
   

 

EAN: 5798000793989 
 
CVR: 56798110 

DR Byen 

Emil Holms Kanal 20 
0999 København C 

 
Att. DR Jura, Politik og Strategi 

Radio- og tv-nævnet 
 
31. januar 2012 
 
Sagsnr: 2011-014198 
 
Maria Magelund Madsen 
Fuldmægtig, cand. jur. 
 
mma@bibliotekogmedier.dk 
Direkte tlf.:3373 3335 

 

 

Klage over skjult reklame for B&O i programmet ”Aftenshowet” 

sendt på DR1 

 

Marianne Brodam Gindrup har den 26. april 2011 indgivet klage til Radio- 

og tv-nævnet med anbringende om visning af skjult reklame for B&O i 
slutningen af programmet ”Aftenshowet” sendt den 26. april 2011 kl. 19.55 

på DR1. 
 

Klager anfører følgende: 
 

"… 

 

Aftenshowet den 26. april 2011 afsluttes med en fed reklame for en ny 

storskærm for B&O. Danmarks Radio skulle være reklamefri radio/TV, og 

alligevel vises dette nye produkt med angivelse af pris - det kan da kun 

betragtes som åbenlys reklame. 

 

…" 

 

Beskrivelse 

 

DR har som bilag til høringssvar af 20. juli 2011 fremsendt Radio- og tv-
nævnet en dvd med programmet ”Aftenshowet” sendt den 26. april 2011 

kl. 19.55. 
  

Programmets afsluttende indslag har en varighed af ca. 2 minutter og 
handler om lanceringen af ”verdens dyreste tv”.  

 

I det afsluttende indslag ses værterne, Jens Blauenfeldt og Nikolaj Koppel, 
på vej indenfor i studiet fra et udendørsstudie. Imens de bevæger sig in-

denfor, siger Jens Blauenfeldt følgende: 
 

”Altså Nikolaj, vi skal lige en tur indenfor. Vi skal ind og se, om der er no-

get godt i fjernsynet.” 

 



 - 2 -  
  

Nikolaj Koppel svarer:  

 
”Og det skal vi nemlig! For det er jo ikke et hvilket som helst fjernsyn, vi 

har fået ind i studiet i dag. Det er faktisk verdens dyreste fjernsyn. Det 

koster nemlig lige i omegnen af 800.000 kroner.” 

 

Jens Blauenfeldt spørger:  
 

”Hvor meget sagde du?” 
 

Hvortil Nikolaj Koppel svarer:  
 

”800.000 kroner! Og der er blevet linet op her, ikke bare med vores is og 

med et par magelige sorte læderstole her, men også med popcorn.” 

 
Værterne sætter sig i hver sin lænestol og tager en stor spand popcorn op i 

skødet. Værterne filmes på tæt hold. Fjernsynet er endnu ikke synligt for 
seeren.  

 
Der zoomes ud fra værterne, og både værterne og fjernsynet ses nu i bil-

ledet. Der zoomes ikke ind på fjernsynet, og mærket på fjernsynet kan 

derfor ikke ses. I fjernsynet vises de to værter, mens de sidder i lænesto-
lene.  

 
Samtidig vises nederst i skærmbilledet en tekstbjælke. Tekstbjælken ses i 

ca. 14 sekunder og oplyser følgende: 
 

”Bang & Olufsen har netop lanceret deres nyeste type fjernsyn – BeoVision 

4”. 

 
Efterfølgende oplyser den ene af værterne, at fjernsynet vejer 500 kilo og 

er 103 tommer og forklarer, at det svarer til 160 centimeter fra det ene 
hjørne diagonalt ned til det andet hjørne. Efterfølgende udveksler de to 

værter ironiske bemærkninger om fjernsynets størrelse.   
 

Herefter filmes de to værter bagfra, imens de sidder i lænestolene, som er 

placeret foran fjernsynet. Fjernsynet ses derved lidt tættere på, men mær-
ket på fjernsynet kan ikke ses. Et for seeren ikke synligt kamera filmer 

samtidig værterne forfra. Dette afspilles på det store fjernsyn placeret i 
studiet.  

 
Rulleteksterne begynder at rulle hen over skærmbilledets højre hjørne. 

Imens taler værterne om, hvad de kunne se i fjernsynet, såfremt de kunne 
blive siddende, og programmet slutter. 

 



 - 3 -  
  

Værterne nævner på intet tidspunkt i løbet af indslaget tv-producentens 

navn. 
 

Høringssvar 

 

DR har i høringssvar af 20. juli 2011 anført følgende kommentarer: 

 
"… 

 

DR kan oplyse, at Aftenshowet den 26. april rundede sin udsendelse af 

med at sende de to værter Jens Blauenfeldt og Nikolaj Koppel hen foran 

” verdens dyreste tv” , som netop var blevet lanceret. 

 

Aftenshowet slutter dagligt sit program humoristisk med et aktuelt fæno-

men, en overraskelse eller noget uventet. Det kan være en gadget, et 

overraskende videoklip eller andet underholdende eller fascinerende. 

 

Denne aften rundede de to værter af med at sidde i lænestole, med ver-

dens største portion popcorn foran verdens dyreste tv (og lave lidt sjov 

med, at man nok skulle have verdens største stue for at have plads til 

det). 

 

Da Aftenshowet er et direkte program blev værterne instruerede om ikke 

at nævne producentens navn, for at sikre at der ikke skete en uberettiget 

fremhævelse. Men da det på den anden side også var redaktionelt interes-

sant ud fra en dansk synsvinkel at det er dansk firma, der har verdens dy-

reste tv, så blev det på skrift nævnt at det er B & O der i dag lancerer de-

res nyeste type tv. Alt i Aftenshowet er styret af dagsaktualitet, og det er 

derfor vigtigt at motivere over for seerne, hvad den redaktionelle grund er 

til, at DR har netop verdens dyreste fjernsyn med i programmet. Det er 

almindelig kutyme. 

 

Der er ikke tale om et produkt som er tilgængeligt for alle, men om et fæ-

nomen – verdens dyreste! Tv’et var ikke tilgængeligt for alle, dels fordi 

selve produktionen af tv’et ikke var klar til salg til kunder, men også pga. 

prisen, der endda ikke var endeligt fastsat på det tidspunkt DR viste ind-

slaget i Aftenshowet. Så det var en cirkapris værterne oplyste.  

 

Det handler derfor om ren fascination, som Aftenshowets redaktion beslut-

tede var redaktionelt interessant.  

 

Indslaget skal ses som en hyldest til elitære og teknologi-fremmende pro-

dukter og ikke som reklame. Aftenshowet lykønsker og viser også mad fra 

Noma, når de brillerer kulinarisk.  

 



 - 4 -  
  

I dette tilfælde var det i stedet en verdenspremiere på et stykke eksklusivt 

stue-bling-bling, som er utilgængeligt for 99,9% af danskerne, men har en 

klar nyhedsværdi.  

 

DR vurderede ikke produktets kvalitet, eller siger ” køb det!”  – men jokede 

omkring det elitære i fjernsynet.  

 

Samlet set er det DRs opfattelse, at visningen af verdens dyreste tv ikke er 

en uberettiget fremhævelse af B & O, og at der derfor ikke foreligger skjult 

reklame for B & O i Aftenshowets indslag den 26. april i år.  

 

…” 
 

Radio- og tv-nævnets vurdering 

 
Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, nr. 1, i lov om radio- og fjern-

synsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 988 af 6. oktober 2011, på sit 
møde d. 23. januar 2012 behandlet sagen og skal udtale: 

 
Marianne Brodam Gindrup har klaget til Radio- og tv-nævnet med anbrin-

gende om visning af skjult reklame i programmet ”Aftenshowet” sendt den 

26. april 2011 på DR1. Klager er af den opfattelse, at der forekommer 
skjult reklame for B&O i det pågældende program. 

 
Indledningsvis skal Radio- og tv-nævnet bemærke, at sagen afgøres efter 

de på udsendelsestidspunktet gældende regler, jf. lovbekendtgørelse  
nr. 477 af 6. maj 2010 om lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, som 

ændret ved lov nr. 1360 af 8. december 2010, og bekendtgørelse nr. 105 
af 28. januar 2010 om reklamer og sponsorering m.v. af programmer i 

radio, fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjenester samt indgåelse 
af partnerskaber. De på udsendelsestidspunktet gældende regler er ensly-

dende med de nugældende regler.   
 

Det følger af radio- og fjernsynslovens § 72 og reklamebekendtgørelsens § 
3, stk. 1, at reklamer klart skal kunne identificeres som sådanne, således 

at de i indhold og præsentation adskiller sig fra ordinære programmer. Re-

klamer i fjernsyn må således kun sendes i blokke, som skal placeres mel-
lem programmerne, jf. reklamebekendtgørelsens § 4, stk. 1, 1. pkt. og 

radio- og fjernsynslovens § 73, stk. 1, 1. pkt.  
 

Tv-reklamer, der udsendes i strid med reglerne, er såkaldt skjult reklame.  
 

Reklamer må ikke indgå i DR’ s programvirksomhed, jf. reklamebekendtgø-
relsens § 2. 

 



 - 5 -  
  

Skjult reklame defineres i artikel 1, litra j) i direktiv 2010/13/EU som føl-

gende:  
 

"præsentation i ord eller billeder af varer eller tjenesteydelser, en varepro-

ducents eller tjenesteyders navn, varemærke eller virksomhed i program-

mer, når præsentationen fra medietjenesteudbyderens side er ment som 

reklame og vil kunne vildlede offentligheden med hensyn til sin art. En så-

dan præsentation anses navnlig for at være tilsigtet, når den foretages 

mod betaling eller anden modydelse" 

 

For at udgøre skjult reklame skal fremhævelsen altså opfylde tre kumulati-
ve betingelser: Fremhævelsen skal være tilsigtet fra medietjenesteudbyde-

rens side, den skal være ment som en reklame, og den vil kunne vildlede 
offentligheden med hensyn til sin art. 

 
Da skjult reklame er tilsigtet, kan det i praksis være ret vanskeligt at skel-

ne mellem skjult reklame og lovlige henvisninger til varer m.v. 
 

Kommissionen har derfor i sin fortolkningsmeddelelse 2004/C 102/02 om 
visse aspekter ved bestemmelserne i direktivet om "fjernsyn uden græn-

ser"1 i forbindelse med tv-reklamer bestemt, at det er berettiget at anven-

de kriteriet "uberettiget fremhævelse" af en vare eller tjenesteydelse eller 
en virksomheds varemærke eller navn. Det urimelige kan bl.a. ligge i, at 

mærket eller den pågældende vare eller tjenesteydelse optræder gentagne 
gange eller fremhæves på en særlig måde. I den forbindelse skal der tages 

hensyn til det redaktionelle indhold i de udsendelser, disse elementer ind-
sættes i. Hvis en vare f.eks. fremhæves uden berettigelse i forhold til ud-

sendelsens redaktionelle indhold eller på grund af en påvirkning, som det 
redaktionelle indhold er blevet udsat for i kommercielt øjemed, kan dette 

indikere, at der foreligger skjult reklame. 
 

Programmet ”Aftenshowet” afsluttes med et indslag om lanceringen af 
”verdens dyreste fjernsyn”, og i forbindelse hermed vises det pågældende 

fjernsyn samtidig med, at værterne informerer om, hvor stort fjernsynet 
er, hvor meget det vejer og den anslåede pris for fjernsynet. Efterfølgende 

har værterne en uformel samtale om det fascinerende i fjernsynets størrel-

se og pris. 
 

Spørgsmålet er herefter, om der er sket en fremhævelse af B&O. 
 

Værterne nævner på intet tidspunkt tv-producentens navn, og fjernsynets 
mærke er heller ikke synligt for seeren. Fjernsynet ses imidlertid i største-

                                                
1 Direktiv 89/552/EØF, som senere ændret ved direktiv 2010/13/EU om audiovisuelle medie-

tjenester 



 - 6 -  
  

delen af indslaget og ledsages endvidere af en 14 sekunders lang oplysning 

om, at det er B&O, der netop har lanceret dette fjernsyn, kaldet BeoVision 
4. Det er på den baggrund Nævnets vurdering, at der er sket en fremhæ-

velse af fjernsynet og af producenten bag dette, B&O.  
 

Spørgsmålet er herefter, om denne fremhævelse går ud over, hvad der kan 

anses for at være redaktionelt berettiget og dermed har karakter af skjult 
reklame i strid med reglerne herom.  

 
DR oplyser i sit høringssvar af 20. juli 2011, at værterne var instrueret i 

ikke at nævne tv-producentens navn for at sikre, at der ikke skete en ube-
rettiget fremhævelse. DR anfører endvidere, at det er redaktionelt interes-

sant ud fra en dansk synsvinkel, at det er et dansk firma, der har produce-
ret verdens dyreste tv, hvilket er grunden til, at det på skrift blev nævnt, 

at det er B&O, der har lanceret deres nyeste type tv.  
 

DR er endvidere af den opfattelse, at der ikke er tale om et produkt, som 
er tilgængeligt for alle, men om et fænomen – verdens dyreste tv. DR an-

fører derfor, at indslaget skal ses som en hyldest til elitære og teknologi-
fremmende produkter og ikke som reklame.  

 

Det i indslaget omhandlede fjernsyn ses i størstedelen af indslaget. Fjern-
synet ses imidlertid kun fra en vis afstand, og det er derfor ikke muligt at 

se, hvilket mærke fjernsynet er. Værterne oplyser om fjernsynets pris og 
dets størrelse m.v. og taler om fjernsynet. Værterne anpriser imidlertid 

ikke fjernsynet og omtaler det ikke i rosende vendinger, ligesom de heller 
ikke nævner producenten bag fjernsynet.  

 
Det er derfor Nævnets opfattelse, at visningen og omtalen af selve fjernsy-

net er neutral.  
 

Som tidligere anført oplyses det imidlertid i 14 sekunder i en tekstbjælke 
nederst i skærmbilledet, at det er B&O, der har lanceret ”verdens dyreste 

fjernsyn”. Eftersom både producent- og produktnavn er nævnt, opstår 
spørgsmålet, om visningen af denne skriftlige oplysning går ud over, hvad 

der kan anses at være berettiget i forhold til indslagets redaktionelle ind-

hold og formål. Den skriftlige oplysning ledsages imidlertid hverken af lo-
goer eller anden visuel eller mundtlig fremhævelse. Det er derfor Nævnets 

opfattelse, at der er tale om en neutral oplysning.  
 

Endvidere omhandler indslaget som nævnt ”verdens dyreste fjernsyn”. Der 
er således tale om et produkt, som på grund af sin pris og størrelse har 

almen interesse.   



 - 7 -  
  

Visningen af det pågældende fjernsyn og oplysningen om, at det er B&O, 

der står bag lanceringen af dette, er derfor efter Nævnets vurdering en 
relevant seeroplysning.  

 
Samlet set finder Nævnet således, at visningen af fjernsynet og oplysnin-

gen om, at det er B & O, der er producent heraf, sker på en neutral måde, 

der er berettiget i forhold til indslagets redaktionelle formål og indhold. 
Nævnet finder dermed ikke, at reglerne om skjult reklame er overtrådt.  

 

På baggrund af ovenstående har Radio- og tv-nævnet truffet følgende 

 
 

AFGØRELSE: 
 

Programmet ”Aftenshowet” sendt den 26. april 2011 på DR1 indeholder 
ikke skjult reklame, jf. § 72 og § 73, stk. 1, 1. pkt., i lov om radio og fjern-

synsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 477 af 6. maj 2010, som ændret 
ved lov nr. 1360 af 8. december 2010, og § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1, 1. 

pkt., i bekendtgørelse nr. 105 af 28. januar 2010 om reklamer og sponso-
rering m.v. af programmer i radio, fjernsyn og on-demand audiovisuelle 

medietjenester samt indgåelse af partnerskaber. 

 
 

 

 

Christian Scherfig 
formand 

     
 

 
                / Maria Magelund Madsen 

                                                     nævnssekretær 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kopi sendt til: 

Klager, Marianne Brodam Gindrup 


