
  

H.C. Andersens Boulevard 2 • DK-1553 København V • +45 3373 3373 • www.kulturstyrelsen.dk • rtv@bibliotekogmedier.dk 

Københavns Ungdoms-TV 

Allégade 12 
2000 Frederiksberg 

Radio- og tv-nævnet 
 
8. marts 2012 
 
Sagsnr.: 2011-015719 
  
Ulrike Clade Christensen 
Fuldmægtig, cand.jur. 
 
ucc@bibliotekogmedier.dk 
Direkte tlf.: 3373 3334 

Klage over reklame for politiske partier sendt på Københavns Ung-

doms-TV  

 

Klage 

 

Jakob Næsager har den 4. juni 2011 indgivet klage til Radio- og tv-nævnet 
med anbringende om, at der i et program sendt den 2. juni 2011 kl. 

23:30-24:00 på Københavns Ungdoms-TV blev vist reklamer for Kommuni-

stisk Parti og SF Ungdom i strid med forbuddet mod reklamer for politiske 
partier. 

 
Klager har anført følgende:  

 

”… 

 

På Kanal Hovedstaden bragte Københavns Ungdoms TV torsdag den 2. juni 

2011 kl. 23.30 til 24.00 to reklamer for politiske partier - det var en rekla-

me for henholdsvis Kommunisk Parti og SFU. 

 

Da det ikke er tilladt i Danmark at bringe reklamer for politiske partier, vil 

jeg bede Radio- og TV-nævnet om at fortage det fornødne. 

 

…”   

 

Beskrivelse 

 
Københavns Ungdoms-TV har som bilag til høringssvar af 15. juli 2011 til-

sendt Radio- og tv-nævnet en cd-rom med den påklagede udsendelse, som 
blev sendt den 2. juni 2011 kl. 23:30-24:00 på Københavns Ungdoms TV 

(Kanal Hovedstaden) i MUX1.   
 

Udsendelsen varer i alt ca. 30 minutter og begynder med en grafisk anime-
ret intro, hvori stationsnavnet indgår.  

 
Herefter begynder den første del af programmet, der indeholder et inter-

view med et kvindeligt medlem af Kommunistisk Parti Ungdom, Julie Mal-
ling, som fortæller om baggrunden for sit eget politiske engagement samt 

om sine politiske holdninger. Hun oplyser blandt andet, hvorfor hun meldte 



 
  
  

  2 

sig ind i Kommunistisk Partis ungdomsafdeling, og redegør for de værdier, 

grundholdninger og mål, partiet står for.  
 

I løbet af indslaget vises hun ved en S-tog station, hvor Kommunistisk Par-
tis ungdomsafdeling deler flyere ud med en ”Fyreseddel” til Lars Løkke 

Rasmussen, og hun forklarer kampagnens formål.   

 
Sidst i programmet bliver hun vist foran en rød fane med påskriften ”Kom-

munistisk Parti”, og hun siger blandt andet:  
 

”… 

 

I Kommunistisk Parti vil vi et grundlæggende andet samfund. Vi vil et soci-

alistisk samfund og på sigt et kommunistisk samfund. Hvis du derude  

sidder og også er enig i, at det her samfund, det er ikke det rigtige, det 

lever ikke op til forventningerne om et solidarisk samfund, et lige samfund, 

så synes jeg, man skal være med hos os, være med til at kæmpe. 

 

…” 

 

Efter ca. 20 minutter begynder en anden del af programmet, som indehol-

der et interview med formanden for SF Ungdom, Gry Möger Poulsen.  
 

Interviewet foregår på organisationens kontor, og der ses bl.a. plakater på 
væggen, hvori SF’s logo indgår. Formanden fortæller om sine motiver for 

at blive politisk aktiv og argumenterer for, at de unge bør engagere sig i 
hverdagen for dermed at påvirke deres egne rammer og ændre samfundet 

til det bedre m.v.   
 

Hun siger blandt andet:  
 

”Politik er også noget, der samler folk, og ikke blot en elitesport for dem, 

der har en Ph.d. på Universitetet. Og det er virkelig noget vi kæmper 

enormt meget for i SFU, at vi får alle med på vognen – og igen, hvis der er 

nogen derude, der vil være med, så er I mere end velkomne i SF Ungdom.”   

 

Herefter fortæller hun om SF Ungdoms seneste kampagne om ”Respekt for 
Erhvervsskolerne” og giver endvidere råd om, hvor unge kan søge viden 

om politiske partiers holdninger samt andre informationer om politik m.v.  
 

Programmet afsluttes med en kort information om tv-stationen Køben-
havns Ungdoms TV’s sendetider m.v. 

 
 

 



 
  
  

  3 

Høring 

 
Københavns Ungdoms-TV  

 

Københavns Ungdoms-TV har i udtalelse af 15. juli 2011 bl.a. anført føl-

gende til klagen: 

 
”… 

 

Da valgrygterne lød i midten af maj 2011 besluttede Københavns Ung-

doms-TV at producere en række valgprogrammer med Folketingets politi-

ske ungdomspartier og evt. andre udenfor Folketinget. Programmerne er 

ment som info til de unge/nye vælgere i Hovedstedsområdet, som når val-

get kommer, kan få en relevant information om partiernes politiske linje 

fortalt af de unge selv. Vi har forstået fra tidligere – da vi hørte under det 

fælles Lokal-TV nævn for Storkøbenhavn – at der ikke var problemer med 

at lave præsentationsprogrammer á la dem, der sendes i DR og TV 2 op til 

valg.  

 
I forbindelse med programmerne er der ikke ydet betaling/sponsorering 

eller andet vederlag og programmerne har alene været vores egen idé og 

initiativ.  

 

Der var en overvældende tilslutning til deltagelse i produktionen, idet otte 

af de i Folketinget repræsenterede partier stillede op til optagelse. Det 

eneste afbud var fra Kristendemokraterne.  

 

Vi besluttede endvidere at spørge Kommunistisk Partis ungdomsafdeling, 

om de havde lyst til at deltage, da dette parti er meget aktivt og synligt i 

lokalområdet.  

 

Vi udarbejdede en skabelon for projektet, således at alle partier fik ens 

forhold.   

 

(…)  

 

Da vi var halvvejs igennem produktionen, erfarede vi, at valget først kom 

senere end forventet og besluttede i stedet, i første omgang, at producere 

en portrætserie af unge politisk aktive kvinder. Tilfældigvis blev det Kom-

munistisk Partis Ungdom, Socialistisk Folkepartis Ungdom (SFU) og Sociali-

stisk Ungdoms Front (SUF), vi startede med, fordi bl.a. Liberal Alliances 

kvindelige formand ikke ønskede at deltage i portrætserien.  

 

Vi har gennemset udsendelsen den 2. juni 2011 kl. 23:30 og mener ikke, 

dette kan kaldes ”politisk reklame”. Vi indrømmer, at der i Julie Mallings 



 
  
  

  4 

portræt fra Kommunistisk Parti under redigeringen er sket en ”smutter”, 

således at klip fra det oprindelige valgprogram er havnet bagerst i udsen-

delsen.  

 

(…)  

 

De to udsendelser er henholdsvis på 20:34 og 08:30 minutter i alt 29:04 

minut. Udsendelserne var tænkt, som de øvrige oplysende udsendelser vi 

laver, som et portræt af unges bekymringer og overvejelser om fremtidens 

Danmark.  

 

(…)  

 

Der er muligvis nogle betænkelige spørgsmål eller beklagelige udtalelser 

som vi dog ikke selv finder gør udsendelserne til politisk reklame, men må-

ske snarere er udtryk for vores manglende journalistiske professionalisme.  

 

(…)  

 

Vi vil fremover skærpe vores introduktionsprogram og inddrage disse ud-

sendelser med udgangspunkt i den afgørelse, som I kommer frem til. Re-

daktionsmøderne vil ligeledes blive strammet op ifm. gennemgang af de 

færdigredigerede udsendelser, som er klar til at gå i æteren.  

 

(…)  

 

Radio- og tv-nævnets vurdering 

 
Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 42, nr. 3, og § 44, nr. 2, i lov om 

radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 988 af 6. oktober 
2011, på sit møde den 29. februar 2012 behandlet sagen og skal udtale: 

 
Jakob Næsager har den 4. juni 2011 klaget til Radio- og tv-nævnet med 

anbringende om udsendelse af reklame for Kommunistisk Parti og SF Ung-
dom i et program sendt den 2. juni 2011 kl. 23:30-24:00 på Københavns 

Ungdoms-TV i strid med forbuddet mod reklamer for politiske partier.  

 
Indledningsvis skal Radio- og tv-nævnet bemærke, at sagen afgøres efter 

de på udsendelsestidspunktet gældende regler, jf. lovbekendtgørelse  
nr. 477 af 6. maj 2010 om lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, som 

ændret ved lov nr. 1360 af 8. december 2010. De på udsendelsestidspunk-
tet gældende regler er enslydende med de nugældende regler.   

 
I henhold til § 76, stk. 3, i radio- og fjernsynsloven og § 15, stk. 1, i be-

kendtgørelse nr. 338 af 16. april 2011 om reklamer og sponsorering m.v. 



 
  
  

  5 

af programmer i radio, fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjene-

ster samt indgåelse af partnerskaber, må der i fjernsyn ikke udsendes re-
klamer for blandt andet politiske partier, politiske bevægelser samt valgte 

medlemmer eller opstillede kandidater til politiske forsamlinger. 
 

I perioden fra tidspunktet for udskrivelse af valg til politiske forsamlinger 

eller folkeafstemninger og indtil afholdelsen af valget eller afstemningen, 
må der i fjernsyn ikke udsendes reklamer for politiske budskaber, jf. radio- 

og fjernsynslovens § 76, stk. 4, 1. pkt., og reklamebekendtgørelsens § 15, 
stk. 2. I henhold til bestemmelsens pkt. 2, indtræder den reklamefri perio-

de 3 måneder før afholdelsen af valget eller afstemningen, såfremt dato for 
valget eller afstemningen er bekendtgjort tidligere end 3 måneder før af-

holdelsen.  
 

Det påklagede program indeholder både mundtlige og visuelle henvisninger 
til Kommunistisk Parti og Socialistisk Folkepartis ungdomsafdeling samt 

ytringer, der vedrører politiske anskuelser m.v.   
 

I Radio- og tv-nævnets afgørelse om klage over ulovlig kampagnefilm vist 
forud for folkeafstemningen om tronfølgeloven på TV 2 og i OBS på DR1 og 

DR2 af 27. november 2009 udtalte Nævnet blandt andet, at forbuddet mod 

politiske reklamer m.v. som de øvrige bestemmelser i reklamebekendtgø-
relsen om reklamers indhold kun omfatter reklamer, som er vist i reklame-

blokke.  
 

Den nærværende udsendelse er et program produceret af tv-stationen 
selv.  

 
Københavns Ungdoms-TV har endvidere i høringssvar af 15. juli 2011 

blandt andet oplyst, at:  
 

”I forbindelse med programmerne er der ikke ydet betaling/sponsorering 

eller andet vederlag og programmerne har alene været vores egen idé og 

initiativ.” 

 

Eftersom der ikke er tale om reklamer, der er sendt i reklameblokke, finder 

reglerne om politisk reklame ikke anvendelse. Programmet skal derimod 
vurderes som en del af Københavns Ungdoms-TV’s programvirksomhed.  

 
Radio- og tv-nævnet skal endvidere bemærke følgende:  

 
De ikke-kommercielle tv-stationers programvirksomhed i MUX 1 er ikke 

public service-virksomhed og dermed ikke som blandt andet DR og TV 2 
underlagt de i radio- og fjernsynslovens § 10 nævnte principper, herunder 



 
  
  

  6 

pligten til at lægge vægt på saglighed og upartiskhed ved informationsfor-

midlingen.  
 

Disse tv-stationer er derfor ikke forpligtede til at sikre en alsidig eller neu-
tral fremstilling af fx politiske partier eller politiske anskuelser i deres pro-

gramvirksomhed.  

 
På denne baggrund har Radio- og tv-nævnet truffet følgende 

 
 

AFGØRELSE: 

 

 
Programmet sendt den 2. juni 2011 kl. 23:30-24:00 på Københavns Ung-

doms-TV er ikke i strid med § 76, stk. 3, og 4, i lov om radio- og fjern-
synsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 477 af 6. maj 2010, som ændret 

ved lov nr. 105 af 28. januar 2010, samt § 15, stk. 1, og 2, i bekendtgørel-
se nr. 338 af 16. april 2011 om reklamer og sponsorering m.v. af pro-

grammer i radio, fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjenester 
samt indgåelse af partnerskaber. 

 

 
  

Christian Scherfig 
formand 

 
 

/ Ulrike Clade Christensen 
     nævnssekretær 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kopi til: 

Klager, Jakob Næsager  


