
  

H.C. Andersens Boulevard 2 • DK-1553 København V • +45 3373 3373 • www.kulturstyrelsen.dk • rtv@kulturstyrelsen.dk 

LUX 1 (landsdækkende) 

Mediehuset København 
Reventlowsgade 14, 3. sal 

1651 København V  
 

 

Radio- og tv-nævnet 
 
16. november 2012 
 
Sagsnr: 2012-008562 
 
Ulrike Clade Christensen 
Fuldmægtig, cand.jur. 
 
ucc@kulturstyrelsen.dk 
Direkte tlf.: 3373 3334 

 
 

Klage over ulovlig sponsorering/skjult reklame på ikke-kommer-

cielle tv-stationer i MUX 1 (LUX 1, landsdækkende)  

 

Niels P.W. Jørgensen har ved e-mail af 6. januar 2012 indgivet klage til 

Radio- og tv-nævnet med anbringende om ulovlig sponsorering og/eller 
skjult reklame på ikke-kommercielle tv-stationer, der sender i det jordba-

serede digitale sendenet, som er betegnet som MUX 1. Som konkrete tids-
punkter har klager blandt andet angivet den 2. december 2011 kl. 09:00 til 

09:30 og den 9. december 2011 kl. 09:00 til 09:30, hvor tv-stationen LUX 
1 har sendetid i den landsdækkende sendemulighed i MUX 1.  

 
Klager anfører følgende: 

 

"… 

 

Uffes Torve Køkken, Datingline 90901555, mettes mix, galleri Helt, Kanal 

Københaven Moviemakers, Amagerseniorer, Words of Pearce, KosmoVer-

den i Danmark, moviemakers igen, dansk top scenen, Kanal København 

igen, DVDcity.dk, Bideo.dk, Mediehuset København, Frivillighedensansig-

ter.dk, www.fic.dk 

 

(…)  

 

Da det sendes i mux1 er det sponsor regler der gælder og derfor må det 

være for mange sponsors og for lange sponsor indslag da det sammenlagt 

er 5 minutter og som jeg forstår reglerne må man have en 20sek og to på 

10sek i starten eller slutningen af et program  

 

På grund af omfang og indhold er det meget svært for mig som har sende-

tilladelse til Tvscenen som sender fredag kl 09.30-10.00 og 14.00-14.30 ? 

kl 21.30-22.00 alt så lige efter mediehuset 

 

…”  
 

 

 



 
  
  

  2 

 

Beskrivelse 

 

LUX 1 har som bilag til høringssvar af 16. februar 2012 fremsendt Radio- 
og tv-nævnet en dvd med udsendelserne sendt henholdsvis 2. december 

2011 kl. 09:00 til 09:30 og den 9. december 2011 kl. 09:00 til 09:30.  

 
Udsendelsen sendt den 2. december 2011 

 
Udsendelsen har en samlet længde på 30 minutter og begynder med pro-

grammet ”Words of Peace”. Programmet er engelsksproget med danske 
undertitler og indeholder et foredrag om fred m.v. Programmet afsluttes 

efter ca. 25 minutter med en rulletekst, hvor der kan læses:  
 

”Prem Rawat taler ikke kun om fred men viser også hvordan man kan finde 

den. Han underviser i nogle teknikker til en indre oplevelse. Man kan forbe-

rede sig til det via et selvstudiekursus på DVD. Gratis infopakke på 

www.wordsofpeace.dk eller tlf. …. 

 

Mere info og web-tv på wopg.org 

WORDS OF PEACE Kanal Hovedstaden Kanal Østjylland Kanal Øst og andre 

regionale kanaler FREDAG kl. 9.00 Kanal København SØNDAG kl. 22.00 ”   

 

Herefter følger en sponsorkreditering for DVD City. En speaker siger: 
 

”Programmet er produceret i samarbejde med DVD City.dk, websiden med 

nye og brugte DVD’er.” 

 
Samtidig vises et skærmbillede med følgende tekst:  

 
”DVDCITY.dk VideoNetto Masser af nye og brugte DVD’er”  

 
Derefter vises en sponsorkreditering for Datingline. En speaker siger:  

 
”Programmet præsenteres i samarbejde med Datingline. Datingline - Kær-

ligheden venter på 90 90 … ”  

 
Samtidig vises stillbilleder af personer, der taler i telefon. På et afsluttende 

skærmbillede vises firmanavnet, telefonnummeret til virksomheden og en 
tekst-tv-side med store bogstaver og tal.  

 
De to krediteringer varer tilsammen ca. 18 sekunder.  

 
Herefter følger en række forskellige korte indslag:  

 



 
  
  

  3 

● Et indslag om ”Bideo.dk”, hvori der oplyses om et web-tv-bibliotek om 

Europa. En speaker fortæller om det på hjemmesiden tilgængelige mate-
riale. Speakeren oplyser blandt andet, at sitet er etableret ved et samar-

bejde mellem Mediehuset København og Altinget.dk.   
 

● Et indslag om projektet ”Frivillighedens Ansigter”, hvori der opfordres til 

at deltage i frivilligt arbejde. Heri indgå blandt andet visningen af internet-
adresser og navne for forskellige organisationer, herunder logoet og inter-

netadressen for organisationen FIC (Fagligt Internationalt Center), Frivillig-
center Lolland og en række andre lignende organisationer samt bl.a. Euro-

paNævnet og forskellige danske ministerier.  
 

● En trailer for programmet ”Words of Peace”, der vises på tv-stationen 
LUX 1 selv i den landsdækkende sendemulighed i MUX 1 og på Kanal Kø-

benhavn. Traileren indeholder udsnit af en tale om fred og afsluttes med 
en visning af følgende tekst i store bogstaver, som kører langsomt hen 

over skærmen:  
 

”WORDS OF PEACE 

 Kanal Hovedstaden Kanal Østjylland Kanal Øst og andre regionale kanaler. 

FREDAG kl. 9.00  

Kanal København SØNDAG kl. 22.00 

Gratis infopakke på www.wordsofpeace.dk eller tlf.7022 ….”  

 

● Et indslag om Kanal København, hvor en speaker vises foran Kanal Kø-

benhavns logo, imens han siger:  
 

”Se Kanal København, der sendes på UHF, kanal 35. Det svarer til 586 

MHz. Du kan også se Kanal København på kabel-tv. Er den ikke med i din 

kabel-tv-pakke, så kontakt din leverandør.”  

 

Samtidig vises et skilt på skærmen, hvor der kan læses følgende tekst:  
 

”Antenne: Kanal 35 (586 MHz) Kabel TV: Kontakt din udbyder”  

 

Herudover vises der korte trailere for forskellige programmer, som kan ses 

på Kanal København, imens speakeren oplyser om programmerne.  
 

Sidst i indslaget høres følgende speak:  
 

”Kanal København – tv der tænder.”  

 

Samme tekst står tillige skrevet i store bogstaver på det afsluttende 
skærmbillede.  

 



 
  
  

  4 

Herefter vises et grafisk animeret skærmbillede i blå og hvide farver, hvor 

der står nederst:  
 

”Næste program starter om lidt”  

 

 

Udsendelsen sendt den 9. december 2011 

 

Udsendelsen har en samlet længde på 30 minutter og begynder med et 
engelsksproget program med danske undertitler med titlen ”Words of Pea-

ce”, med samme foredragsholder som i udsendelsen den 2. december. Ef-
ter ca. 26 minutter afsluttes programmet med et skærmbillede, hvor der 

kan læses følgende tekst:  
 

”Yderligere information www.wordspfpeace.dk www.wopg.org”  

 

Herefter følger rulletekster svarende til de ovenfor beskrevne, med henvis-
ninger til hjemmesiden, et telefonnummer samt udsendelsestidspunkter 

både i MUX 1 samt på Kanal København.  
 

Efter i alt ca. 27 minutter og 30 sekunder følger en række forskellige korte 

indslag:  
 

● Et indslag om EU-portalen bideo.dk svarende til det der blev vist den 2. 
december.   

 
● Et indslag om projektet ”Frivillighedens ansigter”, der omhandler frivilligt 

arbejde, svarende til det der blev vist den 2. december.  
 

● Et indslag om organisationen ”Natteravnene”, hvor en frivillig fortæller 
om sit arbejde. Indslaget varer ca. 30 sekunder og afsluttes med et 

skærmbillede, hvor der oplyses en hjemmeside og et telefonnummer samt 
følgende tekst:  

 
”Bidrag med en prøvetur eller kontakt os for mere information.”  

 

Herefter starter det næste program.  
 

Høringssvar 

 
LUX 1 har i høringssvar af 17. februar 2012 anført følgende til klagen:  
 

"På baggrund af klagen fra Niels W. Jørgensen fra lokal-tv-stationen TV 

Scenen, udtales følgende:  

 



 
  
  

  5 

Niels/TV-Scenen og LUX 1 er begge medlem af det samme sendersamvir-

ke, DLS, og af samme grund kender de to stationer hinanden.  

 

(…) 

 

Med hensyn til klagens indhold, så mener vi ikke, at vi viser skjulte rekla-

mer. Vi mener desuden at det er ret tydeligt, at der mellem udsendelserne 

vises sponsorskilte (det fremgår af spottenes speak), der vises OBS-spot, 

en kanalspot for Kanal København (en af vores kanaler) og programtrailers 

for programmer på kanalen.  

 

Det skal tilføjes, at vi har etableret et samarbejde stationer imellem på 

MUX 1, omkring visninger af sponsorskilte. Som det sikkert er bekendt, har 

det vist sig at være op ad bakke at få sponsorer til programmerne på lokal-

tv; svagheden ligger ikke mindst i, at de enkelte stationer, isoleret set, har 

for lidt sendetid til at være attraktiv for betalende sponsorer. Det har der-

for været glædeligt at kunne konstatere at samarbejdende stationer til-

sammen har kunnet mønstre et fornødent antal mulige eksponeringer ad 

sponsorskilte på fladen.  

 

Vi mener at de afviklede spots er udformet og afviklet under hensyntagen 

til reklamebekendtgørelsens § 27, stk. 1-5 og radio- og fjernsynslovens §§ 

72 og 73 og reklamebekendtgørelsens §§3 og 4. Endvidere mener vi ikke, 

at vi med vores programvirksomhed har overtrådt nogen af de øvrige om-

talte regler i radio og tv-lovgivningen.  

 

Hermed en oversigt over indhold på de medfølgende DVD'er med kopier ad 

de ønskede udsendelser.  

 

Programindhold fredag den 2. december 2011, kl. 09.00-09.30 

 

Udsendelsestitel, Type:  

Words of Peace, program 

DVD city, Programsponsor 

Datingline, Programsponsor 

Bideo, OBS-spot 

Europæisk arb for frivillighedens ansigter, OBS-spot 

WOP, Program-trailer (promospot) 

Kanal København, Kanalpromospot 

Næste program på Kanal Hovedstaden, KH pauseskilt  

…(få sekunder af næste program) 

 

Programindhold fredag den 9. december 2011, kl. 09.00-09.30 

 

Udsendelsestitel, Type:  



 
  
  

  6 

Words of Peace, program 

Bideo, OBS-spot 

Europæisk arb for frivillighedens ansigter, OBS-spot 

Natteravnene, OBS-spot 

… (få sekunder af næste program) 

 

…"  

 

I høringssvar af 30. marts 2012 har stationen endvidere oplyst følgende:  
 

”… 

 

WOP er et program der er sendt i LUX 1’s sendetid.  

 

(…) 

 

Kanal København er en tv-kanal der ejes af Mediehuset København, hvilket 

også er ejer af LUX 1.  

 

(…) 

 

LUX 1 modtager ingen betaling for visninger (eksponeringer) af OBS-spots. 

 

…”  

 

Radio- og tv-nævnets vurdering 

 

Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, nr. 1, i lov om radio- og fjern-
synsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 988 af 6. oktober 2011, på sit 

møde den 30. oktober 2012 behandlet sagen og skal udtale: 
 

Niels P.W. Jørgensen har ved e-mail af 6. januar 2012 indgivet klage til 
Radio- og tv-nævnet med anbringende om ulovlig sponsorering og/eller 

ulovlige reklamer på ikke-kommercielle tv-stationer, der sender i MUX 1. 
Som konkrete tidspunkter har klager blandt angivet den 2. december 2011 

kl. 09:00 til 09:30 og den 9. december 2011 kl. 09:00 til 09:30, hvor tv-

stationen LUX 1 har sendetid i den landsdækkende sendemulighed i MUX 1.  
  

Tv-stationen LUX 1 viste i forbindelse med de programmer, der sendtes 
den 2. og 9. december 2011, en række indslag af forskellig karakter.  

 
Spørgsmålet er således, om de nævnte indslag er udsendt i strid med ra-

dio- og fjernsynslovgivningens regler om sponsorering og/eller reglerne om 
reklamers identifikation og placering i radio- og fjernsynsloven og i be-

kendtgørelse nr. 338 af 16. april 2011 om reklamer og sponsorering m.v. 



 
  
  

  7 

af programmer i radio, fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjene-

ster samt indgåelse af partnerskaber, som ændret ved bekendtgørelse nr. 
864 af 23. august 2012 (reklamebekendtgørelsen).  

 
Det følger af § 72 i radio- og fjernsynsloven og § 3, stk. 1, i reklamebe-

kendtgørelsen, at reklamer klart skal kunne identificeres som sådanne, 

således at de i indhold og præsentation adskiller sig fra ordinære pro-
grammer. Reklamer i fjernsyn må således kun sendes i blokke, som skal 

placeres mellem programmerne, jf. reklamebekendtgørelsens § 4, stk. 1, 
1. pkt. og radio- og fjernsynslovens § 73, stk. 1, 1. pkt.  

 
Tv-reklamer, der udsendes i strid med reglerne, udgør skjult reklame. 

 
Det fremgår af Radio- og tv-nævnets praksis på området, som er baseret 

på reglerne herom i artikel 1, litra j) i direktiv 2010/13/EU, at præsentatio-
ner i ord eller billeder af varer eller tjenesteydelser m.v. udgør skjult re-

klame, når denne fra medietjenesteudbyderen er ment som en reklame og 
vil kunne vildlede offentligheden med hensyn til sin art. Eftersom det kan 

være svært at afgøre, hvorvidt en given henvisning m.v. er tilsigtet, an-
vender Nævnet i overensstemmelse med Kommissionens fortolkningsmed-

delelse 2004/C 102/02 om visse aspekter ved bestemmelserne i direktivet 

om "fjernsyn uden grænser"1, kriteriet ”uberettiget fremhævelse”. I den 
konkrete vurdering kan der således lægges vægt på, hvorvidt en fremhæ-

velse af en vare eller tjenesteydelse m.v. er berettiget under hensyntagen 
til udsendelsens redaktionelle indhold.  

 
Det fremgår endvidere af § 8, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1423 af 10. de-

cember 2011 om ikke-kommercielt tv i MUX 1 (MUX 1-bekendtgørelsen), 
at reklamer ikke må indgå i MUX 1-stationernes programvirksomhed. Be-

stemmelsen er enslydende med den på udsendelsestidspunktet gældende 
bestemmelse i tidligere bekendtgørelse nr. 882 af 17. september 2009. 

 
De forskellige indslag m.v. behandles i det følgende sorteret efter deres 

karakter og det herfor relevante regelområde.  
 

Oplysninger om websteder m.v. i rulletekster efter programmet ”Words of 

Peace”  
Radio- og tv-nævnet har bemærket, at der efter programmerne ”Words of 

Peace” udsendelserne den 2. og den 9. december 2011 vises rulletekster, 
hvori der henvises til to internetadresser og et telefonnummer, og der op-

lyses om selvstudiekurser på DVD, samt om en gratis infopakke, som kan 
rekvireres.  

 
                                           
1 Direktiv 89/552/EØF, som senere ændret ved direktiv 2010/13/EU om audiovisuelle medie-
tjenester 



 
  
  

  8 

Spørgsmålet er, om disse henvisninger udgør skjult reklame i strid med 

reglerne herom. Herved skal der som anført ovenfor lægges vægt på, 
hvorvidt der er tale om en fremhævelse, om denne går ud over, hvad der 

er redaktionelt berettiget.  
 

Det fremgår bl.a. af rulleteksterne, at:  

 
”… 

 
Prem Rawat taler ikke kun om fred men viser også hvordan man kan finde 

den. Han underviser i nogle teknikker til en indre oplevelse. Man kan forbe-

rede sig til det via et selvstudiekursus på DVD. Gratis infopakke på 

www.wordsofpeace.dk eller tlf. …. 

 

Mere info og web-tv på wopg.org  

 

…” 

 

I programmet vises Pram Rawat, som holder et foredrag om fred. De in-
ternetsider, der henvises til, samt det materiale, der kan rekvireres gratis, 

er relateret til samme foredragsholder og dennes ideer og synspunkter. På 

de angivne hjemmesider udbydes udover den angivne gratis infopakke 
også diverse materialer, som ikke er gratis.  

 
Spørgsmålet er således, om der er sket en fremhævelse af de nævnte in-

ternetsider m.v., der går ud over, hvad der er berettiget i forhold til pro-
grammets redaktionelle indhold.  

 
Eftersom der er oplyst både om Prem Rawats undervisningsvirksomhed, 

samt konkrete internetadresser m.v., er det Radio- og tv-nævnets vurde-
ring, at der er tale om fremhævelser af foredragsholderens yderligere virk-

somhed og de nævnte hjemmesider, som er tilknyttet til ham.   
 

Spørgsmålet er, om disse fremhævelser er berettigede i forhold til pro-
grammets redaktionelle indhold.  

 

Hele programmet ”Words of Peace” omhandler foredragsholderen Prem 
Rawat og hans budskaber. Henvisningerne står således i en indholdsmæs-

sig sammenhæng med programmet. I lyset af den kendsgerning, at der på 
de angivne hjemmesider er materiale i tilknytning til foredragsholderens 

virksomhed til salg, får henvisningerne imidlertid karakter af reklame, uan-
set at der i selve rulleteksterne kun omtales gratis materiale. Dette under-

støttes navnlig af formuleringen ”gratis infopakke”, som indikerer, at der 
findes øvrige produkter m.v., som er til salg.  

 



 
  
  

  9 

På denne baggrund er det Radio- og tv-nævnets vurdering, at fremhævel-

serne ikke er redaktionelt berettiget i udsendelsens indhold og udgør skjult 
reklame i strid med reklamebekendtgørelsens § 3, stk. 1, og 4, stk., 1, 

samt i strid med reklameforbuddet i § 8, stk. 2, i MUX 1-bekendtgørelsen.     
 

Henvisning til udsendelsestidspunkter i MUX 1 og i Kanal København 

Yderligere indgår der i rulleteksterne efter begge udsendelser henvisninger 
til udsendelsestidspunkter både i MUX 1 samt på Kanal København.  

 
Spørgsmålet er, om disse henvisninger er lovlige eller er i strid med regler-

ne om reklamers identifikation og placering samt med reklameforbuddet jf. 
§ 8, stk. 2, i MUX 1-bekendtgørelsen.  

 
Det oplyste sendetidspunkt i forskellige regioner i MUX 1 udgør stationen 

LUX 1’s egen sendetid i den landsdækkende sendemulighed i MUX 1, som 
kan ses i alle MUX 1-regioner samtidig. Radio- og tv-nævnet har derfor 

ingen bemærkninger hertil.  
 

Vedr. henvisningen til et udsendelsestidspunkt på den kommercielle tv-
station Kanal København, der sender på en anden frekvens i Københavns-

området, skal Nævnet udtale følgende:  

 
Mediehuset København, som er indehaver af programtilladelsen til statio-

nen LUX 1, har i høringssvar af 17. februar 2012 blandt andet anført, at 
Kanal København er en af Mediehusets egne kanaler. I yderligere hørings-

svar af 30. marts 2012 har Mediehuset København endvidere oplyst, at 
Kanal København ligesom LUX 1 ejes af Mediehuset København.  

 
Både LUX 1 og Kanal København har således samme ejerkreds. Der er 

imidlertid tale om to selvstændige tv-kanaler, hvoraf LUX 1 er en ikke-
kommerciel tv-station, der modtager driftsstøtte til programvirksomheden i 

henhold til reglerne herom i kapitel 7 i bekendtgørelsen om MUX 1. Kanal 
København sender derimod på en tv-frekvens udenfor MUX 1 i Køben-

havnsområdet, hvor der ikke gælder et tilsvarende reklameforbud. Statio-
nen udsender reklamer og har indtægter på baggrund heraf.  

 

Den omtalte henvisning bevirker en fremhævelse af den kommercielle sta-
tion Kanal København, som uanset den korte form har karakter af reklame 

for denne kanal. En sådan henvisning til en kommerciel tv-station er efter 
Nævnets vurdering i strid med hensynet med reglerne for de ikke-

kommercielle tv-stationer i MUX 1, uanset, at begge stationer er organisa-
torisk tæt forbundne.  

 



 
  
  

  10 

Henvisningen udgør således skjult reklame i strid med reglerne om rekla-

mers placering, jf. reklamebekendtgørelsens § 3, stk. 1 og § 4, stk. 1, 1. 
pkt. samt reklameforbuddet i § 8, stk. 2, i MUX 1-bekendtgørelsen.  

 
Sponsorkrediteringer efter programmet  

I udsendelsen sendt den 2. december 2011 vises efter programmet ”Words 

of Peace” endvidere to sponsorkrediteringer for hhv. DVD City.dk og Da-
tingline.  

 
Det følger af § 80, stk. 1, i radio- og fjernsynsloven og § 27, stk. 1, i re-

klamebekendtgørelsen, at sponsorerede programmer i fjernsyn klart skal 
kunne identificeres ved, at sponsors navn, logo eller andet symbol, herun-

der en angivelse af sponsors produkt, tjenesteydelse eller kendemærke 
herfor, er angivet ved programmets begyndelse, slutning eller begge ste-

der.  
 

Såfremt programmet i radio og fjernsyn har 1 eller 2 sponsorer, må den 
samlede varighed af angivelsen af sponsor ikke overstige 10 sekunder. Har 

et program 3 eller flere sponsorer må angivelsen heraf ikke overstige 30 
sekunder, jf. reklamebekendtgørelsens § 27, stk. 3, 1. og 2. pkt.  

 

I henhold til reklamebekendtgørelsens § 27, stk. 5, kan angivelsen af 
sponsorer i fjernsyn finde sted i form af bevægelige billeder indeholdende 

sponsors navn, logo, produkt eller tjenesteydelse. Angivelsen må i fjernsyn 
ikke ledsages af en særlig lydbaggrund, der har tilknytning til sponsor eller 

dennes produkter m.v. 
 

Spørgsmålet er således, om krediteringerne i deres varighed og form er i 
overensstemmelse med ovennævnte regler.  

 
Sponsorkrediteringerne varer tilsammen ca. 18 sekunder. Krediteringerne 

overstiger dermed den tilladte samlede varighed på 10 sekunder for pro-
grammer, som har 1 eller 2 sponsorer, og er således i strid med reklame-

bekendtgørelsens § 27, stk. 3, pkt. 1.  
 

Sponsorkrediteringen for Datingline indeholder endvidere et reklameslo-

gan, et telefonnummer til virksomheden samt en henvisning til en tekst-tv-
side, ligesom der i sponsorkrediteringen for DVD City er indeholdt angivel-

se af et reklameslogan og en internetadresse. 
 

I lyset af de ovenfor allerede konstaterede overtrædelser af sponsorerings-
reglerne har Radio- og tv-nævnet set bort fra en uddybende oplysning af 

sagen på dette punkt, og Nævnet har således ikke taget nærmere stilling  
 

 



 
  
  

  11 

til, hvorvidt de konkrete angivelser af de nævnte slogans, internetadresser 

m.v. udgør overtrædelser af reklamebekendtgørelsens § 27, stk. 1 og 5.  
 

Radio- og tv-nævnet skal derfor alene indskærpe, at det følger af Radio- og 
tv-nævnets praksis, at bl.a. angivelse af slogans i sponsorkrediteringer kun 

er tilladt, for så vidt disse angivelser er del af sponsorens logo. Det afgø-

rende vil i den forbindelse være, om sponsorens sædvanlige logo – det 
logo, som identificerer sponsoren – indeholder sloganet eller øvrige i kredi-

teringen anvendte angivelser.  
 

Indslag betegnet som ”OBS-spots”  
Efter begge programmerne sendt den 2. og 9. december 2012 vises flere 

indslag, som LUX 1 i høringssvar af 17. februar 2012 betegner som ”OBS-
spots”. Hertil hører indslagene om indslag om ”bideo.dk”, ”Frivillighedens 

ansigter” og ”Natteravnene”.  
 

I yderligere høringssvar af 30. marts 2012 har LUX 1 oplyst, at der ikke 
modtages betaling i forbindelse med visninger af sådanne spots.  

 
Det fremgår af reklamebekendtgørelsens § 1, stk. 4, at radio- og fjern-

synsforetagenders foromtale af kommende programmer samt omtale af 

produkter og lign., som er direkte afledt af, og som supplerer program-
merne, samt public service-meddelelser og vederlagsfrie indslag til fordel 

for velgørenhed ikke er omfattet af reklamebekendtgørelsen, med undta-
gelse af reglerne om sponsorering og produktplacering. Sådanne pro-

grammer er ikke omfattet af reklamebekendtgørelsen og kan dermed kan 
vises udenfor reklameblokke. Indslag af denne karakter kan derfor lovligt 

vises på ikke-kommercielle tv-stationer i MUX 1, idet der ikke er tale om 
reklamer jf. MUX 1-bekendtgørelsens § 8, stk. 2.  

 
Spørgsmålet er således, om de omtalte indslag har karakter af vederlags-

frie indslag til fordel for velgørenhed, eller indeholder relevant og uvildig 
samfundsmæssig information som kan sidestilles med public service-

meddelelser, som fx OBS-spots, som de vises på DR.  
 

Indslagene om ”Frivillighedens ansigter” og Natteravnene har almennyttige 

organisationer som afsender.   
 

Eftersom der efter det oplyste ikke er modtaget vederlag i forbindelse med 
visningerne, lægger Radio- og tv-nævnet derfor til grund, at der er tale om 

vederlagsfrie indslag til fordel for velgørenhed, jf. reklamebekendtgørel-
sens § 1, stk. 4.  

 



 
  
  

  12 

Indslaget om ”bideo.dk” angår et web-tv-bibliotek med tv-programmer om 

Europa og EU. Det oplyses bl.a. i indslaget, at sitet er etableret ved et 
samarbejde mellem Mediehuset København og Altinget.dk.  

 

I henhold til oplysninger på tjenestens hjemmeside har tjenesten til formål 

at samle oplysende tv-programmer om Europa på en fælles web-platform 

samt at øge debatten og oplysningen om Europa. Programmerne stilles 
gratis til rådighed. 

 
På baggrund af det på hjemmesiden og af stationen oplyste lægger Radio- 

og tv-nævnet til grund, at der er tale om relevant og uvildig samfunds-
mæssig information, således at indslaget falder under anvendelsesområdet 

for reklamebekendtgørelsens § 1, stk. 4, 1. pkt.   
 

Nævnet skal i denne forbindelse gøre opmærksom på, at der er grænser 
for, hvilke indslag der kan falde ind under denne bestemmelse. Nævnet har 

på baggrund af det oplyste ikke fundet anledning til yderligere bemærknin-
ger.   

 
Trailer for programmet ”Words of Peace” 

Der vises endvidere en trailer for programmet ”Words of Peace”.  

 
I slutningen af traileren angives, at programmet kan ses på bestemte tids-

punkter i LUX 1’s egen sendetid på den landsdækkende sendemulighed i 
MUX 1. Der er derfor tale om en foromtale for LUX 1’s egne programmer, 

jf. reklamebekendtgørelsens § 1, stk. 4, som lovligt kan vises udenfor rek-
lameblokke og dermed på en ikke-kommerciel tv-station i MUX 1 jf. MUX 

1-bekendtgørelsens § 8, stk. 2.  
 

I traileren indgår imidlertid også til et sendetidspunkt for samme program 
på den kommercielle tv-station Kanal København.  

 
Som det fremgår af ovenstående vurdering vedr. tilsvarende henvisninger 

til rulletekster efter selve udsendelsen ”Words of Peace”, bevirker en sådan 
henvisning en fremhævelse af Kanal København, som uanset den korte 

form har karakter af reklame for denne kanal. En sådan angivelse af sen-

detidspunkter på en kommerciel tv-station er efter Nævnets vurdering 
navnlig i strid med hensynet med reglerne for de ikke-kommercielle tv-

stationer i MUX 1, uanset, at LUX 1 og Kanal København efter det oplyste 
er organisatorisk tæt forbundne.  

 
Henvisningen til Kanal København i den omtalte programtrailer udgør såle-

des skjult reklame og er i strid med reglerne om reklamers identifikation 
og placering, jf. reklamebekendtgørelsens § 3, stk. 1 og § 4, stk. 1, 1. pkt. 

samt reklameforbuddet i § 8, stk. 2, i MUX 1-bekendtgørelsen.  



 
  
  

  13 

 

Yderligere indeholder traileren henvisninger til en internetadresse og et 
telefonnummer, samt til en gratis infopakke som kan rekvireres. Der er 

tale om en kortere version af de ovenfor behandlede henvisninger i rulle-
teksterne efter selve programmet ”Words og Peace” til hjemmesider m.v., 

som har tilknytning til foredragsholderen Prem Rawans virksomhed, hvor 

der bl.a. kan købes diverse produkter. 
 

I overensstemmelse med det ovenfor anførte er det Radio- og tv-nævnets 
vurdering, at disse fremhævelser har karakter af skjult reklame. Også 

denne visning er derfor sket i strid med reklamebekendtgørelsens § 3, stk. 
1, og 4, stk., 1, samt i strid med reklameforbuddet i § 8, stk. 2, i MUX 1-

bekendtgørelsen.     
 

Indslag om Kanal København  
Endeligt sendes der som det sidste indslag efter programmet den 2. de-

cember 2012 et indslag, der omhandler den ovenfor omtalte kommercielle 
tv-station Kanal København. I høringssvaret af 17. februar 2012 er dette 

indslag betegnet som ”kanalpromospot.”  
 

Spørgsmålet er også her, hvorvidt indslaget er omfattet af bestemmelsen 

om foromtaler m.v. i reklamebekendtgørelsens § 4, eller om indslaget har 
karakter af reklame, som er sendt i strid med reglerne om reklamers iden-

tifikation og placering samt i strid med reklameforbuddet for MUX 1-
stationerne jf. MUX 1-bekendtøgrelsens § 8, stk. 2. 

 
I indslaget siger speakeren blandet andet:  

 
”Se Kanal København, der sendes på UHF, kanal 35. Det svarer til 586 

MHz. Du kan også se Kanal København på kabel-tv. Er den ikke med i din 

kabel-tv-pakke, så kontakt din leverandør.”  

 

Herudover vises der korte trailere for forskellige programmer, som kan ses 

på Kanal København, imens speakeren oplyser om programmerne.  
 

Sidst i indslaget indgår følgende slogan:  

 
”Kanal København – tv der tænder.”  

 

Der er ikke tale om et indslag, som omhandler foromtale af LUX 1’s egne 

programmer i region Hovedstaden i MUX 1, eller som har karakter af ve-
derlagsfrie indslag til fordel for velgørenhed m.v., jf. reklamebekendtgørel-

sens § 1, stk. 4.  
 



 
  
  

  14 

I indslaget opfordres seeren derimod bl.a. ved brug af et reklameslogan til 

at se Kanal København. Det er på denne baggrund Radio- og tv-nævnets 
vurdering, at det foreliggende indslag har til formål at markedsføre den 

kommercielle tv-station Kanal København og dermed har karakter af re-
klame. I overensstemmelse med det ovenfor anførte om øvrige henvis-

ninger til Kanal København gælder dette uanset, at LUX 1 og Kanal Køben-

havn efter det oplyste er organisatorisk tæt forbundne.  
 

Radio- og tv-nævnet finder derfor, at visningen af indslaget om Kanal Kø-
benhavn er sket i strid med reglerne om reklamers identifikation og place-

ring, jf. reklamebekendtgørelsens § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1, 1. pkt., samt i 
strid med reklameforbuddet for MUX 1-stationer, jf. § 8, stk. 2, i MUX 1-

bekendtgørelsen. 
 

På baggrund af ovenstående har Radio- og tv-nævnet truffet følgende 
 

 
 

AFGØRELSE: 
 

Udsendelserne sendt den 2. december kl. 09:00 til 09:30 og den 9. de-

cember 2011 kl. 09:00 til 09:30 på den ikke-kommercielle tv-station LUX 1 
indeholder overtrædelser af § 27, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 338 af 16. 

april 2011 om reklamer og sponsorering m.v. af programmer i radio, fjern-
syn og on-demand audiovisuelle medietjenester samt indgåelse af partner-

skaber som ændret ved bekendtgørelse nr. 864 af 23. august 2012, for så 
vidt angår længden af den samlede visning af sponsorkrediteringer efter 

programmet ”Words of Peace”. 
 

Endvidere indeholder udsendelserne overtrædelser af reklamebekendtgø-
relsens § 3, stk. 1 og § 4, stk. 1, samt § 8, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 

1423 af 10. december 2011, om ikke-kommercielt tv i MUX 1 for så vidt 
angår fremhævelse af hjemmesider m.v., tilknyttet foredragsholder Prem 

Rawat i programmernes rulletekster og i en programtrailer, samt visning af 
et indslag om Kanal København og henvisninger til denne station i pro-

grammernes rulletekster og i en programtrailer.  

 
Radio- og tv-nævnet skal yderligere bemærke følgende:  

 
Programmet ”Words of Peace” har i de ovenfor behandlede udsendelser 

med hhv. ca. 25 og 26 minutter en kortere varighed end stationens til-
skudsberettigede sendetid på 30 minutter pr. udsendelse.  

  
 



 
  
  

  15 

Nævnet vil på denne baggrund i en særskilt tilsynssag tage stilling til 

spørgsmålet om evt. overtrædelser af stationens programtilladelse.  
  

 
Christian Scherfig 

formand 

     
 

                /Ulrike Clade Christensen  
                                                 nævnssekretær 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kopi sendt til: 

Klager Niels P.W. Jørgensen 


