
  

 
 
 
København den 5. maj 2004 
 
Klage over ulovlig reklamering på Radio Frederiksberg Journalen 
 
På baggrund af klage af 30. november 2003 fra Rasmussen om ulovlig reklamering 
på Radio Frederiksberg Journalen besluttede Radio- og tv-nævnet i henhold til § 
35 at tage sagen op om anmode Radio Frederiksberg Journalen om en redegørelse 
for alle reklameindtægter for 2003 og en oversigt over annoncører samt omfanget 
af udsendte reklamer, herunder reklamer for egne produkter. 
 
Radio Frederiksberg Journalen har den 26. januar 2004 indsendt to 90 minutters 
båndkopier med radioens udsendelser sendt den 21. og 23. januar 2003. 
 
Udsendelserne består hovedsagelig af oplæsning af dagens aviser, som 
kommenteres af radioværterne, lidt musik og omtale og diskussion af bøger, 
hovedsagelig bogen ”Hvem var Fjenden”, som er skrevet af radioens værter. 
 
I løbet af de 3 timers udsendelse, som sekretariatet har lyttet igennem, har 
Radioen kun én gang oplyst lytterne om, at man kan blive støttemedlem til 
radioen ved at indbetale et beløb på 150 kr. til et bestemt gironummer, og mod en 
ekstrabetaling på 100 kr. kan man tilmed modtage radioens medlemsblad. Radioen 
oplyser også, at man kan købe bogen ”Hvem var Fjenden”, som koster 348 kr. 
plus porto og er på 443 s. på et gironummer. Man oplyser, at bogen er sprængfyldt 
med nyheder om 2. verdenskrig og, at det er den mest afslørende bog nogensinde 
og frihedskampen i Danmark samt indeholder erindringer fra frihedskæmpere og 
den hemmelige engelske agent Ole Bøcher. Bogens overskud vil gå til Radio 
Frederiksberg Journalen. 
 
Radio Frederiksberg Journalen har i høringssvar af 14. januar 2004 oplyst, at man 
finder klagen grundløs, da radioen ikke har nogen annonceindtægter overhovedet, 
og ikke har haft det i alle de år, hvor radioen har været tilskudsfinansieret og har 
sendt med frivillige medarbejdere.  
 
Radioen oplyser, at man i sin journalistiske sendeflade har nævnt anv. Red. Ole 
Hans jensen og kollega red. Britt Bartenbarchs bøger, hvis indhold har haft stor 

Radio Frederiksberg-Journalen 
Postbox 192 
2000 Frederiksberg 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
M E D I E S E K R E T A R I A T E T  

 
 
 
V O G N M A G E R G A D E  1 0 ,  1 .  

1 1 2 0  K Ø B E N H A V N  K  

T E L E F O N  3 3  1 8  6 8  6 8  

F A X  3 3  1 8  6 8  6 9   

r tv@mediesekretar ia t .dk  

www.mediesekretar ia t .dk 

 
CVR nr .  11 88 46 52 
 
 
 
 
 
 

 
 RADIO- OG TV-NÆVNET 

J.nr.:  
 



 - 2 - 

interesse for radioens lyttere, ligesom man har omtalt radioens medlemsblad og 
mulighed for støttemedlemskab fra radioforeningen, hvilket ikke indebærer 
annonceindtægter til Radio Frederiksberg Journalen hverken direkte eller 
indirekte.  
 
Radioen forklarer, at dette er grunden til, at der ikke er opført nogen 
reklameindtægter på sit regnskab for 2002, hvilket heller ikke vil være tilfældet for 
2003. 
 
Efter at have set klagen, oplyste Radio Frederiksberg Journalen i brev af 22. januar 
2004, at radioen ikke reklamerer for bogsalg, men at man i lang tid har haft 
informeret radioens lyttere redaktionelt om den løbende research på bogen og har 
delagtiggjort lytterne i nye og spændende oplysninger af stor public service 
interesse.  
 
Radioen oplyser endvidere, at lytterne har fulgt bogen med stor interesse, ligesom 
mange lyttere i radioens debat, og nyhedsudsendelser er fremkommet med vigtige 
informationer. Radioen anser derfor bogen som et ”radio-projekt”, hvor lytterne 
har deltaget aktivt i processen og et ”nonprofit” projekt, som ingen af de frivillige 
medarbejdere eller skribenterne får del i et eventuelt overskud . 
 
De omtalte interviews har også redaktionelt været kombineret med journalistiske 
interviews med topfrihedskæmperen og den tidligere hemmelige engelske agent 
Ole Bøcher, som er hovedpersonen i bogen. 
 
Radio er af den opfattelse, at der ikke er betalt for nogen ”annoncering”, da der 
ikke har været en sådan, selvom radioen i forbindelse med de redaktionelle 
interviews og på andre steder i sendefladen på opfordring af lytterne også har 
nævnt, hvordan man kunne få bogen, hvilket har været ren og skær 
forbrugeroplysning. Radio Frederiksberg Journalen oplyser, at man også har andre 
udsendelser, som har omtalt andre bøger under radioens program ”Bog-
Journalen”, som har kørt i flere år, og hvor forfattere fortæller om deres bøger. 
 
Radioen supplerer tidligere svar angående Radioens Medlemsblad med, at bladet 
udgives af foreningen ”Kultur-Kiosken”,  og et evt. overskud vil gå til 
lokalradioen. Der har endnu ikke været overskud på bladet, hvorfor der på 
radioens godkendte regnskaber ikke er påført nogen støttetilskud - hvilket 
naturligvis vil forekomme, hvis der kommer overskud, som evt. vil tilfalde 
radioen. 
 
Radioen oplyser, at det ikke er korrekt, at man har reklameret for helseprodukter, 
som påstås solgt fra en kiosk, som er ejet af radioen. Radioen har for 4 år siden 
lejet sig ind hos foreningen Kultur-Kiosken, der holdt til på Frederiksberg, men 
foreningen flyttede til Jylland for over 3 år siden og kiosken har aldrig været ejet af 
Radio Frederiksberg Journalen.  



 - 3 - 

 
Endelig bemærker Radio Frederiksberg Journalen, at radioen ifølge loven har lov 
til at bringe reklamer for et beløb af 10 % af tilskuddet, hvilket er 7.800 kr..  
 
Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 35, i bekendtgørelse nr. 1173 af 17. 
december 2002 om lokal radio- og fjernsynsvirksomhed, behandlet sagen på sit 
møde den 5. maj 2004 og skal udtale: 
 
Den eventuelle reklame på Radio Frederiksberg Journalen er efter Radio- og tv-
nævnets opfattelse ikke i strid med bestemmelserne i bekendtgørelse nr. 194 af 20. 
marts 2003 om reklame og sponsorering i radio og fjernsyn. Det bemærkes i den 
forbindelse, Radio- og tv-nævnet ikke har taget stilling til den påståede reklame for 
helseprodukter, idet stationen afviser denne påstand, og fordi der ikke på de 
aflyttede bånd er nogen reklame for eller omtale af helseprodukter. 
 
I henhold til § 26, stk. 2, nr. 1, i bekendtgørelse om lokal radio- og 
fjernsynsvirksomhed, er en ansøger berettiget til at modtage basistilskud, bl.a. når 
ansøgeren er en ikke-kommerciel lokal radio. Ved ikke-kommercielle stationer 
forstås i denne bekendtgørelse stationer, som ikke har reklameindtægter.  
 
Ifølge side 3 i vejledning om tilskud til lokale radio- og tv-stationer af december 
2003, har Radio- og tv-nævnet valgt at tildele ikke-kommercielle radio- og tv-
stationer driftstilskud, selv om de har reklameindtægter på op til 10% af det 
driftstilskud, stationen kan forventes tildelt. Forudsætningen for denne fravigelse 
er, at Nævnet anser reklameindtægten for uvæsentlig for radio- eller tv-stationens 
økonomi, at stationen i øvrigt fremtræder som ikke-kommerciel, og at 
programvirksomheden klart fokuserer på lokale forhold. 
 
Radio- og tv-nævnet har gennemgået Radio Frederiksberg Journalens regnskab for 
2002, og har konstateret, at der ikke er anført reklameindtægter i regnskabet. 
 
Udfra Radioens oplysninger og de 180 minutters udsendelse, som Nævnet har 
lyttet igennem, er de eneste reklamelignende indslag omtalen af radioværternes 
bog ”Hvem var Fjenden” og oplysningerne om, hvordan man bliver støttemedlem 
og modtager radioens medlemsblad.  
 
Det er Radio- og tv-nævnets opfattelse, at Radio Frederiksberg Journalen ifølge 
fast praksis er berettiget til at komme med oplysninger om, hvordan man kan 
blive støttemedlem og køber medlemsbladet uden at dette anses for at være 
reklame i reklamebekendtgørelsens forstand. 
 
For så vidt angår bogen ”Hvem er Fjenden” er det Nævnets opfattelse, at der når 
radioen oplyser om pris med porto og gironummer er tale om reklame. Det er i 
den forbindelse ikke afgørende, at der ikke ydes betaling for at bringe reklamen, 
fordi det er samme personkreds, der står bag såvel bogen som radioen. Imidlertid 



 - 4 - 

er det Nævnets opfattelse, at værdien af den bragte reklame langt fra når op på de 
7.800 kr., der udgør 10 % af radioens driftstilskud.  
 
Radio- og tv-nævnet finder imidlertid, at der til bedømmelse af hvorvidt en station 
fremstår som kommerciel bør indgå oplysninger om alle reklamer også eventuelle 
reklamer, som stationen ikke modtager betaling for. Derfor vil Nævnet fremover 
indsætte en rubrik i tilskudsansøgningsskemaet, hvorefter stationerne skal oplyse, 
om der sendes reklamer uanset, om stationen modtager betaling herfor eller ej.   
 
På baggrund af ovenstående træffer Radio- og tv-nævnet følgende 
 

AFGØRELSE: 
 

Radio Frederiksberg Journalen har ikke overtrådt Nævnets regler for modtagelse 
af tilskud.  
 
 
 

H. H. Brydensholt 
Fg. formand 

 
 

/ Christina Sigvardt 
nævnssekretær 

      


