
 

 Jour.nr.: 2014-000834 

Radio- og tv-nævnet 

 

Louise Nygaard Andersen 

Fuldmægtig, cand.jur. 

 

lna@kulturstyrelsen.dk 

www.kulturstyrelsen.dk 

 

 

 

 

  

 

 

Klage over skjult reklame for Danske Spil på DR’s EPG 

 

 

Sammendrag  

Henrik Tange har ved mail af 21. december 2013 klaget over skjult 

reklame for Danske Spil på DR’s elektroniske programguide (herefter 

EPG). 

 

Radio- og tv-nævnet har nu taget stilling i sagen og truffet afgørelse 

om, at DR’s udsendelse af tekst i en EPG, der udsendes i DTT-nettet, 

er omfattet af definitionen på udøvelse af programvirksomhed som 

fastsat i § 2, stk. 1, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed jf. lovbe-

kendtgørelse nr. 255 af 20. marts 2014 (radio- og fjernsynsloven). 

 

Herefter har nævnet truffet afgørelse om, at teksten ”Tænk hvis du 

vandt”, som den fremgik af DR’s EPG den 21. december 2013, er skjult 

reklame for Danske Spil i strid med § 2, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 

801 af 21. juni 2013 om reklamer og sponsorering mv. af programmer 

i radio, fjernsyn og on demand-audiovisuelle medietjenester samt ind-

gåelse af partnerskaber (reklamebekendtgørelsen). 

 

Sagens oplysninger 

Klagen vedrører teksten ”Tænk hvis du vandt”, som fremgik af DR’s 

EPG under programbeskrivelsen til programmet ”Held og Lotto” den 

21. december 2013. 

 

Klager anfører, at teksten ”Tænk hvis du vandt” ikke er relevant for 

programinformationen, og at der derfor er tale om skjult reklame i 

strid med reklamebekendtgørelsens § 2, stk. 1. 

 

6. februar 2015 

 

DR 

DR Byen 

Emil Holms Kanal 20 

0999 København C 

 

 

Att.: DR Jura, Politik og Strategi 

mailto:lna@kulturstyrelsen.dk
http://www.kulturstyrelsen.dk/


Side 2 

  

 

Klager har vedlagt en udskrift fra Patent- og Varemærkestyrelsens 

rettighedsregister, hvoraf det fremgår, at Danske Lotteri Spil A/S har 

registreret teksten ”Tænk hvis du vandt” som et af sine varemærker.  

 

Om de tekniske forhold oplyser klager, at han modtager sit tv-signal 

via antenne. Således er der ingen tv-udbyder mellem klager og DR 

udover DIGI-TV, der står for free-to-air-MUX. 

 

Beskrivelse af EPG’ens skærmbillede 

Klager har vedlagt skærmbilledet fra DR’s EPG, som det så ud den 21. 

december 2013. 

 

Øverst i skærmbilledet står med store, gule typer programmets navn 

”Held og Lotto”. Umiddelbart nedenunder vises med store, hvide typer 

teksten: ”DTV Luft 1 DR1”. Herunder vises programmets klokkeslæt 

”18.58-19.00”, og genren ”show/quiz” ses med små, blå typer ved 

siden af. Nederst med store, hvide typer vises teksten ”Tænk hvis du 

vandt, se også vindertallene på tekst-tv side 291 og 292”. 

 

Sagens gang 

Radio- og tv-nævnet modtog klagen over skjult reklame for Danske 

Spil på DR’s EPG den 21. december 2013. Radio- og tv-nævnet fandt, 

at sagen af flere grunde havde principiel karakter. For det første regu-

leres elektroniske programguider (EPG’er) ikke eksplicit i radio- og 

fjernsynsloven. For det andet kan de antage mange forskellige former 

og være af forskellig detaljeringsgrad. Og for det tredje kan EPG-data, 

der videreleveres, ændres undervejs i distributionskæden, hvilket får 

betydning for ansvarsplaceringen ved en afgørelse over indhold på en 

EPG. 

 

Efter at have behandlet sagen på sit møde den 21. marts 2014, fore-

lagde Radio- og tv-nævnet den 25. april 2014 de principielle fortolk-

ningsspørgsmål for Kulturministeriet med henblik på at få departemen-

tets fortolkningsbidrag. Efter konsultationer mellem nævnets sekretari-

at og Kulturministeriet meddelte ministeriet, at man var mest tilbøjelig 

til at mene, at udsendelse af en EPG er omfattet af definitionen på 

udøvelse af programvirksomhed i radio- og fjernsynslovens § 2, stk. 1. 

 

Høringssvar 

Radio- og tv-nævnet sendte herefter sagen i høring hos DR den 18. 

november 2014. Høringsfristen blev forlænget grundet sagens kom-

pleksitet. DR svarede i sagen den 12. januar 2015. 

 

 



Side 3 

  

 

DR: 

DR opdeler sit høringssvar af 12. januar 2015 i to dele: 

1. hvorvidt udsendelse af data i en EPG efter DR’s opfattelse kan 

siges at være udøvelse af programvirksomhed. 

2. DR’s stillingtagen til den konkrete klage. 

 

Proceduren for DR’s udsendelse af EPG-data:   

 

DR oplyser indledningsvis om proceduren for udsendelse, at EPG’en er 

en service, der giver oplysninger om nuværende og kommende tv-

programmer på en række forskellige kanaler. 

 

I DR’s Planafdeling samles alle programinformationer om DR’s pro-

grammer i en Master EPG. Denne samlede programoversigt sendes 

som en Live EPG til Boxer, der styrer DTT-udsendelse1 af alle tv-

kanaler, herunder DR’s. 

 

Informationerne samles endvidere i en ”programoversigt til tryk”, der 

udleveres til enhver, der melder sig til servicen i den tilhørende DR-

fællespostkasse. Modtagere er eksempelvis Reuters Bureau, der leve-

rer informationerne videre til de trykte dagblade, aviser mv., samt øv-

rige EPG-indholdsudbydere, som f.eks. Red Bee, der leverer informati-

onerne videre til udbyderne, Stofa og Canal Digital. DR leverer også 

indholdet direkte videre til YouSee og Stofa, dog med en smule forsin-

kelse.  

 

Når DR har videregivet og stillet disse EPG-data til rådighed, har DR 

ikke længere nogen faktisk eller redaktionel kontrol over informatio-

nerne eller ansvar for, hvad der videre sker med indholdet. Der fore-

ligger ikke skriftlige aftaler mellem DR og de øvrige parter, og det er 

uden for DR’s ansvar og kontrol, hvordan de forskellige modtagere 

vælger at anvende informationerne. 

 

Ad 1: DR’s vurdering af, om udsendelse af EPG-data er udøvelse af 

programvirksomhed i radio- og fjernsynslovens forstand: 

 

DR anfører, at DR’s udsendelse af data i en EPG i visse tilfælde er om-

fattet af definitionerne i radio- og fjernsynslovens § 2 med følgende 

begrundelse: 

 

Definitionen af en on demand-audiovisuel medietjeneste: 

 

                                                
1 DTT står for Digital Terrestrisk Transmission, dvs. det jordbaserede digitale sendenet. 



Side 4 

  

 

Det fremgår af radio- og fjernsynslovens § 2, stk. 3, at der ved en on 

demand-audiovisuel medietjeneste i denne lov forstås ”en audiovisuel 

medietjeneste, der udbydes af en medietjenesteudbyder med henblik 

på, at programmer kan modtages på et brugervalgt tidspunkt og på 

den enkelte brugers anmodning på grundlag af en programkatalog ud-

valgt af medietjenesteudbyderen”. 

 

Endvidere fremgår følgende af lovbemærkningerne til lovforslag L25, 

fremsat den 7. oktober 2009, om radio- og fjernsynslovens § 2, stk. 3:  

 

”Således foreslås fastsat i lovens § 2, stk. 3, at der »ved en on-

demand audiovisuel medietjeneste forstås i loven en audiovisuel me-

dietjeneste, der udbydes af en medietjenesteudbyder med henblik på, 

at programmer kan modtages på et brugervalgt tidspunkt og på den 

enkelte brugers anmodning på grundlag af et programkatalog udvalgt 

af medietjenesteudbyderen. Med udtrykket »audiovisuel« henvises til 

levende billeder med eller uden lyd, herunder således stumfilm, men 

ikke lydtransmission eller radiotjenester. Hovedformålet med en audio-

visuel medietjeneste er at udbyde programmer, men definitionen af en 

sådan tjeneste dækker i overensstemmelse med direktivets betragt-

ninger også tekstbaseret indhold, der ledsager programmer, såsom 

undertekstningstjenester og elektroniske programoversigter. Selv-

stændige tekstbaserede tjenester omfattes ifølge direktivets betragt-

ninger ikke af direktivet«”. 

 

Lovbemærkningernes henvisning til ”elektroniske programoversigter” 

viser, at det var lovgivers hensigt, at en EPG, der ledsager program-

mer, skal være omfattet af radio- og fjernsynslovens definition af ”on 

demand-audiovisuel medietjeneste”. 

 

Definitionen af en medietjenesteudbyder: 

 

Definitionen af en medietjenesteudbyder fremgår af radio- og fjern-

synslovens § 2, stk. 4, hvorefter der ”ved en medietjenesteudbyder i 

denne lov forstås den fysiske eller juridiske person, der har det redak-

tionelle ansvar for valget af indholdet i den audiovisuelle medietjene-

ste, og som bestemmer, hvordan det audiovisuelle indhold tilrettelæg-

ges”. 

 

DR forstår ovenstående således, at DR’s udsendelse af data i en EPG er 

omfattet af definitionen på programvirksomhed i tilfælde, hvor det er 

DR, der er den ansvarlige medietjenesteudbyder. 

 

Dette afføder to situationer: 

 



Side 5 

  

 

1. Tilfælde, hvor EPG-data, der knytter sig til DR’s udsendelses-

virksomhed, ikke er videreleveret. Her er der konkret tale om 

udsendelse i DTT-nettet som et led i samarbejdet omkring den 

fælles EPG, som DIGI TV og Boxer har. Her er DR den ansvarli-

ge medietjenesteudbyder og har selv ansvaret for de program-

oplysninger, der udsendes til EPG’en i DTT-nettet.  

 

2. Tilfælde, hvor sådanne EPG-data er videreleveret. Her er der ta-

le om tilfælde, hvor data er videreleveret til andre tv-udbydere, 

som f.eks. Stofa og Canal Digital. Her har DR som nævnt ikke 

længere redaktionel kontrol over videreformidlingen, og DR be-

stemmer derfor ikke, hvordan data tilrettelægges. DR er altså 

ikke den ansvarlige medietjenesteudbyder af det endelige EPG-

indhold, som disse virksomheder stiller til rådighed. 

 

Ad 2: DR’s stillingtagen til den konkrete klage: 

 

DR oplyser, at man af det påklagede skærmbillede kan konstatere, at 

klager modtager sit tv-signal via DTT-nettet, fordi ordene ”DTV Luft 1 

DR1” fremgår af skærmbilledet. 

 

DR anser på den baggrund oplysningerne i EPG’en som omfattet af 

DR’s udøvelse af programvirksomhed, da DR er den ansvarlige medie-

tjenesteudbyder, jf. radio- og fjernsynslovens § 2, stk. 3 og 4. 

 

DR anfører, at det er en fejl, at teksten ”Tænk hvis du vandt” var skre-

vet i EPG’ens tekst. DR beklager fejlen. 

 

DR bemærker, at selve tv-udsendelsen af lottotrækningerne i den 

form, hvor man i et studie viser trækningen af de enkelte lottotal, er 

ophørt i 2013. Den påklagede tekst blev alene vist fire gange. I januar 

2014 blev teksten ændret til ”Se også vindertallene på tekst-tv side 

291 og 292”. I oktober 2014 ophørte DR med at vise lottotal på tv, og 

DR har siden alene vist lottotal på tekst-tv. 

 

Radio- og tv-nævnets vurdering  

Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, nr. 1, i lov om radio- og 

fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 255 af 20. marts 2014, 

på sit møde den 27. januar 2015 behandlet sagen og skal udtale: 

 

Indledningsvis kan fastslås, at den generelle retstilstand for udsendel-

se af en EPG endnu ikke er klarlagt. Der er en række principielle 

spørgsmål, som bl.a. kompliceres af, at en EPG i praksis kan antage 



Side 6 

  

 

flere forskellige former, være af forskellig detaljeringsgrad og eventu-

elt også indeholde data, der er ændret undervejs i distributionskæden. 

 

I den konkrete sag tager Radio- og tv-nævnet stilling til det principielle 

spørgsmål, om DR’s udsendelse af data til en EPG, der udsendes i DTT-

nettet, er omfattet af definitionen på udøvelse af programvirksomhed i 

radio- og fjernsynslovens § 2, stk. 1. 

 

Klager oplyser, at han modtager sit tv-signal via DIGI TV på DTT-

nettet. Det er efter det af DR oplyste derfor DR, der er den ansvarlige 

medietjenesteudbyder og DR, der har stået for udarbejdelsen og ind-

sættelsen af den påklagede programbeskrivelse med reklameteksten 

”Tænk hvis du vandt”. 

 

EPG’ens programbeskrivelser har en direkte sammenhæng med DR’s 

tv-programmer. Eksempelvis ledsager teksten ”Tænk hvis du vandt” 

DR’s tv-program ”Held og Lotto”. Radio- og tv-nævnet finder på denne 

baggrund, at indholdet på EPG’en er accessorisk i forhold til DR’s al-

mindelige programvirksomhed. 

 

Radio- og tv-nævnet finder samlet set, at DR’s udsendelse af tekstind-

hold i en EPG, der som tjeneste ledsager DR’s almindelige program-

virksomhed, skal betragtes som en del af denne programvirksomhed. 

DR’s udsendelse af tekstindhold i en EPG, der udsendes i DTT-nettet, 

er således omfattet af definitionen på udøvelse af programvirksomhed, 

jf. radio- og fjernsynslovens § 2, stk. 1.  

 

Herefter er spørgsmålet, om visningen af teksten ”Tænk hvis du vandt” 

går ud over, hvad der er redaktionelt berettiget og dermed udgør 

skjult reklame for Danske Spil. 

 

Det følger af § 72 i radio- og fjernsynsloven og § 2, stk. 1, i reklame-

bekendtgørelsen, at reklamer klart skal kunne identificeres som så-

danne, således at de i indhold og præsentation adskiller sig fra ordinæ-

re programmer.  

 

Reklamer, der udsendes i strid med reglerne, udgør skjult reklame. 

 

Det fremgår af Radio- og tv-nævnets praksis på området, som er base-

ret på reglerne herom i artikel 1, litra j), i direktiv 2010/13/EU, at 

præsentationer i ord eller billeder af varer eller tjenesteydelser m.v. 

udgør skjult reklame, når denne fra medietjenesteudbyderens side er 

ment som en reklame og vil kunne vildlede offentligheden med hensyn 

til sin art. Eftersom det kan være svært at afgøre, hvorvidt en given 



Side 7 

  

 

henvisning m.v. er tilsigtet, er det i henhold til Kommissionens fortolk-

ningsmeddelelse 2004/C 102/02 om visse aspekter ved bestemmelser-

ne i direktivet om ”Fjernsyn uden grænser”2, berettiget at anvende 

kriteriet ”uberettiget fremhævelse”. I den konkrete vurdering kan der 

således lægges vægt på, hvorvidt en fremhævelse af en vare eller tje-

nesteydelse mv. er berettiget under hensyntagen til udsendelsens re-

daktionelle indhold. 

 

Spørgsmålet er derfor, om der er sket en fremhævelse af Danske Spil 

gennem teksten ”Tænk hvis du vandt”, der går ud over, hvad der er 

redaktionelt berettiget. 

 

EPG’ens programbeskrivelse er udarbejdet af DR med det redaktionelle 

formål at informere seerne om de fakta, der knytter sig til programmet 

”Held og Lotto”, herunder hvornår programmet vises, hvor længe det 

varer mv. 

 

Imidlertid er teksten ”Tænk hvis du vandt” et velkendt varemærke og 

dermed ikke en neutral og saglig oplysning til seerne. Teksten er hver-

ken af informativ eller faktuel karakter men har karakter af reklame. 

 

Radio- og tv-nævnet finder på denne baggrund, at visningen af teksten 

”Tænk hvis du vandt” går ud over, hvad der er redaktionelt berettiget. 

EPG’ens skærmbillede indeholder dermed skjult reklame for Danske 

Spil i strid med reklamebekendtgørelsens § 2, stk. 1. 

 

På baggrund heraf har Radio- og tv-nævnet truffet følgende  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                
2 Direktiv 89/552/EØF, som senere ændret ved direktiv 2010/13/EU om audiovisuelle 

medietjenester. 



Side 8 

  

 

AFGØRELSE 

 

DR’s udsendelse af tekst i en EPG, der udsendes i DTT-nettet, er om-

fattet af definitionen på udøvelse af programvirksomhed, som fastsat i 

radio- og fjernsynslovens § 2, stk. 1. 

 

Visningen af teksten ”Tænk hvis du vandt” på DR’s EPG, som den så 

ud den 21. december 2013, går ud over, hvad der er redaktionelt be-

rettiget. EPG’ens skærmbillede indeholder dermed skjult reklame for 

Danske Spil i strid med reklamebekendtgørelsens § 2, stk. 1.  

 

Nævnet har noteret sig, at DR har beklaget fejlen, og at den påklagede 

tekst alene blev vist fire gange, inden DR ændrede den. 

 

 

Mads Bryde Andersen 

Formand 

 

Louise Nygaard Andersen 

Nævnssekretær 

 

Kopi sendt til:  

Henrik Tange 


