E L E F O N  3 3  1 8  6 8  6 8  

F A X  3 3  1 8  6 8  6 9   

r tv@mediesekretar ia t .dk  

www.mediesekretar ia t .dk 

 
CVR nr .  11 88 46 52 
 
 
 
 
 
 

 
 RADIO- OG TV-NÆVNET 

J.nr.:  
 



 - 2 - 

DR har i høringssvar af 24. maj 2004 oplyst, at samme klager tidligere har klaget 
over ”Hvad er det værd?” til Kulturministeren, der sendte klagen til direkte besva-
relse i DR. Klagen omhandlede dels benyttelsen af et konkret auktionsfirma i pro-
gramserien dels den konkurrenceforvridende effekt denne benyttelse, ifølge kla-
gen, har i forhold til de øvrige aktører på markedet. 
 
DR har vedlagt Peter Grosells brev samt DR’s svar til orientering. 
 
DR oplyser, at stationen i forbindelse med den nævnte tidligere klage foretog en 
optælling af de seneste 15 programmer, og der var i alt 62 vurderingsindslag, fore-
taget af 11 forskellige firmaer. Af disse 62 indslag blev de 25 (40%) foretaget af 
eksperter fra Bruun Rasmussen, mens de resterende 37 vurderinger (60%) blev 
foretaget af eksperter fra andre firmaer. Med til billedet hører desuden, at der 
blandt eksperterne fra Bruun Rasmussen findes to eksperter, der ved programseri-
ens begyndelse arbejdede i et nu nedlagt auktionshus. 
 
DR konkluderer, at det altså reelt er under halvdelen af vurderingerne, der foreta-
ges af eksperter fra Bruun Rasmussens Kunstauktioner. 
 
DR oplyser endvidere, at når Bruun Rasmussens Kunstauktioner alligevel anven-
des forholdsvis ofte skyldes det alene, at netop dette firma med tiden har oparbej-
det en markant – både kvalitativ – indflydelse på markedet. Det betyder, at så-
fremt man seriøst ønsker at beskæftige sig med vurdering af brugte effek-
ter/antikviteter, - som i ”Hvad er det værd?” – er Bruun Rasmussen umulig at 
komme uden om.  
 
DR bekræfter, at det er korrekt, at ingen af de medvirkende vurderingseksperter 
modtager betaling for deres medvirken i programmet. Det skyldes at ydelsen, altså 
den vurdering som eksperterne leverer i programmet, normalt er gratis. 
 
DR oplyser, at baggrunden herfor er, at hvis en privatperson henvender sig til et 
auktionshus med en genstand han/hun ønsker at få vurderet, vil den serviceydelse 
normalt ikke koste penge. Det samme gælder vurderinger hjemme hos privatper-
soner. Også den slags vurderinger foretages oftest uden beregning. 
 
DR anfører, at hvis DR betalte auktionshusene for de enkelte vurderinger ville det 
derfor betyde en udgift for DR, som private ikke skulle betale for. 
 
DR oplyser, at alle de medvirkende vurderingseksperter angives med navn og fir-
manavn. Årsagen hertil er et ønske om seerservicering og hensynet til de andre 
medvirkende auktionshuse. Når en ekspert har foretaget en vurdering af en kon-



 - 3 - 

kret genstand, sker det ofte, at seere – på trods af firmaangivelsen – ringer til et 
lokalt auktionshus og ønsker at få solgt en beslægtet genstand – til den samme 
pris, som blev angivet i tv-programmet. I den sammenhæng har eksperterne selv 
bedt om at få angivet firmanavn, således at hele auktionsbranchen ikke nødven-
digvis ”hænger” på en konkret vurdering – foretaget af en bestemt ekspert. 
 
DR oplyser, at stationen har den fulde frihed til helt konkret at vælge netop de 
medvirkende, der fungerer bedst i programmet ud fra tv-redaktionelle overvejel-
ser. Som en del af denne redaktionelle frihed, må DR også have retten til at fra-
vælge ekspertkilder –uanset disse personers stærke ønske om at måtte medvirke i 
programmet. 
 
Det er desuden DR’s holdning, at netop det forhold, at der i programserien ikke 
blot optræder én, men flere eksperter fra mange forskellige firmaer – store som 
små – understøtter seriens troværdighed og programredaktionens oprigtige forsøg 
på at undgå berettiget anklager om forfordeling af bestemte kilder. 
 
Slutteligt oplyser DR, at stationen ikke har indgået sponsoraftaler i forbindelse 
med produktionen og udsendelsen af ”Hvad er det værd?”. 
 
Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, stk. 1, nr. 1, i lov nr. 1052 af 17. de-
cember 2002 om radio- og fjernsynsvirksomhed behandlet sagen på sit møde den 
16. juni 2004 og skal udtale: 
 
DR oplyser i sit høringssvar, at stationen ikke har indgået sponsoraftaler i forbin-
delse med produktionen og udsendelsen af ”Hvad er det værd?”, hvorfor spon-
sorreglerne ikke finder anvendelse. 
 
Reklamer skal klart kunne identificeres som sådanne, således at de i indhold og 
præsentation adskiller sig fra ordinære programmer jf. § 72 i radio- og fjernsynslo-
ven og § 3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 194 af 20. marts 2003 om reklame og spon-
sorering i radio og fjernsyn. Reklamer i fjernsyn må kun sendes i blokke, som skal 
placeres mellem programmerne, jf. reklamebekendtgørelsens § 4, stk. 1, 1. pkt. og 
radio- og fjernsynslovens § 73, stk. 1, 1. pkt. 
   
Tv-reklamer, der udsendes i strid med reglerne, er såkaldt skjult reklame.  
 
Ifølge direktiv 89/552 EØF (Fjernsyn uden grænser) artikel 1 d, er definitionen på 
skjult reklame:  
 

”mundtlig eller visuel fremhævelse af varer eller tjenesteydelser eller 
af en vareproducents eller en tjenesteydelsesleverandørs navn, va-



 - 4 - 

remærke eller aktiviteter i programmer, når fremhævelsen er tilsigtet 
fra tv-radiospredningsorganets side i reklame-øjemed og vil kunne 
vildlede offentligheden med hensyn til arten af denne fremhævelse. 
En fremhævelse anses navnlig for at være tilsigtet, når den foretages 
mod vederlag eller lignende betaling.” 
 

Der er altså tre kumulative betingelser, der skal være opfyldt: Fremhævelsen skal 
være tilsigtet fra tv-radiospredningsorganets side, den skal være i reklame-øjemed 
og den vil kunne vildlede offentligheden med hensyn til arten af denne fremhæ-
velse.  
 
Da skjult reklame er tilsigtet, kan det i praksis være ret vanskeligt at skelne mellem 
skjult reklame og lovlige henvisninger til varer m.v. Kommissionen her derfor i sin 
fortolkningsmeddelelse om visse aspekter ved bestemmelserne i ovennævnte di-
rektiv i forbindelse med tv-reklamer bestemt, at det er berettiget at anvende krite-
riet ”uberettiget fremhævelse” af varer eller en virksomheds varemærke eller navn 
m.v. Det urimelige kan bl.a. ligge i, at den pågældende vare fremhæves på en sær-
lig måde. I den forbindelse skal der tages hensyn til det redaktionelle indhold i ud-
sendelser, disse elementer indsættes i. Hvis en vare fx fremhæves uden berettigelse 
i forhold til udsendelsens redaktionelle indhold eller på grund af en påvirkning, 
som det redaktionelle indhold er blevet udsat for i kommercielt øjemed, tyder det 
på, at der foreligger skjult reklame. 
 
Det faktum, at de medvirkende vurderingseksperter angives med navn og firma-
navn, finder Radio- og tv-nævnet ikke udgør skjult reklame, idet angivelsen er kort 
og neutral, og da der er tale om en brugbar oplysning til seerne, som ikke virker 
unaturlig og kommerciel i forhold til udsendelsens redaktionelle indhold. Der er 
dermed ikke sket en uberettiget fremhævelse af vurderingseksperternes firmanav-
ne, selvom en sådan angivelse har en vis kommerciel værdi for firmaerne. 
 
Hvad angår den hyppigere brug af Bruun Rasmussens Kunstauktioner som vurde-
ringsekspert, er det Radio- og tv-nævnets opfattelse, at det, at ca. 40 % af vurde-
ringerne i udsendelserne foretages af Bruun Rasmussens Kunstauktioner, ikke gi-
ver anledning til problemer. Grunden hertil er, at Bruun Rasmussens Kunstaukti-
oner er et stort og anerkendt auktionshus, hvorefter det er naturligt, at dette firma 
vil optræde hyppigere end andre mindre auktionshuse. Nævnet skal dog i denne 
forbindelse opfordre DR til at være opmærksomme på denne problemstilling, så-
ledes at stationen fortsat så vidt muligt sørger for en vis alsidighed ved valget af 
vurderingseksperter, som allerede gjort i udsendelsen af 4. maj 2004, som ikke in-
deholdt vurderingseksperter fra Bruun Rasmussens Kunstauktioner. 
 
 
 
 
 



 - 5 - 

På baggrund af ovenstående træffer Radio- og tv-nævnet følgende 
 

AFGØRELSE: 
 
DR’s udsendelse ”Hvad er det værd?” er ikke i strid med radio- og fjernsynslovens 
§ 72 og reklamebekendtgørelsens § 3, stk. 1. 

 
 

H. H. Brydensholt 
fg. formand 

 
 

Christina Sigvardt/ 
nævnssekretær 


